روستای زراس کجاست؟ راهنمای سفر، آب و هوا و نکات مهم سفر

4.3
از 96 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
روستای زراس کجاست؟ صفر تا صد سفر به زراس خوزستان
20 تیر 1401 08:00
6

زراس یکی از زیبا‌ترین دهکده‌های توریستی ایران است که بسیاری از گردشگران آن را به گنجینه‌ای در کوه‌های زاگرس تشبیه می‌کنند. در این منطقه، از جنگل و دریاچه و کوهستان گرفته تا هوای خوب و آسمانی پرستاره را یکجا تجربه خواهید کرد. به همین علت در این مطلب از لست‌سکند منطقه گردشگری زراس را به شما معرفی خواهیم کرد.

(01-04-22) (14).jpg

زراس کجاست؟

دهکده زراس، الماسی پنهان در رشته کوه زاگرس است که در بخش شمالی استان خوزستان واقع شده است. این روستا در شهرستان دزپارت و در جنوب سد کارون 3 و در امتداد رودخانه کارون قرار دارد. از طرف دیگر هم اگر حدود 70 کیلومتر به‌سمت جنوب‌شرقی شهرستان ایذه حرکت کنید به دهکده زراس می‌رسید؛ اما باید بدانید که شهر دهدز نزدیک‌ترین شهر به منطقه گردشگری زراس است. منطقه زراس به استان چهار محال بختیاری نیز نزدیک است. به همین دلیل مناطق و شهرهای اطراف آن اهمیت زیادی در مطالعه اقوام لر دارند. علاوه‌بر آن، باید بدانید که زراس در منطقه‌‌ای واقع شده است که ایلات بختیاری بسیاری در آن ساکن هستند.

دهکده توریستی زراس در یک منطقه کاملاً روستایی در کوه‌پایه‌های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. پس‌از احداث این دهکده، بیشتر خانه‌های روستایی زراس خریداری شده و به اقامتگاه تبدیل شده‌اند. این دهکده گردشگری یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری در استان خوزستان به شمار می‌رود که مردم آن سعی در ارتقاع کیفیت امکانات گردشگری دارند تا با ارائه خدمات توریستی، اقتصاد منطقه زراس را توسعه دهند. توسعه خدمات توریستی و تفریحی در این دهکده هنوز به پایان نرسیده و هر ساله شاهد اضافه شدن امکانات جدید به زراس خوزستان هستیم.

موقعیت دقیق منطقه گردشگری زراس روی نقشه

زراس
طبیعت دهکده گردشگری زراس از نمای رودخانه

تاریخ منطقه زراس

بعد از اینکه فهمیدیم زراس کجاست، نوبیت به معرفی تاریخ این منطقه می‌رسد. قدمت تاریخ منطقه زراس به دوره عیلامی‌ها برمی‌گردد. از سنگ نوشته‌های یافت شده در این منطقه که به دوران قبل از هخامنشیان باز می‌گردد می‌توان نتیجه گرفت که منطقه ایذه‌، دهدز و زراس در دوران عیلامی‌ها اهمیت بالایی داشته است. اهمیت این محدوده در تاریخ ایران فقط به دوران عیلامیان محدود نیست، ایذه و دهدز از بسیاری از دوره‌های تاریخی اثر ثبت شده دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کوشک نورآباد یکی از آثار مربوط به دوران قاجار است که در روستای نورآباد شهرستان ایذه قرار گرفته است. این عمارت سنگی درحال‌حاضر در دست مرمت است.
  • گورستان شهسوار یکی از آثار تاریخی معاصر است که در آن یک زیارتگاه و انواع مختلفی از سنگ‌قبرهایی به شکل شیر وجود دارند که توسط ایلات بختیاری در ایذه تراشیده شده‌اند.
  • گوردخمه برد گپی که در بخش مرکزی ایذه واقع شده به دوران ساسانیان باز می‌گردد.
  • کاروان‌سرای دهدز از آثار معروف تاریخی در ایذه است که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. معماری و نمای بسیار زیبای این کاروان‌سرا هنوز هم نگاه گردشگران را به خود جلب می‌کند.
کوشک نوراباد.jpg
کوشک نور آباد در ایذه

