راز پرنده 46000 ساله که حتی پرها و منقارش سالم مانده کشف شد!

4.2
از 56 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
پرنده‌ ای 46000 ساله که حتی پرها و منقارش سالم مانده، کشف شد! +تصاویر
21 اسفند 1398 07:00
7

یک "پرنده یخی" ماقبل‌تاریخ در بخش‌های منجمد سیبری با شکل بدنی بسیار سالم و دست نخورده‌ای کشف شده است. دمای هوا و یخبندان در این مناطق سیبری و روسیه آنقدر غیر قابل تحمل است که شاید هیچ انسانی تحمل حضور طولانی مدت در آن‌جا را نداشته باشد. در هر صورت با وجود شرایط نا مساعد، به دلیل موقعیت‌های اکتشافی بسیار ویژه‌ای که در این منطقه فراهم است، دانشمندان برای استفاده از فرصت یادگیری و کشف نمونه‌هایی دست نخورده و سالم از حیوانات و پرندگان به بخش‌های منجمد سیبری سفر می‌کنند. همراه ما در لست سکند باشید تا ببینیم دانشمندان این‌بار چه موجودی را با چه ویژگی‌هایی کشف کرده‌اند.

پرنده یخی 46000 ساله که حتی پرها و منقارش سالم است

سرما تا حد زیادی باعث حفظ گونه‌های کشف شده چندهزار ساله می‌شود، و این موضوع برای تحقیقات آزمایشگاهی دانشمندان بسیار مهم و حیاتی است. مثلا در سال 2019 آن‌ها سگی18 هزار ساله را به همراه یک گرگ در منطقه‌ای منجمد در نزدیکی یاکوتسک کشف کردند که، مو،دندان، دم و حتی مژه‌هایش سالم مانده بود. این سگ در حال حاضر تحت آزمایش‌ قرار دارد و دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که از طریق این آزمایش‌ها، به اطلاعات بسیار خوبی در مورد چگونگی تبدیل گرگ‌ها به سگ‌های اهلی دست پیدا کنند.

پرنده یخی 46000 ساله که حتی پرها و منقارش سالم است

همچنین در سال ۲۰۱۰، یک نوزاد ماموت پشم دار در ساحل قطب شمال روسیه یافت شد که تقریبا ۳۹۰۰۰ سال قدمت داشت. با وجود قدمت بسیار بالا، این ماموت به خوبی حفظ شده ‌بود.

روسیه باردیگر با کشف پرنده‌ای 46000 ساله و سالم، دانشمندان را شگفت زده وخوشحال کرده است. این پرنده که درعمق یک چاه کشف شده است، آنقدر سالم است که گویی کمتر از یک روز قبل مرده است. با توجه به شکل پَر و منقار پرنده کشف شده، دانشمندان حدس می‌زنند که این پرنده جد چکاوک شاخدار امروزی باشد.

پرنده یخی 46000 ساله که حتی پرها و منقارش سالم است

تیم مطالعاتی که بر روی جسد پرنده کار می‌کند، اعلام کرده است که این اولین نمونه پرنده‌ای است که از آخرین عصر یخبندان کشف شده است. پرنده یخی برای مطالعات بیشتر به موزه تاریخ طبیعی سوئد فرستاده شده است. یکی از دیرینه شناسان این موزه می‌گوید: «طبق مطالعات ما تغییرات آب و هوایی در پایان عصر یخبندان باعث ایجاد زیر گونه‌های جدید شده است.»

پرنده یخی 46000 ساله که حتی پرها و منقارش سالم است

 علاوه بر پرندگان و حیوانات، این مناطق یخی سیبری، اجسادی را در خود جای داده‌اند که بعضا پس از گذشت 2500 سال، هوز خالکوبی‌های آن‌ها روی پوستشان حفظ شده است. در هر صورت محافظت یخ‌ها از بازماندگان چند هزار ساله، امکان مطالعه زمین و تغییرات آن را برای ما فراهم کرده است و اطلاعات لایه‌هایی چند هزار ساله را برایمان شفاف و روشن می‌کند، به همین دلیل  مناطق یخی سیبری برای هر رشته علمی اعم از؛ باستان شناسی، زمین شناسی، جانور شناسی و هر رشته مرتبط دیگری می‌تواند یک کلاس درس بسیار خوب باشد و رازهایی فراوان و جذاب را کشف کند.

​منبع: thevintagenews.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی