بزرگترین مجسمه های جهان که انسان توانسته بسازد!

4.1
از 97 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
باورش سخت است ولی این هیولاهای غول‌پیکر، به دست انسان‌ها ساخته شده‌اند! +تصاویر
13 آبان 1400 08:00
1

یکی از معروف‌ترین مجسمه‌های دنیا، مجسمه آزادی در نیویورک است، که با ۴۵ متر ارتفاع، حتی به گرد پای بزرگترین مجسمه جهان هم نمی‌رسد. شاید از نظر شهرت، این مجسمه باید رتبه اول را کسب می‌کرد، اما فهرستی که پیش روی شماست، درباره بلندترین‌ مجسمه های دنیا است و به همین خاطر بانوی آزادی، با ۴۵ متر ارتفاع، کوتاه‌تر از آن چیزی است که در این مجموعه حرفی برای گفتن داشته باشد. همچنین توقع نداشته باشید که اسمی از مجسمه‌ مسیحِ نجات دهنده در برزیل (با ۵/۲۹ متر ارتفاع) بشنوید، چرا که کوتاه ترین مجسمه این فهرست، 80 متر ارتفاع دارد، یعنی چیزی حدود سه چهارم یک زمین فوتبال. اگر می‌خواهید با این هیولاهای مرتفع و منطقه‌ای که در آن واقع شده‌اند آشنا بشوید، متن را تا انتها دنبال کنید.

05.jpg

10. کانن غول پیکر صلح جهانی (World Peace Giant Kannon)، ژاپن

  • ارتفاع مجسمه: 80 متر 
  • سال ساخت: 1982

کانُن، یک الهه ژاپنی است که چینی‌ها به آن گوآنین می‌گویند و آن را به عنوان الهه رحمت و بخشش می‌شناسند. با اینکه این مجسمه، بزرگ‌ترین کانُن موجود روی زمین نیست، اما کانن غول پیکر، بلندترین نمونه در جزیره آواجیِ ژاپن است.

این مجسمه با 80 متر ارتفاع درست مثل یک فانوس دریایی عظیم، بر فراز سواحل اوزاکا ایستاده است. جزیره آواجی، در بخش تحت ریاست هیوگو واقع شده که از شرق به اوزاکا و از شمال به کوبی می‌رسد. مجسمه روی بام ۲۰ متری یک ساختمان ۵ طبقه قرار دارد که مرتبا توسط گردشگران استفاده می‌شود. متاسفانه، این مکان دچار خرابی‌هایی شده، اما از سال ۲۰۰۶ در حال بازسازی است.

کانُنِ غول پیکر صلح جهانی(WORLD PEACE GIANT KANNON) ، ژاپن
کانن غول پیکر صلح جهانی از بزرگترین مجسمه های دنیا

 

9. رودینا مات زووایوت (Rodina Mat' Zovyot)، روسیه

  • ارتفاع مجسمه: 85 متر
  • سال ساخت:1967

قبل از سال ۱۹۶۲، شهری که این مجسمه مشهور در آن قرار دارد، به نام استالینگراد شناخته می‌شد، اما از آن به بعد نام شهر به وولگوگراد تغییر کرد؛ شهری تاریخی که در تعیین سرنوشت جنگ جهانی دوم، نقش بسیار اساسی ایفا کرد. این مجسمه، احتمالا هیجان انگیزترین نمونه در این فهرست است که متعلق به روسیه است و نام آن هم، به اندازه‌ خود مجسمه، جالب و هیجان‌انگیز است: آوای سرزمین مادری!

این مجسمه، با ۱۴۸ متر ارتفاع، مرتفع‌ترین مجسمه‌ی زن دنیا و بزرگترین مجمسه اروپا هست که یک شمشیر بزرگ را نیز در دست گرفته است. این مجسمه، در جنوب غربی روسیه، نزدیک به مرز اوکراین و گرجستان واقع شده است و مسلما یکی از پرانرژی‌ترین و پویاترین مجسمه‌ های دنیاست.

رودینا مات زووایوت (RODINA-MAT' ZOVYOT)، روسیه
رودینا مات بلندترین و بزرگترین مجسمه اروپا

 

8. مجسمه دای کانن در پارک کیتا نو میاکو (Dai Kannon of Kita no Miyako park)، ژاپن

  • ارتفاع مجسمه: 88 متر
  • سال ساخت: 1989

دومین کانُن ژاپن، که در این فهرست جای گرفته، حدود ۳۰ سال پیش ساخته و تکمیل شده است. مجسمه‌ای با ۸۷ متر ارتفاع که درست در مرکز پارک کیتا نو میاکو قرار گرفته است. هوکایدو، شهری که این مجسمه در آن واقع شده است در شمالی ترین بخش مجمع‌الجزایر ژاپن قرار دارد. مجسمه دای کانُن در پارک کیتا نو میاکو، نیز به عنوان کانن شهر هوکایدو شناخته می‌شود و تا اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بزرگترین مجسمه جهان به شمار می‌رفت.

