جاهای دیدنی چالدران؛ معرفی بهترین ها با آدرس و عکس

4.5
از 6 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی چالدران با عکس و آدرس
17 تیر 1403 08:00
0

جاهای دیدنی چالدران، جلوه‌هایی بکر از طبیعت را مقابل چشمانتان می‌گذارند. چالدران، آثار بی‌نظیر تاریخی و فرهنگی و همچنین مردمی مهمان‌نواز دارد که تجربه‌ای متفاوت از سفر را به شما هدیه می‌دهند. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند، جاهای دیدنی چالدران را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی چالدران که نباید از دست داد

  • کلیسای زور زور

  • تالاب ناور

  • دریاچه سد بارون

  • مقبره شیخ صدرالدین

  • قلعه بسطام چالدران

  • قره کلیسا

  • غار چهل پله

  • مقبره ساندوخت

مشاهده قیمت انواع تورهای چالدران

کلیسای زور زور

کلیسای زور زور یا کلیسای مریم مقدس، یکی از آثار تاریخی برجسته و از جاهای دیدنی چالدران است که قدمت آن به قرن نهم میلادی و زمان صفویه بازمی‌گردد. این کلیسا که در 22 کیلومتری چالدران و نزدیک به ماکو قرار دارد، به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و نقاشی‌های دیواری زیبا، جزو میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. کلیسای زور زور بر بلندای تپه‌ای مشرف به رودخانه زنگمار واقع شده و به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود که روی سد بارون است، چشم‌اندازی فوق‌العاده به منظره اطرافش دارد.

این کلیسا با بنایی از سنگ و آجر که بدون ملات ساخته شده و با سقفی منحنی‌شکل، نمونه‌ای بارز از معماری ارمنی است. بازدید از این مکان نه‌تنها برای علاقه‌مندان به تاریخ و معماری، بلکه برای همه علاقه‌مندان به طبیعت، جذاب خواهد بود. در نتیجه بیشتر کسانی که با تور داخلی به آذربایجان غربی و مخصوصاً چالدران سفر می‌کنند، به سراغ دیدن این بنای تاریخی می‌روند.

  • قیمت بلیط کلیسای زور زور: رایگان

  • ساعت بازدید از کلیسای زور زور: برای بازدید نیاز به هماهنگی است که باید با شماره 04434200000 تماس بگیرید.

  • آدرس کلیسای زور زور: چالدران، ۱۲ کیلومتری شمال‌غرب قره کلیسا، نزدیک روستای بارون

موقعیت دقیق کلیسای زور زور روی نقشه

kelesa-mellatnews.jpg
عکس جاهای دیدنی چالدران، کلیسای زور زور 

دریاچه سد بارون

دریاچه چالدران که بیشتر با نام دریاچه سد بارون شناخته می‌شود، یکی از جاذبه های گردشگری چالدران است که با آب‌های زلال و چشم‌اندازهای کوهستانی، مکانی ایدئال برای پیک‌نیک، قایق‌سواری و ماهیگیری است. دریاچه سد بارون در فصول مختلف سال، زیبایی‌های متفاوتی به خود می‌گیرد که هرکدام جذابیت خاصی دارند. این دریاچه با آب‌های شفاف و آرام، محیطی مناسب برای گذراندن اوقات‌فراغت و استراحت است.

در اطراف دریاچه، مسیرهای پیاده‌روی و کمپینگ وجود دارند که گردشگران می‌توانند از طبیعت بکر و هوای پاک آن لذت ببرند. این دریاچه در بهار و تابستان با هوای معتدلی که دارد، یکی از پرطرف‌دارترین مقاصد برای سفر با تور طبیعت‌گردی است. ازآنجایی‌که کلیسای زور زور در کنار همین دریاچه قرار دارد، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی مناسب، هم از کلیسا دیدن کنید و هم در کنار سد از منظره آن لذت ببرید.

  • قیمت بلیط دریاچه سد بارون: رایگان

  • ساعت بازدید از دریاچه سد بارون: 24 ساعته

  • آدرس دریاچه سد بارون: آذربایجان غربی، چالدران، ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا، نزدیکی روستای بارون

موقعیت دقیق دریاچه سد بارون

150081_336826--دریاچه-سد-بارون.jpg
دریاچه سد بارون، از مکان های دیدنی چالدران

مقبره شیخ صدرالدین

مقبره شیخ صدرالدین، یکی از جاهای تاریخی چالدران است که متعلق به شیخ صدرالدین، یکی از عارفان بزرگ اسلام است. این مقبره که در نزدیکی میدان نبرد چالدران قرار دارد، به‌عنوان یادبودی از این عارف بزرگ و یکی از شهدای نبرد چالدران ساخته شده است. مقبره شیخ صدرالدین با معماری اسلامی‌صفوی، گنبدی بزرگ و کاشی‌کاری‌هایی زیبا دارد.

