جاهای دیدنی فیروزکوه در فصول مختلف + مسافت و عکس

4.1
از 62 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نزدیک‌ترین دیدنی‌های فیروزکوه با کمترین فاصله از تهران + تصاویر
20 آذر 1401 08:00
4

جاده فیروزکوه که به جاده ۷۹ ایران و محور سوادکوه هم شناخته می‌شود، از حوالی رودهن و بومهن تهران آغاز می‌شود و تا قائمشهر و ساری در مازندران امتداد می‌یابد. بر اساس همین موقعیت جغرافیایی، جاهای دیدنی فیروزکوه بسیار فراوان هستند. پس از جاده کندوان و هراز، جاده فیروزکوه قدیمی‌ترین جاده این منطقه شناخته می‌شود. این مسیر از محورهای اصلی ارتباطی تهران به شمال کشور است و به‌ همین دلیل، هر ساله مسافران بسیاری از آن برای سفر به مازندران استفاده می‌کنند.

تنوع و تعداد در جاذبه های فیروزکوه و جاذبه‌های اطراف جاده فیروزکوه، باعث شده تا عده‌ای از گردشگران، جاهای دیدنی جاده فیروزکوه را به‌عنوان مقصد انتخاب کنند و برای سفرهای نیم‌روزه و چند روزه، روی آن حساب کنند. در این مطلب از لست سکند جاهای دیدنی فیروزکوه و جاده آن را معرفی می‌کنیم.

06.jpg

1. کوه تل کمر

کوه تل کمر با ارتفاع 2800 متر در غرب شهر دماوند قرار دارد. این کوه از طرف شمال غرب به پیست اسکی آبعلی و از طرف شمال شرق به چشمه آب معدنی اعلا وصل می‌شود. کوه تل کمر، بافت سنگی دارد و گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری از آن دیدن می‌کنند و برخی هم برای تمرین و ورزش کردن انتخابش می‌کنند. البته صعود به قله تل کمر را فقط به کوهنوردان پیشنهاد می‌کنیم. پس از صعود به قله، می‌توانید قله دماوند، رشته‌ کوه‌های البرز و شهر زیبای دماوند را ببینید.

کوه تل کمر را هم می‌توانیم از جاهای دیدنی فیروزکوه در تابستان معرفی کنیم و هم می‌توانیم آن را از جاهای دیدنی فیروزکوه در زمستان معرفی بدانیم. تابستان به‌خاطر هوای خنکی که دارد و زمستان هم برای مناظر زمستانی و جذابی که در آنجا پدید می‌آید.

  • آدرس کوه تل کمر: جاده فیروزکوه، شهرستان دماوند، کمربندی دماوند
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا کوه تل کمر: حدود 84 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 15 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا کوه تل کمر: حدود 80 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 25 دقیقه
  • درجه سختی کوه تل کمر: 7 از 10
  • بهترین فصل کوه تل کمر: زمستان و تابستان

موقعیت دقیق کوه تل کمر روی نقشه

کوه تل کمر
صعودی به کوه تل کمر، عکس از خبرگزاری فارس

2. برج شیخ شبلی

برج شیخ شبلی در ارتفاعات دماوند قرار دارد؛ اما به‌دلیل مسیرش، می‌توانیم آن را بین جاهای دیدنی جاده فیروزکوه جای دهیم. این برج تاریخی به عنوان یکی از آثار ملی ایران، متعلق به دوران سلجوقی است و قدمتش به قرن چهارم یا پنجم هجری می‌رسد. مردم دماوند برای قدردانی از خدمات عادلانه ابوبکر دلف بن جحدر شبلی به‌عنوان حاکم دماوند، این برج را با نام شیخ شبلی بنا کردند. شکل ظاهری برج و آجرکاری‌هایش، یکی از برجسته‌ترین زیبایی‌های آن محسوب می‌شوند.

معماری این برج تاریخی به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوران سلجوقی در ایران شناخته می‌شود و به سبک رازی است. سبک رازی متنوع‌ترین شیوه معماری ایرانی اسلامی است که از قرن پنجم تا هفتم، به‌ویژه در مناطق شمالی کشور رواج پیدا کرد.

