سافاری چیست؟ محبوب‌ترین مقاصد سافاری جهان (قسمت اول)

4.8
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
پرطرفدارترین مکان‌ها برای ورود به قلمرو حیوانات + ویدئو
02 دی 1399 07:00
14

اگر اهل ماجراجویی و گردشگری باشید مطمئنا نام سافاری را زیاد شنیده‌اید یا تجربه تورهای آن را داشته اید. اما اگر تاکنون فرصت آشنایی و بازدید از سفرهای سافاری را نداشته‌اید به خواندن این مطلب ادامه دهید تا با بعد جدیدی از گردشگری آشنا شوید.

سافاری، متفاوت‌تر از دیگر انواع گرشگری است به این دلیل که شما می‌توانید دنیای جدیدی را تجربه کنید که جنسش با مسافرت به شهر یا اماکن دیدنی دیگر فرق می‌کند. در سافاری شما به جهانی هدایت می‌شوید که بقا در آن حرف نخست را میزند و هیجان در هر لحظه آن غالب است. با سافاری شما می‌توانید دریچه‌ای تازه از چالش‌ها را به روی خود باز کنید.

safari .jpg

 

سافاری چیست ؟

معرفی را با معنی خودِ کلمه سافاری آغاز می‌کنیم. سافاری (Safari) واژه‌ای عربی است که از Swahili یا سواحیلی ریشه می‌گیرد و به معنای «ماجراجویی» است. اما جدا از ریشه و معنی لغوی آن، سافاری به تورهای گردشگری گفته می‌شود که با هدف بازدید از گونه‌های جانوری، عمدتا حیواناتی که جثه عظیمی دارند یا به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند صورت می‌گیرد. سافاری‌ها انواع مختلفی دارند و علاوه بر نوع جاندار، تعداد روزهای در سفر و وسیله نقلیه آن نیز می‌تواند متغیر باشد.

آنچه گفته شد تعریف سافاری در قرن 21 بود. زیرا آنچه در گذشته به عنوان تورهای سافاری شکل می‌گرفت بر خلاف نمونه‌های امروزی با اهداف شکار حیوانات برگزار می‌شد. حیواناتی که در گذشته، مخصوصا در تورهای سافاری آفریقایی شکار می‌شدند متشکل از فیل، شیر، پلنگ، بوفالو، کرگدن و اسب آبی بودند که تحت عنوان Big 5 (اسامی این 5 حیوان) شکار می‌شدند و انسان‌ها بخشی از اجزای جانور مانند عاج، پوست و ...  را به عنوان غنمیت (Trophy hunting) برای خود نگه می‌داشتند. متاسفانه با وجود ممنوعیت شکار حیوانات، اقشار ثروتمند و شکارچیان هنوز هم به طور غیر قانونی این کار ادامه را می‌دهند.

پس سافاری تنها در کشورهای آفریقایی وجود دارد ؟ 

نه دقیقا! با وجود این که واژه سافاری به کشوهای آفریقایی ارجاع پیدا می‌کند و تجربه بهترین  نوع  سافاری در کشورهای این قاره ممکن است. پارک‌ و تورهای سافاری مختلفی نیز در سایر کشورها و در دیگر قاره ها شکل می‌گیرد. حتی در ایران هم، سافاری باراجین (در قزوین) وجود دارد اما همانطور که اشاره شده به کیفیت و تجربه منحصر به فرد تورهای سافاری آفریقایی نخواهد بود.

معرفی برترین مقاصد سافاری جهان با لست سکند

اکنون ما در لست سکند قصد داریم تا به معرفی  برترین مقاصد سافاری جهان بپردازیم. تمامی مقاصدی که در این مطلب (یا قسمت‌های بعدی) مشخص شده‌اند به استناد از فهرست سایت true.travel بوده که بر اساس محبوبیت این مقصد در اینستاگرام جمع آوری شده‌اند.

اکنون ما در لست سکند قصد داریم تا علاوه بر مشخص کردن اسامی این سافاری‌ها، بررسی و نگاه دقیق‌تری بر آن‌ها داشته باشیم و در قالب عکس، متن و ویدئو تمامی این مقاصد را در 10 قسمت پوشش دهیم.

 

safari.jpg

 

معرفی بهترین مقاصد سافاری‌ جهان: قسمت اول

در قسمت نخست 10 مقصد محبوب سافاری جهان را مشخص می‌کنیم. همانطور که اشاره شد این مقاصد را یک رسانه، ژورنال یا فرد خاص انتخاب نکرده است. این 10 مقصد محبوب‌ترین و پربازدیدترین سافاری‌هایی بودند که هزاران هزار گردشگر در انتخاب آن نقش داشتند.

10-  پارک ملی چوبه (Chobe National Park)

  • موقعیت: بوتسوانا
  • وسعت: 11,700 کیلومتر مربع
  • سال تاسیس: 1967
  • گونه‌های جانوری: 75 گونه پستاندار، 450 گونه پرنده
  • بهترین زمان بازدید: آگوست تا اکتبر

پارک ملی چوبه هم اکنون به عنوان سومین پارک ملی بزرگ بوتسوانا محسوب می‌شود که با نام هایی چون لینیانته و Savute Nogatsaa نیز شناخته می‌شود.

یکی از شهرت های اصلی این منطقه به دلیل تعداد فیل های زیادی است که در آن زندگی می‌کنند؛ در واقع پارک ملی چوبه با داشتن بیش از 50.000 زنجیر فیل، بیشترین جمعیت فیل‌ها در یک منطقه را در خود جای داده است.

البته فیل‌ها تنها گونه جانوری پرجمعیت در این پارک نیستند و حیواناتی مانند گورخر، بوفالو، اسب آبی، شیر، زرافه و کفتار نیز به به وفور در این منطقه یافت می‌شوند.

اگر شما اهل تماشای مستند باشید شک نکنید که دست کم یکبار نام پارک چوبه را شنیده و صحنه‌هایی از آن را ملاحظه کرده‌اید. چرا که با واقع شدن رود چوبه در شمال این پارک منظره های بی‌نظیری را می‌توان ثبت کرد و مستند سازان به هیچ وجه آن را از دست نمی‌دهند. مناظری که از حمام کردن فیل‌ها در رود چوبه تا نمای زیبای آب خوردن گورخرها در هنگام غروب آفتاب را شامل می‌شود.

 

chobe-1.jpg

chobe-2.jpg

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.