راهنمای سفر به ازمیر و کارهایی که باید انجام داد

4.4
از 53 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چگونه به ازمیر، نگین دریای اژه سفر کنیم؟ +تصاویر
18 آبان 1401 08:00
11

شهر ازمیر یک شهر مدرن با پیشینه تاریخی در کشور ترکیه است. این شهر با خیابان‌های بزرگ و جذاب، جاذبه‌های توریستی فراوان و ساختمان‌هایی که از سال 1924 ساخته شده‌اند، هر ساله بسیاری از گردشگران را از سراسر جهان و همچنین ایران به سمت خود می‌کشاند.

اگر تمایل دارید با تور ازمیر به این شهر سفر کنید یا به اصطلاح، ازمیر گردیداشته باشید و می‌خواهید پیش از سفرتان، اطلاعات جامعی به دست آورید و بدانید در این شهر چه کارهایی انجام دهید، به خواندن این مطلب از لست سکند ادامه دهید.

راهنمای سفر به ازمیر ویژه گردشگرانی است که تا کنون به ازمیر ترکیه سفر نکرده‌اند یا دوست دارند با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر به این شهر سفر کنند و از زمان خود بهترین استفاده را ببرند. ازمیر سومین شهر پرجمعیت و بزرگ ترکیه محسوب می‌شود (حتی برزگ‌تر از استانبول). بنابراین در سفر به ازمیر ترکیه انتظار نداشته باشید که طی 3 روز از تمام شهر دیدن کنید!

11.jpg

ازمیر کجاست؟ 

معمولا با شنیدن نام ازمیر، خیلی‌ها می‌پرسند ازمیر کجاست؟ اگر با نقشه کشور ترکیه و شهرهای آن آشنا نباشید، این سوال در ذهن شما نقش می‌بندد که ازمیر ترکیه کجاست و در کدام قسمت این کشور قرار دارد. شهر ازمیر در ساحل دریای اژه و غرب ترکیه واقع شده و هر سال میزبان تعداد زیادی نمایشگاه و کنگره‌ مختلف صنعتی، تجاری و علمی است. همچنین دانشگاه‌های معتبری در ازمیر وجود دارند که از جمله بارزترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه صنعتی ازمیر اشاره کرد که رشته‌های فنی و مهندسی در آن تدریس می‌شود. ازمیر یکی از شهرهای توریستی ترکیه نیز به حساب می‌آید که سراسر جنوب آن سواحل زیبا ماسه‌ای، آثار تاریخی متعدد، آب‌های معدنی، شهر باستانی ترووا و... دیده می‌شود. در واقع می‌توانیم ازمیر را جزو بهترین شهرهای توریستی ترکیه حساب کنیم که مقصد بسیاری از مسافران ترکیه است.

بهترین شهرهای ترکیه برای سفر کجاست؟

نقشه ازمیر ترکیه
ازمیر ترکیه روی نقشه

تاریخچه ازمیر

ازمیر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مدیترانه است و در طول 5000 سال گذشته از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار بوده است. اولین ساکنان این منطقه یونانی بودند و این مسئله با کشف سفال‌هایی که قدمت آنها به حدود 1000 سال قبل از میلاد می‌رسد به وضوح تأیید می‌شود. به گفته هرودوت مورخ یونانی، شهر یونانی توسط آئولیان تأسیس شد، اما خیلی سریع توسط ایونی‌ها تصرف شد. این سکونتگاه در قرن هفتم به شهری باشکوه با استحکامات عظیم و خانه‌های دو طبقه تبدیل شد.

ازمیر به عنوان یکی از شهرهای اصلی آسیای صغیر (آناتولی) شناخته می‌شد و بعدها مرکز اسقف نشین در استان روم آسیا شد که با افسوس و پرگاموم برای عنوان نخستین شهر آسیا رقابت می‌کرد. امپراتوران رومی از آن دیدن کردند و این شهر به دلیل ثروت، زیبایی، کتابخانه و مدرسه پزشکی مورد توجه آنها قرار گرفت.

اسمیرنا (نام باستانی ازمیر) یکی از مقرهای اولیه مسیحیت بود. اسمیرنا، پایتخت ساموس در زمان امپراتوران بیزانس، در اوایل قرن چهاردهم میلادی توسط حکومت ترکمن آیدین تصرف شد. پس از فتح، توسط صلیبیون تحت حمایت پاپ کلمنت ششم و تیمور (تیمور لنگ) فاتح آسیای مرکزی، در حدود سال 1425 به امپراتوری عثمانی سپرده شد. اگرچه این شهر به دلیل زلزله‌های سال‌های 1688 و 1778 به شدت آسیب دید، اما بندر پررونق عثمانی باقی ماند. 

در گویش ایونی کلمه «ازمیر» به صورت اسمورنه و در گویش آتیکا (آتن) به صورت اسمیرنا نوشته می‌شد. اما کلمه اسمیرنا (Smyrna) یک کلمه یونانی نیست و منشأ آن از آناتولی است. به احتمال زیاد این شهر بین سال‌های 3000 تا 1800 قبل از میلاد با نام اسمورنو (Smurnu) شناخته می‌شده است.

izmir.jpg
عکسی قدیمی از شهر ازمیر ترکیه

فرهنگ ازمیر

ازمیر با زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، شرایط اقلیمی مناسب برای گردشگری، امکانات اقامتی و زیرساخت‌های حمل و نقل مناسب، یکی از شهرهایی است که بیشترین پتانسیل گردشگری را دارد. منطقه سلجوک امروز، ترکیبی از تاریخ، مذهب، فرهنگ و هنر اعصار و اقوام مختلف است. این منطقه در سراسر جهان شناخته شده است و به عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین مراکز تجاری، مذهبی و فرهنگی عصر باستان شناخته می‌شود.

امروزه ازمیر مرکز بسیاری از جشن‌ها و مراسم فرهنگی ترکیه است. جشنواره بین‌المللی سالانه ازمیر که از اواسط ژوئن آغاز می‌شود و تا اواسط ژوئیه ادامه دارد، از سال 1987 هر ساله در این شهر برگزار می‌شود. در طول این جشنواره، بسیاری از نوازندگان در سطح جهانی شرکت می‌کنند. در این جشنواره تئاترهای باستانی در افسوس (نزدیک سلجوک) و متروپلیس نیز برگزار می‌شود. این جشنواره از سال 2003 عضو انجمن جشنواره‌های اروپایی است.

جشنواره جاز اروپایی ازمیر یکی از رویدادهای متعددی است که هر ساله توسط İKSEV (بنیاد فرهنگ، هنر و آموزش ازمیر) از سال 1994 برگزار می‌شود. هدف این جشنواره گرد هم آوردن استادان و دوستداران موسیقی جاز با هدف ایجاد احساسات عاشقانه، دوستی و صلح است.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ازمیر از سال 1999 نا به امروز در این شهر برگزار می‌شود. شهرداری کلان شهر ازمیر مرکز هنری احمد عدنان سایگون را در زمینی به مساحت 21000 متر مربع در منطقه گوزلیالی ساخته است تا به فرهنگ و زندگی هنری این شهر کمک کند. امروزه ازمیر به دلیل فرهنگی نزدیک به فرهنگ اروپایی به عنوان غربی‌ترین شهر ترکیه شناخته می‌شود. 

lassecond.ir-izmir.jpg
تئاتر‌های شهر باستانی افسوس شهر ازمیر ترکیه

چرا به ازمیر سفر کنیم؟

اگر هنوز شک دارید که ازمیر می‌تواند یک مقصد گردشگری مناسب برای شما باشد یا خیر، در ادامه به چند دلیل که ازمیر را به یک مقصد گردشگری ایده‌آل تبدیل می‌کند، اشاره خواهیم کرد. همچنین از آنجایی که ازمیر مانند شهرهای معروف ترکیه برای ایرانیان شناخته شده نیست در بخش‌های مختلفی از متن این دو شهر را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

  • تاریخچه غنی: شهر ساحلی ازمیر که در کنار دریای اژه واقع شده است، حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح توسط یونانیان کشف شد. پس از آن این شهر به دست رومیان باستان افتاد و توسط اسکندر مقدونی بازسازی شد و در قرن 15 میلادی هم ازمیر به بخشی از امپراطوری عثمانی درآمد. بنابراین ازمیر یک شهر تاریخی و غنی از جاذبه‌های گردشگری کهن است.

  • آفتابی که غروب نخواهد کرد: موقعیت جغرافیایی فوق العاده ازمیر سبب شده حدود 300 روز از سال در این شهر آفتاب بتابد و خبری از هوای ابری و مه آلود نباشد.

  • تفریحات دریایی فراموش نشدنی: اگر از آن دست گردشگرانی هستید که تفریح و خوش گذرانی در سفر برایتان اولویت دارد، ازمیر را از دست ندهید. زیرا ازمیر هم تفریحات دریایی آنکارا و هم پویایی جاهای تفریحی استانبول را یک‌جا دارد. کشتی‌های کروز ازمیر و کلوپ‌های تفریحی متنوع آن، خاطره‌ای فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زنند.

  • عجایب هفتگانه جهان در ازمیر: کمی جلوتر از جاذبه‌های گردشگری ازمیر بیشتر خواهیم گفت، اما در همین جای کار بد نیست بدانید که ازمیر دنیایی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در دل خود جای داده است که شاید بتوان گل سرسبد همه جاذبه‌های ازمیر را معبد آرتمیس نامید که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان شناخته می‌شود.

قیمت تورهای ترکیه

ساحل الماس ازمیر
ساحل الماس شهر ازمیر ترکیه
معبد آرتمیس
معبد آرتمیس از جاذبه‌های ازمیر، افسوس

بهترین زمان سفر به شهر ازمیر ترکیه

وضعیت جوی شهر ازمیر ترکیه عمدتا تحت تاثیر اقلیم مدیترانه‌‌ای است و زمستان‌های معتدل و مرطوب و تابستان‌های گرم دارد. در ازمیر اغلب روزهای سال‌ آفتابی است و در فصل تابستان 14 ساعت طی شبانه روز نور خورشید تابیده می‌شود. به طور میانگین دمای ازمیر در ماه‌های زمستان 3 تا 7 درجه است و بیشترین دمای هوا در فصل تابستان به 33 تا تا 37 درجه می‌رسد. بنابراین یکی از تفاوت‌هایی که در ازمیر نسبت به استانبول دیده می‌شود، شرایط اقلیمی بهتر است که سفر به آن را در بیشتر ماه‌های سال ممکن می‌کند.

اگر قرار باشد بهترین زمان سفر به ازمیر را برایتان مشخص کنیم، نیمه اول اردیبهشت تا اوایل شهریور ایده‌آل خواهد بود. در ادامه سفر به ازمیر در فصل‌های مختلف سال را بررسی می‌کنیم.

  • سفر به ازمیر در بهار:  ترکیب رطوبت و دمای هوا باعث شده که از نظر جوی بهار انتخاب خوبی برای سفر به ازمیر باشد. میانگین دمای هوای ازمیر از 14 تا 27 درجه سانتی گراد متغیر است و دمای هوا رفته رفته در طول فصل گرم می‌شود. در فصل بهار باران به ندرت می‌بارد و نهایتا 1 تا 3 روز از بهار ازمیر بارانی است. از لحاظ گردشگری هم فصل بهار دومین فصل شلوغ (High Season) محسوب می‌شود.

