جاهای دیدنی ابیانه؛ معرفی بهترین‌ها از نظر مردم + عکس

4.8
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی ابیانه از نظر مردم +‌ آدرس
18 خرداد 1403 08:00
2

جاهای دیدنی ابیانه، اوقات خاطره‌انگیزی برایتان می‌سازند. شکوه سازه‌های بومی و دل‌نشین روستای ابیانه، آن را در بین نمونه‌های کم‌نظیر معماری‌های ایران قرار داده است. اگر دوست دارید مکان های دیدنی ابیانه را بیشتر بشناسید و به این سؤال که ابیانه کجا بریم، پاسخ دهید، در این مطلب از  مجله گردشگری لست‌سکند با ما همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی ابیانه از نظر مردم

  • آتشکده هارپاک
  • قلعه‌ هرده
  • قلعه پاله 
  • امامزاده یحیی و عیسی(ع)
  • زیارتگاه هینزا
  • مسجد جامع ابیانه
  • مسجد پرزله
  • موزه مردم‌شناسی

مشاهده انواع تورهای ابیانه

روستای ابیانه
عکس جاهای دیدنی ابیانه

آتشکده هارپاک

آتشکده هارپاک ابیانه که به‌نام آتشکده ابیانه هم شناخته می‌شود، یکی از آثار مهم و ارزشمند در میان جاهای تاریخی ابیانه است. آتشکده هارپاک یکی از مهم‌ترین جاهای گردشگری ابیانه محسوب می‌شود و قدمت آن به دوران هخامنشیان برمی‌گردد. معماری این بنا شامل سه طبقه و چهار طاقی است و از مصالحی چون سنگ و گچ ساخته شده است.

در گذشته، آتشی در میانه‌ آتشکده روشن بوده که مسیر کاروانیان را روشن می‌کرده و ارزش بسیاری داشته است. امروزه، تنها تالاری کوچک از آخرین طبقه‌ این بنا باقی مانده که نشان‌دهنده‌ اهمیت تاریخی و فرهنگی آن است. برای دسترسی به آتشکده هارپاک، می‌توانید از تهران به‌سمت کاشان حرکت کنید و پس از گذر از آزادراه خلیج فارس، وارد اتوبان کاشان به نطنز شوید. پس از رسیدن به پل نطنز، مسیر سمت راست را انتخاب کنید و با ورود به جاده اصلی، راهی روستای ابیانه شوید.

  • ساعت بازدید از آتشکده هارپارک: از 8 صبح تا 8 شب
  • آدرس آتشکده هارپارک: روستای ابیانه

بهترین جاهای دیدنی کاشان کدام‌اند؟

موقعیت دقیق آتشکده هارپاک

10793.jpg
آتشکده هارپاک

قلعه‌ هرده

قلعه هرده در شمال‌شرقی روستای ابیانه واقع شده است. این قلعه با دیوارهایی به ارتفاع پنج متر از خاک رس ساخته شده و بخشی از تاریخ غنی اطراف کاشان را تشکیل می‌دهد. به همین دلیل تاریخ‌دوستان، تور کاشان را برای سفر انتخاب می‌‌کنند. این قلعه، نمونه‌ای از معماری دفاعی ایرانی و یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری ابیانه است. قلعه هرده به‌دلیل موقعیت استراتژیکش از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است.

  • ساعت بازدید از قلعه‌ هرده: 24 ساعته
  • آدرس قلعه‌ هرده: شمال‌شرقی روستای ابیانه

موقعیت حدودی قلعه هرده

قلعه پاله

قلعه پاله، یکی از دیدنی های ابیانه است که در شمال‌غرب این روستا واقع شده است. این قلعه قدیمی، با معماری منحصربه‌فرد و چشم‌اندازهای زیبایی که از دامنه‌های کوه کرکس دارد، مکانی است که توجه بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و معماری را جلب می‌کند. البته باید بدانید امروزه، فقط مخروبه‌ای از این قلعه باقی مانده است؛ ولی در هر صورت، بازدید از آن خالی از لطف نیست. از آن جهت که این قلعه‌ها روی نقشه ثبت نشده‌اند، به شما پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از قلعه‌های ابیانه، حتماً موقعیت و آدرس دقیق آن را از محلی‌ها پرس‌وجو کنید.

