جاهای دیدنی کاشان؛ معرفی بهترین‌ ‌ها با قیمت و ساعت بازدید

3.7
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جاهای دیدنی کاشان کجاست؟ معرفی کامل جاهای دیدنی کاشان با آدرس و قیمت و ساعت بازدید
25 خرداد 1403 08:00
1

جاهای دیدنی کاشان، گوشه‌ای از عظمت تاریخ و فرهنگ ایران را مقابل چشمانتان می‌گذارند. این شهر نام‌آشنا، با خانه‌های تاریخی، موزه‌های گوناگون و طبیعت منحصربه‌فردش، مقصد محبوب علاقه‌مندان به تاریخ‌ و طبیعت است. در این مطلب از لست‌سکند بهترین جاهای دیدنی کاشان را به شما معرفی می‌کنیم تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به این شهر داشته باشید.

جاهای دیدنی کاشان که نباید از دست داد

  • مسجد آقا بزرگ

  • باغ و حمام فین

  • تپه سیلک

  • مسجد جامع کاشان

  • مسجد میرعماد

  • خانه بروجردی‌ها

  • خانه عباسیان

  • خانه طباطبایی‌ها

  • موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان

لیست قیمت‌های جدید تور کاشان

مسجد آقا بزرگ کاشان

مسجد آقا بزرگ کاشان که مدرسه هم بوده است، از جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود. تاریخ ساخت این مسجد، به دوران محمد شاه قاجار برمی‌گردد. ساخت بنای مسجد در اوایل دوره حکومت ناصرالدین شاه به پایان رسید و لقب ملا محمدمهدی نراقی را که آقا بزرگ بود، روی آن گذاشتند. معماری شکوهمند ایرانی‌اسلامی این مسجد علاوه‌بر زیبایی، عظمت بسیاری هم دارد.

این بنا، همه امکانات و ویژگی‌های یک مسجد، خوابگاه و مدرسه را دارد. طراحی بادگیرهای مسجد آقا بزرگ به‌گونه‌ای بوده که باعث تهویه و کاهش دمای داخل آن در تابستان می‌شود. همچنین امکانات برف‌روبی گنبدهای مسجد، بیانگر هوش سرشار معماران این بنا در آن زمان است. مسجد آقا بزرگ به بسیاری از دیگر جاهای دیدنی کاشان نزدیک است.

  • ساعت بازدید از مسجد آقا بزرگ: از 9.5 صبح تا 8 شب

  • قیمت بلیط مسجد آقا بزرگ: رایگان

  • آدرس مسجد آقا بزرگ: خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقا بزرگ

موقعیت دقیق مسجد آقابزرگ کاشان روی نقشه

1200px-Mezquita_de_Agha_Bozorg,_Kashan,_Irán,_2016-09-19,_DD_81.gif
مسجد آقا بزرگ، از جاهای دیدنی کاشان

مسجد جامع کاشان

مسجد جامع کاشان یکی از قدیمی‌ترین آثار معماری اسلامی در بین جاهای دیدنی کاشان است. قدیمی‌ترین بخش این مسجد که ساخت آن به دوران سلجوقی برمی‌گردد، یک مناره با کتیبه‌ است که تاریخ 466 هجری قمری رویش حک شده است. در دوران ایلخانی و تیموری، بخش‌هایی به این بنا اضافه شده و در دوران زندیه و قاجار، مرمت و تغییراتی در آن صورت گرفته است. بعد از گسترش شهر کاشان، موقعیت این مسجد از مرکز شهر تغییر کرد. این مسجد یک گنبد آجری، یک صحن و دو شبستان بزرگ دارد. قدمت محل قرارگیری مسجد جامع کاشان به تاریخ قبل از اسلام برمی‌گردد؛ به‌طوری که عده‌ای عقیده دارند در آن محل، آتشکده قرار داشته است.