  • سفر به ازمیر در تابستان: دمای هوا به بیشترین حد ممکن خودش می‌رسد، امّا برای ازمیر گردی بسیار مطلوب و لذت بخش است. در عین حال تابستان شلوغ‌ترین فصل ازمیر از لحاظ گردشگری است (به ویژه آگوست و ژوئن). تورهای ازمیر به دلیل استقبال زیاد گردشگران در تابستان قیمت‌ بیشتری دارند.

  • سفر به ازمیر در پاییز:  دمای هوای شهر ازمیر ترکیه در پاییز از 17.5 تا 30.4 درجه سانتی گراد متغیر است که این دما در کنار وزش ملایم باد یک ترکیب بسیار خوب برای ازمیر گردی را ایجاد می‌کند. طی ما‌ه‌های پاییزی ممکن است بین 1 تا 3 روز شاهد بارش برف یا باران باشید. همچنین قیمت‌ هتل‌ و تورهای ازمیر در پاییز کاهش می‌یابد و تعداد گردشگران هم بسیار کم است.

  • سفر به ازمیر در زمستان: در زمستان‌های ازمیر دمای هوا از 30 درجه سانتی گراد تا 17.5 درجه کاهش پیدا می‌کند و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، ممکن است تا 3 درجه زیر صفر هم پایین بیاید. تعداد گردشگران در زمستان کم است و گاهی باتوجه به شرایط جوی برخی از تفریحات آبی شهر ازمیر ترکیه در دسترس نیست.

ازمیر
عکس شهر ازمیر 

چگونه به ازمیر سفر کنیم؟

برای سفر به شهر ازمیر ترکیه هر دو مسیرهای زمینی و هوایی امکان پذیر است، اما از آنجایی که شهر بندری ازمیر در غربی‌ترین نقطه ترکیه واقع شده، سفر زمینی به آن کمی زمان‌بر خواهد بود. به طور مثال اگر قصد داشته باشید با خودروی خود از تهران به ازمیر بروید، علاوه بر پاسپورت به گردآوری مدارکی چون گواهی نامه بین‌المللی، کاپوتاژ خودرو و... نیاز خواهید داشت که در مطلب سفر خارجی با خودرو شخصی، سایر مدارک مورد نیاز ذکر شده است.

اگر بخواهید به صورت زمینی از تهران راهی ازمیر شوید، باید به مرز بازرگان، رازی یا سرو بروید. اگر فرض را بر این بگیریم که می‌خواهید از مرز بازرگان عازم ترکیه شوید، دست کم به 11 ساعت رانندگی و پیمودن یک فاصله 900 کیلومتری نیاز دارید، سپس از مرز بازرگان تا ازمیر باید 21 الی 22 ساعت رانندگی کنید، بنابراین حدودا باید از تهران 32 ساعت بی‌وقفه رانندگی کنید تا به شهر ازمیر ترکیه برسید!

در آن روی سکه، استفاده از هواپیما و سفر هوایی به ازمیر روش منطقی‌تری است که پروازهای میان این دو مقصد از فرودگاه‌های بین المللی ایران به فرودگاه بین المللی عدنان مندرس صورت می‌گیرد. مدت زمان پرواز از فرودگاه بین المللی امام خمینی تا عدنان مندرس حدودا 3 ساعت تا 3 ساعت و 30 دقیقه طول می‌کشد.

فرودگاه بین المللی ازمیر
فرودگاه بین المللی ازمیر

چگونه در ازمیر رفت و آمد داشته باشیم؟

ازمیر یکی از کلان‌ شهرهای توسعه یافته ترکیه محسوب می‌شود و سیستم حمل و نقل جامع و متنوعی دارد. سیستم حمل و نقل در ازمیر عمدتا شامل تاکسی، اتوبوس، مترو، تراموا، ون (دولموش) و شناورهای دریایی است. در ازمیر مانند استانبول کارت استانبول، کارت ویژه‌ای جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد که ازمیریم کارت (İzmirim Kart) خوانده می‌شود. به زودی در لست سکند مطلبی درباره ازمیریم کارت و ویژگی‌های آن منتشر خواهیم کرد که مکمل بخش رفت آمد راهنمای سفر به ازمیر محسوب می‌شود.