مجسمه دای کانُن در پارکِ کیتا نو میاکو (KITA NO MIYAKO PARK DAI KANNON)، ژاپن
مجسمه دای کانُن از بزرگترین مجسمه‌های دنیا

7. بودای بزرگ (The Great Buddha)، تایلند

  • ارتفاع مجسمه: 92 متر
  • سال ساخت: 2008

یک مجسمه طلایی غول پیکر را وسط یک منطقه سرسبز در حومه شهر تصور کنید، چشم‌انداز زیبایی نیست؟ بودای بزرگ تایلند که به نام بیگ بودا هم معروف است در استان آنگ تونگ، در بخش جنوبی تایلند واقع شده است.

آنگ تونگ در شمال بانکوک و تنها حدود ۱۲۰ کیلومتر از پایتخت مشهور و توریستی تایلند فاصله دارد. بودای بزرگ، یک مجسمه طلایی است که حدود 92 متر ارتفاع دارد و با همان شمایلی ساخته شده که همه از بودا در حالت نشسته در ذهن دارند. اگر بودای بزرگ تایلند بایستد، آن وقت است که این مجسمه، به بزرگترین مجسمه جهان تبدیل خواهد شد! البته به جز این بودای بزرگی که در ردیف بزرگترین مجسمه های جهان قرار می‌گیرد، بیگ بودای پوکت هم در تایلند معروف است.

بودای بزرگ (GREAT BUDDHA)، تایلند
مجسمه بودای بزرگ تایلند از بلندترین مجسمه های جهان

 6. مجسمه گویشان گوانین (Guishan Guanyin)، چین 

  • ارتفاع مجسمه: 99 متر
  • سال ساخت: 2009

مجسمه گویشان گوانین با نام کامل‌تر مجسمه گویشان گوانین هزار دست و هزار چشم، یکی از بزرگترین مجسمه‌ های بودای دنیاست که در استان هونان چین واقع شده است. این مجسمه چهارمین مجسمه بزرگ چین و ششمین مجسمه بزرگ در جهان است که 20 جفت دست در دو سمت آن دیده می‌شود. ساخت این مجسمه 99 متری 260 میلیون یوآن هزینه داشته است. 

Gushan-Guanyin lastsecond.ir
مجسمه گویشان گوانین از بلندترین مجسمه های جهان

 

5. مجسمه دای کانن سندای (Sendai Daikannon)، ژاپن

  • ارتفاع مجسمه: 100 متر
  • سال ساخت: 1991

سومین و آخرین مجسمه کانُن موجود در این فهرست، در ژاپن واقع شده است. با پایان این مطلب، همچنین می‌توانیم حدس بزنیم که بودیسم، مذهبی است که مجسمه‌های عظیم الجثه و عجیبی می‌سازد. دای کانُن سندای، یک مجسمه بودایی دیگر از الهه‌ Bodhisattva است که در خاک ژاپن ساخته شده است. این مجسمه‌ بلند و سفید درست مثل یک نگهبان، بر کل شهر سندای، مشرف و نظاره‌گر است و نسبت به نمونه‌های مشابهش، کمتر شناخته شده و چندان بازدید کننده‌ای ندارد، شاید دلیل اصلی آن این باشد که در شهر سندای واقع شده؛ شهری که به هیچ کدام از شهرهای معروف و بزرگ ژاپن نزدیک نیست. اما با این حال، جزو بزرگترین مجسمه های جهان است و تنها به همین دلیل، حتما ارزش دیدن دارد.

مجسمه دای کانُنِ سندای (SENDAI DAIKANNON)، ژاپن
دای کانن سندای یکی از بلندترین مجسمه های جهان

 

4. اوشیکو دای‌بوتسو (Ushiku Buddha)، ژاپن

  • ارتفاع مجسمه: 100 متر
  • ارتفاع مجسمه با احتساب پایه: 120 متر
  • سال ساخت: 1993

اوشیکو دای‌بوتسو، یکی دیگر از مجسمه‌های بودایی و سازه‌های مستحکم در یکی از جزایر ژاپن است. شین‌ران، یک فرقه بودایی را در ژاپن تاسیس کرد و به خاطر این دستاورد تاریخی، مجسمه‌ای در سال ۱۹۹۳ ساخته شد. اوشیکو دای‌بوتسو به افتخار شین‌ران در استان ایباراکی و شهر سوکوبای ژاپن ساخته شد. ارتفاع خود مجسمه،‌ 100 متر است، اما با احتساب پایه و جایگاه، ارتفاع آن به 120 متر می‌رسد. تورهایی برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده که شامل بازدید از یک درخت ممنوعه است که این درخت، جایگاه ۳۰۰۰ مجسمه طلایی بودایی است. سوکوبا در شمال توکیو واقع شده و حداقل ۴۸ کیلومتر از پایتخت ژاپن فاصله دارد.

