سنگ نگاره ای عجیب از یک ملخ نشسته در استان مرکزی کشف شد!

4.5
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سنگ نگاره ای عجیب و مرموز در استان مرکزی کشف شد و توجه جهان را جلب کرد! +تصاویر
23 فروردین 1399 07:00
5

سنگ نگاره‌ای که شبیه به مردی نشسته است، در ایران کشف شده‌ است. از همان دوران ابتدایی تمدن بشر، انسان‌ها از هنر به عنوان راهی برای بیان وضعیت ذهنی خود، تزیین خانه‌ها و عبادتگاه‌های خود و برقراری ارتباط استفاده می‌کرده‌اند. مدت‌ها قبل از تاریخ مکتوب، مردم اشکال هندسی و تصاویر خودشان را همراه با گیاهان و موجوداتی که آن‌ها را احاطه کرده بود ‌حک می‌کردند. اغلب آن‌ها تصاویر متحرک شکار یا لوازم شکار است. اما بعضی از سنگ نگاره‌ها متفاوت هستند و نمونه یکی از آن‌ها که شبیه به یک موجود شبیه به ملخ و هینطور شبیه به مردی چمباتمه زده است، در روستای سرکوبه از روستاهای شهرستان خمین در استان مرکزی کشف شده است.

سنگ نگاره ای عجیب از یک ملخ نشسته که در استان مرکزی کشف شد!

اندازه تصویر سنگ نگاره حدود 12 * 14 سانتی متر است. این تصویر سنگ نگاره شش پا دارد که دو تای بالایی آن به طور مشخص پاهای یک مانتیس (موجودی شبیه به ملخ) و همچنین یک سر مثلثی است. سن سنگ نگاره تا حدود چهل هزار سال نیز تخمین زده می‌شود. بنا به گفته کارشناسان، یکی دیگر از آثار هنری صخره‌ای در غار یافته در دامنه کوه یافته استان لرستان در غرب ایران کشف شده است که به دلیل وجود استخوان و ذغال‌چوب در محل مورد آزمایش، قدمت آن به چهل هزار سال پیش باز می‌گردد، بنابراین ممکن است دوران این سنگ نگاره‌ها نزدیک به هم باشد.

سنگ نگاره ای عجیب از یک ملخ نشسته که در استان مرکزی کشف شد!

پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اراک و دانشگاه ملی تایوان در سال 2017 و 2018 تحقیقاتی را درباره این سنگ نگاره‌ها انجام دادند، و متوجه شدند که دایره‌های انتهای وسط دو پا شبیه به یک چوب است که در سراسر جهان در هنرهای سنگی از جمله در آریزونا و نیومکزیکو در جنوب غربی ایالات متحده ،  ایتالیا ، اسپانیا ، امارات متحده عربی و ارمنستان یافت شده است.

سنگ نگاره ای عجیب از یک ملخ نشسته که در استان مرکزی کشف شد!

موقعیت استان مرکزی در ایران

در سرکوبه این تیم بررسی کرد که چه نوع مانتیسی در ایران کشف شده‌است و دریافت که سه نوع بولیوارا براچیپترا، مونکوزا پنتورنیس و هولاپیلون اگیلیس بومی منطقه هستند. در حالی که پیدا کردن تصویری از بندپایان غیر معمول است، اما ظاهرا آن‌ها در بین‌النهرین مورد احترام بوده‌اند و در کتاب مصری مردگان به عنوان یک پرنده آبی به تصویر کشیده شده‌اند که مردگان را به دنیای دیگر هدایت می‌کرده‌اند. ​

سنگ نگاره ای عجیب از یک ملخ نشسته که در استان مرکزی کشف شد!

نمونه سنگ نگاره‌هایی در هند

هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطع بگوید که چرا مانتیس تصویری است که از دوران باستان به کرات مورد استفاده قرار گرفته است، اما به دلیل رفتار عجیب، مهارت در شکار و جنگاوری و نیز توانایی در استتار خود، این باور وجود دارد که نماد عرفان و ماورای طبیعت بوده‌اند. ​

منبع: thevintagenews.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی