جشنواره مجسمه های کاهی در ژاپن

4.2
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جشنواره‌ی مجسمه‌های کاهی در ژاپن
04 مهر 1397 07:00
0

برداشت برنج در بسیاری از شهرها و روستاها در سراسر دنیا امری مهم تلقی می‌شود. ژاپن هم یکی از آن کشورهایی‌ست که کاشت و برداشت برنج برای بسیاری شهرنشینان و روستانشینانش حائز اهمیت است. در همین راستا همه ساله پس از برداشت برنج در شهر نیگاتا (Niigata) و پارکی به نام (Kamizeki Lagoon)و روستایی به نام کاگاوا جشنواره‌ی جالبی برگزار می‌شود. این جشنواره وارا آرت (Wara Art) نام دارد و به مناسبت پایان زمان برداشت برنج برپا می‌شود و در آن کشاورزان با کاه‌های حاصل از برداشت برنج به ساخت مجسمه می‌پردازند. در واقع پاییز زمانی‌ست که کشاورزان حاصل دست‌رنج کارهایشان را در دو فصل بهار و تابستان به دست می‌آورند. در سال ‏‏2008 میلادی دانشجویان دانشگاه هنر موساشینو ‏‎(Musashino Art University)‎‏ با کشاورزان همکاری کرده و ‏مجسمه‌های بسیار زیبا و جذابی را ساختند. در سال جاری نیز همکاری دانشجویان و کشاورزان ادامه دارد و آنها با شور و ‏اشتیاق آثاری فوق‌العاده را ساخته‌اند. گردشگران بسیاری برای دیدن مجسمه‌های کاهی به ژاپن می‌روند و با دست‌رنج ‏این هنرمندان عکس می‌گیرند و از طبیعت لذت می‌برند.‏ در ادامه بیشتر با جشنواره‌ی وارا آرت آشنا خواهیم شد.

جشنواره مجسمه های کاهی در ژاپن

جشنواره مجسمه های کاهی در ژاپن

جشنواره مجسمه های کاهی در ژاپن

نگاهی گذرا به مراحل جشنواره‌ی وارا آرت

نخستین کار برای شروع ساخت مجسمه‌ها و آماده‌سازی آنها برای حضور در جشنواره‌ی وارا آرت جمع‌آوری کاه است. سپس با چوب ستون‌هایی شبیه به مجسمه‌ی مورد نظرشان را می‌سازند و بعد از گردآوری کاه‌های کافی، دانشجویان با دقت زیادی کاه‌ها را به ستون‌ها می‌چسبانند و در نهایت مجسمه‌های بزرگ و زیبایی از جنس کاه ساخته می‌شود.

اغلب حدود 2 هفته طول می‌کشد تا آرام آرام تمامی مجسمه‌های کاهی آماده شوند. این مجسمه‌ها چهره‌ی حیوانات را به تصویر می‌کشند و تمساح، گاو، کرگدن و... از اعضای محبوب این جشنواره به حساب می‌آیند. همه ساله هزاران نفر از سراسر ژاپن برای تماشای مجسمه‌های کاهی حیوانات به نیگاتا رهسپار می‌شوند.

جشنواره مجسمه های کاهی در ژاپن

جشنواره مجسمه های کاهی در ژاپن

جشنواره مجسمه های کاهی در ژاپن

منبع: lonelyplanet.com

زهرا میرزایی