  • آدرس برج شیخ شبلی: جاده فیروزکوه، شهرستان دماوند، میدان امام خمینی، بلوار امام حسین، خیابان شبلی
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا برج شیخ شبلی: حدود 80 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 10 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا برج شیخ شبلی: حدود 81 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 25 دقیقه
  • درجه سختی: 1 از 10
  • بهترین فصل برج شیخ شبلی: تابستان، بهار و پاییز

موقعیت دقیق برج شیخ شبلی روی نقشه

برج شیخ شبلی
برج شبلی؛ عکس از آرشیو لست سکند، فرزانه

۳. آبشار تیزاب

آبشار تیزاب از دیگر جاهای دیدنی اطراف جاده فیروزکوه است که گردشگران بسیاری را به سمت خودش می‌کشاند. این آبشار از البرز کوه سرچشمه می‌گیرد، از صخره‌های سنگی کوهستان سرازیر می‌شود و به تنگه تیزاب می‌ریزد. آب این آبشار، تند و گس است و در فصل بهار بسیار پر آب است. به همین دلیل هم می‌توانیم آن را از جاهای دیدنی فیروزکوه در بهار بدانیم.

در فصل زمستان گاهی اوقات این آبشار یخ می‌بندد که جلوه جالبی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند و از جاهای دیدنی فیروزکوه در زمستان است. آب‌وهوای مطبوع آبشار و محیط کوهستانی اطراف آن، آبشار تیزاب را به یک جاذبه دیدنی و جذاب برای طبیعت‌گردان تبدیل کرده است.

  • آدرس آبشار تیزاب: جاده فیروزکوه، بلوار شهید بهشتی، خیابان فرهنگ، خیابان امام خمینی، جاده تیزآب
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا آبشار تیزاب: حدود 85 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 25 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا آبشار تیزاب: حدود 87 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 40 دقیقه
  • درجه سختی: 6 از 10
  • بهترین فصل آبشار تیزاب: بهار و زمستان

موقعیت دقیق آبشار تیزاب روی نقشه

آبشار تیزاب
نمایی از آبشار تیزاب، عکس از خبرگزاری ایرنا

۴. امام‌زاده بی‌بی زبیده

امامزاده بی‌بی زبیده در ارتفاعات روستای خرم ده از توابع گیلاوند قرار دارد. مردم محلی این امامزاده را خواهر امام رضا (علیه‌السلام) می‌دانند که باور درستی نیست. همان‌طور که روی سنگ قبر هم حک شده،‌ او از نوادگان موسی‌بن‌جعفر است. بنای این امامزاده از سنگ لاشه و ملات ساروج ساخته شده است و به این خاطر می‌توانیم متوجه سبک ساختن بناها در گذشته شویم. از ویژگی‌های منحصر به فرد بنا این است که بخشی از آن را صخره‌ای تشکیل داده است که جزوی از ساختمان امام‌زاده به‌حساب می‌آید.

سمت ضلع جنوبی امام‌زاده بی‌بی زبیده، کوهی صخره‌ای است که یک آبشار هم در کنار آن دیده می‌شود و جلوه زیبایی را به آن منطقه داده‌اند. آبشار ورجه از جمله دیگر جاهای دیدنی جاده فیروزکوه است که می‌توانید آن را در این همین منطقه مشاهده کنید.

  • آدرس امام‌زاده بی‌بی زبیده: جاده فیروزکوه، بلوار شاهد، جاده بی‌بی زبیده
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا امام‌زاده بی‌بی زبیده: حدود 95 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 45 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا امام‌زاده بی‌بی زبیده: حدود 88 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 55 دقیقه
  • درجه سختی: 5 از 10
  • بهترین فصل امام‌زاده بی‌بی‌زبیده: تابستان و بهار

موقعیت دقیق امام‌زاده بی‌بی‌زبیده روی نقشه

امامزاده بی‌بی زبیده
نمایی از بی‌بی زبیده؛ عکس از خبرگزاری مهر، همزه محمدی

۵. غار رودافشان

غار رودافشان در ارتفاعات روستایی با همین نام قرار گرفته است. دهانه این غار ۲0 متر ارتفاع و 29 متر طول دارد و از این نظر بسیار متفاوت است و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی فیروزکوه به‌شمار می‌آید. راهروهای این غار از ستون‌های استالاکتیت و استالاگمیت پوشیده شده‌اند و ظاهرش را بسیار زیباتر کرده‌اند. از نظر زمین‌شناسی، این غار در دوره کرتاسه (۶۵ تا ۱۴۵ میلیون سال پیش) تشکیل شده است.

