خوردن حیوانات زنده در چین؛ از میمون تا مار زنده + عکس

4
از 570 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
حیوانات چندش‌آوری که در این منطقه زنده زنده خورده می‌شوند! +تصاویر
07 خرداد 1401 08:00
95

در برخی ادیان خوردن بخشی از بدن حیوانی که هنوز زنده است، امکانپذیر نیست. در مقابل خوردن حیوانات زنده در جنوب شرق آسیا در حال گسترش است. همه ما می‌دانیم که عادات غذایی چینی‌ها با ما و حتی کل جهان بسیار متفاوت است. عادات عجیبی مانند زنده خواری در چین یک امر متداول به شمار می‌آید. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چینی ها چه حیواناتی را زنده می خورند و اصلا چرا چینی ها غذای زنده می خورند؟

مغز میمون، ماهی‌ها، نوزاد موش، الاغ و مار و انواع و اقسام موجوداتی که ممکن است حتی به ذهنتان خطور نکند که قابل خوردن هستند. همین ابتدای کار بگوییم که اگر حساس هستید و ممکن است حالتان بعد از خواندن این مطلب حسابی بد شود، ادامه‌ مطلب را نخوانید و تصاویر غذاها را نگاه نکنید، اما اگر تحملش را دارید، ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید چون هوش از سرتان می‌برد! در ادامه این مطلب از لست سکند به بررسی تعدادی غذای زنده که توسط چینی‌ها خورده می‌شود، می‌پردازیم.

(01-03-17) (16).jpg

1. صدف خوراکی

صدف‌ها یکی از رایج‌ترین حیواناتی هستند که حتی در غرب نیز به‌صورت زنده و خام خورده می‌شوند. درواقع سالم‌ترین شکل خوردن این صدف‌ها به‌صورت خام در پوسته است. صدف ها به طور سنتی بلافاصله پس از باز شدن پوسته سرو می شوند زیرا صدف تازه باز شده به معنی زنده بودن و تازه بودن محتویات آن است. اگرچه صدف‌‎ها معمولاً به صورت خام سرو می‌شوند، اما کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند از صدف پخته شده به عنوان جایگزین استفاده شود. در هر صورت چینی‌ها عقیده‌ای به پخت صدف‌ها ندارند و آن را خام و زنده مصرف می‌کنند.

خوردن 8 حیوان زنده در چین
صدف خوراکی، زنده خواری در چین

2. میگوهای ناهشیار

زویی ژیا یکی از محبوب‌ترین غذاهای چینی است که به معنای میگوی ناهشیار است. می‌توان این غذا را در برخی از رستوران‌های چینی در آمریکا نیز یافت. میگوهای آب تازه را در نوشیدنی خاصی می‌خوابانند. در ابتدا میگوها سعی می‌کنند به اطراف فرار کنند و مشتری نیز سعی می‌کند آن‌ها را شکار کند. وقتی میگوها خسته شدند، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را خورد. آن‌ها تنها در حالتی می‌میرند که کاملاً توسط انسان‌ها جویده می‌شوند.

دستور پخت‌های دست کاری شده در قسمت‌های مختلف چین مورداستفاده قرار می‌گیرد. این غذا کمی گران است، زیرا آماده کردن و ارائه میگوی زنده باید به‌سرعت و توسط یک آشپز ماهر انجام شود. ارائه این غذا در چین ممنوع شده اما در برخی رستوران‌ها می‌توان همچنان آن را یافت.

خوردن 8 حیوان زنده در چین
میگو زنده، خوردن حیوانات زنده توسط انسان

3. ماهی زنده و مرده

یکی دیگر از غذاهای محبوب چین، یینگ یانگ یو یعنی ماهی زنده و مرده نام دارد. زیرا بدن ماهی را در روغن داغ فرومی‌برند، درحالی‌که سر ماهی سرخ نشده و همچنان در حال حرکت است! این ماهی را باید به‌سرعت آماده کرد و باید دقت کنید که به ارگان‌های داخلی ماهی آسیبی نرسد. در این حالت ماهی تا 30 دقیقه زنده می‌ماند. این ماهی را همراه با یک سس شیرین و ترش میل می‌کنند. یکی از علل محبوبیت این غذا تازه بودن ماهی آن است.