  • ساعت بازدید از مسجد جامع کاشان: اذان صبح تا اذان مغرب
  • قیمت بلیط مسجد جامع کاشان: رایگان
  • آدرس مسجد جامع کاشان: خیابان بابا افضل، محله میدان کهنه، کوچه شهیدان دقیقی

موقعیت دقیق مسجد جامع کاشان روی نقشه

lastsecond.ir Jame mosque nader mazrae shadi.jpg
مسجد جامع کاشان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، نادر مزرعه‌شادی
lastsecond.ir Jame mosque nader mazrae shadi2.jpg
مناره مسجد جامع کاشان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، نادر مزرعه‌شادی

مسجد میرعماد

مسجد میرعماد که به‌نام مسجد میدان هم شناخته می‌شود، یک جای دیدنی کاشان است که قدمت بنای اولیه آن به دوران سلجوقی بازمی‌گردد؛ اما در دوران حمله مغول‌ها تخریب شد و پس از مرمت به‌دست میرعماد، نام او را به خود گرفت. محراب زرین‌فام مسجد میرعماد، در دوران قاجار به‌عنوان یک اثر هنری در بیشتر کشورهای اروپایی گردانده شد و سرانجام، سر از موزه هنر اسلامی برلین درآورد. معماری ایرانی‌اسلامی بنای این مسجد با کتیبه‌های تاریخی به‌جامانده از دوران گوناگون ترکیب شده‌اند و این موضوع، اهمیت تاریخی و فرهنگی مسجد میرعماد را به حداکثر رسانده است. این مسجد شامل یک سردر باشکوه، صحن مربعی شکل و 4 ایوان و دو شبستان است.

  • ساعت بازدید از مسجد میرعماد: از 9 صبح تا 8 شب، غیر از جمعه‌ها

  • قیمت بلیط مسجد میرعماد: رایگان

  • آدرس مسجد میرعماد: میدان فیض، کنار بازار بزرگ

موقعیت دقیق مسجد میرعماد روی نقشه

17453188_892.gif
مسجد میرعماد، عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

خانه بروجردی‌‌ها

خانه بروجردی‌ها یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان است و قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. تاجری به‌نام سید حسن نطنزی از دختر سید جعفر طباطبایی، صاحب خانه طباطبایی و یکی از بزرگ‌ترین تاجران فرش آن دوران، خواستگاری می‌کند و شرط خانواده طباطبایی برای ازدواج، ساختن خانه‌ای شکوهمند مثل خانه سید جعفر طباطبایی می‌شود. در نتیجه سید حسن نطنزی با جمع کردن نوابغ معماری و طراحانی نامدار مثل صنیع‌الدوله، ساخت خانه بروجردی‌ها را آغاز می‌کند.

طراحی خانه بروجردی‌ها به‌گونه‌ای بوده که امکان زندگی را در تمام فصول سال به بهترین شکل ممکن فراهم کرده است. طراحی‌های بی‌نظیر گچ‌بری، گره‌چینی، گنبدسازی، بادگیرسازی و قسمت‌های دیگر در معماری این بنا، باعث شد خانه بروجردی‌ها در سال 2015 کاندیدای دریافت جایزه زیبا‌ترین خانه تاریخی در یونسکو شود. طبق شواهد، ساخت این خانه حدود 18 سال طول کشیده است. اگر به دیدن خانه‌های زیبای دوران قاجار علاقه‌مندید، در اصفهان هم چند خانه و عمارت تاریخی با تزیینات باشکوه وجود دارد که سفر با تور اصفهان فرصت خوبی برای دیدن آن‌هاست.

  • ساعت بازدید از خانه بروجردی‌ها: از 9 صبح تا 6.5 عصر

  • شماره‌تلفن خانه بروجردی ها: 03155229010

  • قیمت بلیط خانه بروجردی‌ها کاشان: 30 هزار تومان

  • آدرس خانه بروجردی‌ها: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی

بهترین جاهای دیدنی اصفهان کدام‌اند؟

موقعیت دقیق خانه بروجردی‌ها در کاشان

lastsecond.ir boroujerdi house dehghan2.jpg
خانه بروجردی‌ها؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پویا دهقان
lastsecond.ir boroujerdi house dehghan.jpg
داخل خانه بروجردی‌ها؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پویا دهقان

خانه طباطبایی‌‌ها

خانه طباطبایی‌‌ها هم یک جای دیدنی کاشان است که در دوران قاجار ساخته شده و همان‌طور که در توضیح مربوط به خانه بروجردی‌ها اشاره کردیم، صاحبش سید جعفر طباطبایی بوده است. داخل خانه، 5 اتاق و سرداب‌هایی با بادگیر وجود دارند. طراحی هوشمندانه این سرداب‌ها، باعث کاهش 15 تا 20 درجه‌ای دمای این بخش در تابستان می‌شده است.

