10 دریاچه خیره‌کننده سوئد

3.8
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
زیباترین دریاچه‌های سوئد که شبیه به رویا هستند + تصاویر
22 آذر 1399 10:00
0

طبق تخمین‌های زده شده، سوئد حدود 100.000 دریاچه دارد؛ بنابراین مهم نیست که به‌کدام سوی مرزهای سوئد مسافرت داشته باشید؛ هر سمت که بروید هرگز از یک ساحل و دریایش دور نخواهید ماند.

بسیاری از این دریاچه‌ها، بزرگترین دریاچه‌های اسکاندیناوی و اروپا هستند و جای تعجب نیست که در اوقات فراغت و تعطیلات، مردمان این مناطق و کشورهای اطراف، این ذخیره‌گاه‌های طبیعی آب را هدف گردشگری خود قرار می‌دهند و از طبیعت منطقه بهره‌مند می‌شوند.

کشور سوئد، به‌ قطب شمال نزدیک است، به‌همین دلیل زمستان‌های سختی را تجربه می‌کند و بسیاری از دریاچه‌هایش، بیشتر روزهای سال با لایه‌ای از یخ یک متری پوشانده شده‌اند.

  1. دریاچه آسنن Asnen

دریاچه آسنن در قسمت جنوبی مرکز سوئد، بین سواحل بالتیک و دریای شمال واقع شده است؛ و به‌دلیل وجود مجمع الجزایری (بیش از 1000 جزیره) که در اطراف آن دیده می‌شود، شهرتی ویژه دارد.

این دریاچه در نزدیکی منطقه حفاظت شده «گنتا گارد» -یکی از بزرگترین پناهگاه‌های پرندگان در اسکاندیناوری- قرار دارد؛ بنابراین به‌طور ویژه مورد علاقه پرنده‌نگرها و عکاسان حیات‌وحش قرار می‌گیرد.

علاقمندان برای رصد دقیق‌تر، بهتر است که دوربین دوچشمی و کتاب پرنده‌شناسی به همراه خود داشته باشند تا بتوانند در این مکان حفاظت‌شده و خیره‌کننده، زمان خود را بهتر و پربارتر بگذرانند.

این دریاچه با جنگل‌های انبوه و سبز که در طول ماه‌های بهار و تابستان، بخش‌های وسیعی از ساحل را می‌پوشاند، شناخته می‌شود. به‌علاوه همچون مازی آبی (هزار توی آبی) در میان جزایر می‌پیچد و شرایطی عالی فراهم می‌کند تا ماهیگیران و کایاک‌ران‌ها با قایق‌های پدالی، آبراه‌ها را درنوردند و خط ساحلی، دریاچه‌ها و جاذبه‌های شناخته نشده مسیر را کشف کنند. این منطقه بخاطر حیات وحش خود نیز شهرت دارد. سمور، گوزن و شترمرغ به‌خصوص در مناطق کم‌جمیعت‌تر دریاچه به‌وفور یافت می‌شوند.

دریاچه سوئد

  1. دریاچه آکاجائور Akkajaure

اگرچه از نظر تکنیکی، دریاچه آکاجائور، مخزن آبی ساخته شده به‌دست بشر است اما یکی از بزرگترین دریاچه‌های این کشور به‌شمار می‌رود. این دریاچه در اوایل قرن 20 شکل گرفت، یعنی زمانی‌که ساخت سد سوروا بر روی سرچشمه رود لئوله به پایان رسید.

این دریاچه، از عمیق‌ترین دریاچه‌های سوئد است و از آنجا که از آب آن برای تولید برق مناطق اطراف استفاده می‌شود، سطح آب دریاچه دچار نوسان بالایی می‌شود.

دریاچه آکاجائور که در منطقه شمال غربی کشور و حدود 50کیلومتری دریای نروژ واقع شده، از خیره‌کننده‌ترین مناظر کوه‌های آلپ است که در سوئد یافت می‌شود. ماهیگیری، قایق‌سواری و شنا از فعالیت‌های تابستانه محبوب در این دریاچه هستند اما به‌دلیل موقعیت شمالی آن، پاییز و زمستانی زودهنگام دارند که باعث می‌شود دوره‌ی این تفریحات محدود باشند.

سوئد

  1. دریاچه هورناوان Hornavan

دریاچه هورناوان در ناحیه شمال مرکزی این کشور بین نروژ و خلیج بوتنی واقع شده؛ یعنی در انتهای شمالی «زنجیره دریاچه‌های انگشتی شکل» که تا مرز غربی سوئد با نروژ امتداد می‌یابند. این دریاچه در میان محبوب‌ترین پارک‌های ملی سوئد احاطه شده و منظره‌ای بی‌نظیر دارد.