مسیر راهپیمایی در این غار حدود ۸۰۰ متر محاسبه شده است که برای پیمایش آن به وسایل اولیه غارنوردی مثل چراغ پشتیبانی، باتری اضافه، فندک، شمع، دستکش کار، آب و غذای خشک، نیاز دارید. ابتدای ورودی غار ممکن است کمی گمراه شوید، اما اگر راه را بلد باشید یا به همراه یک راهنما به غار رفته باشید، مسیر چندان پیچیده‌ای را در پیش ندارید. در اطراف این محدوده هم مسیرهایی وجود دارند که از سمت باغ‌ها و درختان عبور می‌کنند که راه را برای پیاده‌روی بسیار لذت‌بخش می‌کنند.

  • آدرس غار رودافشان: جاده فیروزکوه، بلوار شاهد، جاده رودافشان
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا غار رودافشان: حدود 95 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 45 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا غار رودافشان: حدود 88 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 55 دقیقه
  • درجه سختی: 5 از 10
  • بهترین فصل غار رودافشان: تابستان و بهار

موقعیت دقیق غار رودافشان روی نقشه

غار رودافشان
نمایی از غار رود افشان، عکس از خبرگزاری ایرنا

۶. دریاچه تار

دریاچه تار یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان دماوند است که می‌توانید از جاده فیروزکوه به آن راه پیدا کنید. دریاچه تار در ارتفاع بالای چهار هزار متری از سطح دریا واقع شده و از دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی به شمار می‌رود. به‌دلیل آنکه آب‌وهوای این دریاچه اغلب سرد و همراه با وزش باد است، بهترین زمان بازدید از دریاچه تار، اوایل خردادماه محسوب می‌شود.

دور این دریاچه را کوه‌هایی بلند پوشانده‌اند که ضلع شمالی و جنوبی آن ارتفاع بلندتری دارند. پیشنهاد می‌کنیم که دورتادور این دریاچه را پیاده‌روی کنید (قطعاً با رعایت جوانب احتیاط) و از زوایای مختلفی به دریاچه نگاه کنید. این مناظر، از یاد شما نمی‌روند.

  • آدرس دریاچه تار: جاده فیروزکوه، بلوار شهید بهشتی، خیابان فرهنگ به سمت دریاچه تار
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا دریاچه تار: حدود 61 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 55 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا دریاچه تار: حدود 106 کیلومتر در مدت زمان تقریبی سه ساعت
  • درجه سختی: 6 از 10
  • بهترین فصل دریاچه تار: تابستان

موقعیت دقیق دریاچه تار روی نقشه

دریاچه تار
نمایی از دریچه تار؛ عکس از آرشیو لست سکند، فائزه لطیفی یقین

۷. دریاچه آهنک

دریاچه آهنک در حوالی شهر فیروزکوه قرار دارد و بین جاهای دیدنی فیروزکوه جای می‌گیرد. این دریاچه پر آب در میان مناطق خشک قرار گرفته و به‌دلیل طراوت دریاچه در منطقه‌ای بی‌آب و علف، جذابیتش دو چندان شده است. آب دریاچه از بارندگی‌ها و چشمه‌های کوه پر می‌شود و سرشار از املاح معدنی است، به‌همین دلیل هم آب دریاچه غیرآشامیدنی است.

  • آدرس دریاچه آهنک: جاده فیروزکوه، جاده زرین دشت، جاده دریاچه آهنک
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا دریاچه آهنک: حدود 63 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 25 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا دریاچه آهنک: حدود 140 کیلومتر در مدت زمان تقریبی سه ساعت و 10 دقیقه
  • درجه سختی: 5 از 10
  • بهترین فصل دریاچه آهنک: تابستان و بهار

موقعیت دقیق دریاچه آهنک روی نقشه

دریاچه آهنک
نمایی از دریاچه آهنک، عکس از خبرگزاری تسنیم

8. غار بورنیک

این غار در نزدیکی جاده فیروزکوه قرار گرفته و دسترسی به آن از دو صورت امکان‌پذیر است؛ یکی برای پیاده‌روی بهتر است و دیگری برای کسانی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند مسافت بیشتری را با ماشین شخصی‌شان طی کنند. این غار در نزدیکی روستای هرانده است که این خود یکی از مزایایش محسوب می‌شود، چراکه می‌توانید از روستای هرانده هم دیدن کنید و از طبیعتش لذت ببرید.

