10 تصور غلط در رابطه با "خطرناک‌ترین" مقصدهای مسافرتی!

4.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آیا واقعا ایران یکی از خطرناک ترین مقاصد برای گردشگران خارجی است؟
04 اسفند 1398 10:00
2

سفر یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش دیدگاه آدمی است. سفر ممکن است شامل تجربیات ناخوشایند بسیاری مانند جنگ‌های داخلی و همچنین موارد جالبی باشد. به همین دلیل است که مسافران معمولاً از رفتن به برخی شهرها و کشورها اجتناب می‌کنند، اما در مجموع تعداد معدودی از مناطق جهان هم هستند که واقعا با مشکلاتی روبرو باشند.

در این میان، برخی از مقاصد نه به خودی خود، بلکه صرفا به دلیل یکسری از شایعات، محبوبیت خودشان را در میان گردشگران از دست داده‌اند و اگر به این مکان‌ها سفر کنید، متوجه خواهید شد که آن‌ها احتمالاً از بسیاری از شهرهای کشور خودتان بهتر هستند. دلایل این تصورات غلط می‌تواند از تاریخ درگیری تا شرایط نامساعد اقتصادی متغیر باشد.

بدون شک هرکسی که به هر یک از مکان‌های زیر سفر کرده باشد به شما خواهد گفت، این مقاصد امن‌تر و بسیار مهمان‌نوازتر از برخی نقاط مسافرتی پرطرفدار در سرتاسر جهان هستند، همان‌هایی که به بازدید دوباره آن‌ها فکر نمی‌کنید.

10- تهران، ایران (Tehran, Iran)

اگر در ایالات‌متحده بزرگ‌شده‌اید و یا در برخی از دوره‌های زمانی در انگلستان بوده‌اید این احتمال وجود دارد که ایران آخرین مکانی باشد که بخواهید به آنجا بروید. بیشتر مردم در کشورهای غربی این مملکت را به‌عنوان کشوری با حملات مختلف نظامی و درگیری‌های عمومی، و البته یک کشور بیابانی تصور می‌کنند. آن‌ها درک نمی‌کنند که احتمالاً قسمت‌هایی از افغانستان یا شبه‌جزیره عربستان به آن‌ها نشان داده‌ شده، نه ایران!

اگرچه ایران بیابان دارد، اما مساحت آن به‌سختی 25 درصد کشور را پوشش می‌دهد (گرچه منابع با درصد دقیق متفاوت هستند). در مقایسه با ایران، بیابان‌های چین حدود 30 درصد از قلمرو آن‌ را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، بیابان‌های ایران با آنچه تصور می‌کنید بسیار متفاوت است. آن‌ها از نظر ظاهری تپه‌ای و دارای ویژگی‌های جغرافیایی متمایزی هستند که در هیچ کجای دنیا یافت نمی‌شوند.

ایران در واقع، برای گردشگران خارجی هیچ نوع افراط‌گری مذهبی از خود نشان نمی‌دهد. همچنین تهران با قرارگیری در ارتفاع حدود 1200 متری (4000 فوت) و داشتن تپه‌های کوهستانی پوشیده از برف، یکی از زیباترین شهرهایی باشد که تاکنون بازدید کرده‌اید. ایرانیان همچنین به دلیل مهمان‌نوازی خود شناخته شده‌اند، چیزی که به محض فرود آمدن در این کشور متوجه آن خواهید شد.

Most-Dangerous-Travel-Destinations.jpg

 

9- قطب جنوب (Antarctica)

هنگامی که به قطب جنوب می‌اندیشیم، به یک بیابان یخ زده و پوشیده از برف و زمین هایی بی ثمر فکر می‌کنیم که همچنین به دلیل کمبود منابع، بسیار خطرناک به نظر می‌رسد. اگر کمی تحقیق کنید، می‌فهمید که قطب جنوب به تدریج در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین مکان‌ها برای دوستداران ماجراجویی است.

در قطب جنوب، به ندرت مردم در اثر هوای شدیدا سرد و یا کمبود منابع جان خود را از دست می‌دهند. در حقیقت بیشتر تلفات به دلایل علمی در ایستگاه‌های تحقیقاتی آنجا اتفاق می‌افتد. البته این بدان معنا نیست که می‌توانید در تعطیلات برای پیاده‌روی به قطب جنوب بروید. این مکان هنوز هم از آنجایی که امکانات پزشکی و منابع اضطراری کمیاب هستند، یک مکان دوردست به حساب می‌آید که برای مسافرت بی برنامه مناسب نیست.اگر می‌خواهید از قطب جنوب بازدید کنید، باید به یک سفر برنامه‌ریزی شده که از تمام تجهیزات و سایر نیازهای کمپینگ برخوردار است، بپیوندید.

