استانبول کارت چیست؟ راهنمای کامل خرید، شارژ و استفاده

4.2
از 13 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
همه نکات مهم در مورد استانبول کارت
03 دی 1402 08:00
16

شهرداری استانبول برای سازمان‌دهی هزینه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی و همچنین پرداخت آسان کرایه آن‌ها، تدبیری به نام استانبول کارت اندیشیده که از هر نظر برای ساکنان و همچنین گردشگران این شهر، مفید واقع شده است. ازآنجایی‌که سالانه میلیون‌ها گردشگر از این شهر مشهور بازدید می‌کنند، استانبول کارت توانسته کمک مهمی به روند حمل‌ونقل عمومی و سیستم پرداختشان کند؛ به‌نحوی که هزینه‌های مردم با استانبول کارت به‌قدر محسوسی کاهش پیدا کرده است. به همین علت، در این مطلب از لست‌سکند، استانبول کارت را معرفی می‌کنیم تا هنگام سفر به این شهر ترکیه، بدانید که اصلاً استانبول کارت چیست، چگونه می‌توان آن را خرید و نحوه استفاده ازش چگونه است.

استانبول کارت

استانبول کارت چیست؟

تا چند سال پیش در استانبول، ژتون‌هایی رایج بود که مردم در وسایل حمل‌ونقل عمومی از آن‌ها استفاده می‌کردند؛ اما به‌مرور، استانبول کارت (Istanbul Kart) از راه رسید و با ارائه خدمات بیشتر، به‌سرعت توانست جای ژتون را بگیرد. استانبول کارت، چیزی شبیه به کارت عابربانک است که یک کد 16 رقمی دارد. این کارت متعلق به شهرداری استانبول است و یکی از به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای حمل‌ونقل در شهر استانبول محسوب می‌شود؛ زیرا با استانبول کارت می‌توانید از کل مجموعه حمل‌ونقل عمومی شهر استانبول استفاده کنید.

به‌دلیل کاهش هزینه ها با استانبول کارت، این بلیط، خودش را بسیار در دل مردم و همچنین گردشگران جا کرده است؛ بنابراین اگر با تور اقساطی استانبول به این شهر سفر می‌کنید و مدیریت هزینه‌های سفر برای شما در اولویت قرار دارد، می‌توانید با خرید استانبول کارت، تا حد چشمگیری از هزینه‌های خود کم کنید.

اگر بخواهیم نمونه ایرانی استانبول کارت را مثال بزنیم، می‌توانیم به کارت‌های متروی خودمان اشاره کنیم که در وسایل نقلیه مختلفی مثل اتوبوس هم می‌توان از آن استفاده کرد. البته آنچه استانبول کارت را با کارت متروی ایران متمایز می‌کند، امکانات بیشتر و دامنه وسیع‌تر کاربرد آن است.

استانبول کارت چیست
استانبول کارت
Metro Card Tehran.jpg
کارت متروی تهران؛ کارتی مشابه استانبول کارت

انواع استانبول کارت

استانبول کارت‌ها انواع مختلفی دارند و به چهار دسته تقسیم می‌شوند. هرکدام از این کارت‌ها ویژگی‌های خاصی دارد که برای افراد مختلف جامعه در نظر گرفته شده است. از گردشگرهایی که به‌صورت موقت در استانبول حضور دارند تا شهروندان و ساکنان این شهر، همه می‌توانند از مزایای استانبول کارت بهره‌مند شوند. در این بخش از مطلب، با انواع استانبول کارت آشنا خواهیم شد.

  • کارت بی‌نام (Anonim kart): همه افراد می‌توانند از این کارت استفاده کنند و بهترین گزینه برای کسانی است که قصد دارند برای مدت کوتاهی در استانبول حضور داشته باشند؛ بنابراین «کارت بی‌نام» مناسب‌ترین کارت برای گردشگران محسوب می‌شود. کارت بی‌نام نیاز به ثبت‌نام ندارد و می‌توانید آن را برای تمامی وسایل نقلیه استفاده کنید و همچنین می‌توانید آن را به‌مقدار مد نظرتان شارژ کنید.
  • کارت آبی (Mavi kart): این کارت مخصوص شهروندان و مقیمان ترکیه است و به‌صورت ماهانه شارژ می‌شود.
  • کارت تخفیف (Indirimli kart): این کارت‌ به افرادی تعلق می‌گیرد که مجاز به استفاده از تعرفه تخفیف‌دار باشند. افرادی مثل دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه و معلمان که مجازند از تخفیف‌های حمل‌ونقلی استفاده کنند.
  • کارت رایگان (Ucretsiz kart): این کارت مخصوص افراد بالای 65 سال در ترکیه است که حق استفاده از تعرفه رایگان را دارند.