اتوبوس‌های ازمیر
اتوبوس‌های شهر ازمیر

در شهر ازمیر کجا اقامت داشته باشیم؟

هیچ سفری بدون داشتن یک اقامتگاه و هتل خوب تکمیل نمی‌شود. از این جهت، یکی از مهم‌ترین نکاتی که پیش از سفر به ازمیر باید توجه داشته باشید، پیدا کردن یک هتل خوب متناسب با بودجه و انتظارات شماست. در ازمیر طیف مختلفی از هتل‌ها را می‌توانید مشاهده کنید.

از هتل‌های خوش قیمت در مرکز شهر گرفته که به شما دسترسی عالی به جاذبه‌های اطراف می‌دهند تا هتل‌های لوکسی که در سواحل شهر ازمیر و در جوار دریای زیبای اژه وجود دارند. برای این که بتوانید هتل ایده‌آل خود را پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه هتل‌های ازمیر مراجعه کنید و با کلیک روی هر هتل از موقعیت، امکانات، قیمت هتل و تجربه دیگر کاربرانی که در هر کدام از این‌ هتل‌ها اقامت داشته‌اند، مطلع شوید.

هتل رامادا ازمیر
هتل رامادا یکی از بهترین هتل‌های ازمیر

 چه غذاهایی را در شهر ازمیر امتحان کنیم؟

غذاهای شهر ازمیر تا حد زیادی تحت تأثیر تاریخ چندفرهنگی آن قرار گرفته است، از این رو تنوع غذاها از مناطق دریای اژه و مدیترانه سرچشمه می‌گیرد. جابه‌جایی جمعیت از مناطق شرقی و جنوب شرقی آناتولی باعث غنای غذاهای محلی شده است. عوامل دیگر، مساحت وسیع زمین‌های حاصلخیز اطراف منطقه است که در آن‌ها مجموعه‌ای غنی از سبزیجات رشد می‌کند. رسم استفاده از مقدار قابل توجهی سبزیجات برگ سبز و گیاهان وحشی در میان ساکنان، به ویژه آنهایی که بومی منطقه هستند، وجود دارد.

برخی از غذاهای رایجی که در شهر ازمیر به وفور یافت می‌شوند عبارتند از: سوپ ترهانه (تهیه شده از ماست و گوجه فرنگی خشک)، کوفته «ازمیر»، سولو کوفته، کشکک (گندم آب پز با گوشت)، زرده (برنج شیرین شده با زعفران) و موکور (تهیه شده از کدو سبز و کدو سبز و تخم مرغ).

سهم تاثیر سفاردی‌ها در غذاهای ترکی، بویوز و لوکما، شیرینی‌های رایج در ازمیر هستند. کومرو نوع خاصی از ساندویچ معروف در ازمیر است که با منطقه چشمه مرتبط است و پنیر و گوجه‌فرنگی در آن وجود دارد. اگر فکر می‌کنید که بهتر از استانبول جایی برای امتحان کردن غذاهای خیابانی ترکی پیدا نمی‌کنید در اشتباهید. اگر اهل شکم‌گردی و مشتاق امتحان کردن غذاهای ترکی هستید، شهر ازمیر یک انتخاب فوق العاده برای شما خواهد بود.

همچنین از آنجایی که ازمیر شهر ارزان‌تری نسبت به استانبول است، هزینه خورد و خوراک هم برای شما کم‌‎تر تمام می‌شود. برخی از غذا و خوراکی‌هایی که در سفر به ازمیر پیشنهاد می‌دهیم امتحان کنید، شامل آدانا کباب، اسکندر کباب، نان سیمیت، ماهی کبابی، دوندورما، میدیا دولما، کوکورچ، ایچلی کوفته و اسکندر کباب می‌شود که با توجه به قیمت غذا در ترکیه حتما قبل از سفارش از هزینه آن مطلع شوید.

