مثنوی مولانا برای به اعجاب وادشتن جهانیان کافی است

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مثنوی مولانا برای به اعجاب وادشتن جهانیان کافی است
17 مهر 1389 00:00
0

به گفته یکی از استادان دانشگاه؛ افکار و عقاید پراکنده مولوی در منظومه مثنوی دریای عظیمی است که به قعر آن نمی توان رسید.

به گزارش میراث آریا(chtn) یکی از استادان دانشگاه در مراسم بزرگداشت مولوی که در موزه ملی ایران برگزار شده بود سخن خود را با جملاتی از امیرحسن دهلوی"سعدی هندوستان" آغاز کرد.

توفیق سبحانی با بیان اینکه زندگی مولانا خود زندگینامه اوست، از میان پنج کتاب او به کتاب مثتوی اشاره کرد که برای به اعجاب واداشتن جهانیان کافی است.

وی با اشاره به جملاتی از مرحوم جلال الدین همائی، افزود: هیچ کتابی از ساخته های فکر و قلم بشری به اندازه مثتنوی شریف مولانا افکار تازه و ارزنده و مطالب زنده و جاودانی ندارد به طوری که اگر پیشرفت سریع، حیرت انگیز تمدن، علوم و معارف بشری و بر فرض محال تمام کتاب های و آثار نظم و نثر قدیم ساخته قلم و فکر بشر را درهم نوردد و همه را باطل کند و جمیع موالید فکری و علمی گذشتگان بمیرد، هنوز مثنوی زنده، پیشرو، قافله سالار انفاس و سردفتر علوم و معارف بشری خواهد بود.

وی مثنوی مولوی را یک سمساری توصیف کرد و گفت: در این دکان وحدت همه موضوعات علم و تربیت و پزشکی و... یافت می شود.

سبحانی به کتیبه های منقوش به اشعار مولوی و مرتکب شدن اشتباهاتی چون بیت "بشنو از نی چون حکایت می کند" به جای شکل صحیح آن "بشنو این نی" یا "از نفیرم مرد و زن نالیده اند" را به جای "در نفیرم" اشاره کرد که تأثیر چشمگیری در معنای آن می گذارد

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.