معماری خانه طباطبایی‌ها، مانند مسجد آقا بزرگ کاشان، شامل معماری گودال باغچه است. گودال باغچه یک فن معماری رایج در کویر بوده که در آن، باغچه را پایین‌تر از سطح زمین می‌ساختند و از خاک گودال کنده‌شده، بخشی از مصالح لازم را تأمین می‌کردند. هنگام سفر با تور کویر به مناطق اطراف کاشان و روستاهایش، می‌توانید بناهایی با این سبک معماری را ببینید.

طبق برخی مستندات، ساخت خانه طباطبایی‌ها، حدود 10 سال طول کشیده است. از سایر جاهای دیدنی کاشان و خانه‌های تاریخی نزدیک به این جاذبه و محدوده آن، می‌توانیم به خانه تاریخی بافنده، امامزاده سلطان امیر احمد و خانه بروجردی‌ها اشاره کنیم.

  • ساعت بازدید از خانه طباطبایی‌ها: از 9 صبح تا 4.5 بعدازظهر 

  • قیمت بلیط خانه طباطبایی‌ها: 30 هزار تومان

  • شماره‌تلفن خانه طباطبایی‌ها: 03155220032

  • آدرس خانه طباطبایی‌ها: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی

موقعیت دقیق خانه طباطبایی‌ها در کاشان

lastsecond.ir taba house dehghan.jpg
محوطه بیرونی خانه طباطبایی‌ها؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پویا دهقان

خانه عباسیان کاشان

وسعت خانه عباسیان کاشان به حدود 7 هزار متر مربع می‌رسد و شامل 5 طبقه و 5 حیاط می‌شود. معماری این بنا قرینگی بسیار زیبا و بی‌نظیری دارد. قدمت خانه عباسیان هم مانند سبک معماری آن به دوره قاجار مربوط است. خانه عباسیان هم مثل خانه طباطبایی‌ها، لوکیشن فیلم‌های معروف ایرانی بوده است. در مرکز حیاط اصلی خانه عباسیان، یک حوض مستطیل‌شکل وجود دارد که وقتی کنارش قرار می‌گیرید، دنیایی از تزیینات و نقش‌و‌نگار‌های زیبا را در ایوان و اتاق‌ها به بهترین شکل مشاهده می‌کنید.

معماری خانه عباسیان مثل بسیاری از بناهای اسلامی، شامل بخش‌های مختلف برای زنان و مردان و همچنین بخش‌ اندرونی و بیرونی می‌شود. در خانه عباسیان کاشان و سایر خانه‌های قدیمی و مجلل این شهر، بخش ورودی خانه بسیار ساده است و اثری از تجملات در آن دیده نمی‌شود.

  • ساعت بازدید از خانه عباسیان: از 9 صبح تا 4.5 بعدازظهر

  • قیمت بلیط خانه عباسیان: 30 هزار تومان

  • شماره‌تلفن خانه عباسیان: 03155245764

  • آدرس خانه عباسیان: کوی سلطان امیر احمد، خیابان علوی

موقعیت دقیق خانه عباسیان کاشان    

lastsecond.ir abasian house pouria eghtedari.jpg
خانه عباسیان، عکس از آرشیو لست‌سکند، پوریا اقتداری
lastsecond.ir abasian house pouria eghtedari2.jpg
داخل خانه عباسیان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پوریا اقتداری

خانه عامری‌‌ها

در میان خانه‌‌های تاریخی کاشان، خانه عامری‌‌ها قدمت چشمگیری دارد. این خانه در دوران زندیه ساخته شده و پس از تجربه یک زلزله، در دوران قاجار مرمت و توسعه پیدا کرده است. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان است که از سه بخش مسکونی، 5 حیاط و حدود 85 اتاق تشکیل شده است.

