سوالات متداول درباره سفر به سریلانکا در دوران کرونا

3
از 3 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
همه آن چیزی که باید درباره سفر به سریلانکا در دوران کرونا بندانید
14 اسفند 1399 08:00
0

تورهای نوروزی 1400

اگر همیشه در فکر سفر به جزیره بهشت‌مانند سریلانکا بوده‌اید. مرزهایش بازگشایی شده و تحت شرایطی خاص می‌توانید به آنجا سفر کنید. تدابیری در سریلانکا انجام شده تا بتوانید با خیال راحت به آن سفر کنید و نگران بیماری نباشید. اگر نیاز به اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی سفرتان دارید می‌توانید به این سایت مراجعه کنید www.srilanka.travel/helloagain و درباره هر آنچه برای یک سفر خارق‌العاده به سریلانکا نیاز دارید، بخوانید و در نتیجه مطمئن شوید که اوقات خوشی را در این منطقه سپری می‌کنید.

سریلانکا

امّا در اینجا به لیستی از سوالات که ممکن است درباره سفر به سریلانکا در دوران کرونا به ذهنتان برسد پاسخ داده‌ایم تا شرایط سفر به سریلانکا در دوران کرونا برایتان شفاف‌تر شود.

1. از چه زمانی فرودگاه بازگشایی می‌شود و پذیرای مسافران شده است؟

21 ژانویه 2021.

 

2. آیا برای اقامت در سریلانکا، حداقل مدت اقامت وجود دارد؟

اگر با تورهای مسافرتی سفر میکنید خیر. حتّی می‌توانید سفری سه یا چهار روزه داشته باشید. اما اگر سفر انفرادی دارید بله و باید در ابتدای مراجعه 2 هفته را در قرنطینه بمانید

 

3. آیا در سریلانکا قانون قرنطینه 14 روزه وجود دارد؟

برای کسانی که با تورهای مسافرتی سفر میکنند خیر.

 

4. چگونه برای ویزا اقدام کنم؟

درخواست برای تمامی ویزاها باید به شکل آنلاین و از طریق پورتال مهاجرت ETA ثبت شود. پیش از درخواست ویزا، به تأیید رزرو‌‌ هتل، نوبت‌گیری آزمایش PCR و بیمه کرونا نیاز دارید که همگی باید از طریق اقامتگاهی که برای سفر انتخاب می‌کنید، هماهنگ و پرداخت شود. توجه داشته باشید که اقامتگاهتان  باید گواهی "Safe and Secure Level 1" را داشته باشد که نشان می‌دهد پروتکل‌های سلامت را رعایت می‌کند و جزو اقامتگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت سریلانکا هستند.

هتل به شما یک شماره مرجع می‌دهد که باید در درخواست ویزا و در بخش جزئیات، تماس وارد کنید. در این بخش از شما درباره آدرستان در سریلانکا پرسیده شده که شما باید نام هتل، آدرس و شماره مرجع صادر شده را یادداشت کنید.

اگر هم با تورهای مسافرتی سفر خواهید کرد که آژانس شما برای شما اقدام خواهد کرد

 

5. گردشگران از هر کشوری می‌توانند به سریلانکا سفر کنند؟

در سریلانکا از شهروندان تمام کشورها استقبال می‌شود؛ مگر اینکه محدودیت‌هایی مشخص شده باشد. در حال حاضر شهروندان انگلیسی، به دلیل نگرانی‌های مرتبط با شرایط سلامت، با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل  info@srilanka.travel در تماس باشید.

 

6. آیا لازم است بیمه کرونا (کوید19) داشته باشم؟

بله. برای سفر به سریلانکا باید بیمه یک ماهه کرونا با پوشش 50 هزار دلاری تهیه کنید. هزینه این بیمه 12 دلار آمریکا است و شرکت بیمه مردم (PLC) آن را ارائه می‌دهد. دریافت این بیمه اجباری است و بدون آن، پروسه ویزا انجام نمی‌شود. برای اطلاعات بیشتر به سایت  www.srilanka.travel/helloagain  مراجعه کنید.