چرا باید به زراس سفر کنیم؟

به طور کلی، شهرهای شمال و شمال‌شرقی خوزستان مهد تمدن‌های قدیمی بوده‌اند به همین دلیل در اطراف زراس جاذبه‌های تاریخی گوناگونی نیز می‌توان یافت. شاید بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان در اوج گرمای تابستان کمی عجیب به نظر برسد، اما زراس ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث جدا شدن آن از سایر مناطق گردشگری می‌شود که در ادامه، ویژگی‌های زراس را برمی‌شماریم:

تماشای طبیعت بکر

اگر بخواهیم طبیعت زراس را در خلاصه‌ترین حالت ممکن توصیف کنیم، باید بگوییم که این منطقه سوئیس ایران است. ترکیبی بی‌نظیر از دریاچه، قله‌های برفی و پل‌های زیبای این منطقه، طرفداران بسیاری دارد و در یک کلام می‌توانیم بگویم زراس خوراک طبیعت‌گردان است. علاوه‌بر زراس، مناطق اطراف نیز جنگل‌های محافظت‌شده و چشمه و آبشارهای گوناگونی دارند که اگر با تور طبیعت‌گردی به این مکان‌ها رفتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از آنها حتماً بازدید داشته باشید.

دهکده زراس
عکس روستای زراس در فصل بهار

آرامش و دوری از هیاهو

روستای زراس از محیط‌های شهری و پرسروصدا کاملاً دور است. هیچ اثری از ترافیک و فضای شلوغ در آن وجود ندارد. اگر می‌خواهید که چند روزی ذهنتان را از فضای کاری و هیاهوی زندگی شهری دور کنید، سفر به دهکده زراس حتماً به شما پیشنهاد می‌شود. در محدوده منطقه گردشگری زراس به‌جای شنیدن صدای بوق ماشین‌ و خیابان و ازدحام جمعیت، صدای پرندگان، آبشار و چشمه‌ها را خواهید شنید. 

تماشای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی

اقامت در کنار اقوام عشایر و ایلات اصیل بختیاری بدون شک یکی از بهترین تجربیاتی است که در سفر به محدوده منطقه گردشگری زراس تجربه می‌کنید. علاوه‌بر آشنایی با زندگی ایلات عشایر، می‌توانید از آثار تاریخی و باستانی نواحی اطراف روستای زراس که به دوره‌های تاریخی بسیاری مربوط هستند، دیدن کنید. ازآنجایی‌که زراس فاصله نسبتاً زیادی از شهرهای بزرگ دارد، اصالت فرهنگ غنی لری و جنوبی را به‌خوبی در خود حفظ کرده است.

عشایر زاگرس.jpg
عشایر بختیاری زاگرس‌نشین

گشت و گذار در مناطق زراس

روستای زراس در نزدیکی دریاچه رنگارنگ و آرام زراس قرار دارد. هریک از روستا‌های منطقه زراس، زیبایی خود را دارند. قایق‌سواری و ماهیگیری در دریاچه زراس بین گردشگران محبوبیت بسیاری دارد. علاوه‌بر این دریاچه، چند جاذبه دیگر نیز ضمیمه زیبایی‌های دهکده توریستی زراس شده‌اند که از آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم تا اگر با تور داخلی به این منطقه سفر کردید، از آنها بازدید کنید و لذت ببرید.

آبشار شیوند

آبشار شیوند که ارتفاع آن به بیش از 90 متر می‌رسد، بلندترین آبشار در خوزستان است. در مسیر این آبشار، درختان میوه را مشاهده می‌کنید که عموماً در فصل زمستان باردار هستند؛ علاوه‌بر شیوند، این مسیر آبشارهای گوناگون دیگری نیز دارد. روستا و آبشار شیوند درست روبه‌روی منطقه گردشگری زراس قرار دارد. 

کوه منگشت

منطقه حفاظت‌شده منگشت به‌دلیل قرارگیری در یک موقعیت بکر از رشته کوه زاگرس و برخورداری از پوشش گیاهی، مناطق مرتفع و برفگیر و همچنین چندین رودخانه و سایر جاذبه‌های طبیعی دیگر بسیار زیباست. کوهستان منگشت یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های نزدیک به دهکده توریستی زراس تبدیل شده است. همچنین این کوه از مهم‌ترین نقاط مرتفع در خوزستان است که شامل باغ‌های میوه و دشت‌های پر گل نیز می‌شود. بلندترین قله در این کوهستان قارون نام دارد.

کوه منگشت.jpg
کوهستان منگشت

دریاچه سد کارون 3

بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت زراس، وجود دریاچه سد 3 کارون است. این سد یکی از بزرگ‌ترین سد‌های کارون است که اماکن گردشگری بسیاری دراد. تماشای بنای 200 متری سد در میان گردشگران بسیار محبوب است. خوب است بدانید که سد کارون 3 موزه و نمایشگاه نیز دارد که می‌توانبد از آن‌ها بازدید کنید. 

پل بلوطک

پل بلوطک ایذه نیز بیش از 420 متر طول و 160 متر ارتفاع دارد که در سال‌های اخیر ساخته شده و محدوده قارون را به دهدز وصل می‌کند. قبل‌از ساخت این پل، مردم به مدت 20 سال با استفاده از لندیگراف در این مسیر رفت‌وآمد می‌کردند. گردشگران به‌هنگام تماشای محدوده زراس و قارون می‌توانند از مناظر زیبای پل بلوطک نیز لذت ببرند.

پارک جنگلی بلوط بلند

منطقه حفاظت‌شده بلوط بلند نیز یکی دیگر از مناطق زیبای طبیعی در نزدیکی دهکده گردشگری زراس است. اگر وسایل مناسب کمپ به همراه دارید، حتماً از جنگل‌های بلوط دیدن کنید. بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، فصل بهار است. پس‌از آب‌گیری سد کارون و به زیر‌ آب رفتن بخشی از میسرهای این محدوده، پارک جنگلی بلوط بلند به یکی از بکرترین و خلوت‌ترین جاذبه‌ها برای جست‌وجو در طبیعت تبدیل شده است. 

شهر ایذه

ایذه به موزه روباز سنگ نگاره های ایران شهرت دارد. شهری کمتر شناخته شده که قطعاً برای دوست داران تاریخ جذاب خواهد بود. این شهر از نواحی بختیاری نشین استان خوزستان است. در ایذه انواع آثار تاریخی و باستانی را مشاهده خواهید کرد که از آن‌ها می‌توانیم به نقش‌های برجسته خنگ اژدر، خنگ یار علیوند و هنگ کمالوند اشاره کنیم. تاریخ ایذه به دوران قبل‌از هخامنشی باز می‌گردد و در آن انواع آثار از دوران تاریخی نزدیک‌تر همانند ایلخانی، صفویه، قاجاریه وجود دارد. 

آثار تاریخی ایذه.jpg
آثار تاریخی ایذه

دهکده گردشگری انشان

انشان یک دهکده گردشگری ساحلی در نزدیکی ایذه و زراس است که ارتفاع حدوداً 850 تا 1850 متر از سطح دریا دارد. این دهکده که در زاگرس میانی قرار گرفته، ارزش فرهنگی و گردشگری بالایی دارد. خوب است بدانید که روزگاری نام شهر ایذه انشان نام داشت و این نام ریشه در تاریخ هخامنشی دارد.