اوشیکو دای‌بوتسو (USHIKU DAIBUTSU) (زندگی خوب)، ژاپن
اوشیکو دای‌بوتسو از بلندترین مجسمه‌های دنیا

 

3. لایکیون ستکیار (Laykyun Setkyar)، میانمار

  • ارتفاع مجسمه: 116 متر
  • ارتفاع مجسمه با احتساب پایه: 129.2 متر
  • سال ساخت: 2008

دومین مجسمه مرتفع بودا در دنیا با ۱۲9 متر ارتفاع (با در نظر گرفتن پایه) Laykyun Setkyar است که درون خودش ۳۱ طبقه فضا دارد؛ و این عدد بر اساس باورهای مذهب بودا، نمایانگر سطوح و طبقات زندگی (چرخه زندگی) است. این مجسمه تنها نیست، بلکه یک همراه دارد؛ یک بودای خوابیده، که روی زمین و کنار مجسمه اصلی دراز کشیده است و چیزی حدود ۹۹ متر ارتفاع دارد. هر دوی این بوداهای عظیم‌الجثه، در مونیوا، در کشور میانمار هستند. مونیوا یکی از شهرهای فرهنگیِ میانمار است که در انتهای شمالی نای‌پیتاو، بزرگ‌ترین شهر این کشور واقع شده است.

لایکیون ستکیار (LAYKYUN SETKYAR)، میانمار
لایکیون ستکیار از بلندترین مجسمه‌ های جهان

2. بودای معبد بهار (Spring Temple Buddha)، چین

  • ارتفاع مجسمه: 128 متر
  • ارتفاع مجسمه با احتساب پایه: 208 متر
  • سال ساخت: 2008

در حقیقت، مجسمه‌ بودای معبد بهار، 128 متر ارتفاع دارد که همین اندازه هم برای ایستادن در رتبه‌ی دوم دنیا کافی به نظر می‌رسد. این بودای غول پیکر، در استان هنان، در شرق چین و جنوب پکن واقع شده است. این مجسمه که از فولاد و مس ساخته شده و بیش از ۱۰۰ کیلو طلا در آن به کار رفته، یک شگفتی طلایی است که به شکل کنایه آمیزی از سایر جهان، مخفی نگه داشته شده است. مجسمه بودای معبد بهار نزدیک به 10 سال به عنوان بزرگترین مجسمه دنیا شناخته می‌شد. 

بودای معبد بهار (Spring Temple Buddha)، چین
بودای معبد بهار بزرگترین مجسمه بودای جهان

1. مجسمه وحدت (Statue of Unity)، هند

  • ارتفاع مجسمه: 182
  • ارتفاع مجسمه با احتساب پایه: 240
  • سال ساخت: 2018

در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸، عنوان بزرگترین مجسمه جهان رسما به مجسمه‌ی وحدتِ هندوستان داده شده بود. این مجسمه با 240 متر ارتفاع سرآمد تمام مجسمه‌های موجود در دنیا بود. این اثر، به یادبود Vallabhbhai Patel، مرد آهنین هند، ساخته شده بود، وکیلی که به یک سیاستمدار و رهبر اجتماعی تبدیل شد.

مجسمه وحدت، در نزدیکی سد نارمادا که روی رودخانه نارمادا بسته شده، قرار دارد و از طریق شهرهای سورات، وادودارا و احمدآباد قابل دسترسی است. ساعت کار مجموعه برای بازدید گردشگران، از ۸ صبح، تا ۶ عصر و روزهای سه شنبه تا شنبه است. جهت آشنایی بیشتر با بزرگترین مجسمه جهان می‌توانید نگاهی هم به مطلب مجسمه وحدت، بزرگترین مجسمه جهان داشته باشید. 

مجسمه وحدت(STATUE OF UNITY) ، هندوستان
مجسمه وحدت، بلندترین مجسمه جهان

 

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید در این مطلب 10 تا از بزرگترین مجسمه های دنیا را به همراه موقعیت و اندازه آن مشخص کردیم. بزرگترین مجسمه های دنیا غالبا در آسیای شرقی ساخته شده‌اند و به شخصیت‌های مذهبی مانند بودا اختصاص یافته‌اند. به غیر از بزرگترین مجسمه های جهان اگر تمایل دارید تا با 10 تا از مشهورترین مجسمه‌ های دنیا نیز آشنا شوید روی عبارت لینک شده کلیک کنید. 

 

منبع: theealmango