هنگامی که در آنجا هستید، از برخی از منحصر به فردترین منظره‌های جهان لذت خواهید برد. به تدریج با ذوب شدن برف منظره‌ای بی نظیر و تقریباً بیگانه نمایان می‌شود، قطب جنوب به آرامی در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین مقاصد برای کاشفان امروزی است.

Most-Dangerous-Travel-Destinations2.jpg

 

8- دیترویت، میشیگان، ایالات‌متحده (Detroit, Michigan, USA)

ایالات‌متحده از نظر امنیت گردشگر یکنواخت است. اگرچه برخی از شهرهای ایالات‌متحده به‌عنوان امن‌ترین و مهمان‌نوازترین شهرهای جهان شناخته شده‌اند، دیگر شهرهای آن - مانند گری (Gary)، ایندیانا (Indiana) - در رابطه با اینکه چقدر خطرناک هستند به شوخی‌های اینترنتی تبدیل شده‌اند. دیترویت همچنین شهرت بدی دارد. در حقیقت، محیط شهری رو به افول آن به‌ عنوان یک پس زمینه ایدئولوژیک برای فیلم‌های سایبرپانک (یکی از زیرسبک‌ها در داستان‌های علمی-تخیلی است.) ویران‌شهر یا مدینهٔ فاسده : Dystopia) جامعه‌ای خیالی در داستان‌های علمی – تخیلی است که در آن، ویژگی‌های منفی، برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواهِ هیچ انسانی نیست) بوده است.

این شهرت بی اساس نیست. با توجه به عوامل بسیاری، در چند دهه گذشته دیترویت به دلیل داستان‌های بی نظیر مجموعه شهری رو به افول و افزایش فقر پنهان در پشت رویای معروف آمریکایی، شاخص شد. به لطف برخی تلاشهای اخیر مقامات محلی، وضعیت آن ممکن است دیگر بد نباشد.

اشتباه نکنید! دیترویت هنوز هم آمار جرم بالایی دارد. اما احتمالاً می‌توانید یک یا دو آخر هفته را در آنجا سپری کنید بدون اینکه خطر بزرگی به همراه داشته باشد - البته اگر در انتخاب مکان‌هایی که می‌روید دقت کنید. در چند سال گذشته میزان جرم به طرز چشمگیری کاهش یافته است و درآمد متوسط در حال افزایش است. چند پروژه عمرانی با هدف بازگرداندن شهر به شکوه سابق خود انجام شده است.

مسافرانی که وقت خود را در آنجا گذرانده‌اند، از آن به‌عنوان یک مکان پر جنب و جوش و با فرهنگ محلی پررونق یاد می‌کنند. البته، شما باید از رفتن به مناطق بد خودداری کنید، همانطور که در شهرهای محبوب مانند نیویورک یا لندن مراقب این محل‌ها هستید.

Most-Dangerous-Travel-Destinations3.jpg

 

7-کی‌‍یف، اوکراین (Kiev, Ukraine)

از نگاه اول، کشور اوکراین کشوری به نظر نمی‌رسد که بخواهید یک هفته آرام را در آن سپری کنید. جنگ مداوم آن، آن را به یک منطقه درگیری فعال تبدیل کرده. این موضوع کاملاً منطقی است زیرا برخی از مناطق اوکراین هنوز درگیر جنگ با روسیه هستند. با این حال، به‌دور از درگیری، کی‌یف یکی از کم هزینه‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین مقاصد اروپا است.

به لطف فرهنگ‌های متنوعی که بر شهر تأثیر گذاشته‌اند، کی‌یف هنوز بسیاری از کلیساهای زیبا و دو سایت میراث جهانی یونسکو را در خود دارد. شما می‌توانید با کمترین خطر از آن‌ها بازدید کنید!

Most-Dangerous-Travel-Destinations4.jpg

 

6- جمهوری کوزوو (Republic Of Kosovo)

کوزوو، یک کشور کوچک در بالکان (Balkans)، ممکن است این روزها غالباً در چرخه خبری ما وجود نداشته باشد، اما هنوز زخم یکی از وحشیانه‌ترین جنگ‌های قرن بیستم را تحمل می‌کند. جنگ میان نیروهای به سرعت در حال تجزیه یوگسلاوی و شورشیان آلبانی بود، که این جنگ بخشی از پدیده بزرگ بالکان سازی یوگسلاوی بود.