محیط داخلی مقبره، آرامش‌بخش و معنوی است و محوطه اطراف آن با درختان سرسبز و باغچه‌های زیبا تزیین شده است. بازدید از مقبره شیخ صدرالدین، فرصتی را برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ منطقه فراهم می‌کند و همچنین تجربه‌ای معنوی و روحانی را برایتان رقم می‌زند. این مقبره هرساله میزبان زائران و علاقه‌مندان به تاریخ و عرفان اسلامی است که برای ادای احترام به این عارف بزرگ به این مکان می‌آیند.

  • قیمت بلیط مقبره شیخ صدرالدین: رایگان

  • ساعت بازدید از مقبره شیخ صدرالدین: 10 صبح تا 4 بعدازظهر

  • آدرس مقبره شیخ صدرالدین: ۴ کیلومتری چالدران، بین روستای سعدل و گل‌آشاقی

موقعیت دقیق مقبره شیخ صدرالدین در چالدران

DSC_4376.NEF.jpg
مقبره شیخ صدرالدین در چالدران، عکس از اکبر رفاهی

قلعه بسطام

قلعه بسطام، یکی از برجسته‌ترین آثار باستانی چالدران در استان آذربایجان غربی است که قدمت آن به دوره اورارتوها، یعنی حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد، بازمی‌گردد. این قلعه که از جاهای دیدنی چالدران محسوب می‌شود، بر روی تپه‌ای استراتژیک قرار دارد و مشرف به یک رودخانه است. قلعه بسطام به‌عنوان یک دژ نظامی و حکومتی استفاده می‌شده که هدف آن کنترل مسیر تجاری این منطقه بوده است.

قلعه بسطام با دیوارهای سنگی ضخیم و برج‌های دیده‌بانی مستحکم، نمونه‌ای از معماری نظامی اورارتویی در آن زمان است. کاوش‌های باستان‌شناسی در این قلعه، به کشف آثار متعددی ازجمله کتیبه‌ها، ابزارهای جنگی و لوازم زندگی روزمره منجر شده که نشان‌دهنده زندگی پویا و تمدن پیشرفته ساکنان آن دوره است. هرچند از قلعه، بنای زیادی باقی نمانده است؛ اما این جای دیدنی چالدران، بهترین نمونه برای گردشگرانی است که به کاوش‌های باستان‌شناسی علاقه‌مند هستند.

  • قیمت بلیط قلعه بسطام: رایگان

  • ساعت بازدید از قلعه بسطام: 24 ساعته

  • آدرس قلعه بسطام: استان آذربایجان غربی، غرب شهر قره‌ضیاالدین، کنار روستای بسطام

با جاهای دیدنی کلیبر آشنا شوید

موقعیت دقیق قلعه بسطام در نزدیکی چالدران

1398032709055372817668124.jpg
قلعه بسطام، از جاهای دیدنی در چالدران، عکس از خبرگزاری تسنیم

قره کلیسا

قره کلیسا، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای ارمنی در ایران، در شهرستان چالدران واقع شده است. این کلیسا که از جاهای دیدنی چالدران محسوب می‌شود، با نام‌های «کلیسای تادئوس مقدس» یا «کلیسای سیاه» هم شناخته می‌شود و به‌دلیل سنگ‌های تیره‌ای که در ساخت آن به کار رفته، این نام را گرفته است. قدمت قره کلیسا به اوایل دوره مسیحیت بازمی‌گردد و براساس باورها، محل دفن سنت تادئوس، یکی از حواریون حضرت عیسی(ع) است.

قره کلیسا با معماری خاص ارمنی، گنبدهای مخروطی و نقاشی‌های دیواری زیبا، یکی از مهم‌ترین مراکز مذهبی و تاریخی ارامنه در ایران به شمار می‌آید. این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و هرساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. بازدید از قره کلیسا، فرصتی منحصربه‌فرد برای آشنایی با تاریخ، هنر و فرهنگ ارامنه در ایران است. ازآنجایی‌که در این کلیسا مراسم مخصوص مسیحیان برگزار می‌شود؛ در روزهایی که مسیحیان در کلیسا مشغول عبادت هستند، افراد غیرمسیحی اجازه ورود به کلیسا را ندارند.

