جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳؛ تاریخ جشن امسال و تصاویر

4.5
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳؛ تاریخ جشن امسال و تصاویر
05 تیر 1403 08:00
0

جشن آب ارمنستان که به نام «وارداوار» (Vardavar) شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین جشن‌های ارمنستان است. این جشنواره که ریشه در آیین‌های باستانی و همچنین مذهب مسیحیت دارد، در روزهای گرم تابستان برگزار می‌شود. در این مطلب از مجله لست‌سکند با جشن آب ارمنستان و تاریخ برگزاری آن آشنا می‌شوید.

(01-04-22) (8).jpg

تاریخ جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳

  • تاریخ جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳ برابر است با روز یکشنبه 17 تیر، مصادف با 7 ژوئیه 2024.

جدیدترین قیمت تورهای ارمنستان

Vardavar.jpg
جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان چند روز است؟

این جشن، به‌طور رسمی یک روز طول می‌کشد؛ اما ممکن است در برخی از مناطق ارمنستان و در میان برخی از خانواده‌ها، فعالیت‌ها و جشن‌های مرتبط با آن چند روز طول بکشد. در این روز، مردم با پاشیدن آب به یکدیگر، شادی و نشاط را جشن می‌گیرند و به‌نوعی تازه شدن و پاکی را به نمایش می‌گذارند.

ماجرای جشن آب ارمنستان از کجا شروع شده است؟

جشن آب ارمنستان، یکی از رسومی است که هرساله اجرا می‌شود و اگر بخواهیم ریشه و تاریخچه آن را بررسی کنیم، به سالیان دور پیش از میلاد مسیح می‌رسیم؛ یعنی زمانی که مربوط به دوره پرستش خدایان و الهه‌ها می‌شود. دوره‌ای که مردم، خدای «اَستگیک» را می‌پرستیدند که الهه زیبایی، باروری و عشق بوده است. ممکن است تلفظ نام این خدا در زبان‌های مختلف، تفاوت داشته باشد؛ اما شکل نوشتاری آن به صورت‌های «աստղիկ» و «Astłik» و «Astghik» است. براساس افسانه‌ها، در این زمان اَستگیک، آب گل رز را در سرزمین ارمنستان می‌پراکنده و با این کار عشق را در میان مردم پخش می‌کرده است.

نام جشن آب ارمنستان از کجا آمده است؟

نام جشن آب ارمنستان که با عنوان «وارداوار» یا «وارتاوار» شناخته می‌شود، از کلمه «Vard» به‌معنای «گل سرخ» گرفته شده است. البته این نام‌گذاری به افتخار «واهاگان» خدای آتش و جنگ هم بوده است. ارمنستان جزو اولین کشورهای پذیرنده مسیحیت بود و با روی کار آمدن مسیحیت در این کشور، این جشن به نمادی از تجلی مسیح تبدیل شد. جشنواره‌های ارمنستان، متنوع هستند و در روزهای مختلفی از سال برگزار می‌شوند.

Lastsecond.ir-vardavar-festival-3.jpg
آب پاشیدن مردم به یکدیگر در وارداوار

جشن آب ارمنستان چه تاریخی است؟

جشن وارداوار ارمنستان که یکی از تفریحات ایروان و کل ارمنستان به شمار می‌آید، معمولاً در یکی از گرم‌ترین ماه‌های سال اجرا می‌شود. به همین دلیل، اغلب مردم علاوه‌بر هدفی که از برگزاری این جشن برای اجرای سنت و آیین خود دارند، آن را برای تفریح انجام می‌دهند و می‌خواهند برای یک روز هم که شده، خود را در این ماه‌های گرم، خنک کنند. ماه برگزاری جشن، معمولاً در ماه ژوئیه است؛ اما ازآنجایی‌که روز عید پاک، هر سال در روز مشخصی نیست، روز جشن آب ارمنستان هم تغییر می‌کند.

جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳ در تاریخ 17 تیرماه برگزار می‌شود. این جشن 14 هفته (98 روز) بعد از عید پاک ارمنی برگزار می‌شود. به همین علت هر سال تاریخ برگزاری آن متفاوت است. تاریخ عید پاک ارمنی سال 2024 برابر با 31 مارس است که اگر 14 هفته به آن اضافه کنید، مصادف می‌شود با 7 ژوئیه 2024 یعنی 17 تیر ۱۴۰۳.

Lastsecond.ir-vardavar-festival-5.jpg
نمایی از جشن آب بازی ارمنستان

جشن آب ارمنستان چگونه برگزار می‌شود؟

جشن آب ارمنستان، شامل بخش‌های گوناگونی می‌شود که همه را سرگرم می‌کند. معمولاً صبح روز جشن آب بازی ارمنستان، مراسم تجلی مسیح هم برگزار می‌شود. در کنار آن، برنامه‌های دیگری هم برای تقدیس آب و همچنین نعمت‌های الهی مانند میوه‌ها وجود دارد. علاوه‌بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، مردم ارمنستان کبوتر هم آزاد می‌کنند و نیایش‌های مخصوصی هم در این روز انجام می‌‌دهند.

رقص‌های آیینی، پای‌کوبی، پخش موسیقی و بازی‌های مختلف، ازجمله برنامه‌هایی است که مردم در این روز انجام می‌دهند. مهم‌ترین بخش جشن وارداوار ارمنستان، آنجایی است که مردم به یکدیگر آب می‌پاشند و هیچ‌کس هم نباید از این موضوع ناراحت شود. در واقع باوری که بین اغلب مردم رواج پیدا کرده، این است که اگر روی فرد دیگری آب بریزند، به او لطف کرده‌اند؛ چراکه این عمل آن‌ها نماد و نشانی از تطهیر، شفابخشی و همچنین خلوص دارد.

گاهی مردم برای اینکه روی همدیگر آب بریزند، در جاهایی کمین می‌کنند و گاهی هم از بالکن روی سر همدیگر آب می‌ریزند. تقریباً امکان ندارد که روز جشن آب ارمنستان، در سطح شهر باشید و بدون اینکه خیس شوید، به خانه یا اقامتگاه خود در بهترین هتل‌های ارمنستان برگردید. آن‌هایی هم که نمی‌خواهند خیس شوند، معمولاً از تاکسی استفاده می‌کنند.

راهنمای کامل حمل‌ونقل عمومی در ایروان

برای اینکه درک عمیق‌تری از این جشن پیدا کنید، باید بگوییم که در برخی از قسمت‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی و ماشین‌های آب‌پاش شهرداری را هم به کار می‌گیرند تا جشن را به بهترین حالت ممکن برگزار کنند و آب پاشیدن به یکدیگر را با قدرت انجام دهند. گاهی از اوقات، مردم به یکدیگر گلبرگ‌های گل رز هم پرتاب می‌کنند. اگر هم‌زمان با جشن آب به ارمنستان سفر می‌کنید، دانستن این موارد در کنار دیگر نکات مهم مثل دانستن قیمت غذا در ارمنستان اهمیت دارد.

Lastsecond.ir-vardavar-festival-1.jpg
حضور ماشین‌های شهرداری و آتش‌نشانی در جشن آب ارمنستان

محل‌های برگزاری جشن آب ارمنستان

می‌توانیم بگوییم که جشن آب ارمنستان تقریباً در همه شهرها و حتی روستاهای ارمنستان برگزار می‌شود؛ اما معمولاً در ایروان، تب‌وتاب بیشتری دارد. مفصل بودن این جشن در ایروان شاید به‌‌دلیل پایتخت بودن یا جمعیت بیشترش باشد. اگر با تور ایروان به این شهر سفر کنید، شاهد برگزاری مفصل این جشن خواهید بود. طبق بررسی‌های لست‌سکند، قطب اصلی برگزاری این جشن، شهر ایروان محسوب می‌شود. در این جشن همه افراد از هر گروه سنی و هر قشری شرکت می‌کنند. شاید بهتر باشد برای سفری به‌یادماندنی‌تر، راهنمای سفر به ایروان را بخوانید.

معمولاً در جاهایی که دسترسی به آب بیشتر است، آب‌بازی هم بیشتر انجام می‌شود و جمعیت فراوان‌تری در آنجا حضور پیدا می‌کنند. بااین‌حال، در جاهایی که دسترسی به آب خیلی راحت نیست، اغلب مردم با قرار دادن مخزن‌های آب مثل وان و تانکر، شرایط برگزاری جشن را مهیا می‌کنند. در جشن آب ارمنستان، حتی جاهایی که معمولاً در حالت عادی بسته هستند و جزو جاهای دیدنی ایروان محسوب می‌شوند، در این روز باز هستند؛ مانند دریاچه قو که در این روز، مردم اجازه دارند وارد آنجا شوند و از این دریاچه برای برگزاری جشن وارداوار بهره‌مند شوند.

سوغات معروف ارمنستان چیست؟

Lastsecond.ir-vardavar-festival.jpg
شهر ایروان، قطب اصلی وارداوار

نکات مهم برای شرکت در جشن آب ارمنستان

اگر هم‌زمان با جشن آب بازی ارمنستان به این کشور سفر می‌کنید، با رعایت چند نکته می‌توانید خاطره جذاب‌تری را برای خودتان رقم بزنید. نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، هم برای افرادی مناسب است که می‌خواهند در این جشن شرکت کنند و هم برای آن‌هایی کاربردی است که به شناخت جشن وارداوار ارمنستان علاقه‌مندند.

