ساحل مکسر، استان هرمزگان

4
از 41 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اینجا عجیب‌ترین ساحل ایران است + تصاویر
07 دی 1399 08:00
2

ساحل مکسر یکی از سواحل جنوبی ایران در غرب استان هرمزگان است. این ساحل، حاصل میلیون‌ها سال فرسایش طبیعت بوده که تلاقی کوهستان و دریا را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این جاذبه زیبا از استان هرمزگان رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

معرفی ساحل مکسر

استان هرمزگان یکی از استان‌های زیبای ایران است که بخشی از آن بافت کوهستان و ساحل در کنار هم قرار می‌گیرد. ساحل مکسر یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های این تلاقی است که با صخره‌های عجیب با شیارهای زیبا، به استقبال گردشگران می‌رود. صخره‌ها و سازه‌های ساحل مکسر بر اثر میلیون‌ها سال فرسایش و نفوذ آب بر آن‌ها ایجاد شده است. رد موج‌ها و آب بر روی صخره‌ها به وضوح دیده می‌شود.

ساحل مکسر
منبع: از سایت toptourist

 

ویژگی خاص و منحصر به فرد ساحل مکسر

همانطور که گفته شد، مهم‌ترین ویژگی ساحل مکسر، شکل ظاهر و ساختار متفاوت صخره‌های آن است. این ساحل که کوهستان را به دریا وصل می‌کند، بهترین نمونه تلاقی کوهستان با دریا در استان هرمزگان است. فرسایش آب، طوفان‌ها و باران‌های موسومی دست در دست هم داده‌اند و باعث ایجاد این اشکال بر روی صخره‌ها شده‌اند.

شیارهای پیچ در پیچی که روی صخره‌های ساحل دیده می‌شود، درست مانند یک قاب نقاشی طبیعی است که هر لحظه تغییر می‌کند. اگر اهل عکاسی باشید، اینجا بهترین نقطه برای ثبت تصاویر خارق‌العاده است. ویژگی دیگر ساحل مکسر، بافت شنی بخشی از آن است. در قسمتی از ساحل، می‌توانید شن‌های نرم را شاهد باشید که برای پیاده‌روی فوق‌العاده است.

هرمزگان
منبع: از سایت toptourist
هرمزگان
منبع: از سایت toptourist

 

نام ساحل مکسر

اما نام ساحل مسکر از کجا آمده و به چه معنایی است. ساکنان این منطقه از استان هرمزگان به زبان عربی صحبت می‌کنند. به همین دلیل بخش‌های بسیاری از منطقه و سواحل این قسمت از استان به نام‌های عربی و با گویش مردم منطقه انتخاب شده‌اند. ساحل مکسر نیز از کلمه «ام‌اکسر» از زبان عربی، گرفته شده است.

ام‌اکسر در زبان عربی یعنی شکسته یا خرده شده که به شکستگی‌های فراوان در ساحل مکسر اشاره دارد. صخره‌ها و سازه‌های سنگی که در ساحل مکسر دیده می‌شود، در نگاه اول به نظر خرده یا شکسته هستند.

ساحل مکسر، استان هرمزگان
منبع: از سایت toptourist
ساحل مکسر، استان هرمزگان
منبع: از سایت نابرو

 

دسترسی به ساحل مکسر

ساحل مکسر در بخش شیب‌کوه از شهرستان بندرلنگه قرار دارد. برای سفر به ساحل مکسر دو مسیر پیش روی خود دارید؛ مسیر اول از سمت شهر بندر لنگه است. به بندر لنگه که رسیدید، باید به سمت غرب بروید. ساحل مکسر در میانه جاده مقام به بستان قرار گرفته است.

اما اگر از سمت شهر پارسیان به ساحل مکسر سفر می‌کنید، ابتدا از روستای زیارت و مغدان باید بگذرید. ساحل مکسر قبل از بندر مقام در حاشیه خلیج فارس دیده می‌شود.  در صورتی که خارج از استان هرمزگان هستید، پیشنهاد می‌شود خود را به شهر پارسیان برسانید و از طریق این شهر به ساحل مکسر سفر کنید.

ساحل مکسر هرمزگان
منبع عکس: سایت waterhouse

 

جاذبه‌های ساحل مکسر

از مهم‌ترین جاذبه‌های ساحل مکسر باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهم‌ترین دیدنی و جاذبه ساحل مکسر، صخره‌های زیبا و منحصربه فرد آن است. صخره‌هایی که هر کدام به شکلی متفاوت از یکدیگر هستند. همچنین، این ساحل برای رصدستارگان و  عکاسی از شب بسیار مکان مناسبی است. میزان‌ آلودگی نوری این منطقه به نسبت دیگر مناطق بسیار کم‌تر است.
  • ساحل مکسر، تنوع حیات‌وحس دارد که مهم‌ترین آن، لاک‌پشت پوزه عقابی است. ساحل مکسر زیستگاه این لاک‌پشت در حال انقرض است. در ساحل مکسر می‌توان انواع گوش‌ماهی‌ها و صدف‌ها را دید و در آب‌های ساحل مکسر نیز سفره‌ماهی و عروس دریایی را می‌توانید، ببینید.
  • روی بخشی از صخره‌های ساحل مکسر، خزه‌‌های سبز رنگ دیده می‌شود که چشم‌انداز زیبایی ایجاد کرده است. البته قسمتی از صخره‌ها که به رنگ سبز هستند، محل تجمع پلانگتون‌ها هستند. البته این قسمت بسیار محدود و کوچک است.
  • از جاذبه‌های نزدیک به ساحل مکسر، می‌توان به ساحل پارسیان و بندر مقام اشاره کرد. ساحل پارسیان و بندر مقام، مهم‌ترین مقاصد گردشگری استان هرمزگان نیز به حساب می‌آیند. همچنین از بندر مقام می‌توانید با قایق‌های ماهی‌گیری، خود را به جزیره مرجانی لاوان برسانید. این جزیره یکی از دست نخورده‌ترین و بکرترین جزایر استان هرمزگان است.
ساحل مکسر، استان هرمزگان
منبع عکس: از سایت pampa
ساحل مکسر، استان هرمزگان
منبع عکس: از سایت pampa
ساحل مکسر
منبع عکس: از سایت pampa

 

بهترین فصل سفر به ساحل مکسر

همانطور که گفته شد، ساحل مکسر در استان هرمزگان قرار دارد. این منطقه مانند دیگر نقاط استان، دارای اقلیم گرمسیری است. گرما و رطوبت در نیمه اول سال بسیار زیاد می‌شود و سفر به این منطقه در این زمان تا حدودی با مشکل و سختی همراه خواهد بود. اما نیمه دوم سال یعنی فصل پاییز و زمستان، ساحل مکسر مانند دیگر نقاط استان هرمزگان از هوای مطبوعی دارد.  

ساحل مکسر
منبع عکس: از سایت pampa

 

سخن پایانی

ساحل مکسر در غرب استان هرمزگان، درست در نقطه‌ای که کوهستان با دریا به هم می‌رسند، قرار دارد. این ساحل یکی از ساحل‌های زیبا و البته متفاوت استان هرمزگان به حساب می‌آید. در اینجا طبیعت طی میلیون‌ها سال مناظر و چشم‌اندازهای بی‌نظیری ایجاد کرده است. به همین دلیل در سفر خود به این ساحل مراقب رد پا و اثرات خود باشیم. طبیعت برای حذف اثرات ما باید میلیون‌ها سال تلاش کند. برخی از رفتارهای ما می‌تواند جبران ناپذیر باشد و طی میلیون‌ها سال دیگر هم از بین نرود.

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی