مهمترین جاهای دیدنی کاشان + قیمت و اطلاعات بازدید

3.8
از 11 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دیدنی‌هایی در کاشان که نباید از دست دهید
11 خرداد 1401 08:00
1

عطر خوش گل‌های کاشان حال و هوای خاصی در بهار این شهر می‌دهد و بسیاری از گردشگران را در این فصل راهی استان اصفهان می‌کند. مخصوصا اگر نزدیک کاشان زندگی کنید و از جاهای دیدنی کاشان خبر داشته باشید، بدون شک در بهار چندین بار به این شهر سر خواهید زد.

درست است که کاشان بیشترین گلاب در شهرهای ایران را دارد؛ اما گلاب‌گیری تنها دلیل سفر گردشگران به کاشان نیست؛ زیبایی و شکوه جاهای دیدنی کاشان را در هیچ‌جای دیگر ایران و جهان نمی‌توان یافت. تاریخی که قدمتش به بیش از 7000 سال می‌رسد، خانه‌ها و مساجدی که قرن‌ها پیش در اوج ظرافت و هنر طراحی‌ شده‌اند و مردمی که بسیار مهمان نوازند، همگی از دلایلی هستند که کاشان را به نگینی درخشان در اصفهان تبدیل کرده‌اند. در این مطلب از لست سکند جاهای دیدنی کاشان را برای شما طبقه‌بندی کرده‌ایم و جزئیات و شرایط مربوط به بازدید هر کدام را برای شما شرح می‌دهیم.

(01-03-17) (10).jpg

مساجد معروف کاشان

شهر کاشان از دیرباز به دارالمومنین شهرت داشته است، به همین دلیل ساخت مسجد در این شهر بسیار مهم بوده و نشانه‌های دینی، علاوه بر مساجد در معماری خانه‌های این شهر نیز دیده می‌شود. امّا زیبایی‌ و شکوه معماری در مساجد کاشان به اوج می‌رسد. هر بخش از بناهای مساجد کاشان در یک دوره تاریخی ریشه دارد. از آن‌جایی که هنر معماری بیانگر احوالات یک جامعه است، با دقت در مساجد کاشان اطلاعات زیادی درباره دوره‌های مختلف سلجوقی، زندیه، صفویه و قاجاریه کسب می‌کنیم. در لیست جاهای دیدنی کاشان چندین مسجد وجود دارد که در ادامه مهمترین آنها را معرفی می‌کنیم.

مسجد آقا بزرگ کاشان

تاریخ ساخت مسجد آقا بزرگ کاشان که مدرسه نیز بوده است به دوران محمد شاه قاجار مربوط است. ساخت بنای مسجد در اوایل دوره حکومت ناصرالدین شاه به پایان رسید و لقب ملا محمد مهدی نراقی را که آقا بزرگ بود بر آن نهادند. معماری شکوه‌مند ایرانی اسلامی این مسجد علاوه بر زیبایی، عظمت هم دارد. این بنا قابلیت پاسخگویی به همه نیازهای یک مسجد، خوابگاه و مدرسه را دارد. طراحی بادگیرهای مسجد آقا بزرگ، باعث تهویه و کاهش دمای داخل آن در تابستان می‌شود. همچنین امکانات برف‌روبی گنبدهای مسجد و ذخیره آن بیانگر هوش سرشار معماران این بنا است. مسجد آقا بزرگ به بسیاری از جاذبه‌ های کاشان نزدیک است. 

  • زمان بازدید مسجد آقا بزرگ: همه روزه از 9:30 تا 19
  • آدرس مسجد آقا بزرگ: خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقا بزرگ
  • قیمت بلیط مسجد آقا بزرگ: رایگان
lastsecond.ir aghabozorg mosque amirkamranafshar.jpg
مسجد آقابزرگ؛ عکس از آرشیو لست سکند، امیر کامران افشار
lastsecond.ir aghabozorg mosque amirkamranafshar2.jpg
مسجد آقابزرگ کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، امیر کامران افشار

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان یکی از قدیمی‌ترین آثار معماری اسلامی در کاشان است. قدیمی‌ترن بخش این مسجد که ساخت آن به دوران سلجوقی باز می‌گردد، یک مناره با کتیبه‌ است که تاریخ 466 هجری قمری رویش حک شده است. در دوران ایلخانی و تیموری، بخش‌هایی به این بنا اضافه شده و در دوران زندیه و قاجار مرمت و تغییراتی در آن صورت گرفت. بعد از گسترش شهر کاشان، موقعیت این مسجد از مرکز شهر تغییر کرد. این مسجد یک گنبد آجری، یک صحن و دو شبستان بزرگ دارد. قدمت محل قرارگیری مسجد جامع کاشان در تاریخ قبل از اسلام هم ریشه دارد به طوری که عده‌ای عقیده دارند در آن محل آتشکده قرار داشته است.