دریاچه هورناوان، به‌عنوان عمیق‌ترین دریاچه سوئد، از سال‌ها قبل توسط شکاف‌های بزرگی که آب ذوب شده‌ی یخچال‌های طبیعی را در خود جمع می‌کرد، ایجاد شده است.

در طول سال، گزینه‌های گردشگری جذابی در اطراف دریاچه دیده می‌شود. برای کسانی‌که قصد دارند از گشت و گذار انفرادی و یا همراه با تور لذت ببرند، جاذبه‌های متنوعی دردسترس قرار دارد؛ ازجمله ماجراجویی در بیابان‌های روستایی اطراف برای کسانیکه شور جوانی دارند و یا بی‌باک و هیجان‌طلب هستند، مناسب است.

سوئد دریاچه

  1. تورنتراسک Tornetrask

دریاچه تورنتراسک، یکی از بزرگترین و شمالی‌ترین دریاچه‌های کشور است که نام آن به «دریاچه باتلاق» ترجمه می‌شود. این نام بیشتر به‌دلیل زمین‌های نرم و اسفنجی اطراف آن است و نه به‌دلیل کدر بودن و مواردی که در دیگر باتلاق‌های اروپا و آمریکای شمالی می‌بینیم.

انتهای جنوبی دریاچه، جزئی از پارک ملی آبیسکو است که بازدیدکنندگانی را از سراسر اسکاندیناوی و اروپا به خود جذب می‌کند. دریاچه معمولاً از نوامبر تا ژوئن پوشیده از یخ است، اما پس از آن یخ‌ها در مدت کوتاهی ذوب می‌شود. با توجه به شرایط جوی این منطقه، یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید از پدیده «شفق قطبی» است؛ منظره‌ای شگفت‌انگیز که حتی عکس‌های آن هم چشم را خیره نگاه می‌دارد چه برسد به حضور در منطقه و لمس اینهمه زیبایی از فاصله‌ای نزدیک. تفریحات زمستانی این منطقه، شامل ماهیگیری روی یخ، سورتمه‌سواری با سگ و کمپینک همراه با راهنمایان محلی است.

سوئد

  1. دریاچه سیلجان Siljan

زیبایی مناظر دریاچه سلیجان، بیشتر در تپه‌ها و جنگل‌های حاشیه آن دیده می‌شود. این دریاچه در استان دالارتا در مرکز کشور واقع شده و در وسیع‌ترین نقطه آن تقریباً 10کیلومتر وسعت دارد و نسبت به بسیاری از دریاچه‌های سوئد پرآب‌تر و عریض‌تر است.

جزیره سولرون در شمال غربی دریاچه، مقصدی عالی برای ورزشکاران، دوست‌داران طبیعت و علاقمندان به فضای باز است و زیبایی آن در ماه‌های بهار و تابستان بیشتر هم می‌شود. شهرهای عجیب و غریبی که در امتداد ساحلی این دریاچه برپا شده‌اند، به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد، خیابان‌های باریک و جذابیتی که دنیای قدیم برای‌مان دارد، شهرت دارند که باعث می‌شود بازدیدکنندگان احساس کنند به یک یا دو قرن گذشته سفر کرده‌اند.

سوئد

  1. دریاچه هیلمارن Hjalmaren

دریاچه هیلمارن با جزایر فراوان، آب‌های زلال و نزدیک بودن به استکهلم، یکی از مقاصد تفریحی سوئد به‌شمار می‌رود. اینجا پناهگاهی است برای مسافرانی که ساکن شهر هستند، به‌دنبال تجربه فضایی باز و عالی می‌گردند اما نمی‌خواهند زمان زیادی را در ماشین و مسیرهای طولانی سپری کنند.

بیشتر زمین‌های اطراف دریاچه از جنگل‌ها و مزارع زیبا تشکیل شده‌اند که سوژه‌ای عالی برای عکاسی به‌شمار می‎روند. زمین‌های اطراف در بسیاری از خلیج‌ها و دریاچه‌هایی با آب نسبتاً کم، پوشش گیاهی انبوه، صخره‌های جلو آمده و کُنده‌های درخت مشخص می‌شود؛ و البته زیستگاهی عالی برای ماهی‌های شکارچی مانند ماهی پیکه هستند.

اگرچه در این منطقه، کوهی را در پس‌زمینه مناظر اطراف نخواهید دید، اما مسطح بودن زمین، فضایی وسیع از منظره دریاچه و جنگل، بدون هیچ ماتعی را ایجاد می‌کند که این فضای باز، حس آرامش و آزادی را تداعی می‌کند.