رستوران‌های خیابانی ازمیر
رستوران‌های خیابانی شهر ازمیر

در ازمیر از کجا خرید کنیم؟

شهر ازمیر به دلیل وجود بازارهای رنگارنگ و مراکز تجاری مدرن معروف است. دوستداران خرید، قطعا در ازمیر احساس خستگی نخواهند کرد. بازارهای محلی انواع محصولات صنایع دستی و کالاهای داخلی و خارجی را با قیمت کمتری به فروش می‌رسانند، در مقابل پاساژهای مدرن و شیک با امکانات رفاهی فراوان نیازهای گردشگران را برای خرید کالاهای با کیفیت‌تر اما با قیمت بالاتر تامین می‌کنند. در ادامه تعدادی از این مراکز خرید در شهر ازمیر را معرفی خواهیم کرد.

1. بازار کمرالتی (Kemeralti Market)

خرید از بازارهای سنتی همیشه برای هر توریستی دلچسب و شیرین است. بازار کمرالتی یکی از بازارهای سنتی در شهر ازمیر و از نقاط پرتردد و توریست پذیر شهر محسوب می‌شود. این بازار در بافت قدیمی و سنتی شهر واقع شده است و در کنار بازارهای سنتی و قدیمی، توریست‌ها می‌توانند در رستوران‌های مخصوص آن غذاهای دریایی امتحان کنند. همچنین برای خرید سوغاتی از ازمیر هم این مکان جای مناسبی است.

  • آدرس بازار کمرالتی: ازمیر، کوناک، خیابان آنافارتالار
  • ساعت کاری بازار کمرالتی: 8:00 صبح تا 7:00 بعد از ظهر
lastsecond.ir-Kemeralti-Grand-Bazaar-of-Izmir.png
بازار کمرالتی، بازار معروف در ازمیر ترکیه

نقشه بازار کمرالتی در ازمیر روی نقشه

2. مرکز خرید آگورا (İzmir Agora Mall)

مرکز خرید آگورا در سال 2003 افتتاح شد و نام خود را از کلمه یونانی باستان آگورا به معنای محل بازار گرفته است. از سال 2003، آگورا با خدمات باکیفیت و ذهنیت مبتنی بر رضایت مشتری، پیشتاز مراکز خرید در ازمیر ترکیه بوده و با رویکرد نوآورانه و پویا خود در بخش مد و سرگرمی، نامی برای خود دست و پا کرده است. در مرکز خرید آگورا بهترین برندهای ملی و بین المللی، سالن‌های سینما با کیفیت بالا و فودکورت وسیع وجود دارد. در مرکز خرید آگورا کالاهای متنوعی از جمله لباس، لوازم جانبی موبایل، لوازم آرایشی، محصولات نساجی، کتاب‌، لوازم الکترونیکی و اسباب‌بازی به فروش می‌رسد.

  • آدرس مرکز خرید آگورا: ازمیر، بالچووا، خیابان میتهات پاشا
  • ساعت کاری مرکز خرید آگورا: 10:00 صبح تا 10:00 شب
lastsecond.ir-izmir agora center.jpg
مرکز خرید آگورا در ازمیر ترکیه

موقعیت مرکز خرید آگورا ازمیر روی نقشه

3. مرکز خرید آسماچاتی (Asmacati AVM)

مرکز خرید آسماچاتی با معماری خاص دریای اژه در ازمیر و منطقه بالچوا واقع شده است. این مرکز خرید چندین فروشگاه و رستوران دارد که انواع برندهای داخلی و بین‌المللی را به فروش می‌رسانند. در طبقه همکف این مرکز خرید دو طبقه، یک هایپر مارکت، فروشگاه های مبلمان و تکنولوژی و کافه ها قرار دارند. سبک معماری این مرکز خرید بسیار منحصر به فرد و الهام گرفته از آلاچیق است که فضایی باز اما همراه سقفی تزئین شده با پیچک و برگ به وجود آورده است. خرید در آسماچاتی یک تجربه متفاوت خواهد بود.