  • ساعت بازدید از قلعه‌ پاله: 24 ساعته
  • آدرس قلعه‌ پاله: شمال‌غربی روستای ابیانه

موقعیت حدودی قلعه پاله

امامزاده یحیی و عیسی(ع)

امامزاده یحیی و عیسی(ع) یکی دیگر از دیدنی های ابیانه محسوب می‌شود. این امامزاده در محله پایین‌ده واقع شده‌اند و با معماری خاص خود، نمایانگر هنر و تمدن ایرانی در دوره‌های گذشته هستند. اگر با تور شهرگردی همراه شوید، می‌توانید این امامزاده، صحن‌ها و ایوان‌های متعددشان را تماشا کنید. این منطقه، محیطی معنوی و آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. درختان کهن و سایه‌انداز در اطراف حوض، زیبایی اینجا را دوچندان کرده‌اند. بافت روستایی ابیانه با خانه‌های پلکانی و رنگ سرخ ساختمان‌ها که در شیب دامنه‌های کوه قرار گرفته‌اند، چشم‌اندازی خیره‌کننده را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

  • ساعت بازدید از امامزاده یحیی و عیسی(ع): روزها
  • آدرس امامزاده عیسی و یحیی(ع): محله پایین‌ده ابیانه

موقعیت دقیق امامزاده یحیی و عیسی(ع)

1200px-امامزاده_یحیی.jpg
آرامگاه امامزاده یحیی و عیسی(ع)

زیارتگاه هینزا

زیارتگاه هینزا، یکی از مکان های دیدنی ابیانه است. این زیارتگاه در دل صخره‌های یک دره باریک جای گرفته و تورفتگی‌های غارمانند آن، به بخشی از سازه تبدیل شده‌اند. معماری این زیارتگاه نمایانگر تلفیقی از هنر و معنویت است که در طول قرن‌ها شکل گرفته و همچنان پابرجاست. در سفر به ابیانه، حتماً به زیارتگاه هینزا سری بزنید و از معماری و محیط معنوی آن لذت ببرید.

  • ساعت بازدید از زیارتگاه هینزا: 24 ساعته
  • آدرس زیارتگاه هینزا: جاده پایین‌ده روستای ابیانه

موقعیت دقیق زیارتگاه هینزا

jHGIdzOGC81EYEw5XYhc5W3hV6YLioqVGWzFbv7r.jpg
معماری زیارتگاه هینزا

مسجد جامع ابیانه

مسجد جامع ابیانه، با معماری خیره‌کننده‌ای که دارد، نمادی از تاریخ و فرهنگ غنی ایران است. قدمت این مسجد به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد اسلامی در ایران به شمار می‌رود. شبستان‌های مسجد با کف‌های چوبی و سقف‌های کوتاه، محیطی صمیمی و آرام را ایجاد می‌کنند. نقش‌های گل و بوته و خطوط کوفی که روی محراب و منبر چوبی حک شده‌اند، نمونه‌ای از هنر دستی و تزیینات اسلامی هستند که با دقت و ظرافت خاصی کنده‌کاری شده‌اند. این مسجد علاوه‌بر اینکه یک عبادت‌گاه است، به‌عنوان یک اثر تاریخی، بخشی از هویت فرهنگی ابیانه و ایران را به نمایش می‌گذارد.

  • ساعت بازدید از مسجد جامع ابیانه: روزها
  • آدرس مسجد جامع ابیانه: جاده پایین‌ده روستای ابیانه

موقعیت دقیق مسجد جامع ابیانه

2024-04-14.jpg
مسجد جامع ابیانه، یکی از جاهای دیدنی ابیانه

آب‌انبار ناره

آب‌انبار ناره ابیانه، زیباترین جای دیدنی ابیانه است. این آب‌انبار که به زبان محلی به آن «او اُنبار ناره» گفته می‌شود، از بناهای دوران صفویان به شمار می‌رود. طبق افسانه‌ها، این آب‌انبار توسط یک زن ساخته شده است. ابیانه، پنج آب‌انبار دارد که درحال‌‌حاضر به دلیل لوله‌کشی آب، از آن‌ها استفاده نمی‌شود و فقط جنبه گردشگری دارد.

  • ساعت بازدید از آب‌انبار ناره: 24 ساعته
  • آدرس آب‌انبار ناره: روستای ابیانه

موقعیت دقیق آب‌انبار ناره روی نقشه

IMG_20220318_171417.jpg
آب‌انبار ناره، یکی از مکان های دیدنی ابیانه

مسجد پرزله

مسجد پُرزله، یکی از جاهای تاریخی ابیانه است که قدمتش به دوران ایلخانیان بازمی‌گردد. این مسجد در شرق مسجد جامع ابیانه واقع شده و با منبت‌کاری زیبای درِ ورودی، افراد زیادی را مبهوت زیبایی‌اش می‌کند. تاریخ نوشته‌شده روی در ورودی مسجد به سال ۷۰۱ هجری قمری اشاره دارد که نشان‌دهنده قدمت و اهمیت تاریخی این مسجد است. همچنان از مسجد پرزله ابیانه با حفظ کاربری اصلی‌اش، استفاده می‌شود.

در کنار این مسجد دوطبقه، آب‌انباری به همین نام ساخته شده که در گذشته ارزش بسیاری داشته است. شبستان مسجد، دو در دارد که یکی به کوچه و دیگری به طبقه بالا منتهی می‌شود. طبقه دوم مسجد، سالنی بزرگ دارد که از بناهای دوره صفویه محسوب می‌شود و در اواخر دوره قاجار، ایوانی به آن اضافه شده است. روی درِ غربی مسجد، تاریخ ۱۰۵۸ هجری قمری حک شده که به دوران شاه اسماعیل صفوی اشاره دارد. بازدید از مسجد پرزله می‌تواند تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از تماشای تاریخ و معماری ایرانی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان بیاورد.

