دیوار بزرگ اروپا در مونته نگرو

4.3
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
برای دیدن دیوار چین راه دور نروید ! + تصاویر
16 بهمن 1396 12:00
0

پشت شهر قدیمی کوتور با سقف های سفالی، قلعه ی سن جووانی قرار گرفته که به نظر می رسد تا بی نهایت روی تپه ها ادامه داشته باشد. هرچند این قلعه از پایین کمی دلهره آور به نظر می رسد، اما بالا رفتن از تپه ها، رسیدن به قلعه و همچنین نشستن در کافه های کوتور و خوردن قهوه و بستنی جز کارهایی هستند که حتما باید در این شهر انجام دهید.

دیوار بسیار قدیمی

استحکامات کوتور روی کوه سن جووانی (یا همان کوه سنت جان) به قرن دوم قبل از میلاد و زمانی بر می گردد که ایلیریان ها بر مونته نگرو حکومت می کردند. ایلیریان ها قلعه ای بر بالای تپه ساخته بودند تا از بالای آن بتوانند از شهر حفاظت کنند. ساخت دیوار و استحکامات برای حفاظت از شهر در قرن ششم میلادی آغاز شده و در نهایت  قرن پانزدهم تکمیل گشت.

دیوار بزرگ اروپا در مونته نگرو

این دیوار حلقه ای به طول 4.5 کیلومتر دور تپه و شهر ایجاد می کند که به ارتفاع 20 متر و ضخامت 16 متر آن را در بر می گیرد. جای هیچ تعجبی نیست که کوتور به مهاجمان تسلیم شده اما هیچ گاه به زور تحت انقیاد دشمنان در نیامده است.

استحکامات برخلاف قدمت خود و این موضوع که از سال 1918تعمیر نشده اند، به شکلی شگفت آور در شرایط خوبی به سر می برند. کوتور در کنار دیگر شهرهای ساحلی مونته نگرو در زلزله ی 1979 کاملا تخریب شده و ناگزیر باید دوباره ساخته می شد، اما دیوارها به طرزی معجزه آسا از این زلزله جان سالم به در بردند.

هرچند دیوارها در طول روز در مناظر صخره ای تپه ترکیب می شوند، به هنگام شب و پس از نورپردازی جلوه ی خیلی خاصی پیدا می کنند.

دیوار بزرگ اروپا در مونته نگرو

بالا رفتن از دیوار

امروز بالا رفتن از دیوار قلعه ی سن جووانی تبدیل به مسیری پرطرفدار برای بازدیدکنندگان کوتور شده است. البته صحبت از 1355 پله است و به هیچ وجه شبیه پیاده روی در پارک نمی باشد. این پیمایش 1.2 کیلومتر بوده و رسیدن به قله حدود 1 ساعت از شما زمان می برد، اما هر قدم آن ارزشمند است و به شما پیشنهاد می کنیم که حتما آن را امتحان کنید.

این دیوار از شهر قدیمی کوتور آغاز شده و به صورت زیگزاگی تا بالای تپه بالا می رود و همزمان دید و منظرها نیز بهتر و بهتر می شوند. پس از 20 دقیقه صعود به کلیسای بانوی درمانگر می رسید که می تواند توقفی مناسب برای تازه کردن نفس باشد.

دیوار بزرگ اروپا در مونته نگرو

کمی بالاتر از این کلیسا، چشم انداز کلیسا و خلیج آبی رنگ کوتور با کوهستان های سبز رنگ یکی از زیباترین چشم اندازها در تمام مونته نگرو است که عکس های بسیار زیادی از آن گرفته شده است. چشم اندازهایی که از این قسمت قابل مشاهده هستند هر چقدر بالاتر بروید زیباتر و بهتر می شوند و به کوهنوردان انگیزه ی خوبی برای بالا رفتن می دهند.

دیوار بزرگ اروپا در مونته نگرو

هرچند دیوارهای این قلعه بسیار زیبا هستند، ترکیب دیوارهای باستانی، مسیر تاریخی و زیبایی های طبیعی آن را شگفت انگیزتر کرده است. این تپه به مرور زمان بخش هایی از قلعه را در اختیار خود گرفته و آنها را دوباره به دل تپه بازگردانده به شکلی که امروز یک واحد یکپارچه هستند.

مسیر پنهانی که به سمت گنج منتهی می شود

در بالاترین نقطه ی این مسیر، دوشاخه ای وجود دارد که روی آن نشانه ای است که به کلیسای سن جورج اشاره می کند. این مسیر انحرافی ما را به سمت سوراخی در دیوار و یک مسیر سخت هدایت می کند که به نردبان کوتور ختم می شود؛ مسیری قدیمی که کشاورزان از آن برای آوردن محصولات خود به کوتور و فروش آن به اهالی این منطقه استفاده می کردند.

با طی کردن سریع این مسیر به سنت جورج یعنی کلیسایی 1000 ساله می رسیم. این کلیسا مدت های زیاد به حال خود رها شده بوده و با گذر زمان دیوارهای سنگی و نقاشی های دیواری آن دوباره توسط کوهستانی که در مرحله ی اول از آن تراشیده شده بود، باز پس گرفته شده اند.

دیوار بزرگ اروپا در مونته نگرو

بهترین سلفی عمرتان

هر زمان که دوباره به مسیر  قلعه ی سن جووانی بازگشتید، بدانید که راه زیادی تا بلندا و مناظر نفس گیر آن باقی نمانده است. هرچند چیز زیادی از قلعه باقی نمانده، اما به بلندای آن که می رسید مناظر خیره کننده ای پیش چشمان شما قرار می گیرد. در پایین این چشم انداز شهر کوتور در میان دریایی فیروزه ای قرار گرفته در حالیکه یات ها و قایق های تندرو در آن به سمت جلو و عقب حرکت می کنند.

دیوار بزرگ اروپا در مونته نگرو

پیمایش مسیر دیوار بزرگ اروپا به حقیقت یکی از تجربه های باورنکردنی در کوتور است، این در حالی است که همیشه در پایین دست، قهوه و بستنی انتظار شما را می کشند.

 

منبع: theculturetrip