با 5 منظره شگفت انگیز در کشور بلغارستان آشنا شوید!

4.2
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اعجاب انگیزترین مناظر در قدیمی‌ترین کشور اروپا + تصاویر
25 مرداد 1400 08:00
0

در این مطلب قرار است سفری به شگفتی‌های طبیعی بلغارستان داشته باشیم و جاذبه‌هایی را معرفی کنیم که ویژه کوهنوردان و دوستداران طبیعت است. بلغارستان در منطقه بالکان و در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خود طیف گسترده‌ای جاذبه‌های طبیعی را در خود جای داده است، از رودهای خروشانی که از لبه‌ دره‌ها جاری شده‌‌اند گرفته تا کوهستان‌های مرتفع و جنگل‌های فوق‌ العاده‌ای که انگار از نقاشی‌های سالوادور دالی پدید آمده‌اند.

18.jpg

اهرام ملنیک، ملنیک

در شمال بلغارستان و 20 کیلومتری مرز یونان کوچک‌ترین شهر این کشور به نام ملنیک دیده می‌شود. این شهر به 2 دلیل در بلغارستان بسیار پر آوازه است، یک به دلیل تاکستان‌هایش و دوم به دلیل اهرام شنی و طبیعی‌اش.

اهرام سنگی ملنیک نوعی صخره هستند که به آن‌ها دودکش جن می‌گویند. این صخره‌ها در 17 کیلومتری شهر ملنیک و دامنه رشته کوه‌ پیرین دیده می‌شوند. این دودکش جن‌ها که گاها ارتفاع 100 متری هم می‌توانند داشته باشند ظاهری شبیه به یک قارچ غول پیکر، برج‌های باستانی و هرم سنگ دارند. این منطقه که غالبا تحت تاثیر شرایط اقلیمی مدیترانه است میزبان گونه‌‌های متعددی از حیوانات است.

اهرام سنگی میلنیک یکی از بهترین مسیرهای هایکینگ در بلغارستان به شمار می‌رود که یک منطقه 50 کیومتر مربعی را در بر می‌گیرد. البته اگر تمایل دارید تا در بهترین بخش این جاذبه به گردش بپردازید می‌توانید مسیر 7 کیومتری ملنیک تا صومعه روژن را که داری مناظر عالی می‌شود طی کنید.

اهرام ملنیک

اهرام ملنیک صوفیا

 

پارک طبیعی بلو راکس، اسلیون

در طرف دیگر رشته کوه استارا پلینا (stara planina) دروازه‌ای به نام اسلیون قرار گرفته است که شما را به پارک طبیعی بلو راکس (blue rocks nature park) می‌رساند. البته این پارک برخلاف نامش (بلو راکس به معنای سنگ‌های آبی) طیفی از رنگ آبی در خود ندارد اما رازهای زیادی را در خود مخفی نگه داشته. چرا که در این پارک علاوه بر جاذبه‌های طبیعی زیبا می‌توانید درباره یکی از مهم‌ترین رویداد‌های تاریخ بلغارستان یعنی انقلاب آپریل 1876 نیز اطلاعات مفیدی کسب کنید.

بلغارستانی‌ها به مدت 500 سال تحت حکومت عثمانی‌ها قرار گرفته بودند تا اینکه در اواخر قرن 18 خود را آماده انقلاب و پایان دادن به این مسیر کردند. اسلیون نیز تبدیل به یک دژ و مقر گردهمایی جنگجویان آزادی خواه بلغارها موسوم به هایدوک‌ها شده بود. هایدوک‌های در غارهای بلو راکس دور هم جمع می‌شدند و برای براندازی حکومت عثمانی نقشه می‌ریختند.

اکنون که سال‌ها از آزادی بلغارستان می‌گذرد میهن پرستان بلغارستانی ترکینگ  و پیاده روی در بلو راکس را مقدس می‌دانند و آن را به زیارت تشبیه می‌کنند.

 

پارک طبیعی بلو راکس

7debcc17d6d9c699c6e0638a2ac14857.jpg

 

پل‌های شگفت انگیز زاباردو، چپلاره

باد، باران و طوفان‌های رود ارکیوپریا (Erkyupryia ) مناظر خارق العاده‌ای در کوهستان رودوپی خلق کرده است که در صدر زیبایی‌ها روستای زاباردو قرار دارد. زیرا این روستا با سه صخره پل‌های شگفت انگیزش شناخته می‌شد و توجه هر گردشگری را به خود می‌تواند جلب می‌کند. از این سه پل طبیعی تنها 2 تای آن برای گردشگران در دسترس است که ارتفاع پل بزرگ‌تر به 45 متر می‌رسد.

این پل‌های استثنایی که توسط درختان صنوبر احاطه شده‌اند ناخواسته با اساطیر و افسانه‌ها آمیخته شده‌اند. یکی از معروف‌ترین افسانه‌ها درباره پل‌های طبیعی این است که چوپان‌های محلی با فریب دادن اژدهایی یک الاغ حامل مهمات را به خورد او دادند و از دمیدن نفس اژدها این پل از صخره‌‌های کوهستان ایجاد شد.

 

Marvellous-bridges-Rodopi-Mountains-Bulgaria_CS-837456be496e.jpg

maxresdefault.jpg

 

دره امن، ولیکو ترنوو

دره امن (Emen canyon) در میان تمامی کوهستان‌های بلغارستان به دلیل حیات وحش و قله‌های نوک تیز کوه‌هایش به عنوان یک مورد وِیژه شناخته می‌شود. دره امن واقع شده در روستایی با همین نام است که در 22 کیلومتری ولیکو ترنوو دیده می‌شود. از مهم‌ترین عواملی که سبب شده تا دره امن به عنوان یک شگفتی طبیعی در بلغارستان یاد شود، رود نگووانکا است که با کندن سنگ‌های آهکی و ایجاد آبشارهای متعدد جلوه خاصی به این دره بخشیده و مورد استقبال گردشگران تور بلغارستان است.

 

Emen-Canyon-1200x675.jpg

DSC_7438.jpg

 

اهرام استوب، استوب

اگر 60 کیلومتر از سوفیه، پایتخت بلغارستان به سمت جنوب حرکت کنید به صومعه ریلا، نماد بلغارستان می‌رسید و می‌توانید یکی مهم‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی این کشور را تماشا کنید. اما هدف ما بازدید از شگفت انگیز‌ترین جاذبه‌های طبیعی بلغارستان است و نه چیز دیگر. بنابراین حدود 5 کیلومتر دیگر نیز از سمت صومعه ریلا به جنوب حرکت کنید تا به روستای استوب برسید. در آنجا می‌توانید پنجمین شگفتی طبیعی بلغارستان را ببنید، مکانی فرا زمینی که از تپه‌های بلند و سرخ رنگی که ترکیب شدن آن با شن سنگ‌های نارنجی رنگ برای شما فضایی شبیه مریخ را ترسیم می‌کند. آنچه بیشتر موجب شگفتی می‌شود سنگ‌‌های مجسمه مانندی است که در بلغارستان اهرام استوب خوانده می‌شوند.

 

Stob-pyramids-Bulgaria_CS-870feee1be5a.jpg

Dupnitsa-Bulgaria-Stob-Pyramids-3.jpg

 

 منبع: lonelyplanet

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.