پس از تحمل همه چیز از نسل کشی‌ها تا محاصره‌های بی سابقه بر علیه مردم غیرنظامی، ایالت کمونیست سابق در اروپای شرقی به چندین کشور مدرن تقسیم شد. اگرچه کوزوو هنوز هم بخش اعظمی از این شهرت خشن را به خود اختصاص داده است، اما عمدتاً بی‌اساس است زیرا جنگ به پایان رسیده است. امروز، Pristina، پایتخت جذاب این کشور، یکی از امن‌ترین شهرهای اروپای شرقی به حساب می‌آید. بازدیدکنندگان از ملل انگلیسی زبان خوشحال خواهند شد که بدانند تقریباً همه در کوزوو به این زبان صحبت می‌کنند، حتی اگر این جمهوری به همان اندازه که ممکن است خارجی و متمایز باشد.

کوزوو به مهمان‌نوازی غیرقابل تصور، که توسط بیشتر کشورهای منطقه مشترک است، شهرت دارد. همچنین گذراندن وقت در آنجا نسبت به همتایان اروپای غربی‌اش مقرون به صرفه‌تر است.

Most-Dangerous-Travel-Destinations5.jpg

 

5- استانبول، ترکیه (Istanbul, Turkey)

برخلاف تصور عامه، استانبول پایتخت ترکیه نیست. با این حال، هنوز هم بهترین شهر برای بازدید از کشور است! البته نباید فراموش کرد که استانبول در گذشته اخیر نا آرامی‌های زیادی را متحمل شده است. ادعای دخالت ترکیه در جنگ‌های خاورمیانه تا حد زیادی به این احساس خطرناک بودن افزوده است. حتی اگر برخی استانبول را به‌عنوان یک مقصد مسافرتی پرخطر تلقی کنند، بسیاری از بازدیدکنندگانی که قبلا به این شهر سفر کرده‌اند به شما خواهند گفت که این شهر، هنوز از شهرهای به ظاهر امن دیگر، خیلی جلوتر است!

اگرچه استانبول در سالهای اخیر شاهد برخی خشونت‌ها بوده است، همزمانی با جنگ در سوریه که البته دیگر تقریبا تمام شده، مزید بر علت هم شده بود. می توان گفت خیلی وقت است که حادثه ی بزرگ و به خصوصی در این منطقه رخ نداده است.

در بسیاری از مناطق شهر، از زمان شروع جنگ، اوضاع ذره‌ای تغییر نکرده است. استانبول به‌عنوان مرکز اصلی هنر و فرهنگ منطقه، دارای یک مکان مهم میراث جهانی یونسکو است. البته همیشه معقول است که هشدارهای سفر را از کشور خود بررسی کنید. اما هرکسی که برنامه سفر به آن بخش از جهان را دارد، بهتر است سراغ کشف استانبول هم برود.

Most-Dangerous-Travel-Destinations6.jpg

 

4- زیمبابوه (Zimbabwe)

بسیاری از مکالمات در زیمبابوه به ناچار به اقتصاد ویرانگر آن ختم می‌شوند و اینکه در نهایت وقتی شما به رهبران خود اجازه دهید هر کاری را که می‌خواهند انجام دهند، چه بلایی به سرتان می‌آید. زیمبابوه مثالی عالی در مورد چگونگی تورم کنترل نشده است که می‌تواند یک کشور را نابود کند. حتی کالاهای روزمره هم هزینه‌های گزافی دارند.

بهرحال بد نیست کمی تجدید نظر کنید، زیرا علی‌رغم اینکه در وضعیت ویرانی اقتصادی قرار دارد، زیمبابوه یکی از زیباترین و از نظر جغرافیایی متنوع‌ترین کشورها برای بازدید در آفریقا است.

بسیاری از گردشگران می‌گویند که اقتصاد این کشور هیچ تأثیری بر روی آن‌ها نمی‌گذارد، زیرا زیمبابوه هنوز یکی از مناطق محبوب برای مسافران منطقه است. آبشارهای شگفت‌انگیز، گیاهان و جانوران، زیمبابوه را به مکانی جالب توجه تبدیل می‌کند.

Most-Dangerous-Travel-Destinations7.jpg

 

3- سن پترزبورگ، روسیه (Saint Petersburg, Russia)

شهرت روسیه به‌عنوان یک مقصد مسافرتی خطرناک احتمالاً از دوران پوتین سرچشمه گرفته است - و این درست است. اگر شما یک روزنامه نگار باشید که برای کشف ارتباطات سایه‌دار بین صنایع خصوصی روسیه و پوتین تلاش می‌کنید، توصیه می‌کنیم که برای انجام این کار به روسیه بروید. البته به غیر از این، این کشور پر از سایت‌های میراث جهانی یونسکو و برخی از برجسته‌ترین سبک‌های هنری در هر نقطه است.

