اولین استخر ۳۶۰ درجه، به زودی بر فراز لندن برپا خواهد شد

4
از 8 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اولین استخر ۳۶۰ درجه، به زودی بر فراز لندن برپا خواهد شد
04 تیر 1398 10:00
0

احتمالا لندن، به زودی شاهد یک اثر معماری تاثیرگذار دیگر خواهد بود که به چشم انداز خط آسمان آن، افزوده می‌شود و این بار این اثر معماری، یک استخر روباز است. این استخر، فقط یک استخر عادی نیست، بلکه ۴ طرف آن باز است و به یک چشم انداز ۳۶۰ درجه بر فراز شهر، مجهز است و به همین خاطر به استخر بی نهایت معروف است. با در نظر گرفتن این موضوع که این نمونه در نوع خودش اولین است، طراحی خیره کننده آن در ابتدا توسط کمپانی Compass Pools مطرح شد. در حقیقت، این استخر نقطه عطفی است که توسط گروه معماری طراحی شده بود تا پاسخگوی نیازهای دقیق و مشخصی باشد.

وقتی شناگران در عمق این استخر منحصر به فرد، که در بالای یک ساختمان ۵۵ طبقه واقع شده، فرو می روند، احساس می‌کنند که در ارتفاع ۱۹۵ متری و بین زمین و آسمان شناور شده‌اند. برای دستیابی به منتهای احساس شفافیت و شناور بودن، به جای شیشه از ترکیبات اکریلیک به عنوان مواد اولیه استفاده شد. اکریلیک قالب گرفته شده برای ساخت جداره‌ها، قادر بود که نور را با طول موجی مشابه آب، از خود عبور دهد، در نتیجه استخر کاملا شفاف به نظر می‌رسد. به لطف کف شفاف استخر، افرادی که زیر استخر ایستاده باشند هم می‌توانند ببینند که شناگران از شنا در این استخر لذت می‌برند.

احتمالا هیجان انگیزترین جنبه استخر بی نهایت این است که افراد چطور به آن وارد و از آن، خارج می‌شوند. الکس کِمزلی، طراح استخر شنا و مدیر بخش فن‌آوری شرکت Compass Pools می‌گوید: به شکل معمول، یک نردبان ساده برای رفت و امد، کافی است، اما ما نمی‌خواستیم، هیچ پلکانی در نمای بیرونی ساختمان یا داخل استخر دیده شود و نمای یک دست و مورد نظر ما را خراب کند- و البته که نمی‌خواستیم ۶۰۰۰۰۰ لیتر آب، از طریق لوله کشی ساختمان تخلیه بشود.

پایبندی به همه این موضوعات، مستلزم یافتن راه حلی بود که براساس کارکرد دربِ زیردریایی طراحی شده باشد. شناگران، از طریق یک پلکان مارپیچ به استخر دسترسی پیدا می‌کنند؛ پلکانی که وقتی با درِ ورودی جفت می‌شود، از کف استخر بالا می‌آید؛ یک چرخش منحصر به فرد، که در همان بدو ورود افراد، کمی هیجان ایجاد می‌کند، و به این ترتیب ورود و خروج از استخر را به اندازه تماشای منظره ۳۶۰ درجه آن، جالب و هیجان انگیز می‌کند.

از سایر ویژگی‌های فنی استخر، می توان به یک سیستم کامپیوتری اشاره کرد، که برای اطمینان از درجه حرارت درستِ آب راه اندازی شده است. این استخر مبتکرانه، به لطف استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، با الگویی ثابت و پایدار گرم می‌شود. سیستم گرمایشی آن، از انرژی‌های هدر رفته از سیستم تهویه ساختمان استفاده خواهد کرد، که با حرکت دادن گاز گرم حاصله به درون یک مبدل، گرمای مورد نیاز استخر را فراهم می‌کند. یک بادسنج هم در نظر گرفته شده تا سرعت باد را مدام تحت کنترل داشته باشد و اطمینان حاصل کند که آب استخر در اثر وزش باد به خیابان‌های اطراف نمی‌پاشد.

کمزلی می‌گوید: «معماران اغلب برای طراحی استخرهای روباز که روی بام‌ها قرار دارند، نزد ما می‌آیند، اما چیزی که باید بدانند این است که معمولا ساخت استخر، پروژه‌ای مربوط به آخر کار است، اما استثنائا، در این پروژه، ما کار را از طراحی استخر شروع کردیم و پرسش اساسی همه ما این بود که چطور ساختمان را زیر استخر قرار بدهیم؟!»

Compass Pools در این باره، هیچ جزئیاتی را منتشر نکرده است. حتی نورهای رنگی زیبایی هم هست که وقتی پس از غروب آفتاب و در هنگام شب، روشن بشوند، به استخر ظاهری شبیه یک قطعه جواهر درخشان می‌دهند. نشانی دقیق ساختمان در لندن هنوز مشخص نیست، اما پروسه ساخت و ساز آن از اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود. طبقات بالایی بنا، در قالب یک هتل ۵ ستاره بهره‌برداری خواهد شد و به این ترتیب، مهمانان هتل امکان دسترسی به استخر بی نهایت را خواهند داشت.

به این ترتیب، اولین استخر دنیا با چشم انداز ۳۶۰ درجه، در بالای یک هتل لوکس، در لندن قرار خواهد گرفت.

اولین استخر ۳۶۰ درجه، به زودی بر فراز لندن برپا خواهد شد

اولین استخر ۳۶۰ درجه، به زودی بر فراز لندن برپا خواهد شد

منبع: mymodernmet.com