بهترین جاهای دیدنی کلیبر از نظر مردم + آدرس

5
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی کلیبر با آدرس و عکس
04 خرداد 1403 08:00
0

کلیبر، منطقه‌ای بی‌نظیر با گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و آثار تاریخی است و در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهرستان با داشتن قلعه‌های معروفی ازجمله قلعه بابک، آب گرم قلعه کندی و جنگل‌های ارسباران، پنجره‌ای به تاریخ و طبیعت ایران باز می‌کند که برای هر گردشگری جذاب است. در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند جاهای دیدنی کلیبر را به شما معرفی می‌کنیم تا بیشتر با این منطقه آشنا شوید.

Kaleybar_May_2013_II (1).bmp
عکس جاهای دیدنی کلیبر و شهر آن

جاهای دیدنی کلیبر که نباید از دست داد

  • قلعه بابک
  • جنگل ارسباران
  • منطقه حفاظت‌شده آینالو
  • مجموعه متاللی
  • پل شاه عباس
  • آب گرم قلعه کندی
  • قلعه پیغام
  • برج سنگی قارلوجا

مشاهده انواع تورهای تبریز

قلعه بابک

قلعه بابک یکی از جاهای دیدنی کلیبر است که به آن دژ بابک و قلعه جمهور هم می‌گویند و در ارتفاعات ۲۳۰۰ تا ۲۶۰۰ متری کوه‌های کلیبر قرار دارد. این قلعه تاریخی که در منطقه ارسباران قرار دارد، به‌‎دلیل موقعیت استراتژیک و دشواری دسترسی به آن، یکی از قلعه‌های مستحکم زمان خود محسوب می‌شده است. این قلعه، سه طبقه دارد که شامل تالارها و اتاق‌های مختلف است. قلعه در سال ۱۳۴۵ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شده و از سال ۱۳۷۶، مرمت‌هایی در آن آغاز شده است.

این قلعه به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش و منظره‌ زیبایی که از بالای آن دیده می‌شود، در کنار جاهای تاریخی کلیبر فرصتی مطلوب برای علاقه‌مندان به تور طبیعت‌‌گردی است. در واقع این مکان، علاوه‌بر آشنایی با تاریخ مقاومت و دلاوری‌های بابک خرمدین، فرصتی برای دیدن طبیعت بکر و زیبایی‌های منطقه ارسباران و همچنین دیدار با ایل شاهسون در فصل تابستان است که همواره با استقبال گردشگران و دوستداران تاریخ مواجه می‌شود. در نهایت باید بگوییم که این جاذبه، از جاهای دیدنی کلیبر در تابستان است که هوای مطلوبی دارد.

  • مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از قلعه بابک: نصف روز
  • قیمت بلیط قلعه بابک: رایگان
  • آدرس قلعه بابک: شهرستان کلیبر

موقعیت دقیق قلعه بابک در کلیبر

IMG_6490.gif
قلعه بابک از جاهای دیدنی کلیبر عکس از Navid aminaghaee

جنگل ارسباران

یک جای دیدنی کلیبر که باید حتماً از آن دیدن کنید؛ جنگل‌های ارسباران است. این منطقه که به نام‌های قره‌داغ و آرازبار هم معروف است، در شمال آذربایجان شرقی قرار دارد و از آن به‌عنوان یکی از زیباترین مناطق کوهستانی و جنگلی شمال‌غرب کشور یاد می‌شود. این منطقه با وسعتی حدود ۱۳۰ هزار هکتار، مناظر طبیعی خیره‌کننده و آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است. بخش چشمگیری از این منطقه به‌عنوان «منطقه حفاظت‌شده زیستی» تحت حفاظت یونسکو ثبت شده است که نشان‌دهنده اهمیت جهانی این منطقه برای حفظ تنوع زیستی و طبیعت است و پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از جاهای دیدنی تبریز، بازدید از ارسباران را فراموش نکنید.