راهنمای حمل‌ونقل عمومی در استانبول

istanbul-kart.jpg
انواع استانبول کارت
بلیت یکبار مصرف
بلیط‌های یک‌بارمصرف

امکانات استانبول کارت چیست؟

حالا که با انواع استانبول کارت آشنا شدیم، نوبت به معرفی امکانات آن می‌رسد. شناخت مکان‌‌هایی که می‌توان در آن‌ها از استانبول کارت برای پرداخت استفاده کرد، برای هر گردشگری مفید خواهد بود. با توجه به اینکه استانبول کارت متعلق به شهرداری است، همه خدمات حمل‌ونقل شهری را که متعلق به شهرداری باشد، در بر می‌گیرد. علاوه‌بر آن، بعضی ارگان‌ها و شرکت‌ها نیز قراردادهایی با استانبول کارت تنظیم کرده‌اند که سهولت پرداخت را برای استفاده از خدماتشان فراهم کنند. ازجمله خدمات استانبول کارت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت هزینه بلیط مترو، اتوبوس، متروبوس، تراموا و...
  • پرداخت هزینه سرویس‌های بهداشتی عمومی
  • پرداخت هزینه بلیط کشتی‌های داخل شهر
  • پرداخت هزینه پارکینگ‌های عمومی
  • خرید بلیط تله‌کابین‌های تفریحی
  • خرید از حدود 30 فروشگاه شهر استانبول و برخی سوپرمارکت‌ها مثل میگروس
  • خرید از برخی رستوران‌ها و کافه‌های استانبول

نکته مهم این است که گاهی قرارداد برخی ارگان‌ها با استانبول کارت به پایان می‌رسد و برای مدتی آن خدمات ارائه نمی‌شوند. برای اینکه ببینید مزایای استفاده از استانبول کارت چیست و دقیقاً شامل چه خدماتی می‌شود، می‌توانید به وبسایت استانبول کارت به نشانی www.istanbulkart.istanbul مراجعه کنید و اطلاعات به‌روز را ببینید.

istanbulkart-public-transport-card-istanbul2.jpg
استفاده از استانبول کارت برای مترو
تله کابین استانبول
استفاده از استانبول کارت برای تله‌کابین

استانبول کارت را از کجا بخریم؟

بعد از اینکه دانستید استانبول کارت چیست و با انواع مختلف آن چه کارهایی می‌توان انجام داد، نوبت به خرید استانبول کارت می‌رسد. این کارت را به‌راحتی می‌توانید از ورودی ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، تراموا، کشتی و محیط‌های عمومی تهیه کنید؛ به‌عنوان مثال دستگاه‌های بلیط‌فروشی 24 ساعته Biletmatik که اغلب زردرنگ هستند و اکثرشان داخل ایستگاه‌های مترو قرار گرفته‌اند، این امکان را به شما می‌دهند.

علاوه‌بر آن، کیوسک‌های نزدیک ایستگاه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی هم این کارت را به شما ارائه می‌دهند و برخی فروشگاه‌های نزدیک ایستگاه‌ها نیز دستگاه‌ فروش خودکار بلیط دارند و می‌توانید از آن‌ها هم این کارت را تهیه کنید. همچنین علامت «استانبول کارت» یا «اکبیل» هم به شما محل فروش بلیط را نشان می‌دهد؛ زیرا قبلاً در استانبول به‌جای استانبول کارت، «اکبیل» وجود داشت. به همین دلیل هم بعضی از مغازه‌ها هنوز از تابلوهای «Akbil» روی کیوسک‌ها استفاده می‌کنند.

دستگاه تهیه استانبول کارت
دستگاه خرید استانبول کارت
تهیه استانبول کارت
دستگاه 24 ساعته خرید استانبول کارت

کار با استانبول کارت

تا اینجا دانستید که استانبول کارت چیست و باید کدام نوع از این کارت را بخرید. اما زمانی که این کارت به دستتان می‌رسد، احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه باید استانبول کارت را فعال کنیم، نحوه شارژ آن چگونه است و قیمت استانبول کارت تا چه حد به‌صرفه خواهد بود. در ادامه، با پاسخ به این سؤال‌ها، جزئیات بیشتری از استانبول کارت را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نحوه خرید استانبول کارت

این کارت مخصوص شهر استانبول است و شهرهای دیگر کارت‌های مخصوص به خودشان را دارند؛ به‌عنوان مثال برای سفر به آنتالیا، می‌توانید آنتالیا کارت تهیه کنید. قیمت استانبول کارت درحال‌حاضر 50 لیر است؛ اما معمولاً زمانی که استانبول کارت را می‌خرید، هیچ پولی به‌عنوان اعتبار یا شارژ در آن نیست. پس باید برای شارژ اولیه مبلغ بیشتری، یعنی حدود 60 تا 70 لیر پرداخت کنید. البته استانبول کارت را می‌توانید با اپلیکیشن استانبول کارت یا دستگاه‌های موجود هم شارژ کنید. خوب است اشاره کنیم که قیمت استانبول کارت کمی هم به نوع آن بستگی دارد و برخی از استانبول کارت‌ها در ابتدا اندکی شارژ اولیه دارند.

نحوه شارژ استانبول کارت

نحوه شارژ استانبول کارت با دستگاه‌ها به این صورت است که ابتدا باید کارت توسط دستگاه اسکن شود. سپس می‌توانید به‌اندازه مبلغ دل‌خواه آن را شارژ کنید. البته استفاده از اپلیکیشن چندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا احتمال دارد درگاه‌های پرداخت کشور ترکیه به آن متصل باشند و هنگام پرداخت به مشکل بخورید. پس بهتر است به هر میزان که لازم دارید، پول داخل استانبول کارت بریزید؛ چراکه اگر مقدار زیادی در آن باقی بماند، نقد کردنش کار چندان ساده‌ای نیست.

فرقی نمی‌کند که از مترو استفاده می‌کنید یا اتوبوس و تراموا؛ در هربار استفاده از استانبول کارت، حدود 15 لیر از اعتبار کارت شما کم می‌شود. اگر قصد دارید از جاهای دیدنی استانبول با مترو بازدید کنید، به خاطر داشته باشید که برای خط عوض کردن در مسیرهای حمل‌ونقل عمومی هم باید دوباره از کارتتان استفاده کنید.

فعال‌سازی استانبول کارت

شاید این سؤال را بپرسید که چگونه استانبول کارت را فعال کنیم. هنگام همه‌گیری ویروس کرونا، لازم بود استانبول کارت با حس کد (HES Code) افراد سینک شود؛ اما دیگر نیازی به این کار نیست و به‌محض خرید، استانبول کارت فعال می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

نحوه خرید استانبول کارت از دستگاه 

ایستگاه اتوبوس استانبول
ایستگاه اتوبوس

مزایای استفاده از استانبول کارت چیست؟

بعد از صحبت از نحوه کار استانبول کارت و چیستی آن، نوبت به مزایای این کارت می‌رسد؛ اینکه آیا برای مسافران، ارزش تهیه‌کردن را دارد یا خیر. معمولاً گردشگران استانبول، برای گردش در شهر و بازدید از جاهای دیدنی استانبول کمتر سراغ تاکسی می‌روند و برای کاهش هزینه‌ها از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. بیشتر مزایای استانبول کارت هم در مترو و اتوبوس این شهر خلاصه می‌شود؛ اما این کارت، مزیت‌های دیگری هم دارد که به‌اختصار آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

کاهش هزینه

کاهش هزینه ها با استانبول کارت، اولین مزیتی بود که در این مطلب به آن اشاره کردیم. البته شاید بتوان گفت استانبول کارت برای افرادی که طولانی‌تر در استانبول هستند و با توری مثل تور استانبول ۷ شب و ۸ روز به این شهر سفر می‌کنند، به‌صرفه‌تر از آن‌هایی است که فقط یک یا دو شب در استانبول خواهند ماند و بعد از آن قرار است از شهرهای دیگر بازدید کنند. اما به‌هرحال خرید این کارت هزینه چندانی ندارد.

سرعت فراوان

اگر اهل گشت‌وگذار باشید و دلتان بخواهد که از بخش‌های مختلف شهر، مراکز خرید و اوت‌لت‌های استانبول بازدید کنید، استانبول کارت تا حد زیادی به کارتان سرعت می‌دهد. ضمن اینکه وقتی استانبول کارت می‌خرید، ناچار می‌شوید خطوط حمل‌ونقل شهری را پیدا کنید و همراه با مردم در شهر رفت‌وآمد کنید. این مسئله به‌خودی‌خود شناخت شما را از فرهنگ مردم مقصد بیشتر می‌کند.

استفاده‌های متنوع

ازطرف‌دیگر، چون ما ایرانی‌ها Credit Card یا کارت‌بانکی معتبری در استانبول نداریم، با شارژ استانبول کارت خود می‌توانیم از آن به‌عنوان کارت عابربانک در خریدها استفاده کنیم و پول نقد اضافه همراه نبریم. البته فقط می‌توانیم از فروشگاه‌های مشخصی خرید کنیم که با استانبول کارت قرارداد دارند؛ اما به‌هرحال از این طریق می‌توانیم امنیت سفرمان را بیشتر کنیم و با خیال راحتی در شهر استانبول بگردیم.

