حدود یک هفته قبل خبری بر روی خبرگزاریها مخابره شد که به نوعی شوکی قیمتی برای بخش گردشگری و سفرهای خارجی ایرانیان به حساب میآمد. در این خبر از هزینه ای مضاعف علاوه بر عوارض خروج از کشور بر سفرهای خارجی به عنوان مالیات نام برده شده بود که بعد از گذشت چند روز و شفاف شدن قضایا در نهایت وجود این مالیات، امروز تکذیب شد.
معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی ضمن اعلام خبر تصویب قانون «بیمه راهنمایان گردشگری» در مجلس، تصویب مالیات اضافه بر سفرهای خارجی ایرانیها را نیز منتفی دانست و گفت: مالیات اضافهای بر سفرهای خروجی بسته نشده و آنچه تصویب شده طبق توضیحات سازمان امور مالیاتی، همان عوارض خروج است.
تکلیف مالیات اضافه سفرهای خارجی چه شد؟
تیموری به مصوبه پر سر و صدای اخیر مجلس درباره مالیات بر سفرهای خارجی اشاره کرد و گفت: «این موضوع را پیگیری کردیم، حتی نماینده سازمان امور مالیاتی را دعوت کردیم تا در اینباره توضیح دهد که اعلام کردند مالیات جدیدی برای خروج از کشور وضع نشده و این مصوبه همان عوارض خروج است.» وی ادامه داد: «ما از قانونگذاران انتظار داریم حالا که خودشان خواستهاند جایگاه گردشگری ارتقاء یابد، رویکرد ملی در وضع قوانین مربوط به گردشگری داشته باشند.»
او با بیان این که امید صنعت گردشگری ایران با اتفاقات اخیر دچار تلاطم جدی نخواهد شد، بر لزوم توجه و توسعه به گردشگری داخلی تاکید کرد و افزود: «جمعیت این کشور ۸۰ میلیون نفر است، نباید از گردش مالی که این جمعیت ایجاد میکند غافل شویم. اگر روی این ظرفیت توجه شود، توزیع عادلانه ثروت و درآمد حتما محقق خواهد شد.»
ولی تیموری در مراسم رونمایی از پوستر و تندیس سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران که از ۲۳ تا ۲۶ بهمنماه برگزار خواهد شد، بیان کرد: «مصوبه بیمه راهنمایان گردشگری پس از پیگیریهای طولانی، دستاورد بزرگی به حساب میآید، مخصوصا در شرایط اقتصادی دولت که باید از کمک مجلس برای تصویب این لایحه تشکر کرد.»
وی ادامه داد: «مجلس روز یکشنبه به قانون معافیت مالیاتی آژانسهای وارد کننده گردشگر خارجی نیز رأی داد. پیش از این معافیت مالیات بر درآمد این آژانسها تصویب شده بود.» او با اشاره به ادغام صنایع دستی در نمایشگاه گردشگری تهران، اظهار کرد: «اینطور نیست که غرفهای اختصاصی برای صنایع دستی و یا گردشگری باشد. از سال گذشته این برنامه اتحاذ شد که هر استان با تمام ظرفیت در این نمایشگاه شرکت کند.»
تیموری به حضور پررنگ استانها در نمایشگاه گردشگری امسال همانند گذشته اشاره کرد و افزود: «طیف عظیمی از گردشگران که به ایران سفر میکنند انگیزه دیدار با مردم را دارند. در تحقیقات و نظرسنجی که برای طراحی برند ملی گردشگری ایران انجام شد، این نتیجه به دست آمد که نخستین عامل جذب گردشگران خارجی به ایران خونگرمی و مهماننوازی مردم کشورمان است. برای همین تاکید نمایشگاه گردشگری تهران بر مردم است.»
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تحولات سیاسی که گردشگری ایران را در وضعیت بحرانی قرار داده است، گفت: «استرالیا چند ماه گذشته درگیر آتشسوزی گستردهای بود که صنعت گردشگری آن را به شکل وحشتناکی دچار تلاطم کرد. این اتفاقات نشان میدهد بحران از گردشگری دور نیست، به اضافه اینکه وقوع آن خارج از اراده ما است و در هر مقصدی این تلاطم میتواند اتفاق بیافتد، اما آنچه اهمیت دارد این است که اینک کنار هم ایستادهایم و میخواهیم به شرایط عادی برگردیم، این نخستین گام است.»
وی اضافه کرد: «در برنامه ریکاوری تصویر یک کشور، سریعترین تصمیم، بازگشت به شرایط عادی است؛ چرا که اگر دچار سکوت، رکود و کسالت شویم، برگشتپذیری سخت خواهد بود.»
مدیریت گردشگری در ایران سختتر از استرالیا است!
او ادامه داد: «مدیریت گردشگری در ایران سختتر از استرالیا است. دولت آن کشور برای حمایت از گردشگری، مبلغ زیادی را اختصاص داده است که زودتر و راحتتر میتواند ریکاوری کند ولی ما شرایط اقتصادی کشور را درک میکنیم و سعی داریم با منابع محدود و با کمک همکاران در بخش خصوصی، این صنعت را به حالت قبل برگردانیم.»
تیموری به ظرفیتهای گردشگری که میتواند در بحبوحهی سیاسی مورد توجه شخصیتهای سیاسی قرار گیرد اشاره کرد و افزود: «ظرفیت ایران به حدی بالا است که ولیعهد کشوری که در روزهای اخیر با آن دچار چالش شدهایم برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده و در سخنان خود به تمدن و فرهنگ خاص مردم ایران اشاره کرده است.»
این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران را پروژه دیگر ایران در راستای برنامه اقدام فوری و ریکاوری تصویر کشور دانست و اظهار کرد: «در دنیا این روال مرسوم است که وقتی در منطقهای بحران پیش میآید، همایشی بینالمللی برگزار و تصاویری به دنیا مخابره میشود که از طریق آن به جایگاه قبلی برگردانده شود.»
او یادآور شد: «نمایشگاه گردشگری تهران که یک روز پس از جشن ۲۲ بهمنماه همزمان با حضور مهمانانی از سایر استانها برگزار میشود، پیام نشاط و آمادگی ایران برای مهمانپذیری را مخابره میکند.»
تیموری به تجدید نظر برخی شرکتهای هواپیمایی اروپایی برای استفاده از آسمان ایران پس از تعلیق برنامه پروازی برخی ایرلاینها به دنبال سقوط هواپیمای اوکراینی، اظهار کرد: «وقتی خودمان بخواهیم اتفاقات خوب رخ میدهد، فقط باید آنها را پررنگ کنیم.»
دوری از اخبار تلخ، یکی از گامهای برنامه اقدام فوری گردشگری ایران
وی سپس رسانهها را خطاب قرار داد و تاکید کرد: «از ارجاع و انتشار خبرهای تلخ دوری کنید، این اقدام یکی از گامهای ترمیم است.» معاون گردشگری ادامه داد: «آماده نبودن زیرساختهای گردشگری بحثی قدیمی است که با شرایط موجود در چند روز نمیتوان مشکل آن را برطرف کرد. معمولا هم کشورها در زمان بحران و اجرای برنامههای بازآفرینی و احیاء، روی اعتمادسازی متمرکز میشوند.»
آمار گردشگران خارجی کم نشده!
او در عین حال آمار سفر به ایران را با وجود بحرانها، قابل توجه دانست و افزود: «سال گذشته حدود 7 میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ایران سفر کردند که در مقایسه با سال قبل ۵۲ درصد رشد داشت. در ۱۰ ماه نخست سال ۱۳۹۸ با وجود تلاطمها، به همان میزان بوده، پس با این حساب تاکنون کاهشی اتفاق نیفتاده است.»
ترنور مالی گردشگری داخلی را بچسبید
این مقام مسؤل در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: «سفر در داخل کشور انجام میشود و رونق هم دارد فقط باید فرهنگ سفرهای گروهی و همراه با تور شکل گیرید. متاسفانه ذینفعان گردشگری و سرمایهگذاران درگیر گردشگری داخلی نیستند و نقش آنها در جریان این سفرها راضی کننده نیست برای همین گفته میشود گردشگری داخلی دچار مشکل است.»
تیموری برای حسن ختمام صحبتهایش به برخی طرحهای در دست اجرا همچون حسابهای اقماری، برنامه ملی گردشگری ایران، سند راهبردی، برند گردشگری و نظام جامع آموزشی اشاره کرد. امیدواریم خبرهای بهتری در راه باشد!
منبع: ایسنا