غار بورنیک ساختاری دارد که بر اساس آن شما می‌توانید از سه تالار درون غار دیدن کنید. غارنوردی بورنیک درجه متوسطی دارد، اما بهتر است که این کار را با یکی از راهنمایان یا افراد بومی آشنا به غار انجام دهید. درون غار فلش‌هایی می‌بینید که رنگ قرمز فلش‌ها برای نشان دادن مسیر رفت است و فلش‌های سفیدرنگ برای مشخص کردن مسیر بازگشت هستند.

آثار و نشانه‌هایی که در ابتدای این غار می‌بینید، همگی نمودهایی از زندگی غارنشینان دارند. برای بازدید کلی از غار به حدود سه ساعت زمان نیاز دارید و باید حواستان باشد که به فرعی‌های غار خیلی سرک نکشید. آنچه در این سفر کوتاه باید همراه داشته باشید، لباس مناسب و مایتاجی مانند آب است و پیشنهاد می‌کنیم که این موارد را در روستای هرانده تهیه کنید. کوه‌پیمایی، روستاگردی، غارنوردی، دوچرخه‌سواری و...، فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را در مسیر پیش روی خود به غار انجام دهید.

  • آدرس غار بورنیک: جاده فیروزکوه، بعد از امین‌آباد، روستای هرانده، مسیر غار بورنیک
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا روستای هرانده: حدود 20 کیلومتر در مدت زمان تقریبی 20 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا روستای هرانده: حدود 140 کیلومتر در مدت زمان تقریبی دو ساعت و 10 دقیقه
  • درجه سختی: 5 از 10
  • بهترین فصل غار بورنیک: تابستان و بهار

غارهای شگفت انگیز ایران را بشناسید

موقعیت دقیق غار بورنیک روی نقشه

lastsecond.ir-attractions-around-firoozkuh-burnik-cave.jpg
نمایی از درون غار بورنیک

9. روستای سله بن، طارس، ورسخواران و طحنه

در نزدیکی جاده فیروزکوه، بخشی وجود دارد که شامل چند جای دیدنی مختلف می‌شود و به تعبیری مجموعه‌ای از جاهای دیدنی فیروزکوه را یکجا می‌توانید در اطراف جاده فیروزکوه بازدید کنید. این جاذبه‌ها شامل چند روستا، بقعه، بنای تاریخی، آبشار و طبیعتی است که در این مناطق و اطراف آن‌ها وجود دارند.

وقتی از جاده فیروزکوه، وارد خروجی آسفالت شهر ارجمند بشوید، با پیمودن مسافت حدوداً دو کیلومتر به مسیر آسفالته دیگری می‌رسید که به سمت روستای تاریخی طارس می‌رود. در این روستا دو بنای تاریخی وجود دارد که یکی بقعه امام‌زادگان احمد و محمود است و شبیه به یک برج ساخته شده است و بنای تاریخی دیگر، مربوط به برج سنگی یا گنبد گبری است. برج سنگی با لاشه‌سنگ، قلوه‌سنگ، ساروج و گچ ساخته شده و از نظر تاریخی اهمیت دارد.

از دیگر دیدنی های جاده فیروزکوه که در نزدیکی جاذبه‌های بالا قرار دارد، آبشار ورسخواران است که در کنار قدمگاه خضر نبی واقع شده و در اطراف آن چشمه هم وجود دارد. آبشار که به‌تنهایی جذابیت خودش را دارد و قدمگاه خضر نبی هم مربوط به قرن‌های سوم و چهارم هجری قمری است که قدمت درخور توجهی دارد. قلعه سر ورسخواران هم از دیگر جاذبه‌های این محدوده جغرافیایی است.

جاذبه بعدی، روستای طحنه است. غیر از بهره‌مندی از مناظر طبیعی چشم‌نواز آن می‌توانید از عسل و محصولات دامی این روستا هم استفاده کنید و به‌عنوان سوغاتی یا برای مصرف خودتان آن‌ها را خریداری کنید. سله‌بن روستای دیگری در این محدوده جغرافیایی است که درون آن یک تپه باستانی وجود دارد و روی آن آثاری مثل سفال‌هایی با رنگ قرمز، نخودی، خاکستری و همچنین خرده استخوان انسان دیده می‌شود. همین آثار نشان از وجود گورستانی از هزاره اول دارد و گمان‌های مختلفی را در این باره می‌زنند.

