ساخت نخستین جزیره مصنوعی کشور در دریای خزر

4.2
از 51 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ساخت جزیره در بزرگترین دریاچه جهان + تصاویر
12 فروردین 1400 08:00
29

درست شنیدید! قرار است جزیره‌ای مصنوعی در دریای شمالی ایران، ساخته شود. این جزیره با هدف گردشگری و رشد اقتصادی قرار است بنا شود و گفته شده تدابیر محیط زیستی هم در ساخت آن، در نظر گرفته شده است. با هم خبری که درباره این جزیره مصنوعی منتشر  شده است را مرور می‌کنیم.

علی امانی (شهردار نوشهر) از ساخت نخستین جزیره مصنوعی کشور در دریای خزر خبر داده و گفته است: «مجوز و موافقت اولیه اداره کل سازمان بنادر و دریانوردی و میراث فرهنگی و گردشگری برای ساخت نخستین جزیره مصنوعی کشور در دریای خزر، صادر شده است».

جزیره مصنوعی خزر
عکس از باشگاه خبرنگاران جوان


شهردارد نوشهر می‌گوید: جانمایی این جزیره، در منطقه بسیار زیبا و چشم‌انداز رویایی و تلفیق جنگل و دریا در ورودی شرقی نوشهر مقابل پارک نگین خواهد بود.

درباره مراحل کار هم می‌گوید: مقدمات برگزاری فراخوان برای تعیین سرمایه گذار بخش خصوصی و شروع کار، امسال در دستور کار قرار می‌گیرد.

علی امانی درباره طراحی این جزیره و علت آن توضیح می‌دهد: «در طراحی این جزیره منحصر به فرد که به شکل گل اُرکیده است، دو برج نیز برگرفته از میوه بلوط جنگل‌های هیرکانی ساخته خواهد شد». گفته شده این دو طرح بر اساس طبیعت این منطقه که گل ارکیده و میوه بلوط دارد، الهام گرفته شده.

جزیره مصنوعی دریای خزر
عکس از باشگاه خبرنگاران جوان



علی امانی (شهردار نوشهر)، در ادامه اینکه ساخت این جزیره با تمام مسائل محیط زیستی انجام می‌شود، گفت: «این جزیره در فاصله یک کیلومتری ساحل در عمق چهار و نیم تا هفت متری ساخته شده و با یک پل و عرشه به ساحل وصل می شود».

این جزیره قرار است در وسعت 18 هکتاری ساخته شود. درباره امکاناتی که برای این جزیره مصنوعی در نظر گرفته‌اند، شهردار نوشهر می‌گوید: در طراحی آن، امکانات خاص و بی‌نظیری همچون اسکله با قابلیت پذیرش ۳۰۰ شناور، هتل ۵ ستاره، رستوران دریایی، شهر بازی، مجموعه ورزشی و تفریحی، استخر، سالن همایش و باند فرود بالگرد در نظر گرفته شده است.

امانی با بیان اینکه برای احداث این جزیره از رسوبات و ماسه‌های دریایی استفاده خواهد شد، افزود: حوضچه آرامش جزیره قابلیت پذیرش کشتی تفریحی تا طول ۴۰ متر را خواهد داشت و از مزایای آن می‌توان به تحول صنعت توریسم، جذب گردشگران داخلی و خارجی، اشتغال‌زایی و کمک به اقتصاد پایدار شهر اشاره کرد.

جزیره مصنوعی دریای خزر
عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

این جزیره فعلا مراحل اولیه خود را طی می‌کند. به نظر شما ساخت چنین جزیره‌ای در چه مزایا و معایبی خواهد داشت؟ آیا تهدیدی برای محیط‌زیست و اکوسیستم دریای خزر محسوب خواهد شد یا عاملی جهت تقویت گردشگری آن؟

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.