رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

4
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
رنگارنگ ترین فستیوال های جهان + تصاویر
27 فروردین 1397 12:00
0

 

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

بیش از  نیمی از جمعیت کره زمین، زندگی شهرنشینی را تجربه می‌کنند؛ تجربه‌ای عاری از رنگ و طراوت زندگی در مجاورت طبیعت. شاید همین امر در ایجاد انگیزش برای برگزاری فستیوال های رنگارنگ در شهر های کوچک و بزرگ نقش کلیدی داشته باشد. در حقیقت، هر گوشه ‌ای از این کره پهناور مراسم و جشنواره‌ ای وجود دارد که نقش آفرینی رنگ‌ ها در دلپذیر بودن آن غیر قابل انکار باشد. در این‌جا به معرفی 7 مورد از رنگارنگ ‌ترینِ این جشنواره ‌ها خواهیم پرداخت:

 

جشنواره هولی (Holi) هندوستان

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

 

غباری از رنگ ‌ها در هوا پخش می ‌شود و به سرتاپای مردمی می نشیند که در حال خنده و شادی هستند. چیزی نمی‌ گذرد که رنگ بر چهره همه مردمان می نشیند. هیچ‌ جای سنگفرش ‌ها و پیاده ‌روها از آماج این رنگ ‌ها مصون نمی ‌ماند. هولی که در لغت به معنای جشنواره رنگ ‌است، یکی از قدیمی ‌ترین مراسم هندوها محسوب می ‌شود که مردم با برگزاری دسته جمعی این فستیوال در سراسر کشور، آمدن بهار را جشن می‌ گیرند. این مراسم کوتاه اما در عین حال بسیار پرشور است. هولی برخلاف بسیاری از جشنواره‌ ها به طرز دیوانه‌ وار و مخرب برگزار نمی ‌شود، اما در عین حال بسیار فضای مفرح و مسرت بخشی دارد و خانواده های بسیاری را گرد هم جمع می کند.

 

جشنواره جهانیِ آتش ‌بازیِ بوسان (Busan) کره جنوبی

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

مردم شانه به شانه یکدیگر و با هیجان در کرانه دریای شرق، بر روی پل هفت کیلومتریِ گوانگان (Gwangan) می ایستند و منتظر آغاز آتش بازی از آن سوی پل می شوند. آسمان شب مانند قیر سیاه است، اما به ناگاه نمایش شروع می ‌شود.

یکی از دیدنی ‌ترین جشنواره‌ های آتش ‌بازیِ آسیا، بر روی پل معلق گوانگان برگزار می ‌شود. بیش از دو میلیون نفر از این نمایش یک ‌هفته ‌ای بازدید می‌ کنند. در این جشنواره ده‌ ها هزار مورد از انواع پیشرفته‌ ترین آتش ‌بازی ‌ها و نمایش‌ های لیزری به نمایش درمی ‌آید و مردم نیز در سراسر این پل به تماشای این نمایش هیجان انگیز می ‌نشینند. طرح های خلاقانه این فستیوال گاها با هم می آمیزند و اشکال جالب تر و پیچیده تر هم ایجاد می کنند، طولی نمی کشد که یک طرح در تاریکی محو شود و دیگری جای آن را در آسمان بگیرد.

 

جشن سال نو چینی

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

رژه ‌ای خرامان ‌خرامان به پیش می‌رود، اما به نظر نمی رسد پایانی بر آن باشد. در این رژه طولانی، هیچ دو ارابه ‌ای از لحاظ سبک، رنگ‌ و یا تِم شبیه به یکدیگر نیستند. تماشاگران نیز ملبس به لباس ‌های رنگارنگ سنتی هستند. مجموعه ‌ای از رنگ ‌ها در این میان به چشم می ‌خورند، اما رنگ‌ های قرمز و نارنجی بر بقیه غلبه دارد.

این مراسم با جشن فانوس که خود معمولاً در روز پایانیِ جشن‌ برگزار می‌ شود متفاوت است. این یک مراسم سنتی بوده که بر اساس تقویم قمری، مقارن با سال نوی چینی است و معمولا اواخر ژانویه برگزار می شود.

 

جشنواره یخ هاربین (Harbin) چین

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

سرسره ‌ای طویل از اولین طبقه قصر چند طبقه به پایین می ‌لغزد؛ قصری که باروهایش با ده ‌ها رنگ خودنمایی می‌ کنند. کودکان به همراه والدینشان بر روی این سرسره لیز می ‌خورند و دوستانشان هم با دوربین این لحظه‌ ها را ثبت می ‌کنند. بهتر است کسی به خود زحمت ندهد تا راهی از میان هزارتویِ ساختمان‌ های یخی راهی پیدا کند. ترکیب رنگ اعجاب آور این هزارتوی رنگارنگ جز سرگردانی لذت بخش برای گردشگران نتیجه دیگری نخواهد داشت.