طاق طویله

طاق طویله به ارگ اتابکی و یا عمارت اتابک نیز شهرت دارد که گردشگران علاقه‌مند به تاریخ می‌توانند از بقایای این کاروان‌سرا و قلعه که تاریخ آن به اتابکان لر باز می‌گردد دیدن کنند. این بنا در بافت شهری و خیابان محمد رسول الله شهر ایذه قرار دارد. طبق مستندات تاریخی، در زمان حد فاصل بین مغولان و ایلخانیان، طاق طویله بنایی بود که توسط لران اتابک مورد استفاده قرار می‌گرفت.

آثار چند هزار ساله

علاوه‌بر موارد قبل، نقش‌برجسته کول فرح نیز با قدمتی چند هزار ساله، یکی دیگر از آثار باستانی نزدیک به منطقه زراس است که در چند کیلومتری جنوب‌غربی شهر باستانی ایذه قرار گرفته است. قلعه کژدم نیز یکی دیگر از آثار باستانی منحصربه‌فرد این منطقه است که از آثار ملی ایران نیز محسوب می‌شود. علاوه‌بر این‌ موارد، گور دخمه‌های بسیاری در محدوده زراس قرار دارند که ارزش تاریخی بسیاری دارند.

کتیبه های ایذه.jpg
کتیبه‌هایی با قدمت چند هزار سال در نزدیکی زراس

آب و هوای زراس خوزستان

یکی از اطلاعات مهمی که باید پیش‌از سفر از آن آگاهی پیدا کنید، وضعیت آب‌وهوای مقصد مورد نظر است. حالا فرض کنید که قرار است به زراس خوزستان بروید، یعنی منطقه‌ای که در جنوب ایران قرار دارد و درون آن ترکیبی از جنگل، رودخانه و کوهستان پیدا می‌شود. با این تفاسیر دانستن آب و هوای زراس خوزستان جزو واجبات قرار می‌گیرد. به همین علت در این بخش از مطلب، آب و هوای زراس خوزستان را به تفکیک فصول مختلف برای شما آورده‌ایم.

آب و هوای زراس خوزستان در فصل بهار

فصل بهار را می‌توان بهترین زمان برای سفر به زراس خوزستان دانست. این فصل با آب‌وهوای معتدلی که دارد، برای بسیاری از کارهای گردشگری مثل پیک‌نیک و گشتن در دل طبیعت مناسب است. گرچه همه فصل‌های منطقه گردشگری زراس زیباست، اما زراس خوزستان در فصل بهار زیبایی منحصربه‌فردی دارد که آن را نسبت به سایر فصول دیدنی‌تر می‌کند.

آب و هوای زراس خوزستان در فصل تابستان

توجه داشته باشید که به جنوب ایران سفر می‌کنید و گرمای هوا ممکن است طاقت‌فرسا باشد، اما همان‌طور که گفتیم اینجا زراس است و با آب‌وهوای منحصربه‌فردش شما را حتی در اوج گرمای خوزستان هم غافل‌گیر می‌کند. منطقه گردشگری زراس به‌دلیل اینکه در نقطه‌ای کوهستانی قرار گرفته است، آب‌وهوایی خنک دارد و آن‌طور که از جنوب ایران در تابستان انتظار دارید نیست؛ بنابراین نیاز نیست خیلی نگران گرمای هوا در زراس خوزستان باشید.

آب و هوای زراس خوزستان در فصل پاییز

با توجه به پوشش گیاهی منطقه زراس خوزستان، احتمال می‌رود در فصل پاییز با تصویر زیبایی از این منطقه مواجه شوید. فصل پاییز و زمستان این منطقه با آب‌وهوایی مرطوب، چشم شما را به رنگ‌های سبز نوپایی روشن می‌کند که در اثر باراش باران روی نقاط مختلف این منطقه روییده شده است. رطوبت هوا در پاییز منطقه زراس احتمالاً بالا خواهد بود و احتمال اینکه با مه‌های سنگین مواجه شوید زیاد است.

آب و هوای زراس خوزستان در فصل زمستان

توجه داشته باشید که به جنوب ایران سفر می‌کنید و حتی روزهای سرد سال هم در خوزستان آنچنان سرد نیست، اما گول گرمای خوزستان را نخورید. به علت کوهستانی بودن منطقه زراس خوزستان، سرمای هوا غیرقابل انکار است، بنابراین بهتر است اگر در فصل زمستان به این نقطه سفر می‌کنید، وسایل گرمایشی و لباس‌های ضخیم مناسب همراه خود داشته باشید. این منطقه یکی از معدود مناطق جنوبی ایران و خوزستان است که می‌توانید بارش برف را در آن شاهد باشید.

بهترین زمان برای سفر به روستای زراس

در فصل زمستان، زراس سفیدپوش است، اما سرمای معتدلی دارد. زیبایی زراس در زمستان نیز جور دیگری است و ترکیب سفیدی برف، آبی دریاچه و مه همیشگی آن، هرگز از خاطرتان پاک نخواهد شد. این برف، به‌ویژه برای اهالی خوزستان، نعمت بی‌نظیری محسوب می‌شود، چراکه در نواحی جنوبی ایران، بارش برف تقریباً نزدیک به صفر و بسیار کم است. بیشتر زیبایی‌های دهکده توریستی زراس در فصل بهار قابل مشاهده است. دل‌ربایی مسیر روستای زراس مسحور کننده است؛ خصوصاً اگر با مه‌ همراه باشد.

طبیعت بی نظیر زاراس.jpg
عکس روستای زراس

دسترسی به روستای زراس

همان‌طور که گفتیم، نزدیک‌ترین شهر به زراس، دهدز است که تنها 18 کیلومتر فاصله دارد. اگر قصد سفر به زراس را دارید، بهتر است در نقشه ابتدا به دنبال شهرستان ایذه و سپس شهر دهدز بگردید. مسیر رفتن به زراس هم از ایذه شروع می‌شود و با عبور از دهدز به زراس می‌رسد. همچنین این روستا به مرز استان چهار محال بختیاری نزدیک است و با مرکز این استان یعنی شهر کرد 245 کیلومتر فاصله دارد. یکی دیگر از شهرهای نزدیک به زراس، دزفول است؛ بنابراین اگر با تور دزفول به این شهر رفتید، می‌توانید در کنار بازدید از جاهای دیدنی دزفول از زراس هم دیدن کنید. در ادامه فاصله دهکده زراس را با نقاط مهم حمل‌ونقلی آورده‌ایم:

  • نزدیک‌ترین فرودگاه به زراس: فرودگاه بین‌المللی اهواز با فاصله 250 کیلومتر
  • نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن به زراس: ایستگاه راه‌آهن اهواز با فاصله 255 کیلومتر

فاصله زراس از شهرهای مهم

در این قسمت فاصله دهکده زراس را از شهرهای مهم ایران بررسی کرده‌ایم تا اگر قصد سفر به این منطقه را داشتید، از طول مسافت اطلاع داشته باشید.

  • فاصله اهواز تا زراس: حدود 250 کیلومتر
  • فاصله اصفهان تا زراس: حدود 290 کیلومتر
  • فاصله شیراز تا زراس: حدود 400 کیلومتر
  • فاصله تهارن تا زراس: حدود 736 کیلومتر
  • فاصله تبریز تا زراس: حدود 1190 کیلومتر
  • فاصله مشهد تا زراس: حدود 1540 کیلومتر

