چین با همین روند رشد در بازار سفرهای هوایی میتواند تا سال ۲۰۲۲ از آمریکا که بزرگترین بخش بازار را در اختیار دارد جلو بزند. با این رشد اقتصادی و جمعیت بالای چین، هیچ کاهشی هم در شتاب ساخت و ساز فرودگاههای بزرگ در چین دیده نمیشود. دولت چین برای توسعه یا شروع ساخت ۷۴ فرودگاه در سطح کشور تا سال ۲۰۲۰ برنامهریزی کرده است. با اجرای این طرح بزرگ، راه برای دستیابی به هدف بزرگتر یعنی ۷۲۰ میلیون مسافر هوایی در سال هموار میشود. در میان این طرح بزرگ، پروژه فرودگاه بین المللی دکسینگ پکن که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ افتتاح میشود، بیش از بقیه جلب توجه میکند.
فرودگاهی بزرگتر و شلوغتر
شهر پکن به شدت نیاز داشت که یک فرودگاه دوم در آن ساخته شود. فرودگاه موجود پکن تقریباً ظرفیتش پر شده و اضافه کردن پرواز در ساعات و روزهای خاص در آن، دیگر غیر ممکن شده است. فقط در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۵ میلیون مسافر از سه ترمینال فرودگاه بینالمللی پکن عبور کردند. این آمار در حال افزایش، فرودگاه پکن را در میان پر مسافرترین فرودگاههای دنیا قرار میدهد.
هدف اولیهی فرودگاه، دستیابی به ۷۲ میلیون مسافر و ۲ میلیون تن بار در سال تا موعد سال ۲۰۲۵ است. فرودگاه در ابتدا ۴ باند پرواز خواهد داشت اما هدف ثانویه، ساخت ۳ باند دیگر و در مجموع ۷ باند پرواز است تا بتوان بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر و ۴ میلیون بار را در سال جابجا کرد.
ساخت فرودگاه دکسینگ از سال ۲۰۱۴ با بودجهی 11/5 میلیارد دلار شروع شد و در حال حاضر ۴۰ هزار نفر در این پروژهی عظیم مشغول به کار هستند. حالا که پروژه به مراحل نهایی رسیده است، میتوان نشانههای سبک معماری زها حدید را در ترمینال بزرگ فرودگاه مشاهده کرد.
رسانههای چینی به دلیل شکل خاصی که ساختمان فرودگاه دارد به آن لقب ستارهدریایی را دادهاند. در فرودگاه دکسینگ سعی شده تا مسافت پیادهروی برای مسافران را کاهش دهند چون اکثر مسافران در فرودگاههای بزرگ دنیا از این موضوع شاکی هستند.
انتقاد اول که نسبت به فرودگاه جدید پکن وارد میکنند مکان آن است. این فرودگاه در فاصله نسبتاً دوری در جنوب شهر پکن ساخته شده که البته با توجه به پر ترافیک بودن شهر چنین تصمیمی اجتنابناپذیر بوده است. فرودگاه تا میدان تیانآنمن در مرکز شهر ۵۰ کیلومتر فاصله دارد، به علاوه این که اکثر خیابانها و مراکز تجاری پکن در شرق و شمال شهر هستند.
مقامات مسئول در مقابل این انتقاد میگویند که این پروژه فقط ساخت یک فرودگاه بیرون از شهر نیست، امکانات زیادی برای حمل و نقل مسافران مثل قطارهای سریع بین شهر تا فرودگاه که درست در جلوی ترمینال توقف میکنند هم جزو این پروژه است.
انتقاد دیگری که مسافران فرودگاه قدیمی مطرح میکنند این است که با اضافه شدن یک فرودگاه بزرگ دیگر، تاخیر در پروازها بدتر خواهد شد. همین حالا هم فرودگاه پکن از نظر عملکرد زمانی رتبهی پایینی دارد. در جواب این انتقاد هم ۷ باند پروازی چند جهتهی فرودگاه مطرح میشود که میتواند عملکرد آن را بهبود دهد. اینطور که به نظر میرسد، مقامات به همهی جوانب فکر کردهاند و کاملا سنجیده تصمیم گرفتهاند، گرچه به نظر بسیاری از منتقدان، باید صبر کرد و نتیجهی کار را دید!
منبع: cnn.com