  • زمان بازدید مسجد جامع کاشان: اذان صبح تا نیمه شب
  • آدرس مسجد جامع کاشان: خیابان بابا افضل، محله میدان کهنه، کوچه شهیدان دقیقی
  • قیمت بلیط مسجد جامع کاشان: رایگان
lastsecond.ir Jame mosque nader mazrae shadi.jpg
سقف مسجد جامع کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی
lastsecond.ir Jame mosque nader mazrae shadi2.jpg
مناره مسجد جامع کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی

مسجد میرعماد (مسجد میدان)

مسجد میرعماد یک جای دیدنی کاشان است که بنای اولیه آن به دوران سلجوقی باز می‌گردد اما در دوران حمله مغول‌ها تخریب شده و پس از مرمت به دست میرعماد، نام او را به خود گرفت. محراب مسجد میرعماد که به زرین فام شهرت دارد در دوران قاجار به عنوان یک اثر هنری در بیشتر کشورهای اروپایی گردانده شد و در آخر سر از موزه هنر اسلامی برلین در آورد. معماری ایرانی-اسلامی بنای این مسجد با کتیبه‌های تاریخی به جا مانده از دوران گوناگون ترکیب شده‌اند و این موضوع اهمیت تاریخی و فرهنگی مسجد را به حداکثر رسانده است. این مسجد شامل یک سردر با شکوه، صحن مربعی شکل و 4 ایوان و دو شبستان است.  

  • زمان بازدید مسجد میرعماد: همه‌روزه 9 صبح تا 8 بعد از ظهر (به جز جمعه‌ها)
  • آدرس مسجد میرعماد: میدان فیض، جنب بازار بزرگ
  • قیمت بلیط مسجد میرعماد: رایگان

 

خانه های تاریخی کاشان

نبوغ معمارانی که بناهای کاشان را ساخته‌اند، فقط به مساجد محدود نمی‌شود، بلکه خانه‌ های تاریخی کاشان، زاویه دیگری از هنر آنها را به تصویر می‌کشد. بازدید از مجموعه خانه‌ های تاریخی کاشان ممکن است یک روز طول بکشد. معماری قاجاری این خانه‌ها نمایانگر تخصص، خلاقیت و ذوق سرشار هنرمندان آن دوره بوده است به طوری که در بسیاری از زمینه‌ها هر یک از این خانه‌ های تاریخی کاشان یک سمبل خاص از معماری مسکونی ایرانی به شمار می‌روند. شباهت‌های جالبی که بین بسیاری از خانه های تاریخی کاشان مشاهده می‌کنید، شامل مواردی چون بخش‌های تابستانه و زمستانه، قرینگی در بنا و تکنیک معماری باغچه گودال می‌شود. 

خانه بروجردی های کاشان

خانه بروجردی ها یکی از مهم‌ترین خانه های تاریخی کاشان است که ماجرای ساخت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. تاجری به نام سید حسن نطنزی از دختر سید جعفر طباطبایی (صاحب خانه طباطبایی) که یکی از بزرگ‌ترین تاجران فرش دوران بوده است، خواستگاری می‌کند و شرط خانواده طباطبایی برای ازدواج، ساختن خانه‌ای شکوه‌مند مثل خانه سید جعفر طباطبایی می‌شود. در نتیجه سید حسن نطنزی با جمع کردن نوابغ معماری و طراحانی نامدار چون صنیع‌الدوله، اقدام به ساخت خانه بروجردی ها می‌کند.

