پس از دوران کرونا در گردشگری تجاری چه اتفاقی خواهد افتاد

5
از 1 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
دورنمایی از گردشگری تجاری پس از کرونا
20 آبان 1399 13:00
0

سفرهای تجاری، بخش مهمی از گردشگری هستند و به بسیاری از صنایع خدماتی مرتبط کمک می‌کنند؛ بنابراین، قابلیت بازیابی سفرهای تجاری در پساکرونا از موضوعاتی است که بسیاری از تحلیل‌گران نگران آن هستند و پیش‌بینی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

گردشگری تجاری درآمد زیادی برای بسیاری از مشاغل، به‌ویژه شرکت‌های هواپیمایی به همراه دارند. برنامه Skyscanner گزارش کرده است که درآمد بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی از سفرهای تجاری به دست می‌آید.

حدود ۱۲ درصد از مسافران برخی از شرکت‌های هواپیمایی را گردشگران تجاری تشکیل می‌دهند، اما به‌طورمعمول، ۲۴ درصد از سود کل را به خود اختصاص می‌دهند. برای برخی دیگر، سود حاصل از این گروه مسافر تا ۷۵ درصد نیز برآورد شده است.

بر اساس شواهد مکتوب، شرکتی پیشرو که ارائه‌کننده راهکارهای مدیریت هزینه برای شرکت‌هاست، تخمین زده که سالانه، حدود ۴۴۵ میلیون سفر کاری با کل هزینه‌های تقریبی ۲۵۱ میلیارد دلار انجام می‌شود. همچنین، بررسی انجام‌شده در Oxford Economics نشان می‌دهد که هر دلار سرمایه‌گذاری شده در سفرهای تجاری می‌تواند تا ۱۲.۵ دلار کسب درآمد کند. این ارقام نشان می‌دهد که سفرهای تجاری، نقش اساسی در کمک به سود بسیاری از مشاغل دارند. بااین‌حال، شیوع بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ آسیب‌های بسیاری به بخش گردشگری وارد می‌کند و سفرهای تجاری نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

محدودیت‌های دولتی، بستن مرزها به‌منظور قرنطینه و رعایت فاصله فیزیکی، سفرهای تجاری در سراسر جهان را متوقف کرده است. بر اساس نظرسنجی انجمن تجارت سفر جهانی (GBTA) در آوریل گذشته، ۹۲ درصد از شرکت‌ها تمامی سفرهای تجاری داخلی را کاهش داده‌اند و ۹۸ درصد از شرکت‌های عضو این انجمن، سفرهای تجاری بین‌المللی را لغو کرده‌اند.

هر گردشگر تجاری به‌طور متوسط، سالانه بین ۶ تا هشت سفر انجام می‌دهد. بااین‌حال، بر اساس نتایج به‌دست‌آمده شرکت FCM Travel Solutions، این موارد در سال ۲۰۲۳ احتمالا به سه تا چهار سفر در سال کاهش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود، آینده گردشگری تجاری تغییر چشمگیری کند.
با احتمال رکود اقتصاد جهانی پس از همه‌گیری، بسیاری از مشاغل، مجبور به یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها برای ادامه فعالیت تجاری خود هستند؛ بنابراین، کاهش سفرهای کاری غیرضروری، یکی از گزینه‌هایی است که مشاغل در نظر خواهند گرفت.

در زمان عدم امکان ادامه سفر بین کشورها، بسیاری از مشاغل همچنین به‌سرعت به گزینه‌های دیگری مانند کار از راه دور، استفاده از برنامه‌های جلسات آنلاین برای انطباق با بحران و مطابقت با مقررات فاصله فیزیکی روی می‌آورند.

موارد فوق، در بهبود سفرهای تجاری در آینده بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پیش‌بینی‌ها و انتظارات متفاوتی برای تاب‌آوری سفرهای کاری وجود دارد، اما بیشتر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بهبود این بخش کندتر از سفرهای تفریحی است.

بر اساس نظرسنجی انجام‌شده شرکت مک‌کینزی (معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی)، مدیران و هدایت‌کنندگان سفرهای جهانی بر این باورند که سفرهای تجاری ممکن است به‌تدریج در مرحله‌هایی بهبود یابند. احتمالا سفرهای تجاری داخلی ابتدا از سر گرفته می‌شوند اما سفرهای تجاری بین‌المللی برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارند، زیرا محدودیت‌های سفر بسیاری از دولت‌ها و همچنین قرنطینه اجباری همچنان پیچیده بوده و آسیب‌هایی ایجاد می‌کند.

با توجه به اهداف این سفر، سفرهای تجاری ضروری و جلسات حضوری مشتری می‌توانند زودتر بهبود یابند. گردهمایی‌ها یا رویدادهایی که شرکت‌کننده زیادی دارند، نمی‌توانند در کوتاه‌مدت بهبود یابند، زیرا برای برگزاری آن‌ها نیاز به اقدامات ایمنی بیشتری است.

از سرگیری سفرهای تجاری در برخی از بخش‌ها، مانند خدمات حرفه‌ای یا خرده‌فروشی که بیشتر تحت تاثیر بیماری کووید- ۱۹ قرار دارند، کندتر از بخش‌های صنعتی و تولیدی خواهد بود.

مدیر ارشد Skyscanner بر این باور است که بازگشت به سفرهای تجاری، نیازمند چندین سال زمان خواهد بود و ممکن است بسیار متفاوت به نظر برسد.

به گفته استوارت میدلتون مدیر ارشد Skyscanner: اقتصاد سفرهای هوایی اساسا در حال تغییر است، شرکت‌های هواپیمایی که برای بخش عمده‌ای از سود خود به گروه تجاری متکی هستند، باید بازاندیشی داشته باشند تا راهبردهای آن‌ها دوباره تنظیم شود.

دورکاری و پروازهای اختصاصی، موردتوجه است، اما درنهایت، نوآوری (در بلیت، قیمت‌گذاری و تجربه کلی) کلید گرایش دوباره گردشگران تجاری خواهد بود. در درجه اول، اطمینان از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی برای کوتاه‌مدت اهمیت دارد، اما انتظار می‌رود، ابهام در سفرهای تجاری و تفریحی، گرایش کلیدی است که طی چند سال آینده شاهد آن باشیم.

منبع: ایسنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.