  • قیمت بلیط قره کلیسا: 25 هزار تومان

  • ساعت بازدید از قره کلیسا: نیمه اول سال از ۹ صبح تا 8 شب، نیمه دوم سال از ۹ صبح تا 5 عصر

  • آدرس قره کلیسا: ۲۰ کیلومتری شمال‌شرق شهرستان چالدران، روستای قره کلیسا

موقعیت دقیق قره کلیسا

011-3-jpg.jpg
قره کلیسا، از دیدنی های چالدران

غار چهل‌پله

غار چهل‌پله یکی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان چالدران است که در روستای خضرلو قرار دارد. این غار به‌دلیل وجود چهل پله طبیعی که بازدیدکنندگان را به درون غار هدایت می‌کند، به این نام مشهور شده است. غار چهل‌پله که از جاهای دیدنی چالدران به شمار می‌آید، با تالارها و دالان‌های پیچیده، یکی از مقاصد محبوب برای علاقه‌مندان به ماجراجویی و غارنوردی است.

این غار، اشکال طبیعی زیبا و استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های جذابی دارد که طی میلیون‌ها سال تشکیل شده‌اند. غار چهل‌پله با هوای خنک و محیط مرطوب خود، مکانی ایدئال برای فرار از گرمای تابستان و تجربه‌ طبیعت بکر است. متأسفانه از موقعیت مکانی دقیق این غار، اطلاعاتی روی نقشه ثبت نشده است؛ اما می‌توانید به آدرس حدودی غار بروید و از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

  • قیمت بلیط غار چهل‌پله: رایگان

  • ساعت بازدید از غار چهل‌پله: نامشخص

  • آدرس غار چهل‌پله: شهر سیه چشمه، روستای خضرلو

b6ecd676-c4a2-4991-83a5-5dc25ff4cd7c.jpg
غار چهل‌پله، از جاهای دیدنی چالدران

تالاب ناور

تالاب ناور در غرب منطقه چالدران در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این تالاب که از جاهای دیدنی چالدران محسوب می‌شود، با مساحتی حدود ۲۵۰ هکتار در ارتفاعات سردسیر چالدران قرار دارد و معمولاً در فصل بهار و اوایل تابستان پر از آب است. تالاب ناور در چالدران، زیستگاهی مهم برای گونه‌های مختلف گیاهان، پرندگان مهاجر و بومی، ازجمله گونه‌های نادر و در معرض خطر انقراض مانند درنای خاکستری است.

این تالاب از دیدنی های چالدران محسوب می‌شود و به‌دلیل تنوع فراوان زیستی و منظره‌های زیبای طبیعی، با استقبال علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری مواجه شده است؛ به‌طوری که بسیاری از گردشگران برای دیدن این تالاب به چالدران سفر می‌کنند و زمان زیادی را به دیدن و گشتن در آن اختصاص می‌دهند. اهمیت زیست‌محیطی و نقش آن در حفظ تنوع زیستی منطقه باعث شده تا حفاظت از تالاب ناور به امری ضروری تبدیل شود. ازآنجایی‌که منطقه کوهستانی است و مسیر رسیدن به تالاب ناور هم تا حدودی صعب‌العبور است، برای رفتن به آن‌جا باید خودروی مناسب، لباس و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید.

  • قیمت بلیط تالاب ناور: رایگان

  • ساعت بازدید از تالاب ناور: 24 ساعته

  • آدرس تالاب ناور: استان آذربایجان غربی، غرب سیه چشمه (چالدران)، روستای ناور

موقعیت دقیق تالاب ناور در منطقه چالدران

847104_3018068--تالاب-ناور (1).jpg
تالاب ناور در چالدران

سفر با تور چالدران لست‌سکند

سفر به منطقه دیدنی چالدران با تور، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که می‌خواهند بدون دغدغه برنامه‌ریزی، از همه جاذبه‌های این منطقه بازدید کنند. برنامه‌های تور چالدران لست‌سکند، معمولاً شامل بازدید از مکان‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی مهم این منطقه است. این تورها اغلب شامل اقامت و برخی از وعده‌های غذایی هم هستند که این امر، باعث آسایش بیشتر گردشگران می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب، جاهای دیدنی چالدران را به شما معرفی کردیم. چالدران با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی، مقصدی جذاب برای گردشگران است. باید به یاد داشته باشید که این منطقه بسیار سردسیر است و بهتر است از اواخر بهار تا اوایل پاییز به سراغ جاهای گردشگری چالدران بروید. خواندن راهنمای سفر به چالدران نکات خوبی را برای سفر به این منطقه در اختیارتان می‌گذارد. اگر تاکنون به چالدران سفر کرده‌اید، بازدید از کدام جای دیدنی چالدران را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.