طراحی خانه بروجردی شرایط زندگی در تمام فصول سال را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌کند. طراحی‌های بی‌نظیر گچ‌بری، گره چینی، گنبد سازی، بادگیر سازی و ... معماری این بنا، باعث شد خانه بروجردی ها در سال 2015 کاندید دریافت جایزه زیبا‌ترین خانه تاریخی در یونسکو شود. طبق شواهد، ساخت این خانه حدود 18 سال طول کشیده است. 

  • زمان بازدید خانه بروجردی ها: همه روزه 9:00 تا 18:30
  • آدرس خانه بروجردی ها: کاشان: خیابان علوی، محله سلطان امیر احمد
  • قیمت بلیط خانه بروجردی ها: 4000 تومان 
  • شماره تلفن خانه بروجردی ها: 03155229010
lastsecond.ir boroujerdi house dehghan2.jpg
خانه بروجردی ها؛ عکس از آرشیو لست سکند، پویا دهقان
lastsecond.ir boroujerdi house dehghan.jpg
داخل خانه بروجردی ها؛ عکس از آرشیو لست سکند، پویا دهقان

خانه طباطبایی‌ های کاشان

خانه طباطبایی‌ ها هم یک جای دیدنی کاشان است که در دوران قاجار ساخته شده و همانطور که در داستان مربوط به خانه بروجردی کاشان اشاره کردیم، صاحبش سید جعفر طباطبایی بوده است. فضای داخلی خانه، 5 اتاق و سرداب‌هایی با بادگیر دارد. طراحی هوشمندانه این سرداب باعث کاهش 15 تا 20 درجه‌ای دمای این بخش در تابستان می‌شده است.  معماری خانه طباطبایی‌ها، مانند مسجد آقا بزرگ کاشان، شامل معماری گودال باغچه می‌شود. گودال باغچه یک فن معماری رایج در کویر بوده که طی آن، باغچه را پایین‌تر از سطح زمین می‌ساختند و از خاک گودال کنده شده، بخشی از مصالح مورد نیاز را تأمین می‌کردند. طبق برخی مستندات، ساخت خانه طباطبایی ها، حدود 10 سال طول کشیده است. از سایر خانه‌ها و مراکز تاریخی نزدیک به این محدوده می‌توانیم به خانه تاریخی بافنده، امامزاده سلطان امیر احمد و خانه بروجردی ها اشاره کنیم.

  • زمان بازدید خانه طباطبایی ها: 9:00 تا 18:30
  • آدرس خانه طباطبایی ها: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی 
  • قیمت بلیط خانه طباطبایی ها: 4000 تومان
  • شماره تلفن خانه طباطبایی ها: 03155220032 
lastsecond.ir taba house dehghan.jpg
محوطه بیرونی خانه طباطبایی ها؛ عکس از آرشیو لست سکند، پویا دهقان

 

خانه عباسیان کاشان

وسعت خانه عباسیان کاشان به حدود 7000 متر می‌رسد که شامل 5 طبقه و 5 حیاط می‌شود. معماری این بنا قرینگی بسیار زیبا و بی نظیری دارد. قدمت خانه عباسیان هم مانند سبک معماری آن به دوره قاجار مربوط است. همچنین خانه عباسیان هم مثل خانه طباطبایی ها، لوکیشن فیلم و سریال‌های معروف ایرانی بوده است. مرکز حیاط اصلی خانه عباسیان، یک حوض مستطیلی شکل هست که وقتی کنارش می‌ایستید، دنیایی از تزیینات نقش و نگار‌های زیبا را در ایوان و اتاق‌ها به بهترین شکل می‌بینید.

معماری خانه عباسیان مثل بسیاری از بناهای اسلامی، شامل بخش‌های مختلف برای زنان و مردان و همچنین بخش‌اندرونی و بیرونی می‌شود. در خانه عباسیان کاشان و سایر خانه‌های قدیمی و مجلل این شهر، بخش ورودی خانه بسیار ساده است و اثری از تجملات در آن دیده نمی‌شود.

