چگونه سفرهای کمپینگ ارزان و مطمئن داشته باشیم

4.2
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
فوت و فن‌های سفر ارزان و کم‌خطر
09 فروردین 1400 08:00
1

حالا که کرونا دست بردار نیست و همچنان با قدرت قربانی می‌گیرد، باید ما هم همچنان مراقب باشیم و از سفر خودداری کنیم. امّا اگر قرار به سفر کردن باشد، سفرهای طبیعت‌گردی و به دور از جمعیت، انتخاب مناسب‌تری هستند. البته سفرهای کمپ و اقتصادی بعد از کرونا هم بسیار پرطرفدارند و می‌توانید بعد از پایان پاندمی، یک استراحت درست و حسابی را با کمپینگ تجربه کنید. به همین منظور، در این متن می‌خواهیم یادبگیریم چطور یک سفر کمپ مطمئن و کم‌خرج داشته باشیم؟

درست است که تهیه وسایل و تجهیزات مارک‌دار و گران‌قیمت خیالمان را انگار راحت‌تر می‌کند و حس بهتری ایجاد می‌کند، اما اگر قرار باشد معنی کمپینگ و طبیعت‌گردی با خریدن مدام تجهیزات گران‌قیمت گره بخورد، بسیاری از افراد مجبورند به طور کلی قید آن را بزنند. واقعیت این است که هیچکس برای انجام یک کمپینگ خوب، نیازی به داشتن لوازم جانبی، خوراکی‌ها و وسایل گران قیمت ندارد. برای این که به شما ثابت شود، پیشنهادات ما را بخوانید.

تنقلات را زودتر آماده کنید

آجیل‌ و خشکبار یکی از بهترین نوع تنقلات برای سفر و کمپینگ هستند. از آنجا که تهیه آجیل و میوه خشک مخلوط از فروشگاه‌ها یا به شکل بسته‌بندی‌های آماده هزینه‌بر است، می‌توانید در فصل تابستان که میوه‌ها متنوع و فراوان‌ترند آن‌ها را برای فصل بعد خشک کنید.

این نوع خوراکی‌ها هم ارزش غذایی بالایی دارند و هم به دلیل وزن کم، جای زیادی در کوله‌پشتی شما نمی‌گیرند. میوه‌هایی مثل سیب، کشمش، آلو، موز و بادام را در فصل بهار و تابستان تهیه و خشک و انبار کنید. قبل از سفر فقط کافی است آنها را با هم داخل یک ظرف مخلوط کنید.

چادر بزنید

یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های کمپینگ چادر زدن در فضای آزاد و فرصت تماشای آسمان پرستاره در شب‌های مناطق بکر و روستایی است. پیدا کردن محلی در دوردست‌ها و در دل طبیعت برای چادر زدن به تمام سختی‌های کوهپیمایی و گذر کردن از پستی و بلندی‌های طبیعی می‌ارزد.

با این حال فراموش نکنید که هرجا تصمیم به چادر زدن گرفتید، نزدیکانتان را از محل استقرار چادر خود برای مواقع ضروری با خبر کنید. لازم نیست حتما به آنها اطلاع دهید در چه نقطه‌ای چادر زده‌اید، فقط کافیست از قبل آنها را در جریان مسیری که قرار است طی کنید قرار دهید.

سفرهای کمپینگ

فقط تجهیزاتی را بخرید که واقعا ارزش دارند

اگر فرض کنیم کمپینگ شما قرار نیست در شرایط سخت آب‌وهوایی انجام شود، وقتی می‌توانید با 200هزار تومان یک چادر نو یا حتی دست دوم بگیرید، لزومی ندارد 800هزار تومان برای چادر مسافرتی بپردازید. اما این ضرب‌المثل قدیمی هم یادتان باشد «شما آنقدر پولدار نیستید که چیزهای ارزان بخرید!» می‌توانید قبل از خریدن چادر مسافرتی، یکی دو بار همراه کسانی که چادر دارند سفر کنید و ببینید چه نوع چادر مسافرتی برای شما آسان‌تر است و کارتان را راه می‌اندازد.

غذای کمپینگ را خودتان درست کنید

بهترین و آسان‌ترین غذاها برای کمپینگ غذاهای آماده هستند. انواع مختلفی از این نوع غذاها به صورت بسته‌بندی یا کنسروی وجود دارد که تنها لازم است قبل از مصرف آنها را گرم کنید، اما از نظر اقتصادی چندان به صرفه به‌نظر نمی‌رسند. اگر بتوانید سوخت و لوازم مورد نیاز را با خود حمل کنید، روش عاقلانه‌تر درست کردن غذاهایی مثل املت، سوپ‌های ساده و سیب‌زمینی کبابی در محل کمپ است.

در فصل‌های شلوغ و تعطیلات سفر نکنید

در ماه‌هایی که تقاضا زیاد می‌شود، قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کنند؛ از قیمت محل اسکان تا هزینه‌هایی که باید برای خدمات مختلف و مواد غذایی بکنید. بنابراین اگر بتوانید محدودیت‌هایی را که رفتن به دانشگاه، مدرسه رفتن بچه‌ها یا مرخصی گرفتن ایجاد می‌کند مدیریت کنید بی‌خیال «high season» ها بشوید و در روزهای عادی‌تر سفر کنید.

تمام گزینه‌های حمل‌ونقل را بررسی کنید

قیمت بنزین هر سال بیشتر می‌شود و برای رسیدن به مقصد دلخواهتان باید مسافت زیادی را رانندگی کنید یا شاید حتی وسیله نقلیه شخصی نداشته باشید و رانندگی هم بلد نباشید. این موارد هیچکدام نمی‌توانند مانع سفر کمپینگ شوند.

