نگاهی به آثار تاریخی بلغارستان، قدیمی‌ ترین کشور در قاره سبز

5
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آنچه که از قدیمی ترین کشور قاره اروپا نمی‌‌دانید + تصاویر
22 مرداد 1400 09:00
1

اگر از علاقه‌ مندان به تاریخ و باستان شناسی هستید به احتمال زیاد می‌دانید که در اروپا هیچ شهری به اندازه پلوودیف قدمت ندارد. چرا که با بیش از 6000 سال قدمت شهر پلوودیف بلغارستان به عنوان نخستین شهری شناخته می‌شود که در اروپا پایه گذاری شده است. این شهر دارای مدارکی است که اثبات می‌کند بلغارستان قدیمی‌ترین کشور قاره سبز محسوب می‌شود و مملو از آثار و ظرفیت باستانی است.

زمانی که در سال 2012 راز قدیمی‌ترین شهر در اروپا کشف شد، همگان انتظار داشتند تا نشانه‌های یافت شده به شهری از یونان ارجاع پیدا کند، اما آثار یافت شده در شهر سولنیتساتا که امروز آن را با نام پلوودیف می‌شناسیم پیدا شدند. شهر پلوودیف حدودا بین 4700 تا 4200 سال پیش از میلاد مسیح ایجاد شد؛ یعنی 1500 سال قبل‌تر از آغاز تمدن در یونان باستان.

 22.jpg

بلغارستان دارای تاریخچه غنی است و آثار باستانی بسیار ویژه‌ای در آن یافت شده است. یکی از همین گنجینه‌های ویژه نخستین جواهرات ساخته شده از طلا هستند که با داشتن قدمت 6600 تا 6200 ساله در شهر وارنا کشف شدند. وارنا یکی دیگر از شهرهای معروف بلغارستان است که بسیاری آن را با تورهای بلغارستان و سواحل زیبای گلدن سندز می‌شناسند. اما با این وجود تاریخ این شهر فراتر از تصور بسیاری از گردشگران است که این گردشگران تنها با بازدید از موزه باستان شناسی وارنا متوجه این موضوع می‌شوند. 

تا صحبت از موزه‌های بلغارستان است بد نیست اشاره‌ای به نئولتیک دولینگز (Neolithic Dwellings Museum) در شهر استورا زاگورا داشته باشیم که در آن بخش‌هایی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های جهان نگه‌داری می‌شود. ساختمان‌هایی که قدمت آن‌ها به 8000 سال پیش باز می‌گردد. همچنین در موزه نامبرده ابزار جادوگری قرون وسطایی نیز دیده می‌شود. 

 

آثار باستانی بلغارستان

 

آثار تاریخی

 

اما قدمت بلغارستان حتی فراتر از این ارقام است. چرا که یکی از منحصر به فردترین شواهد حضور انسان در منطقه بالکانی به پارینه سنگی باز می‌گردد. در غار 15 میلیون‌ ساله ماگورا (magura) صحنه‌هایی از شکار حیوانات، مراسم‌ دینی و... بر روی دیوارها دیده می‌شود. این غار 2.5 کیلومتری در شمال غربی بلغارستان و در روستای ربیشِ استان ویدین واقع شده است. دورترین شواهدی که از حضور انسان‌ها در این غار یافت شده است به عصرنئولتیک‌ باز می‌گردد. نئولتیک‌ آخرین مرحله تکامل فرهنگی یا توسعه فناوری در بین انسان‌های ماقبل تاریخ است که به آن دوره نوسنگی نیز گفته می‌شود.

 

پاول، پتکو و مایکل دیکوف

 

ردپای قوم خونریز تارکان‌ها در بلغارستان

اگر در یونان اسپارتان‌ها زندگی می‌کردند، در ایتالیا گلادیاتورها حضور داشتند، در بلغارستان هم ردپایی از قومی خونریز به نام تارکان‌ها دیده می‌شد. تارکان‌ها قبیله‌‌ای از تبار هندو اروپایی‌ها بودند که حدود 5000 سال پیش در بلغارستان امروزی سکونت داشتند. تارکان‌ها به دلیل کشتار بی‌رویه، کودک کشی و قرار دادن سرهای جدا شده روی چوب‌ها بسیار بدنام بودند.

اکنون در بلغارستان حدود 1500 تپه از گورستان تارکان‌ها دیده می‌شود که بخشی‌ از مقبره آن‌ها در شهر کازنلاک قابل مشاهده هستند و یک جاذبه توریستی مهم در این شهر به حساب می‌رود. منطقه باستانی پرپریکون (Perperikon) نیز یکی از شهرهای تارکان‌ها در شرق ردوپه است که علاوه بر محل زندگی تارکان‌ها به دلیل  ارتفاع زیادی که نسبت به سطح دریا دارد به ماچوپیچو ارپا مشهور است.

 

مقبره کازانلاک

 

آثار ناخواسته‌‌ که به سبب فتح بلغارستان ایجاد شد

رومیان در اواسط قرن 1 میلادی شروع به فتح بلغارستان کردند. آن هم طی نبردهای خونینی که با غارت، ویرانی و کشتارهای بسیاری همراه شد. اما تصرف رومیان در بلغارستان تنها به جنگ و ویرانی خاتمه نیافت. زیرا آن‌ها در بلغارستان شهر‌های کوچک متمدن، قلعه‌های پیشرفته، جاده‌هایی مجهز و... ایجاد کردند. این میراث رومی‌ها هم‌اکنون نیز در بلغارستان باقی مانده و برخی از این آثار باستانی در شهرهای مختلفی از کشور مانند صوفیه و وارنا دیده می‌شود. برای مثال در وارنا بیش از  7000 متر مربع حمام رومی یا ترمی (Thermae)  دیده می‌شود که بدون شک یکی از توصیه شده‌ ترین جاذبه‌های شهر وارنا به شمار می‌رود.

 

 آثار تاریخی بلغارستان

بلغارستان

بلغارستانقلعه رومان ها

 

قرون وسطا دوره آشفته‌ای در بلغارستان بود. طی قرن‌های 4 تا 14 میلادی کشور بین بیزانس‌ها و بلغارها دست به دست می‌شد که در نهایت در سال 1396 میلادی امپراطوری بلغارها توسط ترک‌ها سقوط کرد. اما میان این آشفتگی‌ها آنچه در بلغارستان شکوفا شد نوآوری‌هایی در معماری و هنر بود که نمونه‌هایی از این آثار قرون وسطایی را در تصاویر زیر می‌توایند ملاحظه کنید

 

قلعه تساروتس

 صومعه ایواناوو

صومعه ریلا

 

منبع: lonelyplanet

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.