  • زمان بازدید خانه عباسیان: 9:00 تا 18:30
  • آدرس خانه عباسیان: خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد شهر
  • قیمت بلیط خانه عباسیان: 4000 تومان
  • شماره تلفن خانه عباسیان: 03155245764    
lastsecond.ir abasian house pouria eghtedari.jpg
خانه عباسیان کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، پوریا اقتداری
lastsecond.ir abasian house pouria eghtedari2.jpg
داخل خانه عباسیان؛ عکس از آرشیو لست سکند، پوریا اقتداری

خانه عامری‌ های کاشان 

بین خانه‌ های تاریخی کاشان، خانه عامری‌ ها قدمت قابل توجهی دارد. این خانه در دوران زندیه ساخته شده و پس از تجربه یک زلزله، در دوران قاجار مرمت و توسعه یافت. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین خانه های تاریخی کاشان است که از سه بخش مسکونی، 5 حیاط و حدود 85 اتاق تشکیل شده است.

در طراحی خانه عامری ها اصول مذهبی مختلفی رعایت شده که از آن‌ها می‌توانیم به تقسیم شدن آن به بخش‌های درونی و بیرونی و جدا بودن حمام مردانه و زنانه اشاره کنیم. تماشای خانه‌های قدیمی و مجلل کاشان ممکن است آرزوی چند روز اقامت‌ در آن‌ها را در دل شما انداخته باشد و باید بگوییم چنین آرزویی در خانه عامری ها میتواند محقق شود، زیرا خانه عامری کاشان دارای اتاق‌های اقامت است و در برخی از بخش‌های آن، انواع امکانات مانند نمازخانه، رستوران، کافه تریا و غرفه‌هایی برای خرید سوغاتی دارد. مدت زمان مورد نیاز برای بازدید از این جاذبه گردشگری در کاشان حدود 1 ساعت است. 

  • زمان بازدید خانه عامری ها: از ساعت 10 تا 14 (در صورت برگزاری مراسم ممکن است تعطیل باشد)
  • آدرس خانه عامری ها: محله علوی، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر
  • قیمت بلیط خانه عامری ها: 30 هزار تومان
  • شماره تلفن رزرواسیون خانه عامری ها: 03155240220
lastsecond.ir ameriha house pouria eghtedari2.jpg
خانه عامری ها؛ عکس از آرشیو لست سکند، پوریا اقتداری
lastsecond.ir ameriha house pouria eghtedari.jpg
خانه عامری ها؛ عکس از آرشیو لست سکند، پوریا اقتداری

خانه منوچهری کاشان 

خانه منوچهری هم مانند خانه عامری‌ ها به اقامتگاه گردشگری تبدیل شده است. این خانه یکی از خانه های تاریخی کاشان است که مدت‌ها متروکه و فراموش شده بود تا اینکه طی یک پروژه بازسازی و احیا به یکی از دیدنی های کاشان تبدیل شد. معماری این خانه تمام عناصر مشترک خانه‌های مناطق گرمسیری را دارد، مثل: سرداب، بادگیر، آب انبار و ... . ترکیبی زیبا از حوض، باغچه، هوای خنک، شیشه‌های رنگی و نقش و نگارهای زیبا، تصاویر این خانه را در ذهن شما حک خواهد کرد. 

  • زمان بازدید خانه منوچهری: این خانه یک هتل شخصی است و بازدید ندارد
  • آدرس خانه منوچهری: میدان کمال الملک، خیابان محتشم کاشانی
  • شماره تلفن خانه منوچهری: 03155242617

 

موزه‌ ها و جاهای تاریخی کاشان

کاشان مهد برخی از قدیمی‌ترین تمدن‌های ایران است. برای توصیف اهمیت این شهر در تاریخ، کافیست به تپه سیلک اشاره کنیم. قرارگیری این شهر در یکی از استان‌های مرکزی ایران باعث شده که ردپایی از دوران کهن به جا بماند و به یکی از جاهای دیدنی کاشان تبدیل شود. بنابراین بازدید از موزه‌ های کاشان آثار تاریخی که به جا مانده، فرصتی ایده‌آل برای تماشای تاریخ، تمدن و فرهنگ این شهر است. 

موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران و جاهای دیدنی کاشان است که از تاریخ تأسیس آن بیش از نیم قرن می‌گذرد. در این موزه، حدود 400 قطعه اثر از دوره‌های باستانی سیلک تا دوران معاصر را مشاهده خواهید کرد. ساختمان موزه ملی کاشان بر خرابه‌های خلوتگاه نظام الدوله (داماد فتحعلی شاه) ساخته شده است و قرارگیری آن در باغ فین موجب شده افراد بیشتری از آن بازدید کنند.