برخلاف تصورات نمایش‌های هالیوودی در دهه 1990، سفر به یک شهر بزرگ در روسیه مساوی با بازدید از خانه‌های کشتار و ساختارهای مخروبه اتحاد جماهیر شوروی نیست. اگر قصد بازدید از روسیه را دارید، حتماً سن‌پترزبورگ را ببینید.

اگرچه بازدید نکردن از مناطق ناشناخته شهر ایمن‌تر است، سن پترزبورگ مقصد خوبی برای تعطیلات به حساب می‌آید که فعالیت های متنوعی را نیز ارائه می‌دهد. در حقیقت، بسیاری از مردم اروپا و سایر نقاط جهان این شهر را "خانه" می‌نامند. این شهر ساختمان‌ها و گوشه‌هایی تماشایی دارد، بنابراین حتما دوربینی عالی به همراه داشته باشید، چون بدون شک سوژه‌های عکاسی زیادی را دور و برتان خواهید دید.

Most-Dangerous-Travel-Destinations8.jpg

 

2- چین (China)

چین اغلب به‌عنوان یک کشور سرکش در رسانه‌های جهانی به تصویر کشیده می‌شود. این کشور بیشترین نظارت داخلی را در هر کشور دارد. در حقیقت شهروندان آن فاقد آزادی‌های زیادی هستند همان‌هایی که ما آن‌ها را بطور کامل مجاز می‌دانیم. همچنین چین در حال تبدیل شدن بیشتر به نظامی گرایی و انعطاف پذیری نیروهای خود در منطقه است. در نتیجه، اکثر ما فکر می‌کنیم رفتن به چین احتمالاً منجر به دستگیری‌ ما یا بدتر خواهد شد.

تا حدودی، اختلافات شدید فرهنگی بین چین و ملل غربی اعتقاد ما را مبنی بر ظلم و ستم چینی‌ها شکل می‌دهد. اما بازدید از هر شهر بزرگ چین نشان می‌دهد که این کشور دارنده‌ی یکی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان است. اگر قبلاً اینگونه نبوده، ممکن است به زودی به اولین جامعه بدون پول نقد (cashless society) تبدیل شود. به طور کلی، چینی‌ها تجارت بین آزادی و رونق اقتصادی را چیز بدی نمی‌دانند، چیزی که شما فقط هنگام رفتن به آنجا می‌توانید درک کنید.

به دلیل اعتقادات غربی‌ها، ما خودمان را از یک مقصد مسافرتی منحصر به فرد جدا کرده‌ایم. با داشتن شهرهای مدرن، مناظر مختلف و موارد دیگر، چین باید تقریبا در صدر لیست همه افراد قرار داشته باشد. (البته، فعلا صبر کنید تا شیوع ویروس کرونا مسیر خود را طی کند.)

Most-Dangerous-Travel-Destinations9.jpg

 

1- مدلین، کلمبیا (Medellin, Colombia)

هنگامی که پابلو اسکوبار (Pablo Escobar)، "پادشاه کوکائین" بی رحم زنده بود، مدلین یک شهر منحصرا خشن با یکی از بدترین کشتارهای باندهای تبهکاری در جهان بود. مدلین به‌سختی یکی از بهترین مکان‌ها به‌عنوان یک مقصد سفر شناخته می‌شد. اگرچه ما نمی توانیم بگوییم که همه‌ی خشونت‌ها ناپدید شده‌اند، اما فکر می‌کنیم که اوضاع بطور اساسی بهبود یافته است.

آمار قتل در آنجا در طی سالهای اخیر به طرز چشمگیری کاهش یافته‌اند. به‌عنوان مثال، در سال 2018، مدلین حدود 24.75 قتل به ازای هر 100000 نفر، در سال 1991، 375 قتل به ازای هر 100000 نفر و در سال 2009، 2/94 قتل به ازای هر 100000 نفر را ثبت کرده است.

البته هنوز در مدلین باید مراقب باشید. اما این شهر احتمالاً بخاطر سریال ناکروس (Narcos) نتفلیکس ترسناک‌تر به نظر می رسد. برخی افراد حتی مادلین را "مقصد تعطیلات شیک" می‌دانند. این شهر با یک چشم انداز کارآفرینی جوان اشباع شده است که منجر به نامگذاری آن به‌عنوان "نوآورترین شهر جهان" در سال 2013 هم شد.

Most-Dangerous-Travel-Destinations10.jpg

 

منبع: listverse.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.