  • آدرس مرکز خرید آسماچاتی: ازمیر، بالچووا، خیابان میتهات پاشا پلاک 36
  • ساعت کاری مرکز خرید آسماچاتی: 10:00 صبح تا 10:00 شب
lastsecond.ir-Asmacati-Shopping-Center.jpg
مرکز خرید اسماچاتی

موقعیت مرکز خرید اسماچاتی

معرفی جاذبه‌های گردشگری ازمیر

شاید شهرت شهر ازمیر به اندازه استانبول و آنتالیا نباشد ولی باید بدانیم که این شهر دنج، مکانی ایده‌آل هم برای گردشگری و هم برای زندگی است. ازمیر به معنای واقعی، نگین دریای اژه است و به دلیل قرار گرفتن در موقعیتی خاص مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بوده که در ادامه شما را با 5 تا از مهم‌ترین جاذبه‌های ازمیر ترکیه آشنا می‌کنیم.

1. بازدید از آلسانجاک (Alsancak)

وقتی سایت تریپ ادوایزر را مرور می‌کنیم، اولین گزینه‌ای که از دید مسافران این شهر پیشنهاد می‌شود، بازدید از آلسانجاک است. این مکان در منطقه کناک (Konak) ازمیر واقع شده است و از سواحل جنوبی ازمیر تا خلیج آن کشیده شده. آلسانجاک مکانی است برای نمایش معماری تاریخی و شهری ازمیر که گردشگران می‌توانند از نمای زیبای دریا دیدن کنند و در پیاده‌روهای آن قدم بزنند.

lastsecond.ir- izmir travel.jpg
منطقه آلسانجاک ازمیر ترکیه

 

موقعیت دقیق آلسانکاک روی نقشه 

2. برج ساعت (İzmir Clock Tower)

مشهورترین نماد شهر ازمیر ترکیه برج ساعت است، بنایی تاریخی که هدیه‌ای از امپراطوری آلمان به ترکیه بود و در سال 1901 توسط معمار فرانسوی طراحی شد. ارتفاع برج ساعت 25 متر بوده و در کنار آن 4 فواره قرار دارند. برج ساعت ازمیر را می‌توان هم رده با میدان تکسیم استانبول در نظر گرفت. همواره برج ساعت یکی از محبوب‌‎ترین جاهایی است که گردشگران از آن استقبال می‌کنند و عکس‌های یادگاری می‌گیرند.

  • آدرس برج ساعت ازمیر: ازمیر، میدان کوناک
lastsecond.ir-izmir-clock-tower.jpg
برج ساعت ازمیر ترکیه

موقعیت دقیق برج ساعت ازمیر 

3. آسانسور تاریخی (İzmir Historical Elevator Building)

آسانسور نام بنای تاریخی در ازمیر است که برای رفت و آمد آسان‌تر مردم در سال 1907 ایجاد شد. از آن جایی که این منطقه کمی سربالایی دارد، گذر کردن از آن و بالا رفتن در این منطقه در گذشته سخت بود و به همین جهت دستور ساخت این بنا صادر شد. البته در سالیان اخیر آسانسور تاریخی بازسازی شد و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی ازمیر تبدیل شد. همچنین لازم به ذکر است که در بالای آسانسور تاریخی، یکی از رستوران‌های مشهور ازمیر ترکیه واقع شده است.

