شکلات با قدمت 5000 ساله، از قدیمی ترین خوراکی ها محسوب میشود!

4.6
از 8 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این خوراکی خوشمزه و پرطرفدار امروزی قدمتی 5000 ساله دارد! +تصاویر
28 مهر 1398 10:00
2

شکلات یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌های عصر امروزی است. از شکلات در پختن شیرینی، نان‌ها، تهیه بستنی و اشکال دیگر خوراکی استفاده می‌شود. کلمه شکلات از کلمه ازتکی اوکسوکلاتی می‌آید که یک نوشیدنی تلخ تهیه‌ شده از دانه‌های کاکائو بوده است. شکلات از دانه‌های گیاه کاکائو تهیه می‌شود و طبق تاریخچه‌اش حدوداً 90% از شکلات‌ها برای حریره یا نوشیدنی استفاده می‌شده که به‌هیچ‌وجه شیرین نبوده است.

chocolatehistory.jpg

تاریخ شناسان کنونی معتقدند که کشت شکلات حدود 4000 سال پیش از مکزیک و آمریکای مرکزی شروع‌ شده و حدود 1000 سال پیش وارد آمریکا شده است اما طبق شواهد جدید "غذای خدایان" سابقه‌ی طولانی‌تری دارد.

محققان حالا معتقدند که شکلات از حدود 5500 سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته است و استفاده از آن از امریکای جنوبی به سمت کشورهای بالای آمازون شیوع پیدا کرده، نه از مکزیک.

a-maya-lord.jpg

یک نقاشی دیواری از دوره مایاها که در آن‌، یک مایا فردی را از دست زدن به ظرف شکلاتش منع می‌کند.

بر اساس مقاله‌ای در مجله کشف، تیمی که بر روی یک منطقه باستانی در سانتا آنالا فلوریدا در اکوادور مشغول بکار بودند با برخی دانه‌های نشاسته و سایر ته‌مانده‌های ارگانیک بجا مانده در ظروف سنگی و سرامیک مواجه شدند. این مواد آزمایش شدند و مشخص شد که این‌ها حاوی کاکائوی کشت‌ شده و یک نوع گیاه وحشی به نام هرانیا هستند که حدود 5300-5400 سال قدمت دارد. این کشف نه‌ تنها استفاده پیشینیان از کاکائو را مشخص کرد بلکه اولین مدرک استفاده کشورهای جنوبی از کاکائو بود.

mujer-vertiendo-chocolate.jpg

یک زن ازتکی با ریختن شکلات از یک ظرف به ظرفی دیگر در حال ایجاد کردن کف روی شکلات است.

این یافته برای کسانی که در آن نقطه مشغول بکار بودند مهم بود اما باعث شوکه شدن بقیه نشد، زیرا طبق منابع به‌ دست‌ آمده، شکل‌های مختلف کاکائو در آن قسمت به‌ عنوان نوشیدنی و دارو استفاده می‌شده است.

سانتا آنالا فلوریدا اولین مکان شناخته‌ شده فرهنگ مایو-چینچیپ است که در پرو و اکوادور گسترده شده است. در سال 2002 مشخص‌شده که این قوم با سایر مناطق داد و ستد داشته‌اند. احتمالاً آن‌ها نیز بخشی از شبکه تجارت بوده‌اند و نشان می‌دهند که چگونه شکلات سرانجام وارد مکزیک و آمریکای مرکزی شده است.

cocoa-beans.jpg

دانشمندان DNA برخی از دانه‌ها و پس‌مانده‌ای کشف‌ شده را بررسی کرده و آن را با گونه‌های کنونی مقایسه کردند. طبق نتایج، 22 نوع مختلف کاکائو کشت‌ شده و 17 گونه از نوع وحشی آن مشخص شد که بیشتر آن‌ها گیاهان بومی قسمت بالایی آمازون هستند.

نتایج نشان داد که DNA استخراج‌ شده از این گیاهان نسبت به نمونه‌های جدیدی که اخیراً در نزدیکی جایی که این مواد پیدا شده بودند، شباهت بسیاری به نوع باستانی آن در مکزیک دارند.

cocoa.jpg

چیزی که ما شکلات می‌پنداریم از درخت کاکائو حاصل می‌شود. دانه‌های تازه کاکائو نیز بسیار تلخ‌اند، پس اولین مرحله این است که اجازه دهیم کاکائو برای طعم بهتر تخمیر شود. پس از تخمیر دانه‌ها را خشک می‌کنند و پس از تمیز کردن، آن‌ها را تفت می‌دهند. پس از تفت دادن پوشش دور دانه کنده‌ شده و آنچه باقی می‌ماند مغز کاکائو است. این مغزها آسیاب می‌شوند که درواقع همان کاکائوی خالص اند.

طبق شواهدی که در آنالا فلوریدا یافت شده، رابطه مایو-چیچیپ با شکلات کمی پیچیده‌تر از مکزیکی-آمریکایی ها بوده است، به‌گونه‌ای که آن‌ها بیشتر از کاکائو استفاده می‌کردند. از کاکائو برای میهمانی‌ها یا درمان استفاده نمی‌شده بلکه در غذاهای روزانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.