در ایران نیز بیمه سامان در همکاری با آژانس مسافرتی الفبای سفر بیمه مسافرتی با پوشش های زیر را ارائه میدهد :

تمامی مسافرین توسط شرکت بیمه تا سقف ۵۰،۰۰۰ دلار تحت پوشش هستن و تمامی هزینه‌های مسافرین برای چهارده روز قرنطینه (اعم از : هزینه ی اقامت،پرواز برگشت به ایران،درمان، خرید دارو، اورژانس ، خوراک و ... ) به عهده ی شرکت بیمه است و پرداختها تماما در سریلانکا توسط شرکت بیمه انجام میشه و مسافرین هیچ مبلغی پرداخت نخواهند کرد. مسافرینی که به کرونا مبتلا شوند پس از چهارده روز و منفی شدن تست، توسط ایرلاین امارات و یا قطرایرویز به صورت رایگان به ایران بازمیگردند.

 

 7. هزینه بیمه‌‌ی یک ماهه با پوشش 50 هزار دلار چقدر است؟

12 دلار.

 

8. چگونه می‌توانم بیمه اجباری کرونا (کوید19) را تهیه کنم؟

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.srilanka.travel/helloagain مراجعه کنید، پس از ثبت درخواست، به درگاه پرداخت منتقل می‌شوید. استفاده از اپلیکیشن گردشگری ‘Visit Sri Lanka’ این پروسه را راحت‌تر خواهد کرد. در ایران نیز میتوانید به بیمه سامان مراجعه کنید

 

9. اگر مدت اقامتم بیشتر از 30 روز باشد، باز هم به بیمه کرونا (کوید19) احتیاج هست؟

بله. باید برای بیمه یک‌ماهه کوید19 با پوشش 50 هزار دلار، 12 دلار بپردازید. این بیمه برای سفر به سریلانکا اجباری است. اما اگر مدت اقامت شما بیش از 30 روز است، باید بیمه خود را تمدید کنید. برای این کار با شماره 1912 تماس بگیرید.

 

10. برای ورود به سریلانکا باید اظهارنامه سلامت ارائه کنم؟

بله. نسخه‌‌ی تکمیل‌نشده فرم را قبل از سوار شدن به هواپیما، در طول سفر یا هنگام رسیدن به فرودگاه به شما می‌دهند. باید فرم را پر کنید و نسخه تکمیل شده را در کانترِ سلامتِ فرودگاه تحویل دهید. همچنین می‌توانید فرم اظهارنامه سلامت را از وبسایت www.srilanka.travel/helloagain  دانلود کنید.

 

11. اگر واکسینه شدم، باز هم باید پروتکل‌های سلامت را رعایت کنم؟

بله. در حال حاضر هیچ استثنایی برای رعایت پروتکل‌ها، وجود ندارد. تمام این پروتکل‌ها باید رعایت شوند، چه شخص واکسینه شده باشد و چه نشده باشد.

 

12. اگر واکسینه شده باشم، باز هم نیاز به انجام تست PCR هنگام ورود است؟

بله. در حال حاضر هیچ استثنایی برای افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند وجود ندارد. تمام پروتکل‌های سلامت باید رعایت شوند.

 

13. از کجا می‌توانم به لیست اقامتگاه‌های دارای گواهی Safe & Secure دسترسی پیدا کنم؟

به سایت www.srilanka.travel/helloagain  مراجعه کنید.

 

14. گواهی Safe & Secure چیست؟

اقامتگاه‌هایی هستند که پروتکل‌های بهداشتی کوید19 را رعایت کرده و از دستورالعمل‌های گردشگری پیروی می‌کنند. شرکتی مستقل، اقامتگاه‌ها را ارزیابی کرده و به آن دسته از اقامتگاه‌ها که واجد شرایط بودند یک کدQR  اختصاصی داده است. طبیعتاً، ارزیابی این اقامتگاه‌ها مرتب تکرار می‌شود. با اسکن کردن کد QR، نه تنها می‌توانید به اطلاعات کلی هتل دسترسی داشته باشید، بلکه می‌توانید هرگونه نقض پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها را به سرعت و با مدارک تصویری به سازمان گردشگری سریلانکا گزارش دهید.  سازمان گردشگری سریلانکا معتقد است که این گواهی‌ها حسی از اعتماد، امنیت و اطمینان را به تمام مسافران بین‌المللی منتقل می‌کند. در سریلانکا هتل‌هایی که این گواهی را دارند، تشویق می‌شوند qr کد گواهی ‌شان برای همه مسافران در دسترس باشد.

