8 نکته ضروری برای ایمن کردن خودرو در سفرهای تابستانی

5
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بدون رعایت این نکات، در تابستان با خودرو سفر نکنید!
07 تیر 1400 10:00
0

تابستان در راه است و مقاصد سفرهای تابستانی در سرتاسر دنیا خود را برای پذیرایی از مسافران آماده می‌کنند. اگر شما هم دارید خودتان را برای یک ماجراجویی چند روزه در جاده آماده می‌کنید، فهرست زیر را چند روز قبل ازحرکت آماده کنید تا سفر امن و بی‌خطری داشته باشید.

در سفرهای جاده‌ای وسیله نقلیه شما که می‌تواند یک خودروی شخصی باشد، برای خانواده یا جمع دوستان حکم یک اتاق نشیمن متحرک را دارد، پس بهتر از چند روز قبل از حرکت حسابی به آن برسید و وسایل مورد نیاز برای مراقبت از همراهان و رسیدگی به آن‌ها را تهیه و مرتب کنید.

1. چک‌آپ خودرو را فراموش نکنید

برای این‌که خیالتان از بابت ماشین جمع باشد، حتما قبل از سفر از یک مکانیکی معتبر بخواهید سلامت چرخ‌ها، باطری، کمر‌بندها، آب ماشین، روغن ماشین، باک بنزین و سیستم تهویه هوا را کنترل کند. برای رانندگی در گرمای تابستان روغن موتور خودروی شما باید ویسکوزیته بیشتری داشته باشد. اگر وقت عوض کردن روغن موتور رسیده آن را به تعویق نیندازید. برف‌پاک کن و آبپاش برای تمیز کردن شیشه گرد و خاک از روی شیشه ماشین در روزهای گرم تابستان اهمیت زیادی دارند، پس حتما از تعمیرکار خودرو بخواهید آن‌ها را هم بررسی کند.

چک‌آپ خودرو

2. قبل از حرکت از وضعیت جاده‌ها اطلاع کسب کنید

آماده شدن برای راه بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. حتی اگر قبلا بارها به مقصد مورد نظر سفر کرده باشید، باز هم باید قبل از حرکت جاده‌هایی را که از آن‌ها عبور خواهید کرد روی نقشه بررسی کنید و به توصیه‌هایی که در مورد آن مسیرها مخصوصا در تعطیلات عمومی و روزهای خاص از طریق اخبار داده می‌شود خوب گوش دهید.

بخش گويا و اپراتوری سامانه جامع اطلاع رساني 141، مرکز مدیریت راه‌های کشور است که وضعیت آب و هوای جاده‌های کشور را به همراه تصاویر دوربین‌های نظارتی سطح کشور و میزان تردد جاده‌ای را اطلاع‌رسانی می‌کند. این سامانه هم به صورت تلفنی با تماس به شماره 141 آماده پاسخگویی است و هم در سایت 141.ir کلیه اطلاعات لازم را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد.

سفر

3. خواب و استراحت کافی داشته باشید

آمار نشان می‌دهد که علت بخش بزرگی از تصادف‌های جاده‌ای به خستگی و خواب‌آلودگی راننده برمی‌گردد. فقط زمانی رانندگی کنید که کاملا هوشیار هستید و به قدر کافی استراحت کرده‌اید. حتما از یک شخص مورد اعتماد بخواهید روی صندلی کمک راننده بنشیند و در طول راه چند بار جایش را با شما عوض کند.

4. فهرستی از وسایل ضروری تهیه کنید

قرار دادن این فهرست در ماشین عاقلانه‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید:

  • چند بطری بزرگ یا یک دبه آب
  • پتوی مسافرتی گرم
  • چراق قوه
  • آتش‌زنه
  • کابل چند رشته (برای استارت ماشین به کمک باطری یک خودروی دیگر)
  • لوازم یدکی برای تعویض تایر
  • تلفن همراه و شارژر
  • جعبه کمک‌های اولیه

5. تهدیدهای آفتاب تابستان را جدی بگیرید

تمام سرنشین‌های ماشین علاوه بر قرار استفاده از کرم ضد آفتاب برای مراقبت از پوست در تابستان، باید آن را در کیف یا کوله‌پشتی خود هم همراه داشته باشند. عینک دودی نباید فراموش شود و چه بهتر که از نقاب ساده، کلاه حصیری یا کلاه نقاب‌دار هم استفاده شود. در صورت امکان شیشه عقب ماشین را به سایبان شیشه ماشین (آفتابگیر) هم مجهز کنید. وقتی از ماشین پیاده می‌شوید روی صندلی‌ها را با لحاف بپوشانید تا داغ نشوند. هرگز بچه‌های کوچک یا حیوانات خانگی مثل سگ را در ماشین با درها و پنجره‌های بسته تنها نگذارید. در گرمای تابستان، داخل ماشین در عرض چند ثانیه تا 50 درجه سانتی‌گراد گرم می‌شود و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

6. صندلی عقب خودرو را کنترل کنید

اگر با کودک کم سن و سال سفر می‌کنید، حتما قفل‌های ایمنی کودک را فعال کنید. هرگونه مواد سمی مثل آب واشر را از اطراف صندلی‌های عقب ماشین بردارید. مراقب گره‌های روکش صندلی که راحت باز می‌شوند و هرگونه درز و فاصله بین نشیمنگاه‌ها باشید و وسایلی مثل کتاب و اسباب‌بازی‌ها را هنگامی که ماشین در حال حرکت است جمع کنید. وقتی خودروی شما با سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند، پس هرچیزی که داخل آن باشد هم با همین سرعت در حرکت است. اگر با این سرعت خودروی شما ناگهان توقف کند هر چیزی که به جایی بسته نشده باشد به حرکت ادامه می‌دهد تا در نهایت با چیزی برخورد کند.

ایمن کردن خودرو

7. آب بنوشید

از کمک راننده بخواهید در فواصل مشخص به شما آب یا یک نوع نوشیدنی بدهد. علاوه بر این‌که هر دو ساعت جای خود را با کمک راننده عوض می‌کنید، آب، آب میوه، چای یا قهوه بنوشید. برای روزهای گرم و طولانی تابستان می‌توانید از قبل شربت‌هایی مثل شرب آب لیمو، شربت خاکشیر یا تخم شربتی درست کنید. این نوع نوشیدنی‌ها عطش شما را برطرف می‌کنند و جلوی دفع سریع آب را می‌گیرند، بنابراین دیرتر تشنه می‌شوید.

8. یک چشمتان به آسمان باشد

فرقی نمی‌کند سفر جاده‌ای شما در چه فصلی باشد؛ وقتی از شهری به شهر دیگر و در ارتفاعات مختلف در حال حرکت باشید، شرایط جوی و آب و هوایی به همان نسبت تغییر می‌کند. بنابراین، برای اینکه کم‌تر غافلگیر شوید حتما از اپلیکیشن پیش‌بینی آب و هوا روی تلفن همراه خود یا اپلیکیشن‌های مشابه استفاده کنید. سپس برنامه حرکت را طبق تغییرات آب و هوا تنظیم کنید و اگر قرار است باران ببارد یا طوفان بیاید، در محل امنی توقف کنید. اگر هم به هر دلیل استفاده از امکانات تلفن هوشمند برایتان ممکن نبود، رادیوی ماشین را روشن کرده و گوش به اخبار یک رادیو FM شناخته شده بدهید.

 

تألیف: لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.