جنگل‌های ارسباران از جاهای دیدنی کلیبر در بهار هم محسوب می‌شود؛ چراکه محلی عالی برای طبیعت‌گردی و کمپینگ است و با داشتن کوه‌های بلند، درختان بلوط و آبشارهای زنده، چیزهای زیادی برای کشف کردن دارد. اگر می‌خواهید با تور داخلی به کلیبر سفر کنید، بهترین زمان برای بازدید از این منطقه از اواخر اردیبهشت تا اواخر شهریور است.

  • مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از جنگل ارسباران: یک روز کامل
  • قیمت بلیط جنگل ارسباران: رایگان
  • آدرس جنگل ارسباران: ۴۶ کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت‌شده ارسباران

 

موقعیت دقیق محدوده جنگل ارسباران در کلیبر

NnjU74qEQxwW.gif
جنگل ارسباران، از جاهای دیدنی کلیبر

منطقه حفاظت‌‎شده آینالو

منطقه حفاظت‌شده آینالو، یکی از قسمت‌های زیبا و دست‌نخورده منطقه ارسباران در بین جاهای دیدنی کلیبر است که در بخش خداآفرین قرار دارد. این منطقه در بسیاری از روزهای سال، حالت مه‌آلودی دارد که باعث شده تنوع بیولوژیکی فراوانی در قسمت‌های مختلف آن به وجود آید و به‌عنوان زیستگاه ۱۷ گونه حیوان کمیاب و در خطر انقراض ازجمله مارال‌ها شناخته شود. این منطقه با مساحتی بیش از ۸۰ هزار هکتار، در بین جاذبه های گردشگری کلیبر از نظر حفاظت محیط‌زیست اهمیت دارد.

برای دسترسی به تفرجگاه آینالو، باید از تبریز به‌سمت کلیبر و سپس به‌سوی جاده‌ای که به قلعه بابک می‌رود، حرکت کنید. همچنین، دسترسی از جلفا از طریق سیه‌رود و نوردوز نیز امکان‌پذیر است. به این منظور باید حدود دو کیلومتر مسیر خاکی را از روستای آینالو طی کنید تا به محل مد نظر برسید. 

  • مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از منطقه حفاظت‌شده آینالو: نصف روز
  • قیمت بلیط منطقه حفاظت‌شده آینالو: رایگان
  • آدرس منطقه حفاظت‌شده آینالو: بخش خداآفرین، ۴۵ کیلومتری شهر کلیبر، ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو

 

موقعیت دقیق منطقه آینالو در کلیبر

669013_2182594--منطقه-حفاظت-شده-آینالو.gif
منطقه حفاظت‌شده آینالو، از جاهای دیدنی کلیبر، عکس از سایت نشان

مجموعه آب‌درمانی متاللی

متاللی یک مجموعه آب‌درمانی معروف است که به آن، مجموعه آب‌درمانی متعلق هم می‌گویند. متاللی بزرگ‌ترین مجتمع آب‌درمانی در ایران است که در روستای متعلق قرار دارد و از جاهای دیدنی کلیبر محسوب می‌شود. این مجموعه با وسعت ۱۲۸۷۰ متر مربع، امکانات متنوعی چون استخرهای سرپوشیده با سقف متحرک، سونا، جکوزی، سالن‌های ورزشی و همچنین امکانات رفاهی مختلف شامل پارکینگ، نمازخانه، واحدهای تجاری، رستوران، کافی‌شاپ و فضای بازی کودکان را در خود جای داده است.