خوردن 8 حیوان زنده در چین
ماهی مرده و زنده از غذاهای عجیب چین

4. مار

مار زنده یکی از تخصص‌های آشپزان چینی است. این غذا نیز باید به‌قدری سریع آماده شود تا مشتری بتواند مار را تا وقتی‌که زنده است و حرکت می‌کند بخورد. سرآشپز با سرعت هرچه‌ تمام‌تر سر مار را می‌برد، پوست و روده‌ آن را جدا می‌کند تا انگلی داخل آن باقی نماند، سپس گوشت آن را بریده و مار زنده را در بشقاب مشتری می‌گذارد. طبق گزارش‌ها برخی از روستایی‌ها بدون کمک گرفتن از آشپز، مار را به‌صورت خام می‌خورند.

maxresdefault (1).jpg
خوردن مار زنده، زنده خواری در چین

5. الاغ زنده تازه

خوردن الاغ زنده تازه در چین خیلی مرسوم نیست. دست و پای الاغ را می‌بندند و بدنش را روی زمین می‌خوابانند، سپس سرآشپز گوشت آن را در حالی که کاملا هوشیار و زنده است، می‌برد و بلافاصله در بشقاب مشتری می‌گذارد. هدف این فروشندگان از کشتن حیوانات در مقابل دیدگان مشتریان، حفظ تازگی و کیفیت گوشت آن است.  گوشت الاغ در چین به عنوان یک غذای لذیذ شناخته می شود و قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر گوشت‌ها دارد. طبق گزارش‌ها اگر دولت خوردن الاغ را ممنوع کند، می‌توان این گوشت را از برخی دوره‌گردها در هنان و هوبی خریداری کرد.  

خوردن 8 حیوان زنده در چین
خوردن الاغ، خوردن حیوانات زنده توسط انسان

6. مغز میمون زنده به‌صورت خام

مغز میمون زنده غذای افراد بسیار ثروتمند است و تنها در هنگ کنگ و گوانگ دونگ ارائه می‌شود. آشپز، میمون را روی میز می‌گذارد و بدون پختن میمون زنده، سوراخی روی سرش ایجاد می‌کند، سپس در حالی که میمون فریاد می‌کشد مغز او را در بشقاب مشتری قرار می‌دهد. این غذا بسیار گران است.

گاهی اوقات مشتری‌ها برای نشان دادن ثروت و شجاعت خود، این غذا را سفارش می‌دهند، اما عده زیادی از آن‌ها حتی نمی‌توانند قسمت کوچکی از آن را بخورند. ارائه این غذا در چین ممنوع شده اما همچنان می‌توان در گوانگ دونگ آن را یافت.

خوردن 8 حیوان زنده در چین
پختن میمون زنده

7. نوزاد موش

موش‌های تازه متولد شده را با چاپ استیک همراه با یک سس تند می‌خورند. این غذا "نوزادان سه جیغه" نامیده می‌شود، زیرا بچه موش‌ها سه بار جیغ می‌زنند: اولین بار وقتی است که با چاپ استیک آن‌ها را از درون بشقاب برمی‌دارند، دومین بار وقتی است که آن‌ها را داخل یک سس فرو می‌کنند و سومین بار وقتی است که مشتری آن‌ها را در دهانش می‌گذارد. این غذا هم در چین ممنوع شده است، اما در برخی مکان‌ها می‌توان آن را یافت.

