سوگند وفاداری سلطنتی 2700 ساله در ترکیه کشف شد

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سوگند وفاداری سلطنتی 2700 ساله در ترکیه کشف شد
24 مهر 1389 00:00
0

اسناد وفاداری ساکنان شهر باستانی تاینات ترکیه به پادشاه آشور، هنگام کاوش‌های باستان‌شناسان در معبدی 2700 ساله در این شهر کشف شد.


به گزارش میراث آریا(chtn)،‌‌ این الواح یا اسناد که اطلاعات تازه‌ای از چگونگی حکومت آشورها بر تاینات را به تصویر می‌کشند در ضریع یا محل استقرار بت معبد که بخشی مهم از چنین اماکنی بوده و به مقدس‌ترین مقدسان شهرت داشته اند،‌ نصب شده بودند.

از سوگندهای نوشته شده روی الواح مشخص است که حاکم شهر و به احتمال فراوان دیگر شهروندان، فردی به نام آشوربانیپال را به عنوان وارث تخت امپراتوری آشور پس از مرگ پدر وی می‌دانستند.

در بخش‌هایی از این اسناد وفاداری آمده است: " باید وی را در کشور و شهر محافظت کرده و برای او جان دهید. باید با آرامشی قلبی با وی صحبت کرده و با آوایی از روی وفا او را صدا زنید و در تمامی مراحل به او احترام گذارید" 

محققان معتقدند، این اسناد در هجدهمین روز از ماه دوم سال 672 پیش از میلاد نگاشته شده اند. به گفته یکی از محققان ارشد این کاوش، این الواح به احتمال فراوان همزمان با تاریخ الواح شهر نمرود در عراق امروزی نگاشته شده اند.

با این وجود هنوز پرسش‌هایی برای باستان‌شناسان در خصوص این الواح وجود دارد، چرا چنین سوکندی در چنین مکانی قرار داشته؟ آیا نذر بوده است؟‌ و یا شیی مخصوص انجام مراسم مذهبی بوده است؟.

گفتنی است شهر تاینات در دشت آموق و در مرز سوریه امروزی بنا و در سال 738 پیش از میلاد به دست آشورها فتح شد. معبد این شهر که پیش از حمله آشورها ساخته شده بنایی به ابعاد 12 در شش متر دارد.

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.