در طراحی خانه عامری‌ها اصول مذهبی مختلفی رعایت شده که از آن‌ها می‌توانیم به تقسیم شدن آن به بخش‌های درونی و بیرونی و جدا بودن حمام مردانه و زنانه اشاره کنیم. تماشای خانه‌های قدیمی و مجلل کاشان ممکن است شما را مشتاق اقامت‌ در این خانه‌ها کند و باید بگوییم چنین آرزویی می‌تواند در خانه عامری‌ها محقق شود؛ چراکه خانه عامری‌های کاشان، اتاق‌هایی برای اقامت دارد و در برخی از بخش‌های آن، انواع امکانات مانند نمازخانه، رستوران، کافه و غرفه‌هایی برای خرید سوغات وجود دارد. به همین دلایل، قیمت بلیط این خانه از قیمت بلیط خانه های تاریخی کاشان کمی گران‌تر است. مدت‌زمان معقول برای بازدید از این جاذبه گردشگری کاشان حدود یک ساعت است.

  • ساعت بازدید از خانه عامری‌ها: از ساعت 9 صبح تا 1 ظهر (در صورت برگزاری مراسم ممکن است تعطیل باشد.)

  • قیمت بلیط خانه عامری‌ها: 50 هزار تومان

  • شماره‌تلفن رزرواسیون خانه عامری‌ها: 03155240220

  • آدرس خانه عامری‌ها: محله علوی، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر

موقعیت دقیق خانه عامری‌ها در کاشان

lastsecond.ir ameriha house pouria eghtedari2.jpg
خانه عامری‌ها؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پوریا اقتداری
lastsecond.ir ameriha house pouria eghtedari.jpg
خانه عامری‌ها؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پوریا اقتداری

خانه منوچهری کاشان

خانه منوچهری کاشان هم مثل خانه عامری‌‌ها به اقامتگاه گردشگری تبدیل شده است. این خانه یکی از خانه‌های تاریخی کاشان است که مدت‌ها متروکه و فراموش‌شده بود تا اینکه در یک پروژه بازسازی و احیا، به یکی از جاهای دیدنی کاشان تبدیل شد و درحال‌حاضر کاربری هتل هم دارد. معماری این خانه همه عناصر مشترک خانه‌های مناطق گرمسیری مانند سرداب، بادگیر و آب‌انبار را دارد. ترکیب حوض، باغچه، هوای خنک، شیشه‌های رنگی و نقش‌ونگارهای زیبا، تصویر این خانه را در ذهن شما حک خواهد کرد. 

  • ساعت بازدید از خانه منوچهری: این خانه یک هتل شخصی است و امکان بازدید عمومی ندارد.

  • شماره‌تلفن خانه منوچهری: 03155242617

  • قیمت بلیط خانه منوچهری ها کاشان: نامشخص

  • آدرس خانه منوچهری: میدان کمال‌الملک، خیابان محتشم کاشانی

 

موقعیت دقیق خانه منوچهری کاشان

31622.gif
خانه منوچهری، از جاهای دیدنی کاشان، عکس از Mohammad Ali

موزه ملی کاشان

موزه ملی کاشان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران و جاهای دیدنی کاشان است و بیش از نیم قرن از تاریخ تأسیس آن می‌گذرد. در این موزه، حدود 400 قطعه اثر از دوره‌های باستانی سیلک تا دوران معاصر را مشاهده خواهید کرد. ساختمان موزه ملی کاشان روی خرابه‌های خلوتگاه نظام‌الدوله، داماد فتحعلی شاه، ساخته شده است و قرارگیری آن در نزدیکی باغ فین، موجب شده افراد بیشتری از آن بازدید کنند.

  • ساعت بازدید از موزه ملی کاشان: از 9 صبح تا 6 عصر

  • قیمت بلیط موزه ملی کاشان: 20 هزار تومان

  • آدرس موزه ملی کاشان: خیابان امیرکبیر، کنار باغ فین کاشان

موقعیت دقیق موزه ملی کاشان روی نقشه

lastsecond.ir kashan museum mansore eskandari.jpg
ورودی موزه ملی کاشان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، منصوره اسکندری
lastsecond.ir kashan museum mansore eskandari2.jpg
موزه ملی کاشان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، منصوره اسکندری

موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان

موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان که به‌نام خانه علامه فیضی هم شناخته می‌شود، یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود که گزینه‌ای بسیار مناسب برای کودکان و بزرگ‌سالان است. ساختمان این موزه مربوط به یک روحانی و شاعر به‌نام جعفر علامه فیضی در دوران قاجار و پهلوی بوده است. این خانه پس از خریداری و بازسازی توسط امیر سهرابی که از هنرمندان تئاتر است، با نام خانه سهرابی ثبت ملی شد.