  • ساعت بازدید از مسجد پرزله: 24 ساعته
  • آدرس مسجد پرزله: شرق مسجد جامع ابیانه

موقعیت دقیق مسجد پرزله روی نقشه

IMG_2574.JPG
مسجد پرزله، از جاهای دیدنی ابیانه
2022-10-27.jpg
نمای داخلی مسجد پرزله

موزه مردم‌شناسی

موزه مردم‌شناسی ابیانه که در یکی از خانه‌های سنتی ابیانه قرار دارد، به بازدیدکنندگان فرصت آشنایی با سبک زندگی، هنرهای دستی و آداب‌و‌رسوم مردم این روستا را می‌دهد. این موزه که طراحی آن از الگوی معماری باستانی روستا الهام گرفته شده، شامل اشیا و ابزارهایی است که در زندگی روزمره مردم ابیانه به کار می‌رفته و داستان‌هایی از گذشته را روایت می‌کند. با خواندن راهنمای سفر به ابیانه می‌توانید اطلاعات بیشتری از این روستای تاریخی به دست آورید. ابیانه علاوه‌بر معماری خاص خانه‌هایش، به‌دلیل پوشش گیاهی و طبیعت زیبایش هم شهرت دارد.

  • ساعت بازدید از موزه مردم‌شناسی: 24 ساعته
  • آدرس موزه مردم‌شناسی: شمال‌غربی روستای ابیانه

قدیمی‌ترین روستای ایران کجاست؟

موقعیت دقیق موزه مردم‌شناسی ابیانه

2018-04-29.jpg
موزه مردم‌شناسی، از جاهای دیدنی ابیانه

جاهای دیدنی ابیانه در بهار

ابیانه، با معماری سنتی و رنگ سرخ خانه‌هایش، یکی از زیباترین دیدنی‌های کشورمان محسوب می‌شود. در بهار، این روستا با آب‌و‌هوای معتدل و طبیعت سرسبز، جلوه‌ای دیگر دارد. در بهار مثلاً می‌توانید پس از سفرتان با تور اصفهان، راهی این روستا شوید و کوچه‌های تنگ و پلکانی، خانه‌های آجری با پنجره‌های چوبی و همچنین پوشش رنگارنگ زنان بومی را ببینید. آتشکده هارپاک و خانقاه‌های قدیمی هم از جاذبه‌های تاریخی این روستا هستند که بازدید از آن‌ها در فصل بهار، لذتی دوچندان دارد.

جاهای دیدنی ابیانه در تابستان

اگر در تابستان با تور داخلی به ابیانه سفر می‌کنید، باید بدانید که هوای ابیانه در این فصل معتدل و دل‌پذیر است و بازدید از جاذبه‌هایی مانند موزه مردم‌شناسی، آتشکده هارپاک و آرامگاه بی‌بی زبیده خاتون یا همان معبد هینزا، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. علاوه‌بر این، تفریح و خرید سوغاتی‌های محلی هم فرصتی است تا بازدیدکنندگان، بیشتر با زندگی سنتی و فرهنگ غنی این منطقه آشنا شوند.

MXqz1MCD0Ajirha6KTGTOyHTCUCccu3NxvarUTxk.jpg
جاهای دیدنی ابیانه در تابستان

خرید تور ابیانه از لست‌سکند

اگر می‌خواهید به این روستای تاریخی با بناهای سرخ سفر کنید، می‌توانید به صفحه تور ابیانه در وبگاه لست‌سکند بروید و از میان گزینه‌های متنوع و تورهای موجود، یکی را انتخاب کنید. لست‌سکند علاوه‌بر امکان مقایسه آنلاین تورهای گوناگون گردشگری، امکاناتی مانند خرید آنلاین، پشتیبانی در طول سفر و خدمات متنوع رفاهی را در اختیارتان می‌گذارد تا با کم کردن از دغدغه‌ها، سفر خاطره‌انگیزی داشته باشید.

سخن آخر

در این مطلب، بهترین جاهای دیدنی ابیانه از نظر مردم را در اختیارتان قرار دادیم تا در سفرتان به این روستا، زیروبم دیدنی های ابیانه را بدانید و برای چند ساعت گشت‌وگذار، برنامه‌ خوبی بچینید. البته باید بدانید که روستای ابیانه از نظر مساحت، واقعاً روستای کوچکی به شمار می‌آید و بازدید از همه جاهای گردشگری ابیانه، زمان کمی می‌گیرد. پس اگر با تور کویر به سمت کاشان و اصفهان می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم از روستای ابیانه هم بازدید کنید. اگر تاکنون به ابیانه سفر کرده‌اید، بازدید کدام‌یک از مکان های دیدنی ابیانه را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟ زیباترین جای دیدنی ابیانه از نظر شما کدام است؟

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.