  • آدرس روستای سله بن: جاده فیروزکوه، بعد از روستای هرانده، جاده لاسم، روستای سله‌بن
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا روستای سله بن: حدود 25 کیلومتر در مدت زمان تقریبی 30 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا روستای سله بن: حدود 160 کیلومتر در مدت زمان تقریبی دو ساعت و 20 دقیقه
  • درجه سختی: 4 از 10
  • بهترین فصل روستای سله‌بن: تابستان و بهار

موقعیت دقیق روستای سله بن روی نقشه

lastsecond.ir-attractions-around-firoozkuh-selebon.jpg
نمایی از روستای سله بن

10. تنگه واشی

تنگه واشی برای یک طبیعت‌گردی متفاوت، گزینه بسیار مناسبی است. تنگه واشی به‌خاطر اینکه در نزدیکی جاده فیروزکوه قرار گرفته، در دسترس قرار دارد و رسیدن به آن کار نسبتاً ساده‌ای است. رفتن به این تنگه برای روزهای گرم سال توصیه می‌شود، چراکه چه بخواهید و چه نخواهید، باید برای طی کردن مسیر دو تنگه پیش رو، از داخل رودخانه عبور کنید. اگر فصل سرد سال را انتخاب کنید، قطعاً کار ساده‌ای را در پیش ندارید.

در تنگه اول کتیبه‌ای از صحنه شکار فتحعلی‌شاه را می‌بینید که جزئیات زیبایی در آن وجود دارد. پس از عبور از این تنگه، به دشتی می‌رسید که بخشی از آن درخت‌کاری است و قسمت شرقی آن دره‌ای است که امتداد آن به عباس‌آباد ورسک می‌رسد. مسیر تنگه را که ادامه دهید و وارد تنگه دوم بشوید، راه طولانی‌تری را در پیش دارید. انتهای این مسیر آبشاری وجود دارد که اگر اصول طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی را بدانید، می‌توانید از آبشار هم عبور کنید. ادامه دادن مسیر به‌خاطر گل‌ولای و نامساعد بودن زمین‌ها، توصیه نمی‌شود.

این نکته را هم باید اضافه کنیم که باتوجه به مسیر کلی تنگه واشی، بهتر است افرادی که سن و سال بالایی دارند یا ناتوانی جسمانی دارند، تنگه واشی را برای گذراندن تفریحات انتخاب نکنند. با اینکه طی کردن مسیر با چهارپایان هم امکان‌پذیر است. فراموش نکنید که داشتن کفش مناسب یا صندل‌های مخصوص، بسیار مهم است و نباید با پای برهنه مسیر را طی نکنید. پیش از شروع این پیمایش، حتماً موبایل و وسایل الکترونیکی خود را محفوظ کنید تا آسیب نبینند.

  • آدرس تنگه واشی: جاده فیروزکوه، بعد از روستای هرانده، جاده تنگه واشی
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا تنگه واشی: حدود 22 کیلومتر در مدت زمان تقریبی 40 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا تنگه واشی: حدود 170 کیلومتر در مدت زمان تقریبی دو ساعت و 40 دقیقه
  • درجه سختی: 8 از 10
  • بهترین فصل تنگه واشی: تابستان

موقعیت دقیق تنگه واشی روی نقشه

lastsecond.ir-attractions-around-firoozkuh-tange-vashi.jpg
نمایی از طبیعت تنگه واشی؛ عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری

۱1. کاروانسرای گدوک و قلعه شاه‌چشمه

بعد از شهر فیروزکوه، با طی مسافتی به گردنه گدوک می‌رسید و سپس بعد از راه‌آهن گدوک به این منطقه می‌رسید که از جاهای دیدنی فیروزکوه تا ساری است. در مسیر، اگر اطراف راهدارخانه بایستید، می‌توانید بقایای کاروانسرای گدوک را مشاهده کنید. طبق اسناد تاریخی، زمان ساخت این کاروانسرا به دوره شاه‌عباس صفوی بر می‌گردد، با این حال عده‌ای معتقدند که قدمت کاروانسرا به بیش از هزار سال هم می‌رسد. در این کاروانسرا اتاق‌ها و سالن‌های مختلفی وجود داشته که امروزه بخش‌هایی از آن‌ها آسیب دیده‌اند یا تخریب شده‌اند.

در منطقه گدوک، یک قلعه و برج دیده‌بانی هم وجود دارد که به‌دلیل موقعیتش، احاطه خوبی روی اطراف و جاده دارد که این امر سبب کاربری دیده‌بانی برای آن شده است. تونل گدوک یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه است که انتهای به پل ورسک می‌رسد. منطقه گدوک در یکی از مرتفع‌ترین نقاط ایران قرار دارد که همین موضوع باعث شده تا در تابستان هم هوای خنکی داشته باشد. آب و هوای این منطقه به گونه‌ای است که در زمستان و مواقع سرد سال، برای خیلی از افراد تحمل کردنی نیست.

  • آدرس گدوک: جاده فیروزکوه، بعد از فیروزکوه و امیریه، گدوک
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا گدوک: حدود 17 کیلومتر در مدت زمان تقریبی 15 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا گدوک: حدود 170 کیلومتر در مدت زمان تقریبی دو ساعت و 30 دقیقه
  • درجه سختی: 3 از 10
  • بهترین فصل کاروانسرای گدوک: تابستان

موقعیت دقیق گدوک روی نقشه

lastsecond.ir-attractions-around-firoozkuh-gadook.jpg
نمایی از کاروانسرای گدوک، عکس از خبرگزاری عصر ایران

12. پل ورسک

پل ورسک در ارتفاعات روستایی با همین نام در شهرستان سوادکوه قرار دارد و از جاهای دیدنی فیروزکوه تا ساری به حساب می‌آید. این پل یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران و از شاهکارهای مهندسی شناخته می‌شود که در سال ۱۳۱۵ به بهره‌برداری رسیده است. پل ورسک فقط مخصوص عبور قطار است و از پل‌های استراتژیک ایران محسوب می‌شود که تهران و شمال کشور را به یکدیگر وصل می‌کند.

در جنگ جهانی دوم، چرچیل نخست‌وزیر انگلیس به این پل لقب پیروزی داد. ارتفاع این پل تاریخی و استراتژیک بیش از ۶۱ متر است و به همین دلیل در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

  • آدرس پل ورسک: جاده فیروزکوه، 45 کیلومتری جنوب زیراب، 85 کیلومتری قائم‌شهر، روستای ورسک عباس‌آباد
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا پل ورسک: حدود 30 کیلومتر در مدت زمان تقریبی 30 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا پل ورسک: حدود 180 کیلومتر در مدت زمان تقریبی سه ساعت و 15 دقیقه
  • درجه سختی: 2 از 10
  • بهترین فصل پل ورسک: تابستان و پاییز

موقعیت دقیق پل ورسک روی نقشه

پل ورسک
نمایی از پل ورسک؛ عکس از آرشیو لست سکند، احسان تریپز

۱3. روستا و دریاچه لزور

روستای لزور در محدوده بخش ارجمند و از جاهای دیدنی جاده فیروزکوه است. این روستا یکی از بزرگ‌ترین روستاهای تهران هم به شمار می‌رود و طبیعت بسیار زیبایی دارد. آب‌وهوای روستای لزور، خنک و سرد است و این خنک بودن هوا، لزور را جزو بهترین مقاصد برای گردشگران در تابستان تبدیل کرده است. دریاچه لزور هم در نزدیکی روستای لزور است و با نام دریاچه سد سیاه رود هم شناخته می‌شود.

دریاچه بر اثر سدسازی ایجاد شده و آب آن هم از طریق رودخانه سیاه‌رود تأمین می‌شود. اطراف این دریاچه مراتع سرسبزی وجود دارد و همچنین به‌علت وجود کوه‌های مختلف، مقصد خوبی برای کوه‌نوردی و پیمایش مسیرهای اینچنینی است. بسیاری از ورزشکاران هم خود را به روستا و دریاچه لزور می‌رسانند تا ورزش کنند و اینگونه فعالیت‌ها را انجام دهند. ماهیگیری، دوچرخه‌سواری، عکاسی و...، از جمله برخی فعالیت‌های گردشگران در اطراف این دریاچه است. توجه کنید که برای اقامت، می‌توانید از چادرهای مسافرتی خود استفاده کنید.