 

15. گواهی Safe & Secure Level 1 چیست؟

میان تمام اقامتگاه‌هایی که گواهی ایمنی گرفتند، تعدادی فقط به گردشگران خارجی در 14 روز اول بازدیدشان، خدمات می‌دهند. بومیان و شهروندان سریلانکایی نمی‌توانند در این اقامتگاه‌ها، اقامت داشته باشند. بومیان حتّی نمی‌توانند مراسم‌ خود را در این هتل‌ها برگزار کنند یا رویدادی در آنها داشته باشند. به این اقامتگاه‌ها گواهی ایمنی سطح یک داده شده است.

 

16. می‌توانم در هتل درمانی و مرکز سلامت آیورودا (Ayurveda) اقامت داشته باشم؟

شما می‌توانید در هر هتلی که گواهی ایمنی سطح یک را دارد، اقامت داشته باشید.

 

17. آیا امکان استفاده از تمام خدمات هتل را دارم؟

بله. بازدیدکنندگان می‌توانند از همه امکانات هتل مانند باشگاه ورزشی، استخر، سونا و غیره استفاده کنند.

 

18. آیا بیشتر از 14 روز در یک اقامتگاه می‌توانم اقامت کنم؟

بله.

 

19. آیا می‌توانم هتل‌هایم را تغییر دهم؟

در صورتیکه سفر انفرادی به سریلانکار دارید میبایست در 14 روز اول اقامتتان حتما باید در یکی از هتل‌هایی که گواهی ایمنی سطح یک (safe and secure level 1) را دارند، اقامت کنید. بعد از 14 روز، می‌توانید در هر اقامتگاهی که تمایل داشتید بمانید، حتّی اگر اقامتگاه مورد نظرتان گواهی ایمنی سطح یک نداشته باشد. اما در صورتیکه باتورهای مسافرتی سفر میکنید نیازی میتوانید در طول مدت اقامت خود هتلها و شهرهای محل اقامت خود را تغییر دهید

 

20. آیا می‌توانم از جاذبه‌های گردشگری بازدید کنم؟

بله. گردشگران می‌توانند از حداکثر 14 جاذبه گردشگری که تائیدیه وزارت بهداشت را دارند، بازدید کنند. برای جزئیات بیشتر به صفحه www.srilanka.travel/helloagain مراجعه کنید

 

21. بعد از 14 روز می‌توانم از همه جاذبه‌ها بازدید کنم؟

در صورتیکه به صورت انفرادی سفر کردید بله.

 

22. امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را در مدت بازدیدم دارم؟

در صورتیکه به صورت انفرادی سفر میکنید خیر. در 14 روز ابتدایی، اجازه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را نخواهید داشت، البته بعد از آن هم توصیه می‌شود از آنها استفاده نکنید.

 

23. باید قبل از ورود به سریلانکا برای آزمایش PCR نوبت بگیرم؟

بله. تمام مسافران، باید قبل از ورود به سریلانکا برای آزمایش PCR  نوبت بگیرند. تعداد این آزمایش، بسته به مدت زمان اقامت متفاوت است. اما در هر حال اجباری و بخشی از پروسه ویزا است. اولین آزمایش PCR  در ورود شما به هتل و قبل از پذیرش انجام می‌شود. آزمایش دوم 5 تا 7 روز بعد، یا زمانی‌ که فردی علائم کرونا نشان دهد، انجام می‌شود. اگر مدت زمان اقامت شما 7 روز است، باید هزینه 2 آزمایش PCR  را بپردازید. اگر مدت زمان اقامت شما بیش از 7 روز است، باید هزینه 3 آزمایش PCR  را بپردازید. قیمت هر آزمایش به ازای هر فرد 40 دلار آمریکا است.