در این موزه، مجموعه ارزشمندی از انواع عروسک‌ها را خواهید دید که از استان‌های کردستان، آذربایجان، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان و گیلان گردآوری شده‌اند. اخیراً در این خانه دوطبقه، اقامتگاه بوم‌گردی هم دایر شده است و شما علاوه‌بر بازدید از خانه موزه عروسک، می‌توانید در آنجا اقامت هم داشته باشید.

  • ساعت بازدید از موزه عروسک کاشان: از 10 صبح تا 7 عصر

  • قیمت بلیط موزه عروسک کاشان: 35 هزار تومان

  • شماره‌تلفن تماس موزه عروسک: 0315522513

  • آدرس موزه عروسک: محله سلطان امیر احمد، خیابان علوی، باستان ششم، بن‌بست علامه

همه‌چیز درباره اقامتگاه بوم‌گردی

موقعیت دقیق موزه عروسک کاشان روی نقشه

lastsecond.ir doll museum omid khodayari1.jpg
موزه عروسک و اسباب‌بازی؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، امید خدایاری

موزه هنرهای زیبای کاشان

موزه هنرهای زیبا یا خانه کاج که به موزه هنرهای تجسمی شیبانی هم معروف است، در نزدیکی میدان کمال‌الملک واقع شده است. این موزه یکی از خانه‌های تاریخی کاشان است که در سال 1390 به ثبت ملی رسیده است. این خانه متعلق به منوچهر شیبانی و معماری آن به سبک معماری قاجار است. او یکی از شاعران، نویسندگان و نقاشان هم‌قطار سهراب سپهری بوده است. موزه هنرهای زیبای کاشان سه اتاق دارد که در آن‌ها آثاری همچون نقاشی‌های منوچهر شیبانی را خواهید دید. علاوه‌بر این موارد، در این موزه که یکی از جاهای دیدنی کاشان است، یک کتابخانه تاریخی وجود دارد که بیش از 7 هزار جلد کتاب دارد.

  • ساعت بازدید از موزه هنرهای زیبای کاشان: از 4 بعدازظهر تا 10 شب

  • قیمت بلیط موزه هنرهای زیبای کاشان: 10 هزار تومان

  • شماره‌تلفن موزه هنرهای زیبای کاشان: 03155447070

  • آدرس موزه هنرهای زیبای کاشان: خیابان فاضل نراقی، فرهنگ 35، فرجی

موقعیت دقیق موزه هنرهای زیبا در کاشان

lastsecond.ir kaj house nader mazrae shadi.jpg
خانه تاریخی کاج؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، نادر مزرعه‌شادی
lastsecond.ir kaj house nader mazrae shadi2.jpg
موزه هنرهای زیبای کاشان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، نادر مزرعه‌شادی

تپه سیلک کاشان

تپه سیلک کاشان نمایانگر قدیمی‌ترین تمدن‌های ایرانی است و در بین جاهای دیدنی کاشان، اهمیت ویژه‌ای دارد. بقایای کار با فلز، سفالگری و نقش‌ونگارهای روی آن‌ها با بیش از 7 هزار سال قدمت، برای ماجراجویان تاریخ بسیار هیجان‌انگیز است. تپه سیلک شامل دو قبرستان است و یک مجموعه کوچک هم دارد که برخی از آثار باقی‌مانده در این تپه‌ها را به نمایش می‌گذارد. بنای باقی‌مانده در سیلک در حقیقت یک زیگورات است که به‌دنبال شکل‌گیری تمدن در فلات کاشان بنا شده است.

در باور عمومی مردم قدیم کاشان، این تپه باستانی به‌عنوان شهری نفرین‌شده شناخته می‌شد. جالب است بدانید با استناد به آثار سیلک، گمان می‌رود در گذشته این محدوده، آب‌وهوایی کاملاً متفاوت داشته؛ به‌طوری که احتمالاً شامل بخش‌های جنگلی و مرطوب با انواع پوشش گیاهی و جانوری بوده است.