دمای آب چشمه این مجموعه، ۶۸ درجه سانتی‌گراد است و به‌دلیل خواص درمانی آن برای بهبود دردهای مفصلی، پوستی و سایر بیماری‌ها مانند رماتیسم و سنگ کلیه استفاده می‌شود. با آب‌و‌هوای ییلاقی و پوشش جنگلی روستای متعلق که زیبایی خاصی دارد، مجموعه آب‌درمانی آن مانند آب‌گرم‌های سرعین که از جاهای دیدنی اردبیل هستند، با استقبال گردشگران و حتی افراد محلی مواجه شده است. این چشمه به‌عنوان یکی از جاهای گردشگری کلیبر در منطقه ارسباران شناخته شده و در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

  • مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از مجموعه آب‌درمانی متاللی: نصف روز
  • قیمت بلیط مجموعه آب‌درمانی متاللی: نامشخص
  • آدرس مجموعه آب‌درمانی متاللی: بخش آبش‌احمد، روستای متعلق (روستای متاللی)

 

موقعیت دقیق مجموعه متاللی

800px-Motaalleq_village.gif
متاللی، از جاهای دیدنی کلیبر

پل شاه عباس

پل شاه عباس، یکی از یادگاری‌های دوره صفویه است که توسط شجاع‌الممالک کلیبری ساخته شده و از جاهای دیدنی کلیبر است. این پل بر روی رودخانه کلیبر احداث شده و در گذشته به‌دلیل تخریب بخشی از این پل، به آن «پل شکسته» یا «سینیخ کورپی» نیز می‌گفتند. پل در سال ۱۳۷۶ مرمت و بازسازی شده است. پل شاه عباس به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری کلیبر، مکانی دیدنی برای بازدید در فصول بهار و تابستان محسوب می‌شود و با معماری زیبا و تاریخی خود، نمایانگر هنر و فرهنگ دوران صفویه در ایران است.

ازآنجاکه این پل در نقشه گوگل ثبت نشده است، اگر به این جای دیدنی کلیبر علاقه دارید، پس از رسیدن به محله کفشان اوی، آدرس دقیق این پل را از مردم محلی بپرسید تا مسیر درست را پیدا کنید.

  • مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از پل شاه عباس: نصف روز
  • قیمت بلیط پل شاه عباس: رایگان
  • آدرس پل شاه عباس: محله کفشان اوی
01111.bmp
پل شاه عباس، از مکان های دیدنی کلیبر

آب گرم قلعه کندی

قلعه کندی، واقع در شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی، یکی دیگر از دیدنی های کلیبر است که به داشتن آب گرم معروف است. این آب گرم به‌دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فردش در نزدیکی رود مرزی ارس و سد خداآفرین، با استقبال بسیاری از گردشگران داخلی مواجه شده است. دمای آب این چشمه، بین ۷۵ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد است که در استخرهای آن به حدود ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند و برای بیماری‌هایی نظیر روماتیسم، خواص درمانی دارد. همچنین اگر احساس می‌کنید دمای آب گرم کندی زیاد است، چشمه «یل سوئی» در نزدیکی آن دمای پایین‌تر و خواص درمانی بیشتری دارد.

برای رسیدن به این منطقه که از دیدنی های کلیبر است دو دسترسی مختلف وجود دارد؛ مسیر اول از تبریز به سمت اهر است که پس از رسیدن به آن، مسیر را به سمت هوراند باید ادامه دهید. زمانی که به هوراند رسیدید، جاده هوراند-آبش احمد را که کمی پیچ‌و‌خم‌های بیشتری دارد پیش بگیرید. در نهایت، قبل از رسیدن به روستای آبش احمد باید به سمت چپ بپیچید که جاده آبش احمد-عبدالرزاق نام دارد و تا رسیدن به قلعه کندی ادامه دهید. مسیر دوم که 190 کیلومتر است، از سمت کلیبر راه دارد. به این‌ صورت که باید از تبریز به سمت کلیبر حرکت کنید. کلیبر را که رد کردید، مسیر را تا جاده عبدالرزاق-آبش احمد ادامه دهید تا به قلعه کندی برسید. این مسیر، 10 کیلومتر بیشتراز اولی است. شما با توجه به موقعیتتان، می‌توانید یکی از دو مسیر را انتخاب کنید.

  • مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از آب گرم قلعه کندی: نصف روز
  • قیمت بلیط آب گرم قلعه کندی: اطلاعاتی ثبت نشده است.
  • آدرس آب گرم قلعه کندی: شهرستان کلیبر، قلعه کندی

موقعیت دقیق قلعه کندی

Google-Maps-3-2.bmp
روستای قلعه کندی، از مکان های دیدنی کلیبر

قلعه پیغام

قلعه پیغام در جنوب روستایی به همین نام و در 10 کیلومتری شهر کلیبر قرار دارد. این قلعه، از جاهای دیدنی کلیبر محسوب می‌شود و از دژهای تاریخی ایران است که قدمتش به دوران اشکانیان بازمی‌گردد. این قلعه که در روی کوهی با سه پرتگاه در اطرافش قرار دارد، منظره‌ای دیدنی از رود کلیبر را به نمایش می‌گذارد. درحال‌حاضر از ساختمان اولیه قلعه اثر زیادی بر جای نمانده و براساس کاوش‌های باستان‌شناسان، برجسته‌ترین کاربرد تاریخی قلعه، استفاده بابک خرمدین از آن برای ارسال دستورهای نظامی بوده است. بازسازی‌های انجام‌شده در سال ۱۳۷۶، این مکان را به مقصدی دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است. قلعه پیغام به‌دلیل اهمیت تاریخی‌اش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و محلی ایدئال برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت است. 

  • مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از قلعه پیغام: نصف روز
  • قیمت بلیط قلعه پیغام: رایگان
  • آدرس قلعه پیغام: 10 کیلومتری جنوب شهرستان کلیبر، روستای پیغام

موقعیت دقیق قلعه پیغام روی نقشه

2023-08-19.bmp
روستا و قلعه پیغام، از جاهای گردشگری کلیبر

برج سنگی قارلوجا

برج سنگی قارلوجا یا قارلوجه معروف به برج قشلاق قارلوجا، در روستای قارلوجه شهرستان کلیبر واقع شده است. قدمت این برج که در کنار رودخانه ارس قرار دارد، به قرن هفتم و هشتم هجری قمری نسبت داده شده است و در دوره صفویه تعمیر و بازسازی شده است. این بنای تاریخی با معماری هشت‌ضلعی و استفاده از سنگ‌های تراش‌دادهشده بنا شده و ارتفاع باقی‌مانده آن پنج متر است. برج قارلوجا به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است و احتمال می‌رود از سردابه‌ای که در زیر آن وجود دارد، به‌عنوان محل دفن یکی از بزرگان ایلخانان مغول استفاده شده است. این برج از نظر تاریخی یکی از باارزش‌ترین جاهای دیدنی کلیبر است.  

  • مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید از برج سنگی قارلوجا: نصف روز
  • قیمت بلیط برج سنگی قارلوجا: رایگان
  • آدرس برج سنگی قارلوجا: شهرستان کلیبر، کنار رودخانه ارس، روستای قارلوجه

موقعیت دقیق روستای قارلوجه روی نقشه

ecd5fe97-0d6e-4a31-b0b7-912165b14f96.bmp
عکس برج سنگی قارلوجه، از دیدنی های کلیبر

سفر با تور تبریز لست‌سکند

سفر به تبریز با تور فرصتی است برای کشف جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر با همراهی راهنماهای محلی که داستان‌ها و جزئیات مکان‌های دیدنی را به بهترین شکل می‌دانند. با رفتن به صفحه تور تبریز در وبگاه لست‌سکند می‌توانید با استفاده از فیلترهای گوناگون، توری را انتخاب کنید که به شرایط دل‌خواهتان نزدیک است و به‌این‌ترتیب، سفری به‌یادماندنی را تجربه کنید.

سخن آخر

در این مطلب، با معرفی جاهای دیدنی کلیبر، سعی کردیم مسیر شما را در سفر به این شهر هموار کنیم. همان‌طور که در این مطلب خواندید، کلیبر با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، مقصدی مناسب برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت است. اگر تاکنون به کلیبر سفر کرده‌اید، کدام‌یک از جاهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کلیبر به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟ به‌نظر شما، بهترین جای دیدنی کلیبر کدام است؟

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.