در طی جشنواره جهانی یخ هاربین، ساختمان‌ های یخی در منطقه وسیعی از شهر ‌سر بر می ‌آورند. با مشاهده برخی از آن ‌ها گویی صفحات کتاب ‌های خیالی و داستان ‌های افسانه ای را تورق کنی، همانقدر عجیب و خیال انگیز!! نقطه اشتراک همه آن ‌ها اینست که همگی از تکه‌ های عظیم یخ ساخته شده ‌اند و در تلالو نورپردازی های خلاقانه می‌ درخشند. مجسمه ‌های کوچک و تصاویر سه بعدی نیز تکمیل‌ کننده چشم انداز های این قستیوال یخی هستند. برای داشتن مناسب ‌ترین نما از این فستیوال یخی حضور در طبقات بالای این قصر چند طبقه و یا فضای بیرون از قصر و مشاهده از دور بهترین گزینه است.

 

 

 

جشنواره ویوید (Vivid) سیدنی استرالیا

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

چشم ‌انداز پل هاربر در سیدنی به واقع یک منظره ی باورنکردنی ا‌ست: در مرکز آن خانه اپرای سیدنی با نورپردازی فوق العاده به چشم می ‌خورد. در افق ساحل، ساختمان ‌های سر به ‌فلک‌ کشیده رنگارنگ و نزدیک بندر هم کشتی ‌های مسافربری فوق العاده زیبا نمای سیدنی را بسیار شگفت انگیز و رویایی کرده است.

ویوید جشنواره نوپایی ا‌ست که در سال 2009 برگزاری آن کلید خورده است. در طی این فستیوال هنر مدرن به شیوه ‌ای متفاوت برای عموم به نمایش در می ‌آید. این نورپردازی، درست مانند آن ‌چه در خانه اپرای سیدنی دیده می ‌شود، کانون اصلی جشنواره بحساب می آید و نمایشی زیبا از بازی رنگ ‌ها در اشکال هندسی را به رخ می ‌کشد. در طول برگزاری این جشنواره تمام شهر سیدنی میزبان اجرای آثار چند رسانه ‌ای، رقص نور و مجسمه ‌های تابان می شود.

 

جشنواره بین‌المللی بالون آلبوکرک(Albuquerque) ایالات متحده

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

این جشنواره با پرواز هزاران بالن رنگارنگ آغاز می شود؛ دسته عظیم و رنگارنگ بالن ها که در تلالو نور آفتاب حتی زیباتر از قبل هم می شوند. بالون‌ ها به پرواز در می ‌آیند؛ یک، دو و سپس صدها جسم رنگی بر فراز آسمان به نمایش در می آید.

در ماه اکتبر و در جشنواره بین ‌المللی بالون آلبوکرک، بیش از 500 بالون، چون نقطه ‌هایی رنگی آسمان را مزین می ‌کنند. شاید این رویداد بزرگ ‌ترین جشنواره بالن ها درجهان نباشد، اما به جرأت می توان ادعا کرد که عظیم‌ ترین، زیباترین و خلاقانه ترین جشنواره بالون در ایالات متحده محسوب می ‌شود.
نمای زیبای منطقه، از هندسه طبیعت اطراف تا سایه بالن هایی که بر زمین نقش بسته، از فراز آسمان دیدنی تر است. در این فستیوال متفاوت گویی هزاران پرنده غول آسای رنگی در آسمان به پرواز در می آیند! دقیقا مثل یک خواب خوش که رنگ واقعیت می یابد.

کارناوال، جهانی

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

در کنار تمام فستیوال ها و جشنواره هایی که در جهان برگزار می شود برای کارناوال ها باید یک دسته مجزا تعریف کرد. مراسمی که در سراسر جهان با خلاقیت و تنوع بسیار شکل می گیرند. بزرگترین نماد این مدل گردهمایی کارناوال ریودوژانیروی برزیل است که سالانه بیش از 2 میلیون برزیلی برای اجرای آن مشارکت می کنند. اهمیت کارناوال ها را در درجه اول بر مبنای تعداد افرادی که در آن مشارکت می کنند می سنجند. بر همین اساس می ‌توان گفت یکی از بزرگ ‌ترین جشنواره‌ ها در دنیا همین کارناوال ریودوژانیرو است؛ کارناوالی که در برگیرنده تعداد بیشماری از رویدادهای متنوع است، از رقص سامبا گرفته تا رژه ارابه های رنگارنگ و حتی مراسم بالماسکه.

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

جدا از کارناوال ریو، کارناوال‌ های متنوع دیگری نیز در سرتاسر دنیا وجود دارند و شاید منصفانه نباشد که نامی از آن‌ ها نبریم. برای مثال کارناوال ونیز نمایشی‌ تجملاتی و زیبا است که در آن افراد با لباس های خاص و نقاب های هیجان انگیز حضور می یابند. قایق ‌های رنگارنگ ونیز هم بخش دیگری از این نمایش هستند که هر سال توجهات بسیاری را به خود جلب می کنند.

رنگارنگ ترین فستیوال های جهان

جشن ماردی گرس (Mardi Gras)در نیو اورلئان که درست قبل و بعد از چهارشنبه خاکستری (روز توبه مسیحیان کاتولیک) برگزار می ‌شود، یکی از منحصر به ‌فردترین جشن ‌ها در ایالات متحده به‌ شمار می‌ رود. در این مراسم مردم با به تن کردن لباس های محلی و عجیب و غریب به شادی می پردازند.

 

منبع : matadornetwork