  • آدرس آسانسور تاریخی ازمیر: ازمیر، کوناک، خیابان نیهات بی، تورگوت رئیس
  • ساعت کاری آسانسور تاریخی ازمیر: ساعت 6:00 صبح تا 12:00 بامداد
lastsecond.ir_izmir-tarihi-asansor-binasi_0.jpg
آسانسور تاریخی ازمیر ترکیه

موقعیت دقیق آسانسور تاریخی ازمیر در نقشه 

4. شهر و موزه تاریخی افسوس (Ephesus Archaeological Museum)

افسوس (Ephesus) شهری تاریخی در ساحل ایونیا است که 10 سال قبل از میلاد مسیح توسط یونانی‌ها ساخته شد. افسوس یکی از شهرهای ایونیا در آناتولی باستان بود که امروز ویرانه‌های آن به عنوان مرکز گردشگری و باستان‌شناسی شناخته می‌شود. جاذبه‌های گردشگری این شهر، همه ساله جهانگردان بسیاری را به خود جذب می‌کند. «افسوس» میزبان یکی از هفت کلیسای آسیا در کتاب «مکاشفه یوحنا» در «عهد جدید» است و شاید انجیل یوحنا در این محل به رشته تحریر درآمده باشد. همچنین بسیاری بر این باورند که «هفت خفتگان افسوس» (در قرآن: أصحاب الکهف)، که مسیحیان و مسلمانان آنها را مقدس می‌دانند، در این شهر زندگی می‌کردند و در غاری نزدیک به آن، سال‌های بسیار به خواب رفته‌اند. کشف بسیاری از اسناد مربوط به مسیحیت و مذاهب پیشین، «افسوس» را در زمره مهم‌ترین بقایای تاریخی قرار داده‌است.

  • آدرس موزه شهر باستانی افسوس: ازمیر، سلچوک، محله آتاتورک، ائور مومجو سوگی
  • ساعت کاری موزه شهر باستانی افسوس: 8:00 صبح تا 5:00 بعد از ظهر
lassecond.ir-izmir2.jpg
موزه شهر افسوس ازمیر ترکیه

 

موقعیت دقیق موزه باستان شناسی افسوس  

5. پارک حیات وحش ازمیر (Izmir Natural Life Park)

پارک حیات وحش ازمیر، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر است. این پارک یک باغ وحش معمولی نیست و می‌توان گفت در نوع خود بی‌نظیر است. قفس‌های فضای باز بسیار بزرگ که حیوانات به صورت آزادانه در محیط آن قدم می‌زنند، یادآور سافاری پارک‌های دیگر نقاط دنیا است. با بازدید از این جاذبه ازمیر می‌توانید اوقاتی شاد را برای خود و خانواده رقم بزنید. قلمرو وسیع باغ وحش مملو از فضای سبز زیبا است که از آفتاب گرم ازمیر ترکیه بهره می‌برد. همچنین باغ وحشی برای بازی کودکان با حیوانات خانگی، خرگوش، الاغ، اسب و بز در این مجموعه وجود دارد.

  • آدرس پارک حیات وحش ازمیر: ازمیر، چیئلی، خیابان آحمت پریشتینا، پلاک 3
  • ساعت کاری پارک حیات وحش ازمیر: 9:00 صبح تا 14:15 ظهر
lastsecond.ir- izmir travell.jpg
پارک حیات وحش ازمیر ترکیه

موقعیت پارک حیات وحش ازمیر

 سخن آخر

در مطلب راهنمای سفر ازمیر هر اطلاعاتی که پیش از سفر به این شهر تاریخی نیاز هست، اشاره کردیم. ازمیر ترکیه یکی از دیدنی‌ترین شهرهای این کشور است که از لحاظ گردشگری، تحصیلی و زندگی از بهترین‌های ترکیه محسوب می‌شود. در آخر اگر دوست دارید از زبان گردشگرانی که به ازمیر سفر کرده‌اند هم درباره این شهر بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به سفرنامه‌های ازمیر داشته باشید و پیش از سفرتان از تجارب دیگر گردشگران هم مطلع شوید.

 

تالیف: تیم نویسندگان لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.