روستای شعبجره کرمان، یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران!

4.7
از 19 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
گورستانی که خبر از وجود یکی از قدیمی ترین روستاهای ایران می دهد! +‌تصاویر
04 مرداد 1399 08:00
8

روستای شعبجره یکی از روستاهای استان کرمان است که در 60 کیلومتری شمال غرب شهرستان زرند قرار دارد. این روستا به مانند استان کرمان دارای تاریخ غنی است. امروز در بخش پیشنهاد ایرانگردی لست‌ سکند به سراغ این روستا رفته‌ایم تا علاوه آشنایی با تاریخچه روستا، مروری کوتاه بر جاذبه‌های گردشگری روستا داشته باشیم. با ما همراه باشید.

 

معرفی روستای شعبجره

روستای شعبجره کرمان

عکس از کانال صدای شعبجره

 

روستای شعبجره از توابع بخش یزدان‌آباد شهرستان زرند در استان کرمان است. روستا از شمال شرق با بخش طغرالجرد شهرستان کوهبنان و از شمال غرب به شهرستان بافق استان یزد و از جنوب شرق به شهرستان‌های رفسنجان و زرند دسترسی دارد. امرار معاش مردم روستا از طریق کشاورزی است و عمده محصولات کشاورزی در این روستا پسته، پنبه، گندم و جو می‌باشد. آب مورد نیاز روستا و بخش کشاورزی روستا از قنات‌های روستا تامین می‌شده است.

روستای شعبجره کرمان

عکس از خبرگزاری صدای زرند

 

قدمت روستا را به درستی نمی‌توان مشخص کرد اما وجود قبرهای قدیمی در قبرستان روستا نشان از قدمت طولانی این روستا می‌باشد. تاکنون این قبرها به لحاظ باستان‌شناسی بررسی نشده‌اند به همین منظور تاریخ دقیقی وجود ندارد و تمامی تاریخ‌های بیان شده صرفا حدس و گمان است. با این حال یکی از بناهای قدیمی روستا، قلعه‌ی نظامی به نام قلعه کهنه می‌باشد که تاریخچه ساخت آن به زمان صفویان برمی‌‌گردد. حدس زده می‌شود قدمت روستا بیش از دوره صفویان باشد.

 

نام روستای شعبجره

روستای شعبجره کرمان

عکس از خبرگزاری صدای زرند

 

نام روستا را در فرهنگ‌نامه‌های معروف ایرانی دارای تعاریف و داستان‌های است، برای مثال در فرهنگ‌نامه عمید معنی شعب را قبلیه بزرگ و در نتیجه شعبجره را به معنی قبیله بزرگ کوچ‌کننده معنی کرده است. در لغت‌نامه دهخدا شعبجره را محل دلیران معنی می‌کند. در این میان دکتر باستانی پاریزی استاد دانشگاه تهران، نام روستا را در فرهنگ پاپلی شب چره نگاشته است.

 

جاذبه‌های گردشگری روستای شعبجره

روستای شعبجره که اقلیم خشک و گرمی دارد، به ظاهر تنها کویر و بیابان است. اما این روستا بناهای تاریخی در خود جای داده که نشان می‌دهد، روزگاری در این روستا سلسله‌های مختلف ایرانی در آن حکومت می‌کردند و آثاری نیز از خود بر جای گذاشته‌اند. در زیر به برخی از جاذبه‌های گردشگری این روستا اشاره می‌شود.

  • قلعه‌های تاریخی روستای شعبجره

روستای شبعجره دارای دو قلعه تاریخی است که یکی از این قلعه‌های به ثبت ملی رسیده است. این قلعه‌ها به لحاظ معماری و هنر دفاعی آن بسیار با اهمیت و با ارزش می‌باشد.

روستای شعبجره کرمان

عکس از ویکی‌پدیا

یکی از قلعه‌ها که به قلعه کهنه شعبجره مشهور و به ثبت ملی رسیده، مربوط به دوره صفویان می‌باشد. در اطراف این قلعه خندقی کنده شده که به نظر برای محافظت از قلعه در زمان حمله دشمنان بوده است.