اقامت در زراس

در سال‌های اخیر، امکانات زیادی در دهکده توریستی زراس ایجاد شده است تا مسافران بتوانند با خیال راحت، چند روزی را به دور از هیاهوی زندگی شهری، در این منطقه‌ی زیبا و خوش‌آب‌وهوا سر کنند. از سوئیت و ویلا گرفته تا هتلی چهارستاره در این منطقه (شهرهای اطراف زراس)، دغدغه‌ اقامت در دهکده زراس را به حداقل رسانده است. اگر در فصل بهار به زراس می‌روید، کمپ کردن در طبیعت بکر آن یکی از بهترین گزینه‌های سپری کردن تعطیلات در دهکده زراس است. از مهم‌ترین اقامتگاه‌های روستای زراس می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اقامتگاه‌های بومگردی در زراس: این اقامتگاه‌ها با نام بلوط در قسمت جنوبی دهکده گردشگری زراس واقع شده است و چندین اتاق دارد که در مجموع برای حدود 50 نفر مناسب است.
  • هتل: در دهکده گردشگری زراس هتل وجود ندارد، اما در اطراف محدوده زراس می‌توانید به هتل‌های چهارستاره دسترسی داشته باشید.
  • سوئیت‌: در دهکده زراس حدود 10 الی 20 سوئیت وجود دارد که برخی از آن‌ها مشرف به مناظر بی‌نظیر دریاچه هستند و امکانات و طراحی آن‌ها یکسان است.
اقامت‌گاه های توریستی در زراس.jpg
اماکن اقامت در زراس خوزستان

تفریحات منطقه زراس

در نگاه اول، طبیعت‌گردی مهم‌ترین تفریح در محدوده زراس به‌نظر می‌رسد که شامل ماهیگیری، قایق‌سواری، کوه‌نوردی، دره‌نوردی و صخره‌نوردی می‌شود. علاوه‌بر آن، گروهی از بومیان ساکن در منطقه زراس در زمان اوج بازدید گردشگران از این منطقه اقدام به کرایه دادن اسب و موتور می‌کنند، اما ممکن است مرکز خاصی برای ارائه چنین خدماتی وجود نداشته باشد یا در تمام روزهای سال فعال نباشد.

غذای محلی و سوغاتی در زراس

مردم محلی ساکن در نواحی اطراف منطقه گردشگری زراس، عمدتاً کشاورز و عشایر هستند و شما می‌توانید محصولاتی کاملاً ارگانیک و با کیفیتی همچون عسل طبیعی، روغن محلی، لبنیات، برنج و سایر محصولات کشاورزی را از آن‌ها خریداری کنید. دهکده گردشگری زراس یک فروشگاه نیمه فعال هم دارد و برای خرید بیشتر می‌توانید به فروشگاه‌های روستا‌های مجاور نیز مراجعه کنید.

سفر به خوزستان با تورهای ایرانگردی لست‌سکند

استان خوزستان با جاذبه‌های ویژه‌ای که درون خود قرار داده است، یکی از نقاط جذابی محسوب می‌شود که هر گردشگری دوست دارد برای یک بار هم شده، به آنجا سفر کند. شما هم اگر با خواندن این مطلب ترقیب شده‌اید تا به این استان و منطقه زراس سفر، می‌توانید با انتخاب تور خوزستان از وبگاه لست‌سکند، سفر خود را شروع کنید و از امکانات متنوعی که تورها در اختیار شما قرار می‌دهند، استفاده کنید و لذت ببرید.

سخن آخر

همه می‌دانیم که استان خوزستان به گرمای شدید معروف است. اما در میان مناطق مختلف این استان، اقلیم‌های کاملاً متفاوت را نیز مشاهده خواهید کرد که از آن‌ها می‌توانیم به زراس خوزستان اشاره کنیم که در شمال‌شرقی استان خوزستان قرار گرفته و همیشه از آن به‌عنوان یک بهشت در سرزمین گرم خوزستان یاد می‌شود. در اطراف زراس خوزستان نیز انواع مختلفی از جاذبه‌های گردشگری را می‌توان یافت که برای هر سلیقه‌ای مناسب است. اگر تجربه سفر به زراس خوزستان را داشته‌اید می‌توانید تجربیات خود از طریق قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.