افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

4.5
از 97 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چرا زنان نباید تنها سفر کنند؟ +مردان بخوانند!
27 اسفند 1397 07:00
35

دیگر مثل گذشته نیست که زنان برای سفر کردن منتظر کسی بمانند. امروزه زنان می‌توانند به تنهایی کوله‌بار سفر ببندند و به مناطق مختلف دنیا سفر کنند. مناطقی که البته بعضی‌هایشان مناسب‌تر از دیگری هستند. اما آنچه هیچ‌وقت در مورد سفر کردن زنان، آن هم به تنهایی، تغییر نکرده، افسانه‌هایی بوده که هرکدامشان به عنوان عاملی بازدارنده برای شروع سفر نقش آفرینی کرده‌اند. افسانه‌هایی که از اسمشان هم معلوم است! افسانه‌اند و حقیقت ندارند! اگر شما هم فکر می‌کنید زنانی که تنها سفر می‌کنند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند، حتما این مطلب را بخوانید تا با این افسانه‌ها آشنا شوید.

افسانه 1: سفر انفرادی اغلب به معنای تنها ماندن است

ترسناک‌ترین موضوعی که در سفر انفرادی وجود دارد این است که شما فکر می‌کنید در کل طول سفر تنها خواهید بود، درست است؟ چه کسی دلش می‌خواهد درحالی‌که به گوشه دیگری از دنیا سفرکرده و در حال نظاره طلوع خورشید بر فراز معبد انگکور وات است(مجموعه‌ای از معابد که در اوایل سده دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم در کامبوج ساخته شد)، تنها باشد؟ خوشبختانه مشخص شده که تعداد دوستانی که طی یک هفته در سفر به دست می‌آورید خیلی بیشتر از تعداد کسانی است که طی یک سال در کشور خود با آن‌ها آشنا شده‌اید.

بهترین موضوع در سفر انفرادی این است که شما تنها کسی نیستید که این کار را انجام داده‌اید. این روزها زنان بسیاری به فکر مسافرت انفرادی و تبدیل آن به واقعیت هستند. به لطف رسانه‌های قدرتمند اجتماعی شما می‌توانید به انجمن‌های آنلاینی ملحق شوید که حرفه‌ی آن‌ها راه‌اندازی سفرهای مختص زنان است، در این اجتماعات می‌توانید دیگران را حمایت کرده و از حمایت آن‌ها بهره‌مند شوید، برنامه‌های سفر خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و با زنان دیگری ارتباط برقرار کنید که ذهنیت مشابهی مانند شما دارند. همچنین صحبت و ملاقات با افراد خونگرم این فرآیند را آسان‌تر هم می‌کند.

افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

افسانه 2: سفر انفرادی تنها برای افراد مجرد است

گاهی اینطور به نظر می‌رسد که سفر انفرادی به‌این‌علت است که شما فرد مناسبی را برای سفر کردن با او در کنار خود ندارید. یا اینکه افرادی مانند یک خانواده یا شریک زندگی که تعهداتی دارند، به‌تنهایی سفر نمی‌کنند. این بدان معنا است که یا مشکلی در رابطه وجود دارد و یا آن‌ها از تعهداتشان سرباز می‌زنند، درست است؟

نه اشتباه است، چون حتی انسان‌هایی که دارای شریک هستند نیز به دلایل مختلف گاهی به‌تنهایی سفر می‌کنند.

علت این موضوع می‌تواند علایق متفاوت باشد، چیزی که به باور بسیاری از کارشناسان رفتاری کاملاً سالم است. یا اینکه شاید هر یک از این دو فرد نتوانسته مرخصی بگیرد، یا هر یک تصمیم آگاهانه‌ای در جهت جستجوی روحی خود در یک سفر انفرادی ماجراجویانه گرفته‌اند، شاید هم تنها در بخشی از سفر تنها هستند و در مکان مشخصی قرار است یکدیگر را ملاقات کنند.

بسیاری از کسانی که به‌تنهایی سفر می‌کنند مجرد هستند، اما بیشتر افراد نیز دارای شریک زندگی می‌باشند. مجرد نبودن شما به معنای سفر نکردن انفرادی شما نیست.

افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

 

افسانه 3: می‌بایست برای سفر انفرادی بسیار شجاع باشید

حقیقت صادقانه این است که بسیاری از ایده‌ی سفر انفرادی بسیار وحشت دارند، تا اینکه درنهایت برای سفر برنامه‌ریزی کرده و راهی می‌شوند. ترس از چیزی که نمی‌شناسیم یک خصیصه‌ی انسانی بوده و در طبیعت ماست.

ترس از ناشناخته‌ها طبیعی است و شما لازم نیست از هر چیزی مطمئن باشید. گاهی سوار هواپیما شدن سخت‌ترین قسمت آن است. بعداز آن، کنار آمدن با مشکلات زبانی، درک زمان‌بندی و شروع ماجراجویی به طرز عجیبی آسان است. در هر کشور بسیاری از محلی‌ها حداقل می‌توانند چندکلمه‌ای انگلیسی صحبت کنند و نقشه‌های گوگل، برنامه‌های مربوط به حمل‌ونقل و ارتباطات تلفنی همگی می‌توانند سفر را راحت‌تر از همیشه کنند.

افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

 

افسانه 4: شما نمی‌توانید یک خویشتن گرا باشید

یکی از مزیت‌های غیرقابل‌باور سفر انفرادی، اجتماعی شدن انسان‌هاست. حتی اگر شروع صحبت باکسی مثلاً در قسمت لابی هتل بسیار دشوار باشد، شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که درنهایت کسی می‌آید و سر صحبت را با شما باز می‌کند.

احتمالاً پس از مدتی به این نتیجه خواهید رسید که افراد جدیدی که در ابتدا عصبانی به نظر می‌رسیدند، به طرز شگفت‌آوری انسان‌هایی خوش‌رو هستند و ترس شما از آن‌ها بیهوده بوده است. صحبت با افراد جدید را می‌توان به ‌راحتی با طرح پرسش‌هایی مانند اینکه اهل کجا هستند یا از کجا آمده‌اند، آغاز نمود. قبل از دانستن اطلاعات اضافی از افراد، نیاز به موضوعی دارید که درباره آن صحبت کنید.

ایجاد صمیمیت در میان مسافران کار آسانی است، آن‌ها واقعاً انسان‌های مهربانی هستند.

افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

 

افسانه 5: سفر کردن انفرادی بخصوص برای یک زن خطرناک است

شما احتمالاً فیلم ربوده‌شده (Taken) را دیده‌اید، درست است؟ جایی که دختر لیام نیسون(Liam Neeson) در اروپا دزدیده می‌شود و او با تلاش فراوان او را نجات می‌دهد؟ درباره فیلم قصر ویران‌شده (Brokedown Palace) چطور؟ جایی که کلاری دنس در تایلند به خاطر قرار دادن دارو توسط یک غریبه خوش‌تیپ در کیفش زندانی می‌شود. این تصور ما از سفر دختران به دور دنیاست (به لطف هالیوود). بنابراین تعجبی ندارد که به زنان گفته می‌شود که هرگز نباید به‌تنهایی سفر کنند.

اول‌ازهمه، هیچ‌یک از شخصیت‌های اصلی این‌گونه فیلم‌ها به‌تنهایی سفر نمی‌کنند. اگر چنین بود، باید کمی مکث می‌کردند و به صدای منطق خود گوش می‌کردند و می‌توانستند از مخمصه رهایی یابند.

ایمن ماندن در مسیر سفر همگی به خاطر اعتماد شما به بصیرت خودتان است، در خارج از کشور به‌گونه‌ای رفتار کنید که گویی در کشور خودتان هستید. آیا در کشور خودتان شب‌ها به‌تنهایی برای قدم زدن به خیابان می‌روید؟ در مکانی که اقامت دارید با محلی‌ها درباره آنچه باید مراقبش باشید صحبت کنید و به تمرین حس مشترک بپردازید. آنچه سبب بقای شما در کشورتان می‌شود در خارج از کشور نیز صادق است.

روزانه میلیون‌ها زن به‌تنهایی سفر می‌کنند، این کار شدنی و ایمن است و قرار نیست زندگی شما در یک چاه پایان پذیرد!

افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

 

افسانه 6: شما مکرراً در معرض توجهات ناخواسته خواهید بود

سوت زدن در هر کجایی شنیده می‌شود، چه کشور خودمان و چه در خارج از کشور. می‌دانم که این‌گونه کارها آزاردهنده هستند اما اجازه ندهید که این حرکات شما را از حس خوبی که به‌واسطه‌ی سفر انفرادی خود داشته‌اید، دور کنند.

بهترین راه برای کنار آمدن با این‌گونه توجهات اطمینان از درک آداب هر کشور و لباس پوشیدن طبق اصول آن‌هاست. بعضی از خانم‌ها پوشیدن لباس‌های خاصی را پیشنهاد می‌کنند اما به نظر من صمیمی بودن، نگاه کردن به چشمان مردم و بیان محترمانه همگی روش‌های خوبی برای حفظ جایگاه خود می‌باشند.

درحالی‌که مؤنث بودن خود دلیل واضحی برای این‌گونه مزاحمت‌های ناخواسته در برخی کشورهای جهان است، در بسیاری از موارد نیز کاملاً برعکس است و مردم با احترام و مهربانی با زنانی که تنها سفر می‌کنند، رفتار می‌کنند.

افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

 

افسانه 7: این‌گونه سفرها زحمت فراوانی دارند، زیرا همه کارها را باید خودتان انجام دهید

اگر به‌تنهایی سفر کنید باید تمامی تصمیمات را خودتان بگیرید.

این بزرگ‌ترین مزیت سفر انفرادی است. یعنی اگر دلتان نمی‌خواهد، لازم نیست که طبق برنامه عمل کنید و می‌توانید بیشتر خوش بگذرانید و این چیزی است که هرکسی به دنبال آن است. لازم نیست نگران خوشی افراد دیگر باشید و یا درباره انجام کاری برای دیگران استرس داشته باشید.

در حقیقت هر چه بیشتر به‌تنهایی سفر کنید، بیشتر به این نکته پی می‌برید که برنامه‌ریزی برای یک نفر خیلی راحت‌تر از برنامه‌ریزی برای یک گروه است. مزیت آزادی کامل و مسافرت انفرادی این است که مسئولیت‌های دست‌وپا گیری که عموماً متوجهتان می‌شود را به‌کلی از شما دور می‌کند.

افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

 

افسانه 8: سفر انفرادی تصمیم بزرگی است که زندگی را تغییر می‌دهد

بعضی از افراد هر چه که دارند را می‌فروشند و با یک بلیط یک‌طرفه به آن‌سوی دنیا سفر می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که برای سفر انفرادی باید زندگی را بالا و پایین کرد.

این سفر می‌تواند در آخر هفته و از شهری به شهر دیگر باشد، مثلاً یک سفر دوهفته‌ای به یک منطقه‌ی گرمسیری که تا به ‌حال امتحان نکرده‌اید و یا سفری انفرادی و بین فصلی به جنوب کشور. این موضوع نباید شمارا بیش‌ازحد درگیر کند، بلکه می‌بایست بتوانید باکمی ماجراجویی‌های جدید و کمی اعتمادبه‌نفس بیشتر به زندگی عادی خود بازگردید.

سفر انفرادی بجای یک عیب درواقع نوعی مزیت است، مزیت آزاد بودن در حین سفر. این سفر سبب صمیمیت شما با افراد بومی و کسب تجربیات منحصربه‌فرد می‌شود، زیرا می‌توانید از فرصت‌ها با آغوش باز استقبال کنید و این چیزی است که فقط مسافران تنها می‌توانند انجام دهند. رفتن به مکان‌هایی که دوست دارید و در هرزمانی که می‌پسندید بدون پاسخگویی به افراد دیگر واقعاً یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. شاید این دلیل محبوبیت روزافزون این نوع سفر در میان مردم باشد، این‌طور نیست؟

اگر سفر کردن دارای مزایایی مانند گذران وقت برای مشاهده واقعیت‌ها و مکان‌های جدید و جدا از زندگی روزانه باشد، پس سفر انفرادی سبب تشدید این مزیت ها می‌شود. یک‌بار این نوع سفر را امتحان کنید، سپس متوجه تصورات اشتباهی که دراین‌باره داشتید می‌شوید.

افسانه هایی در مورد تنها سفر کردن زنان

 

آیا شما هم از آن دسته زنانی هستید که به تنهایی سفر می‌کنند؟ اصلا با تنها سفر کردن زنان موافقید یا شما هم به این افسانه‌ها اعتقاد دارید؟ نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: nomadicmatt.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.