Baby-Mice.jpg
نوزاد موش، زنده خواری در چین

8. جنین زنده بچه اردک

این غذا یکی از غذاهای مشهور نانجینگ است و جزو یکی از چندش آورترین غذاهای دنیاست که حتماً باید قبل از مرگ امتحان کنید. این غذا وقتی خورده می‌شود که تخم‌مرغ در مرحله هتچ است اما به‌ درستی و کاملاً شکل نگرفته است. گاهی اوقات در برخی از قسمت‌های چین تخم‌مرغ را قبل از خوردن آب پز می‌کنند که ریشه این طرز پخت به کشور فیلیپین بازمی‌گردد. تفاوت اصلی این دستور پخت با دستور پخت اصلی این است که در چین به جای آب پز کردن، آن را خام مصرف می‌کنند.

خوردن 8 حیوان زنده در چین
جنینی زنده اردک، زنده خواری در چین

 9. ساشیمی قورباغه

در برخی از کشورهای شرقی، عمدتاً چین، ویتنام و ژاپن قورباغه‌های زنده را که قلب‌هایشان همچنان می‌تپد و گاهی اوقات در حالی که اندام‌هایشان هنوز در حال حرکت هستند، به عنوان یک غذای لذیذ مصرف می‌کنند. این غذا از قورباغه‌های گاوی آمریکایی مخصوص تهیه می‌شود. روش‌های زیادی برای درست کردن این غذا وجود دارد، اما معمولاً طرز تهیه آن به این صورت است که وقتی قورباغه‌ها را سفارش می‌دهند هنوز زنده هستند، سپس در بشقاب برش داده می‌شوند. قسمت های خاصی را برداشته و در آبگوشتش می‌جوشانند و بقیه را به صورت ساشیمی برش داده و روی خود قورباغه سرو می‌کنند. همه این کارها در مقابل چشم مشتری انجام می شود. خوردن این غذا به دلیل حیوان آزاری در بسیاری از کشورها ممنوع است.

5eefc9edffbbcafcb13fe93561f0acdb.jpg
ساشیمی قورباغه، خوردن حیوانات زنده توسط انسان
hkphrcfl3jx61.webp
ساشیمی قورباغه، غذایی که زنده خورده می شود

10- اختاپوس زنده

خوردن حیوانات زنده توسط چینی ها بسیار متداول است. در حقیقت آن‌ها به این موضوع عادت دارند. یکی از غذاهایی که خوردنش برای ما چندش آور و غیر قابل باور به نظر می‌رسد در حالی که برای چینی‌ها لذت فراوانی دارد، اختاپوس زنده است. این غذا اگر به درستی آماده نشود، ممکن است مصرف‌کننده‌اش را بکشد. متخصصان تغذیه در رابطه با مصرف اختاپوس زنده هشدار داده‌اند، زیرا مکنده‌های قوی موجود در بدن اختاپوس می‌تواند باعث خفگی افراد یا آسیب رساندن به آن‌ها شود.

Oct-1.jpg
خوردن اختاپوس زنده
01_food-festival-in-Seoul-South-Korea.webp
خوردن اختاپوس زنده

سخن آخر

رسانه‌های چین هرساله گزارش‌هایی از روستاییان چینی مبنی برخوردن گوشت زنده و خام پخش می‌کنند. دو مورد از مشهورترین این موارد "ون ژید" و "جیانگ موشنگ" است. ون ژید یکی از روستاییان روستای وانگ ژوانگ است. این مرد 41 ساله در سال 2009 مارهای زنده را می‌خورد. در سال 2007 جیانگ موشنگ از روستای شانگ راو اذعان داشت که او برای درمان مشکلات روده خود قورباغه زنده و موش‌های تازه متولدشده می‌خورده است. یک مرد 66 ساله اقرار کرد که در یک وعده 20 موش خورده است.

زنده خواری در چین و همچنین مصرف غذاهای نامتداول شاید برای ما عجیب باشد ولی برای یک چینی عادیست. بسیاری از آن‌ها در کودکی این تجربه عجیب را به دست می‌آورند. البته گاهی آنهایی که با تور تایلند به این کشور سفر می‌کنند هم، شاهد غذاهای عجیب و غریبی در این منطقه می‌شوند. با این تفاسیر شاید این سوال در ذهن شما نیز به وجود آید که چرا چینی ها غذای زنده می خورند؟

 

منبع: china-underground.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.