  • ساعت بازدید از تپه سیلک: از 9 صبح تا 4 بعدازظهر

  • قیمت بلیط تپه سیلک: 30 هزار تومان

  • شماره‌تلفن تپه سیلک: 0913361066

  • آدرس تپه سیلک: سمت راست جاده کاشان به فین، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمؤمنین، ذوالفقار 10

موقعیت دقیق تپه سیلک کاشان روی نقشه

lastsecond.ir sialk dehghan2.jpg
تپه سیلک کاشان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پویا دهقان
lastsecond.ir sialk dehghan.jpg
اسکلت تپه سیلک کاشان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پویا دهقان

قلعه جلالی و حصار سلجوقی

قلعه جلالی و حصار سلجوقی دیگر جای دیدنی در کاشان است و همان‌طور که از اسمش پیداست، به دوران سلجوقیان مربوط است. طبق مستندات تاریخی، این دژ چندین بار مردم کاشان را از حمله بیگانگان و غارتگران نجات داده است. معماری این بنا، شامل چندین برج است و در گذشته خندق‌های اطراف آن باعث چند برابر شدن قدرت حفاظت این قلعه می‌شده است. درون این قلعه بناهای بسیاری به چشم نمی‌خورد و بیشتر جنبه کشاورزی دارد؛ در نتیجه بیشتر کسانی که می‌خواهند با تور آفرود به خارج از شهر کاشان بروند و سفر کویری را شروع کنند، در مسیری که به‌سمت جنوب کاشان می‌رود، از این قلعه دیدن می‌کنند.

  • ساعت بازدید از قلعه جلالی و حصار سلجوقی: شبانه‌روزی

  • قیمت بلیط قلعه جلالی و حصار سلجوقی: رایگان

  • آدرس قلعه جلالی و حصار سلجوقی:‌ کاشان، انتهای خیابان علوی

موقعیت دقیق قلعه جلالی و حصار سلجوقی

lastsecond.ir hesar jalali khodayari.jpg
قلعه جلالی کاشان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، امید خدایاری

حمام سلطان امیر احمد

قدمت حمام سلطان امیر احمد به دوران سلجوقی، صفویه و قاجار بازمی‌گردد. معماری کم‌نظیر این حمام در نگاه اول چشمان شما را خیره خواهد کرد. طراحی سقف این حمام به‌گونه‌ای است که علاوه‌بر حفظ گرما، نورگیری فوق‌العاده‌ای دارد. هنگام بازدید از این حمام، حتماً از بام آن هم دیدن کنید. حمام سلطان امیر احمد به بسیاری از خانه‌های تاریخی کاشان نزدیک است. زمانی که فهرست جاهای دیدنی کاشان را جست‌وجو می‌کنید، ممکن است این حمام را با نام حمام قاسمی نیز ببینید.

  • ساعت بازدید از حمام سلطان امیر احمد: از 9 صبح تا 4.5 بعدازظهر

  • قیمت بلیط حمام سلطان امیر احمد: 30 هزار تومان

  • آدرس حمام سلطان امیر احمد: خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد

موقعیت دقیق حمام سلطان امیر احمد

lastsecond.ir soltan ahmad hammam nader mazrae shadi2.jpg
داخل حمام سلطان امیر احمد؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، نادر مزرعه‌شادی
lastsecond.ir soltan ahmad hammam farshad shafiei shahidloo.jpg
ورودی حمام سلطان امیر احمد؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، فرشاد شفیعی شهیدلو

حمام بازار

حمام بازار که به‌نام حمام خان هم شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی کاشان است که در بازار سنتی این شهر قرار دارد. تاریخ ساخت و توسعه این حمام به دوران زندیه و قاجار بازمی‌گردد. حاکمی از سلسله زند به‌نام میرزا عبدالرزاق، ساخت این حمام را در لیست توسعه شهری قرار داد. این حمام تا دهه‌های گذشته جایی برای استحمام کاشانی‌ها بود تا اینکه به یک جاذبه گردشگری، کافه و رستوران تبدیل شد. برای دسترسی به این حمام کافی است زمانی که از بازار سنتی کاشان دیدن می‌کنید، به محله بالا بازار بروید.