هیچهایک کردن «hitchhiking» یکی از روش‌های سفر کردن بدون پرداخت پول در بسیاری از کشورهای دنیا است که البته در ایران رایج و قاعده‌مند نیست، اما درعوض با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، ون، قطار و حتی شریک شدن یک وسیله نقلیه معمولی با همسفران دیگر می‌توانید در بسیاری از شهرهای کشور راه خود را پیدا کنید.

تجهیزات و لوازم کمپینگ را از حراجی‌ها بخرید

هرچه هوا رو به گرم شدن برود و شرایط جوی برای مسافرت و طبیعت‌گردی مساعد شود، لوازم و تجهیزات مربوط به سفر مثل کیسه‌خواب و چادر یا کوله‌پشتی، کفش‌ و صندل‌های مناسب و مایو شنا هم گران‌تر می‌شوند.

اگر اهل سفر هستید شاید بهتر باشد به جای وسوسه شدن برای خرید در شروع فصل، برخی از این گونه وسایل را آخر فصل و در حراجی‌ها تهیه کرده و برای سال بعد یا سفر در زمان‌های خلوت‌تر کنار بگذارید.

کرایه کنید یا قرض بگیرید

در آخر فراموش نکنید که گذراندن اوقات خوش و خاطره‌انگیز در طبیعت، ربطی به وسایل شما و پولی که برای آنها می‌پردازید ندارد. بسیاری از این تجهیزات مثل چادر مسافرتی یا حتی کفش کوهپیمایی را می‌توانید قرض بگیرید. بسیاری از طبیعت‌گردهای حرفه‌ای چادرها و کیسه خواب‌هایی دارند که خیلی وقت است از آنها استفاده نمی‌کنند.

لذت بردن از زندگی و سفرهای خود را محدود به داشتن بهترین حالت با بهترین هزینه نکنید؛ سعی کنید با برنامه‌ریزی و تأمین تجهیزات لازم با یک کمپینگ درست از سفر و تفریح خود لذت ببرید.

سفرهای کمپینگ

برای داشتن یک کمپینگ مطمئن و کم خطر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  1. سفر یک نفره خود را به دیگران اطلاع دهید: در صورتی که تنها سفر می‌کنید، حتما چند نفر را در جریان قرار دهید. فرقی نمی‌کند در سفر جاده‌ای باشید یا در طبیعت چادر زده باشید؛ حتما در مورد مسیر سفر و زمانی که سپری خواهید کرد با چند نفر صحبت کنید.

  2. از ابزار مسیریابی GPS استفاده کنید: هیچ چیز به اندازه یک ابزار ردیاب GPS شما را از مسیری که طی می‌کنید خاطر جمع نمی‌کند. به کمک این وسیله از طریق سرویس Google Maps GPS مسیریابی دقیق و مطمئنی داشته باشید. گیرنده GPS در تپه‌های ماسه‌ای، بیابان‌ها یا سایر فضاهای باز و پهناور وسیله‌ای ضروری است و مشکل برگشت را حل خواهد کرد؛ در کوهستان اگر هوا مساعد باشد به جای مقایسه مداوم و وقت‌گیر نقشه با توپوگرافی، می‌توانید از مناظر اطراف لذت بیشتری ببرید، اما ارزش واقعی آن در کوهستان، در هوای نامساعد آشکار می‌شود؛ زمانی که علایم زمینی به سبب وجود مه و بارش باران یا برف، مبهم و نامشخص می‌شود و ناچار به توقف اجباری خواهید شد. در این گونه موارد GPS می‌تواند شما را از انتظار در آورد و حتی نجات‌بخش باشد.

  3. جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید: قبل از سفر حتما یک جعبه کمک‌های اولیه سبک و مخصوص طبیعت‌گردی تهیه کنید. در طبیعت برای هرگونه حادثه‌ای باید آماده بود. مدت سفر و مکانی که قرار است به آن جا بروید مشخص می‌کند که در جعبه کمک‌های اولیه چه لوازمی باید قرار گیرد. ابزار درمان تاول، باند استریل، چسب زخم و چسب پارچه‌ای، قیچی کوچک، پماد یا مایع ضدعفونی، قرص‌های مسکن، خودکار و کاغذ در اولویت هستند.

  4. مراقب باشید گزیده نشوید: حشره‌ها، مخصوصا پشه‌ها در فضای باز می‌توانند خیلی خطرناک باشند و سلامت شما را تهدید کنند. بلوزهای آستین بلند، شلوار بلند، لباس‌هایی که رنگ روشن دارند و استفاده از پشه‌کش تا حد زیادی از شما مراقبت می‌کند.

  5. چراغ‌های گازسوز یا بخاری‌ را داخل چادر قرار ندهید: حتما از چراغ‌های شارژی یا دارای باطری برای روشنایی داخل چادر استفاده کنید تا بر اثر دی‌اکسید کربن دچار مسمومیت نشوید.

  6. زیاد با حیوانات صمیمی نشوید: از نزدیک شدن به حیوانات خودداری کنید و با فاصله از تماشای آنها لذت ببرید.

 سفر

کمپینگ از آن دسته سفرهایی است که طرفداران خودش را دارد؛ قرار نیست همه در شرایط سخت و کمی متفاوت طبیعت لذت ببرند، اما بدون شک تجربه آن برای یک بار حسابی ارزشش را دارد. بنابراین با رعایت نکات آن سعی کنید حتما یکبار سفر کمپینگ را تجربه کنید.

 

تألیف: لست‌سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.