  • زمان بازدید موزه ملی کاشان: 9 صبح تا 18 عصر
  • آدرس موزه ملی کاشان: خیابان امیرکبیر، کنار باغ فین کاشان
  • قیمت بلیط موزه ملی کاشان: 5 هزار تومان
lastsecond.ir kashan museum mansore eskandari.jpg
ورودی موزه ملی کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، منصوره اسکندری
lastsecond.ir kashan museum mansore eskandari2.jpg
اشیای موزه ملی کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، منصوره اسکندری

موزه عروسک و اسباب بازی کاشان (خانه علامه فیضی)

موزه عروسک و اسباب بازی یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان است که برای گردشگری کودکان و حتّی بزرگسالان، گزینه‌ای بسیار مناسب است. بنای این موزه مربوط به یک روحانی و شاعر به نام جعفر علامه فیضی در دوران قاجار و پهلوی است. این خانه پس از خریداری و بازسازی توسط امیر سهرابی که از هنرمندان تئاتر است با عنوان خانه سهرابی ثبت ملی شد. در این موزه، مجموعه ارزشمندی از انواع عروسک‌ها را خواهید دید که از استان‌های کردستان، آذربایجان، سیستان و بلوچستان، خراسان و گیلان گردآوری شده‌اند. 

اخیرا در این خانه دو طبقه، اقامتگاه بومگردی هم دایر شده است که شما علاوه بر بازدید از خانه موزه، می‌توانید در آن اقامت نیز داشته باشید. 

  • زمان بازدید موزه عروسک: از ساعت 10:30 تا 13:30/ 16:30 تا 18:30
  • آدرس موزه عروسک: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی، باستان ششم، بن بست علامه
  • قیمت بلیط موزه عروسک: 4 هزار تومان
  • شماره تلفن موزه عروسک: 03155225134
lastsecond.ir doll museum omid khodayari.jpg
ورودی موزه عروسک و اسباب بازی کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری
lastsecond.ir doll museum omid khodayari1.jpg
موزه عروسک و اسباب بازی؛ عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری

موزه هنرهای زیبا کاشان (خانه کاج)

موزه هنرهای زیبا یا خانه کاج که به موزه هنرهای تجسمی شیبانی نیز معروف است در نزدیکی میدان کمال الملک واقع شده. این موزه یکی از خانه های تاریخی کاشان  است که در سال 1390 به ثبت ملی رسید. معماری این خانه به سبک معماری قاجار طراحی شده و متعلق به منوچهر شیبانی است. او یکی از شعرا، نویسندگان و نقاشان هم قطار با سهراب سپهری است. موزه هنرهای زیبای کاشان دارای سه اتاق است که در آن‌ها آثاری همچون نقاشی‌های شخص شیبانی را خواهید یافت. علاوه بر این‌ها این موزه از یک کتابخانه تاریخی نیز برخوردار است که شامل بیش از 7000 جلد کتاب می‌شود. 

  • زمان بازدید خانه کاج: 8 صبح تا 17 عصر
  • آدرس خانه کاج: خیابان فاضل نراقی، فرهنگ 35، فرجی
  • قیمت بازدید خانه کاج: 7 هزار تومان
lastsecond.ir kaj house nader mazrae shadi.jpg
خانه تاریخی کاج؛ عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی
lastsecond.ir kaj house nader mazrae shadi2.jpg
موزه هنرهای زیبای کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی

تپه سیلک کاشان

تپه سیلک نمایانگر قدیمی‌ترین تمدن‌های ایرانی است که در بین جاهای دیدنی کاشان، اهمیت زیادی دارد. بقایای کار با فلز، سفالگری و نقش و نگارهای روی آن‌ها که بیش از 7000 سال قدمت دارد، برای ماجراجویان تاریخ بسیار دیدنی خواهد بود. این تپه شامل دو قبرستان در تپه سیلک است و یک مجموعه کوچک هم وجود دارد که برخی از آثار باقی مانده در این تپه‌ها را به نمایش می‌گذارد. بنای باقی مانده در سیلک در حقیقت یک زیگورات (عبادتگاه باستانی) است که به دنبال شکل‌گیری تمدن در فلات کاشان بنا شده است.

در باور عمومی مردم قدیم کاشان، این پایگاه باستانی به عنوان شهری نفرین شده شناخته می‌شد. جالب است بدانید با استناد به آثار سیلک، گمان می‌رود در گذشته این محدوده آب و هوایی کاملا متفاوت داشته است به طوری که احتمالاً شامل بخش‌های جنگلی و مرطوب با انواع پوشش گیاهی و جانوری بوده است. 

  • زمان بازدید تپه سیلک: 9 صبح تا 18 عصر
  • آدرس تپه سیلک: سمت راست جاده کاشان به فین، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمومنین، ذوالفقار 10
  • قیمت بلیط تپه سیلک: 5 هزار تومان
lastsecond.ir sialk dehghan2.jpg
تپه سیلک کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، پویا دهقان
lastsecond.ir sialk dehghan.jpg
اسکلت تپه سیلک کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، پویا دهقان

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

قلعه جلالی و حصار سلجوقی جای دیدنی دیگری در کاشان است که همانطور از اسمش پیداست به دوران سلجوقیان مربوط است. طبق مستندات تاریخی این دژ مردم کاشان را چندین بار از حمله بیگانگان و غارتگران نجات داده است. معماری این بنا، شامل چندین برج است و در گذشته خندق‌های اطراف آن باعث چند برابر شدن قدرت حفاظت این قلعه می‌شده. درون این قلعه بناهای بسیاری به چشم نمی‌خورد و بیشتر جنبه کشاورزی دارد. 

  • زمان بازدید قلعه جلالی و حصار سلجوقی: شبانه روزی
  • آدرس قلعه جلالی و حصار سلجوقی:‌ کاشان، انتهای خیابان علوی
  • قیمت بازدید قلعه جلالی و حصار سلجوقی: رایگان
lastsecond.ir hesar jalali khodayari.jpg
قلعه جلالی کاشان؛ عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری
lastsecond.ir hesar jalali khodayari2.jpg
حصار سلجوقی؛ عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری

حمام‌های کاشان

زمانی که بحث جاهای دیدنی کاشان به میان می‌آید، از حمام های تاریخی کاشان نباید غافل شد. در فرهنگ اجتماعی مردمان گذشته ایران، حمام نقش مهمی را ایفا می‌کرده است. در واقع حمام‌های قدیمی مانند قهوه‌خانه‌ها، جایی برای گردهمایی و مصاحبت افراد بوده‌اند. به همین دلیل معماری این حمام‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که افراد در یک فضای سالن مانند، چندین ساعت به گفت و گو، استراحت، تفریح و حتی ورزش و برگزاری جشن و مراسم بپردازند.

حمام سلطان امیر احمد

قدمت حمام سلطان امیر احمد به دوران سلجوقی، صفویه و قاجار باز می‌گردد. معماری کم نظیر این حمام در نگاه اول چشمان شما را خیره خواهد کرد. طراحی سقف این حمام علاوه بر حفظ گرما، نورگیری فوق‌العاده‌ای دارد. هنگام بازدید از این حمام حتما از بام آن نیز دیدن کنید. حمام سلطان امیر احمد به بسیاری از خانه های تاریخی کاشان و سایر جاذبه های کاشان دسترسی دارد. زمانی که لیست دیدنی های کاشان را جست و جو می‌کنید ممکن است این حمام را با نام حمام قاسمی نیز ببینید. 

  • زمان بازدید حمام سلطان امیر احمد: 9 صبح تا 18:30 عصر
  • آدرس حمام سلطان امیر احمد: خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد واقع
  • قیمت بازدید حمام سلطان امیر احمد: 5 هزار تومان
lastsecond.ir soltan ahmad hammam nader mazrae shadi2.jpg
داخل حمام سلطان امیر احمد؛ عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی
lastsecond.ir soltan ahmad hammam farshad shafiei shahidloo.jpg
ورودی حمام سلطان امیر احمد؛ عکس از آرشیو لست سکند، فرشاد شفیعی شهیدلو

حمام بازار (حمام خان)

حمام بازار که به حمام خان نیز شناخته می‌شود، یکی از دیدنی ‌های کاشان است که در بازار سنتی این شهر قرار دارد. تاریخ ساخت و توسعه این حمام به دوران زندیه و قاجار باز می‌گردد. حاکمی از سلسله زند به نام میرزا عبدا الرزاق، ساخت این حمام را در لیست توسعه شهری خود قرار داد. این حمام تا دهه‌های گذشته جایی برای استحمام کاشانی‌ها بود تا این که یک جاذبه گردشگری و کافه و رستوران تبدیل شد. برای دسترسی به این حمام کافی است زمانی‌که از بازار سنتی کاشان دیدن می‌کنید به محله بالا بازار مراجعه کنید.