  • ساعت بازدید از حمام خان: شنبه تا پنجشنبه از 10 صبح تا 9 شب

  • قیمت بلیط حمام خان: 5 هزار تومان

  • آدرس حمام خان: رضا عباسی، میدان فیض، محله بالا بازار کاشان

موقعیت دقیق حمام خان در کاشان

lastsecond.ir soltan khan hammam nader mazrae shadi2.jpg
داخل حمام خان؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، نادر مزرعه‌شادی 

باغ فین و حمام فین کاشان

باغ و حمام فین کاشان یکی از مشهورترین دیدنی های کاشان است و این شهرت به‌دلیل قتل یکی از خوش‌نام‌ترین صدراعظم‌های ایران، میرزا تقی‌خان امیرکبیر است. حمام فین، داخل باغ فین قرار گرفته و از یک بخش کوچک و یک بخش بزرگ تشکیل شده است که بخش کوچک، شکوه معماری کمتری دارد؛ اما قدیمی‌تر است. بخش کوچک حمام فین شامل یک حوضچه کوچک است که فاجعه قتل امیرکبیر در کنار آن رخ داده است. قسمت بزرگ حمام فین کاشان در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده که معماری باشکوه‌تری دارد و شامل ستون‌های مرمری و نقش‌هایی بسیار زیبا می‌شود.

باغ فین از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان است که به‌عنوان یکی از پربازدیدترین دیدنی‌های کاشان هم شناخته می‌شود. قدمت باغی که امروز می‌بینید، به دوران صفویه بازمی‌گردد؛ اما بسیاری از مورخان، قدمت اصلی آن را حتی به دوران آل‌بویه نسبت می‌دهند. استفاده مؤثر و زیبا از ترکیب حوض‌ها، جوی‌ها و درختان در باغ فین کاشان، آن هم در دل کویر، تضاد زیبایی را رقم زده است.

  • ساعات بازدید باغ فین کاشان: از 9 صبح تا 4.5 بعدازظهر

  • ساعت بازدید حمام فین کاشان: از 9 صبح تا 4.5 بعدازظهر

  • قیمت ورودی باغ فین کاشان: 40 هزار تومان

  • قیمت ورودی حمام فین کاشان: 40 هزار تومان

  • آدرس باغ و حمام فین کاشان: محل حیدری، بلوار باقرالعلوم، خیابان مستوفی‌زاده

 

موقعیت دقیق حمام و باغ فین کاشان

lastsecond.ir fin garden dehghan.jpg
باغ فین؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پویا دهقان
lastsecond.ir fin garden dehghan2.jpg
سقف کوشک باغ فین؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پویا دهقان

بازار بزرگ کاشان

بازار کاشان علاوه‌بر اینکه یک جای دیدنی در کاشان است، مکانی ایدئال برای خرید سوغات و پیاده‌روی هم محسوب می‌شود. این بازار از خیابان بابا افضل تا دروازه دولت کاشان ادامه دارد. ابنیه بازار سنتی کاشان راوی داستان تاریخی پرفرازونشیبی است. قدمت این بازار به دوران آل‌بویه و سلجوقی برمی‌گردد؛ اما گسترش معماری آن مربوط به دوران صفویه است. پس از یک زلزله مهیب، این بازار متحمل ویرانی‌های بسیاری شد و شکل امروزی آن نتیجه مرمت‌ و بازسازی در دوره‌های مختلفی مثل سلطنت فتحعلی شاه است. تعداد بناهای تاریخی در بازار کاشان به بیش از 40 عدد می‌رسد که در بخش‌هایی همچون تیمچه امیرالدوله به اوج زیبایی معماری می‌رسد.