اما اگر با تورهای مسافرتی سفر میکنید این شرایط برای شما اجرا میشود :


برای سفر به سریلانکا باید تست PCR بدید که هزینه تستهای pcr با آژانس مسافرتی هست و برای مسافرین آژانسها الفبای سفر کاملا رایگان هست. زمان انجام تست ها به این صورت هست :

  •  تست اول: تا ۹۶ ساعت قبل از پرواز
  •  تست دوم: به محض رسیدن به هتل و در هتل محل اقامت انجام میشه
  •  تست سوم: ۷۶ ساعت قبل از بازگشت به ایران و در هتل محل اقامت انجام میشه.

 

24. بعد از رسیدن به سریلانکا، کجا می‌توانم آزمایش PCR را انجام دهم؟

آزمایش PCR  در اقامتگاه شما که گواهی ایمنی سطح یک را دارد، انجام خواهد شد. یک آزمایشگاه خصوصی که تأیید وزارت بهداشت را دارد، این آزمایشات را انجام می‌دهد.

 

25. قبل از ورودم، آزمایش PCR مورد تأیید را کجا می‌توانم انجام دهم؟

مسافران باید قبل از سفر به سریلانکا و در کشور مبدأ، در یکی از آزمایشگاه‌های معتبر، آزمایش PCR را انجام دهند و تنها زمانی اجازه ورود به سریلانکا را دارند که نتیجه آزمایش منفی باشد. آزمایش باید حداکثر 96 ساعت قبل از پرواز انجام شده باشد. این پروسه اجباری است و باید جزئیات آن را از شرکت هواپیمایی یا آژانسهای مسافرتی مربوطه بخواهید.

 

26. آیا هر هتل مأمور درمانی مخصوص به خود را دارد؟

بله. برای همه اقامتگاه‌هایی که گواهی ایمنی سطح یک را دارند، مأمورِ درمانیِ اختصاصی در نظر گرفته شده است.

 

27. اگر آزمایش کوید19 شخصی با علائم کرونا مثبت باشد، چه می‌شود؟

مسئولین اقامتگاه با مشورت پزشک هتل یا مسئولین سلامت، شما را در یک بیمارستان خصوصی که تحت نظر وزارت بهداشت است، بستری می‌کنند. بیمه کرونا، هزینه‌های مرتبط با درمان، شامل هزینه آمبولانس و بیمارستان را تا سقف 50 هزار دلار و برای یک ماه پرداخت می‌کند.

 

28.اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد اما فرد علائم نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 مبتلایانی که علائم ندارند، در بخش خلوتی از هتل قرنطینه خواهند شد و تحت نظر شدید پزشک هتل و مسئولین درمانی قرار خواهند گرفت. اگر نیاز به بستری کردن فرد در بیمارستان خصوصی باشد، بیمه کوید19، هزینه‌ها را تا سقف 50 هزار دلار برای یک ماه پوشش خواهد داد.

 

29. اگر نتیجه آزمایش فردی مثبت باشد، چه اتفاقی برای اطرافیان و کسانی که با او در ارتباط بودند خواهد افتاد؟

آنها هم در بخش خلوتی از هتل قرنطینه می‌شوند و تحت نظر پزشک و مسئولین درمانی قرار می‌‌گیرند. اگر بنا به تشخیص پزشک، در قرنطینه نگه داشته شوند یا به بیمارستان خصوصی فرستاده شوند، بیمه کوید19 هزینه‌ها را تا سقف 50 هزار دلار برای یک ماه پوشش می‌دهد.

 

30. اگر به بیماری دیگری مبتلا شوم، چه می‌شود؟

مأمور درمانی هتل مشخص می‌کند که پروسه درمان چه خواهد بود و هزینه‌های آن را بیمه درمانی شخصی شما پوشش می‌دهد. بیمه کوید19، هیچ بیماری دیگری را پوشش نمی‌دهد.