  • زمان بازدید حمام خان: 10 صبح تا 22 شب
  • آدرس حمام خان: رضا عباسی، میدان فیض، محله بالا بازار کاشان، حمام بازار (حمام خان)
  • قیمت بلیط حمام خان: 3 هزار تومان
lastsecond.ir soltan khan hammam nader mazrae shadi2.jpg
داخل حمام خان؛ عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی 
lastsecond.ir khan hammam nader mazrae shadi.jpg
ورودی حمام تاریخی خان؛ عکس از آرشیو لست سکند، نادر مزرعه شادی

حمام و باغ فین

باغ و حمام فین یکی از مشهورترین دیدنی های کاشان است و این شهرت به دلیل قتل یکی از خوشنام‌ترین صدر اعظم‌های ایران، میرزا تقی‌خان امیرکبیر، است. حمام فین داخل باغ فین قرار گرفته و از یک بخش کوچک و یک بخش بزرگ تشکیل شده است که بخش کوچک شکوه معماری کمتری دارد، اما قدیمی‌تر است. بخش کوچک حمام فین شامل یک حوضچه کوچک است که فاجعه قتل امیر کبیر در کنار آن رخ داده است. قسمت بزرگ حمام فین کاشان در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد که دارای معماری با شکوه‌تر شامل ستون‌های مرمری و نقش‌های زیبا است.

باغ فین معروف‌ترین جای دیدنی کاشان است که به عنوان یکی از پربازدیدترین‌های کاشان نیز شناخته می‌شود. قدمت باغی که امروز شاهدش هستیم به دوران صفویه باز می‌گردد اما بسیاری از مورخین قدمت اصلی آن را حتی به دوران آل بویه نیز مربوط می‌دانند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم این باغ شاهد برخی از تحولات مهم دوران قاجار نیز بوده است. استفاده مؤثر و زیبا از ترکیب حوض‌ها، جوی‌ها و درختان در باغ فین کاشان، آن هم در دل کویر، تضاد زیبایی را رقم زده است. 

  • زمان بازدید باغ و حمام فین: 9 تا 18
  • آدرس باغ و حمام فین: محل حیدری کاشان، بلوار باقرالعلوم، خیابان مستوفی‌زاده، باغ فین کاشان
  • قیمت بلیط باغ و حمام فین: 5 هزار تومان 
lastsecond.ir fin garden dehghan.jpg
باغ فین؛ عکس از آرشیو لست سکند، پویا دهقان
lastsecond.ir fin garden dehghan2.jpg
سقف کوشک باغ فین؛ عکس از آرشیو لست سکند، پویا دهقان

امامزاده و بازار کاشان

بسیاری از افرادی که سابقه بازدید از جاهای دیدنی کاشان را داشته‌اند، جاذبه‌های این شهر را به مساجد، حمام‌ها و خانه‌های تاریخی و برخی از موزه‌ها بخش‌بندی می‌کنند. اما باید بدانید که جاذبه های کاشان بسیار وسیع است و حتی زمانی که در بافت قدیمی شهر قدم می‌زنید هر لحظه ممکن است با بنایی مثل بازار یا امامزاده روبه‌رو شوید که برای شما بسیار جالب باشد.

بازار بزرگ کاشان 

بازار کاشان علاوه بر این‌که یک جای دیدنی در کاشان است، برای خرید سوغاتی و پیاده‌روی نیز یک مکان ایده‌آل است. این بازار از خیابان بابا افضل تا دروازه دولت کاشان ادامه دارد. ابنیه بازار سنتی کاشان راوی داستان تاریخی پر فراز و نشیبی است. قدمت این بازار به دوران آل بویه و سلجوقی برمی‌گردد، اما معماری آن در دوران صفویه گسترش بسیاری یافت؛ پس از یک زلزله مهیب، این بازار ویرانی‌های بسیاری را متحمل شد و شکل امروزی آن نتیجه مرمت‌ و  بازسازی در دوره‌های مختلفی مثل سلطنت فتحعلی شاه است. تعداد بنای تاریخی در بازار کاشان به بیش از 40 عدد می‌رسد که در بخش‌هایی همچون تیمچه امیر الدوله به اوج زیبایی معماری می‌رسد. 

  • ساعت کاری بازار کاشان: 9:30 تا 12 و 17 تا 20:30 
  • آدرس بازار کاشان: خیابان بابا افضل، بازار سنتی کاشان 

 

کاروانسرای امین الدوله کاشان

تیمچه یا کاروانسرای امین الدوله  بخشی مهم از بازار سنتی کاشان است که به تنهایی یکی از جاهای دیدنی کاشان در این مجموعه حساب می‌شود. هوش هندسی معماران این تیمچه علاوه بر شکوه و زیبایی، استحکام و مقاومت بالایی را در خلق بنای آن گنجانده‌است. این کاروانسرا روزگاری محل اسکان تاجران بزرگی بوده که به کاشان سفر می‌کردند. کاروانسرای امین الدوله در یکی از تقاطعات مهم و نقاط مرکزی بازار واقع شده است. 

  • ساعت کاری کاروانسرای امین الدوله: 9:30 تا 12 تا 17 تا 20:30 
  • آدرس کاروانسرای امین الدوله: خیابان بابا افضل، بازار سنتی کاشان 
lastsecond.ir aminodole omid khodayari2.jpg
کاروانسرای امین الدوله؛ عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری
lastsecond.ir aminodole omid khodayari.jpg
کاروانسرای امین الدوله؛ عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری

امامزاده سلطان امیر احمد کاشان

بسیاری از جاهای دیدنی کاشان در خیابان علوی و نواحی اطراف آن قرار دارد. امامزاده سلطان امیر احمد نیز یکی از آن‌هاست که در خیابان‌های اطراف خیابان علوی قرار گرفته است. بنای این امامزاده به دوران صفویه باز می‌گردد، به همین دلیل در آثار ملی ایران ثبت شده است. یادگار به جامانده سلسله قاجار بر این امامزاده، کاشی‌کاری‌ گلدسته‌های آن هستند. نام این امامزاده بر حمام سلطان امیر احمد نهاده شده است. طبق برخی از روایات سلطان امیر احمد از نوادگان امام کاظم (ع) است.

  • زمان بازدید امامزاده سلطان امیر احمد: از اذان صبح تا نیمه شب
  • آدرس امامزاده سلطان امیر احمد: خیابان علوی
  • قیمت بازدید امامزاده سلطان امیر احمد: رایگان
lastsecond.ir emamzade amirahmad pouria eghtedari.jpg
امامزاده سلطان امیر احمد؛ عکس از آرشیو لست سکند، پوریا اقتداری

سخن آخر

در این متن فقط به جاهای دیدنی شهر کاشان پرداخته شد و حتما میدانید که اطراف کاشان هم جاهای دیدنی فراوانی وجود دارد. جاذبه های کاشان قبل از هر چیز به تاریخ غنی و فرهنگ اصیلی که دارد شناخته می‌شود. زمانی که بحث از جاهای دیدنی کاشان می‌شود، اول از همه به یاد معماری و خانه‌های قدیمی و زیبایش می‌افتیم. بیش از 83 خانه تاریخی در این شهر ثبت شده‌اند که در این متن به مهم‌ترین آن‌ها پرداختیم.

جالب است بدانید که بر اساس مستندات تاریخی زیبایی و شکوه جاهای دیدنی کاشان بسیار بیشتر از چیزی که امروز می‌بینیم بوده است، زیرا علاوه بر تأثیر گذر زمان، بسیاری از شاهکارهای معماری این شهر در اثر بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل از بین رفته است. اگر از جاذبه های کاشان دیدن کردید، می‌توانید خاطرات سفر خود را از طریق قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

 تألیف: تیم محتوای لست سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.