  • ساعت کاری بازار کاشان: شنبه تا پنج‌شنبه از 9.5 صبح تا 12 ظهر و 5 عصر تا 8.5 شب

  • قیمت بلیط بازار کاشان: رایگان 

  • آدرس بازار کاشان: خیابان بابا افضل

موقعیت بازار بزرگ و سنتی کاشان 

1200px-Bakhshi_Carvansarai_in_bazaar_of_Kashan,_Iran.gif
عکسی از داخل بازار بزرگ کاشان

کاروان‌سرای امین‌الدوله کاشان

تیمچه یا کاروان‌سرای امین‌الدوله بخشی مهم از بازار سنتی کاشان است که به‌تنهایی یکی از جاهای دیدنی کاشان در این مجموعه محسوب می‌شود. هوش هندسی معماران این تیمچه، علاوه‌بر شکوه و زیبایی، استحکام و مقاومت فراوانی را در خلق بنای آن در نظر گرفته است. این کاروان‌سرا، روزگاری محل اقامت تاجران بزرگی بوده که به کاشان سفر می‌کردند. کاروان‌سرای امین‌الدوله در یکی از تقاطع‌های مهم و نقاط مرکزی بازار واقع شده است.

  • ساعت بازدید از کاروان‌سرای امین‌الدوله: شنبه تا پنجشنبه از 9.5 صبح تا 12 ظهر و 5 عصر تا 8.5 شب

  • قیمت بلیط کاروان‌سرای امین‌الدوله کاشان: رایگان

  • آدرس کاروان‌سرای امین‌الدوله: خیابان بابا افضل، بازار سنتی کاشان

موقعیت دقیق کاروان‌سرای امین‌الدوله کاشان

lastsecond.ir aminodole omid khodayari2.jpg
کاروان‌سرای امین‌الدوله؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، امید خدایاری
lastsecond.ir aminodole omid khodayari.jpg
کاروان‌سرای امین‌الدوله؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، امید خدایاری

امامزاده سلطان امیر احمد کاشان

بسیاری از جاهای دیدنی کاشان در خیابان علوی و نواحی اطراف آن قرار دارد. امامزاده سلطان امیر احمد یکی از این دیدنی‌هاست و جزو آثار ملی ایران ثبت شده است. قدمت بنای این امامزاده به دوران صفویه بازمی‌گردد. یادگار به‌جامانده سلسله قاجار بر این امامزاده، کاشی‌کاری‌ گلدسته‌های آن است. نام این امامزاده بر حمام سلطان امیر احمد نهاده شده است. طبق برخی از روایات، سلطان امیر احمد از نوادگان امام کاظم(ع) بوده است.

  • ساعت بازدید از امامزاده سلطان امیر احمد: از اذان صبح تا نیمه‌شب

  • قیمت بلیط امامزاده سلطان امیر احمد: رایگان

  • آدرس امامزاده سلطان امیر احمد: خیابان علوی

موقعیت دقیق امامزاده سلطان امیر احمد در کاشان

lastsecond.ir emamzade amirahmad pouria eghtedari.jpg
امامزاده سلطان امیر احمد؛ عکس از آرشیو لست‌سکند، پوریا اقتداری

سفر با تور کاشان لست‌سکند

سفر به کاشان، تجربه‌ای بی‌نظیر است. شما می‌توانید با رفتن به صفحه تور کاشان در وبگاه لست‌سکند، با استفاده از انواع فیلترها، نزدیک‌ترین تور به شرایط مد نظرتان را پیدا کنید و مهیای سفری خاطره‌انگیز به شهر تاریخی کاشان شوید. چنانچه تور دل‌خواهتان را پیدا نمی‌کنید، می‌توانید با استفاده از سرویس سفرساز لست‌سکند، همان‌گونه که می‌خواهید، برنامه سفرتان را بریزید.

سخن آخر

در این مطلب، جاهای دیدنی کاشان در داخل این شهر را به شما معرفی کردیم. درست است که کاشان، شهری است که بیش از هر چیز برای گلاب‌گیری شناخته می‌شود؛ اما گلاب‌گیری تنها دلیل سفر گردشگران به کاشان نیست. زیبایی و شکوه جاهای دیدنی کاشان را در هیچ‌جای دیگر نمی‌توان پیدا کرد. به‌یاد داشته باشید که ساعت بازدید خانه های تاریخی کاشان از 9 صبح شروع می‌شود و اغلب آن‌ها تا 4 بعدازظهر باز هستند. بهتر است قبل از رفتن به این خانه‌های تاریخی، از زمان‌بندی دقیق آن‌ها باخبر شوید. اگر تاکنون به کاشان سفر کرده‌اید، کدام‌یک از جاهای دیدنی کاشان، بیشتر توجهتان را جلب کرده است؟

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.