راهنمای کامل سفر به استانبول

مزایای استانبول کارت
استانبول کارت؛ راهی به‌صرفه برای استفاده از وسایل نقلیه استانبول 

نکات مهم درباره استانبول کارت

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر، به این نکات مهم درباره استانبول کارت توجه کنید:

  • مقدار پولی را که لازم دارید، در استانبول کارت شارژ کنید و پول بیشتری واریز نکنید.

  • مراقب کارتتان باشید؛ زیرا اگر گم شود یا در کنار وسایل مغناطیسی قرار بگیرد و آسیب ببیند، پولی هم که در آن شارژ کرده‌اید، از بین خواهد رفت.

  • کودکان زیر 6 سال می‌توانند بدون هزینه، همراه با پدر و مادرشان از گیت‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی عبور کنند.

  • هزینه مترو در استانبول متفاوت است. بعضی خطوط که متعلق به شهرداری نیستند، ممکن است تفاوت قیمت داشته باشند. در این خطوط لازم است هم هنگام ورود و هم موقع خروج کارتتان را اسکن کنید؛ وگرنه حداکثر هزینه از شارژتان کم می‌شود.

  • متروبوس‌ها که در واقع همان اتوبوس‌های BRT استانبول هستند، براساس میزان مسافت هزینه را کم می‌کنند؛ بنابراین لازم است هنگام ورود و خروج، کارتتان را اسکن کنید.

  • اگر برای مسافرت به این شهر، تور استانبول 4 شب و 5 روز را رزرو کرده‌اید و قرار است مدت‌زمان کوتاهی را در استانبول باشید، احتمال اینکه مبلغی داخل استانبول کارتتان باقی بماند و سفرتان به پایان برسد وجود دارد؛ اما نگران نباشید. می‌توانید در سفر بعدی، دوباره از کارتتان استفاده کنید. همه استانبول کارت‌هایی که در سری جدید تولید شده‌اند، معتبر هستند. پس اگر قبلاً استانبول کارت تهیه کرده‌اید، همچنان می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • توجه کنید که از اسفند سال 1400، برای سفر به ترکیه نیازی به حس کد و سینک کردن آن با استانبول کارت نیست و این کارت به‌محض خرید فعال می‌شود.

  • از این کارت نمی‌توانید در برخی از اتوبوس‌ها یا تاکسی‌های شاتل فرودگاه و حتی بعضی تاکسی‌های شهری استفاده کنید. البته بهتر است قبل از سوار شدن به این وسایل نقلیه، از نوع پرداخت کرایه آن‌ها مطمئن شوید.

حمل و نقل با استانبول کارت
پرداخت کرایه وسایل حمل‌ونقل استانبول با استانبول کارت
فواید استانبول کارت
وسایل نقلیه عمومی استانبول

خرید تور استانبول

استانبول از شهرهای توریستی پرطرف‌دار است که سالانه میلیون‌ها نفر از آن بازدید می‌کنند. یکی از راه‌های متداول برای سفر به این شهر، خرید تور استانبول است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، می‌توانید با مراجعه به قسمت تورهای وبگاه لست‌سکند، فیلترهای مد نظرتان مثل قیمت، مدت اقامت، تاریخ رفت‌وبرگشت و ایرلاین پرواز را اعمال کنید و سپس تور متناسب با شرایط و سلیقه‌تان را بخرید.

سخن آخر

در این مطلب، سعی کردیم به‌طور مفصل، استانبول کارت را به شما معرفی کنیم و مزایای استفاده از آن را برای شما برشماریم. از هتل‌های استانبول تا جاذبه‌های دیدنی این شهر را می‌توانید با یک ماشین دربستی یا آژانس هم طی کنید؛ اما با این روش، لذت همراه بودن با مردم استانبول را از خودتان دریغ می‌کنید. اگر با تور استانبول دی به این شهر سفر می‌کنید، استانبول کارت به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید و بابت هزینه‌ها و ایستادن در صف پرداخت، نگران نباشید. اگر تاکنون به استانبول سفر کرده‌اید و تجربه استفاده از استانبول کارت را دارید، نظرتان را درباره این کارت با ما و دیگر کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید.

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.

سوالات متداول

از کجا استانبول کارت بخریم و چه قیمتی دارد؟
چطور استانبول کارت را به حس کد وصل کنیم؟
با گم یا غیر فعال شدن استانبول کارت، مبلغ داخلش چه می‌شود؟
چگونه استانبول کارت را فعال کنیم؟
چطور استانبول کارت را شارژ کنیم؟
تاریخ انقضای استانبول کارت چقدر است؟