  • لباس‌های سبک و راحت بپوشید: چون احتمال خیس شدن در این روز زیاد است، بهترین تصمیم در نحوه پوشش، استفاده از لباس‌های راحت و سبک است تا اگر مایل نیستید به‌طور طولانی‌مدت آب‌بازی کنید، سریع خشک شوید. درضمن به علت اینکه این جشن در روزهای گرم تابستان برگزار می‌شود، پوشیدن لباس سبک و راحت به خنک ماندن شما کمک زیادی می‌کند.
  • لباس تیره بپوشید: با پوشیدن لباس تیره، اگر به شما آب پاشیده شود، در ظاهرتان هیچ مشکلی پیش نمی‌آید و می‌توانید با خیال راحت به کارتان ادامه دهید. اگر هم لباس تیره‌رنگ ندارید، می‌توانید با رفتن به مراکز خرید ایروان یا سایر شهرهای این کشور، چنین لباسی تهیه کنید تا در این جشن راحت باشید.
  • وسایل گران‌قیمت همراه نداشته باشید: با توجه به اینکه در این جشن حتماً خیس می‌شوید، توصیه می‌کنیم وسایل گران‌قیمت و باارزش همراهتان نداشته باشید؛ به‌ویژه آن دسته از وسایلی که در برابر آب هیچ مقاومتی ندارند؛ مانند تلفن همراه، دوربین، لپ‌تاپ و ساعت هوشمند. بهتر است هنگام شرکت در این جشن، این وسایل را همراهتان نیاورید یا اگر هم این کار را می‌کنید، آن‌ها را در کیسه پلاستیکی ضدآب قرار دهید تا آسیب نبینند.
  • لباس اضافه همراهتان داشته باشید: اگر با خودرو هستید یا تصمیم دارید به جایی بروید که نباید خیس باشید، بهتر است که حتماً یک دست لباس اضافه همراهتان ببرید و در شرایط مناسب آن را تعویض کنید. اگر هم فراموش کرده‌اید که لباس اضافه ببرید، می‌توانید از پوشاک‌فروشی‌های سطح شهر لباس بخرید. به همین دلیل، بهتر است از قیمت پوشاک در ارمنستان مطلع باشید.
  • به جشن آب ملحق شوید: بهتر است بدانید که خیلی از افراد، از کشورهای مختلف به ارمنستان سفر می‌کنند تا فقط شانس شرکت در جشن آب ارمنستان را داشته باشند. این جشن هرساله تعداد زیادی از گردشگران را جذب می‌کند و به‌نوعی یکی از تفریحات رایگان ایروان و کل ارمنستان محسوب می‌شود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که شما هم در این جشن که سالی یک بار برگزار می‌شود، شرکت کنید و آن را از دست ندهید.
Lastsecond.ir-vardavar-festival-4.jpg
عکس جشن آب بازی ارمنستان

تجربه جشن آب با تورهای ارمنستان

ارمنستان یکی از کشورهای نزدیک ایران محسوب می‌شود؛ به‌نحوی که می‌توانید سفر زمینی به ارمنستان داشته باشید. این کشور سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی است. اگر شما هم پس از شناخت جشن آب ارمنستان، مشتاق شرکت در این جشن جذاب شده‌اید، می‌توانید با رفتن به صفحه تور ارمنستان در وبگاه لست‌سکند، مطابق با سلیقه و بودجه‌تان تور انتخاب کنید و با حضور به‌موقع در این جشن، از آن لذت ببرید.

بهترین رستوران‌های ایرانی ارمنستان

سخن آخر

در این مطلب، با جشن آب ارمنستان یا همان وارداوار آشنا شدید. اکنون دیگر از تاریخ جشن آب بازی ارمنستان، تاریخچه و نحوه برگزاری آن اطلاع دارید. این جشن نمادی از تجدید حیات، پاکی و همبستگی میان مردم ارمنستان به شمار می‌رود. شرکت در وارداوار، چه برای مردم محلی و چه برای گردشگران، لحظاتی خوش و به‌یادماندنی را به ارمغان می‌آورد. با توجه به اهمیت و جذابیت این جشن، حضور در آن تجربه‌ای بی‌نظیر و ماندگار خواهد بود که هر فردی می‌تواند ازش لذت ببرد و از زیبایی‌های فرهنگی ارمنستان بهره‌مند شود. اگر در جشن آب ارمنستان حضور داشته‌اید، تجربه‌تان را با ما و دیگر کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید.

پویا دهقان
پویا دهقان

گردشگری خوانده‌ام و به‌شدت دوست دارم با ماجراجویی، چیزهای جدیدی کشف کنم و کارهای هیجان‌انگیزی انجام بدهم. سعی می‌کنم این‌طور آگاه‌تر شوم. دوست دارم فرصت‌های خالی‌ام را به شنیدن موسیقی و عکاسی توی کوچه‌پس‌کوچه‌های طهران بگذرانم و از حس‌وحالم بنویسم. کتاب خواندن، فیلم دیدن، معاشرت و کسب تجربه‌های جدید، دنیایم را کامل‌تر می‌کند!