  • آدرس روستای لزور: جاده فیروزکوه، جاده لاسم به سمت ارجمند
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا روستای لزور: حدود 50 کیلومتر در مدت زمان تقریبی 45 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا روستای لزور: حدود 180 کیلومتر در مدت زمان تقریبی دو ساعت و 45 دقیقه
  • درجه سختی: 4 از 10
  • بهترین فصل دریاچه لزور: تابستان

موقعیت دقیق روستای لزور روی نقشه

lastsecond.ir-attractions-around-firoozkuh-lazoor-lake.jpg
نمایی از دریاچه لزور؛ عکس از آرشیو لست سکند، حوریا کریمی

14. پارک جنگلی جوارم

پارک جنگلی جوارم هم مانند پل ورسک در سوادکوه قرار دارد و جزو جاهای دیدنی فیروزکوه تا ساری است. این پارک جنگلی همچون نگینی سرسبز در این منطقه قرار گرفته و برای اقامت کلبه‌های جنگلی دارد. این پارک بسیار سرسبز و سرشار از درخت است. بهترین زمان بازدید از پارک جنگلی جوارم، تابستان و پاییز است که آب‌وهوای آن بسیار مطبوع می‌شود.

  • آدرس پارک جنگلی جوارم: جاده فیروزکوه، شهرستان سوادکوه، پارک جنگلی جوارم
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا پارک جنگلی جوارم: حدود 77 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 10 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا پارک جنگلی جوارم: حدود 230 کیلومتر در مدت زمان تقریبی چهار ساعت
  • درجه سختی: 7 از 10
  • بهترین فصل پارک جنگلی جوارم: تابستان و پاییز

موقعیت دقیق پارک جنگلی جوارم روی نقشه

پارک جنگلی جوارم
نمایی از پارک جنگلی جوارم؛ عکس از آرشیو لست سکند، سمیرا

15. سد لفور

سد لفور در شهرستان سوادکوه قرار دارد اما قطعاً بین جاهای دیدنی جاده فیروزکوه و البته جاهای دیدنی اطراف تهران قرار می‌گیرد. دریاچه سد لفور در جنگل‌های هیرکانی مازندران هرساله طبیعت‌گردان بسیاری را به خود جذب می‌کند. در تمام فصول سال می‌توانید از این سد دیدن کنید، اما در فصل بهار و تابستان زیبایی‌های این سد دو چندان می‌شود. در نتیجه باید بگوییم که سد لفور از جاهای دیدنی فیروزکوه در تابستان است. سرسبزی جنگل‌های اطراف، دریاچه پرآب و آب‌وهوای مطبوع این دریاچه را به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی این منطقه تبدیل کرده است.

  • آدرس سد لفور: جاده فیروزکوه، شهرستان سوادکوه، دهستان لفور، منطقه دیوتک
  • مسافت و فاصله زمانی فیروزکوه تا سد لفور: حدود 63 کیلومتر در مدت زمان تقریبی یک ساعت و 25 دقیقه
  • مسافت و فاصله زمانی تهران تا سد لفور: حدود 270 کیلومتر در مدت زمان تقریبی چهار ساعت و 50 دقیقه
  • درجه سختی: 3 از 10
  • بهترین فصل سد لفور: تابستان و بهار

موقعیت دقیق سد لفور روی نقشه

سد لفور
نمایی از سد لفور، عکس از تابناک

کلام آخر

جاده فیروزکوه به عنوان یکی از محورهای اصلی ارتباطی تهران به شمال کشور، دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری است که می‌تواند سفر جاده‌ای شما به شمال کشور را خاطره‌انگیزتر کند. پل ورسک، آبشار تیزاب، سد لفور، پارک جنگلی جوارم، غار رودافشان، کوه تل کمر و برج شیخ شبلی بعضی از جاهای دیدنی فیروزکوه و اطراف جاده فیروزکوه به شمار می‌روند که برای سفری یک‌روزه می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. جاده فیروزکوه و هراز دو مسیر پرتردد به شمال ایران هستند که ایرانی‌ها آن‌ها را به خوبی می‌شناسند. با شناخت جاذبه‌هایشان می‌توانید با نگاهی متفاوت‌تری ار آنها بگذرید.

لیست جاهای دیدنی هراز

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!