 

31. اگر نتیجه آزمایش PCR منفی بود، آیا امکان ملاقات و ارتباطم با بومیان وجود دارد؟

 خیر. در 14 روز ابتدایی سفرتان، اجازه مراوده و معاشرت با ساکنین را ندارید. اما با پروتکل‌های بهداشتی و حباب زیستی، می‌توانید از جاذبه‌های متعددی بازدید کنید. هدف، فراهم کردن شرایطی است که علاوه بر تجربه لذت‌های سفر، مسافران و ساکنین سریلانکا در سلامت و امنیت باشند. لطفا این حباب زیستی را مختل نکنید. بعد از 14 روز، فرصت ملاقات با بومیان را خواهید داشت.

 

32. آیا بومیان اجازه دارند در هتل‌هایی که دارای گواهی ایمنی سطح یک هستند، اقامت داشته باشند؟

خیر. به علاوه، در 14 روز ابتدایی اقامت در این اقامتگاه‌ها که انحصارا به مسافران غیربومی خدمت‌رسانی می‌کنند، مسافران اجازه مراوده و معاشرت با بومیان، یا فعالیّت‌های مشابه را نخواهند داشت.

 

33. آیا کارکنان هتل ‌می‌توانند هر زمانی که خواستند، هتل را ترک کنند؟

خیر. تمام کارکنانی که با میهمانان در ارتباط هستند، اجازه ندارند تا پایان مدت قرنطینه 14 روزه و آزمایش منفی PCR، هتل را ترک کنند.

 

34. آیا در مورد کارمندان هتل فرایند ارزیابی ریسک انجام می‌شود؟

بله. تمام کارکنان هتل بر این اساس ارزیابی می‌شوند. پزشک هتل و مأمور درمانی، ناظران این ارزیابی خواهند بود.

 

35. آیا نظارتی بر کارکنان هتل برای ابتلا به کوید19 وجود دارد؟ 

بله. مطابق با دستورالعمل‌های بهداشت کاری که وزارت بهداشت و سلامت آن‌ها را منتشر کرده است، کارکنان هتل مرتباً آزمایش می‌شوند.

 

36. لزومی دارد که اطرافیان مسافران هم قرنطینه شوند؟ 

تمام کسانی که مسافران را در مدت زمان سفرشان همراهی می‌کنند، از جمله: راهنمایان تور، رانندگان جیپ‌های سافاری، رانندگان اتوبوس، سایر رانندگان، دستیاران و مترجمان باید 14 روز قرنطینه شوند مگر اینکه تمام مدت لباس محافظتی بر تن داشته باشند. مسئولین سلامت در این مدت بر روند آنها نظارت داشته و البته آزمایش PCR هم انجام می‌شود.

 

37. چطور می‌توانم به آخرین اطلاعات مرتبط با دستورالعمل‌های سلامت سریلانکا دسترسی داشته باشم؟

به وبسایت www.srilanka.travel/helloagain مراجعه کنید. در این وبسایت، تمام اطلاعاتی که برای تنظیم برنامه سفرتان به سریلانکا لازم دارید را پیدا می‌کنید. در این وبسایت می‌توانید به دستورالعمل‌های سلامت که وزارت بهداشت آنها را منتشر می‌کند، دسترسی داشته باشید. این دستورالعمل‌ها دائما در حال به روزرسانی و بازنگری هستند.

فراموش نکنید که همیشه به آخرین نسخه مراجعه کنید.

 

38. ظرفیت آزمایش PCR، روزانه چند گردشگر است؟

از 13 ژانویه 2021، 2500 آزمایش در روز، اما این تعداد در هفته‌های آینده به 3300 آزمایش افزایش می‌یابد.

 

39. آیا شهروندان دوتابعیتی می‌توانند از روش گردشگری پیروی کنند؟

بله، شهروندان دو تابعیتی ، همسران افراد بومی که تابعیت غیربومی دارند و مسافران بخش اکونومی که پاسپورت خارجی دارند، همه می‌توانند از طریق گردشگری و بدون قرنطینه وارد سریلانکا شوند منوط به اینکه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های سلامت را رعایت کنند.

 

40. آیا به همه سوالات پاسخ دادیم؟

اگر به همه سوالاتتان پاسخ ندادیم، می توانید از طریق آدرس ایمیل  info@srilanka.travel یا شماره تماس 1912، برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط باشید.

 

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.