دریاچه سوئد

  1. دریاچه استورسجون Storsjon

از میان تمام دریاچه‌هایی که در سوئد می‌بینیم، دریاچه استورسجون شناخته‌ترین آنهاست چرا که این دریاچه را خانه یک موجود افسانه‌ای به نام «هیولای دریاچه استورسجون» می‌دانند. کسانیکه ادعا کرده‌اند این هیولا را دیده‌اند، می‌گویند طول آن به 6متر متر می‌رسد؛ گردنی بلند و بدنی به رنگ خاکستری-سبز دارد و شبیه به هیولای لوچ‌نس در اسکاتلند است.

دریاچه استورسجون، با تپه‌ها، جزیره‌های جنگلی و کوه‌های سربه فلک کشیده که اغلب پوشیده از برف هستند، احاطه شده و یکی از دیدنی‌ترین آب‌های سوئد را خلق کرده‌اند. این دریاچه نیز مورد علاقه ماهیگیران بوده که مخصوصاً برای شکار قزل آلای معروف آن به این دریاچه می‌آیند. حتی در زمستان هم ماهیگیری روی یخ، به‌عنوان تفریحی محبوب در این دریاچه ادامه دارد.

سوئد

  1. دریاچه مالارن Malaren

مالارن که اغلب با نام انگلیسی آن، مالار خوانده می‌شود؛ سومین دریاچه بزرگ سوئد است. از آنجا که فقط چند کیلومتر از غرب استکهلم فاصله دارد، یکی از پربازدیدترین دریاچه هاست.

در اعصار گذشته، این دریاچه بخشی از دریاچه بالتیک بود، اما پایین آمدن سطح آب در قرن 10 و 11 باعث شد که این دریاچه به‌طور دائمی از سه سو با خشکی محصور شود و به شکل امروزی دربیاید.

اگرچه بیشتر زمین‌های اطراف دریاچه جنگلی است اما چند زمین گلف در آن ساخته شده که تضاد خیره‌کننده‌ای از سازه دست بشر را در کنار مناظر طبیعی ایجاد کرده است. همچنین این دریاچه، با پل‌های منحصر به‌فرد، شهرهای کوچک و استراحتگاه‌هایی در سواحل پردرخت آن، شناخته شده است.

سوئد

  1. دریاچه وانرن Vanern

قدمت دریاچه وانرن و مناطق اطراف آن با قلعه‌هایی در ساحل خود، به قرن سیزدهم میلادی بازمی‌گردد. این منطقه برای قرن‌ها جایگاهی ویژه در اقتصاد و رشد سوئد داشته است. بسیاری از روستاهای اطراف این دریاچه هنوز با ماهیگیری، روزگار خود را می‌گذرانند.

وانرن بزرگترین دریاچه سوئد است و در مرکز کشور، در امتداد خط شرقی – غربی بین اسلو و استکهلم قرار دارد.

زمین‌های تقریباً مسطح اطراف دریاچه، خلیج‌های پرتعداد آن و همچنین جزایر و شبه جزیره‌های اطراف، آن را به یکی از دیدنی‌ترین دریاچه‌ها تبدیل کرده است. به‌خصوص غروب‌های این دریاچه بسیار معروف هستند به‌همین دلیل، بسیاری گردشگران، تفریح خود را برای بعدازظهر و غروب زمان‌بندی می‌کنند.

دریاچه سوئد

  1. درایچه واتِرن Vattern

دریارچه واترن، با فانوس دریایی زیبا، مناطق وسیعی از زمین‌های زراعی و سواحل شنی سفید، مطمئناً یکی از دیدنی‌ترین دریاچه‌های سوئد است. اگرچه این عنوانی است که چند دریاچه دیگر سوئد نیز مدعی آن هستند، اما به‌دلیل زیبایی انکارناپذیر و موقعیت نسبتاً مرکزی واترن، می‌بینید که پس از سفر به این دریاچه، دیگر نیازی به بازدید از دریاچه‌های مدعی دیگر نخواهید داشت.

شعر معروف «هجو» که در ساحل غربی دریاچه قرار دارد یکی از معدود نمونه‌های باقی مانده در نوع خود است؛ یعنی شهری کاملاً برساخته از چوب، معماری زیبا به سبک نوردیک، که مورد پسند گردشگران، عکاسان و هنرمندان قرار می‌گیرد. این شهر عجیب، برای کسانیکه قصد دارند با جذابیت دنیای قدیم سوئد آشنا بشوند، بسیار دیدنی خواهد بود.

این دریاچه با چند ساحل در نزدیک آن، برای شنا و آفتاب گرفتن، عالی است که این امکان به‌صورت رایگان در اختیار همه قرار دارد. تورهای قایق پدالی هم برای طی کردن مسیر جذاب رودخانه، دیدن مناظر عالی و به‌دست آوردن تجارب جدید، دردسترس هستند.

سوئد

 

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.