روستای شعبجره کرمان

عکس از ویکی‌پدیا

قلعه دوم که به قلعه نو مشهور است از قلعه کهنه کوچک‌تر است. این قلعه خندقی ندارد اما از روی محل‌های قرار گرفتن تیرانداز در قسمت برج و دیوارهای قلعه مشخص می‌شود که این قلعه نیز برای دفاع از روستاییان ساخته شده بود و احتمالا قلعه نو در محل استراتژیک‌تر قرار داشته است.

در هر صورت معماری و ظاهر هر دو قلعه به یک شکل است. قلعه‌ی نو و کهنه دارای دروازه و چهار برج هستنند که به مانند اغلب قلعه‌های زمان صفویان، برج‌ها به وسیله دیوارهای بلند به هم متصل شده‌اند.

 

  • بافت تاریخی روستا شعبجره

یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری روستا بافت قدیمی روستا است. با قدم زدن در میان خانه‌های روستا به معماری کلی روستا پی خواهید بود که مطابق با اقلیم خشک و گرم منطقه می‌باشد. خانه‌ها اغلب با خشت، گل و سنگ (مصالح بومی منطقه) ساخته شده‌‌اند. کوچه‌های روستا هم به شکلی بنا شده که دو طرف کوچه دیوارهای خانه‌ها قرار دارد و در روزهای گرم و بلند تابستان بخشی از کوچه سایه می‌شود و امکان تردد برای ساکنین وجود دارد.

 

روستای شعبجره کرمان

عکس از کانال صدای شعبجره

 

البته در قسمت‌های از روستا خانه‌های با مصالح جدید دیده می‌شود اما بافت قدیمی روستا همچنان حفظ شده است.

 

  • باغات پسته روستای شعبجره

روستای شعبجره جزو استان کرمان و شهرستان زرند می‌باشد. اقلیم این منطقه بسیار برای کشت پسته مناسب است. پسته‌های این منطقه بسیار مرغوب هستند و گشتن در میان کوچه باغ‌های روستا نیز می‌تواند یکی دیگر از جاذبه‌های روستا باشد.

 

  • امامزاده سید سردار 

امام زاده سید سردار به احتمال زیاد در اواخر قرن چهارم وفات یافته و در نزدیکی شعبجره به خاک سپرده شده است. نسب امامزاده سید سردار که در میان روستاییان به سید پیرسردار مشهور است با هشت واسطه به امام سجاد می‌رسد. بنای امامزاده از خشت و گل ساخته شده و یک گنبد کوچک خشتی بر روی ساختمان امامزاده قرار دارد. نواری سبز رنگ به دور گنبد دیده می‌شود. همچنین در بخش جلوی امامزاده قبرستان روستا به چشم می‌خورد.

 

  • صنایع‌دستی روستا

روستای شعبجره کرمان

عکس از همشهری‌آنلاین

یکی از محصولات کشاورزی روستا پنبه می‌باشد. بر همین اساس زنان روستا در ابتدا برای مصارف خود گلیم، جاجیم و قالی می‌بافتند اما امروز طرح‌های ذهنی که زنان روستا شعبجره در بافت خود استفاده می‌کردند، در میان گردشگران و دوستداران هنر بافت محبوب شده و به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی منطقه تبدیل گردیده است.

shab-jare-village9.jpg

عکس از همشهری‌آنلاین

 

سخن نهایی

روستای شعبجره یکی از روستاهای تاریخی شهرستان زرند در استان کرمان است. بناهای تاریخی موجود در و اطراف روستا نشان می‌دهد که پیشینه سکونت در این منطقه به زمان صفویان یا حتی دورتر از آنها می‌رسد. این روستا علاوه بر بناهای تاریخی، باغات میوه نیز دارد که محصول مهم آنها پسته می‌باشد. اگر شما هم تجربه‌ای از بازدید این روستا داشته‌اید با ما در میان بگذارید.

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی