چطور یک حوضچه آبگرم را برای خود خودمان در خانه ایجاد کنیم؟

5
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور در خانه شرایط مشابه یک اسپای آبگرم را شبیه‌سازی کنیم؟ +تصاویر
02 خرداد 1399 07:00
0

آیا آبگرم‌های هتل را با محیط آرام، امکانات فراوان و درمان‌های نازپرورانه‌شان به یاد می‌آورید؟ به خاطر دارید که تجربه آسودگی و ریلکسیشن آن‌ها شما را از دلهره زندگی روزمره دور می‌ساخت؟

با توجه به این‌که بیشتر هتل‌ها و آبگرم‌های لوکس جهان اکنون بسته‌ شده‌اند یا با قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهند، ممکن است تا پایان همه‌گیری کرونا نتوان به چنین مکان‌هایی مراجعه کرد.

ولی معنایش آن نیست که نمی‌توانید تجربه ریلکسیشن را (حداقل تا حدودی) برای خودتان در خانه بازسازی کنید. و البته قیمت این نوع مراقبت از خود در خانه بسیار پایین‌تر از سابق خواهد بود.

اِسنو شیمازو، درمانگر معتبر ماساژ، مربی معتبر یوگا و مدیتیشن و از شفابخشان مقیم در هتل چهارفصل نیویورک (Four Seasons Hotel New York Downtown) می‌گوید: «به‌سادگی و با هزینه کم می‌توانید بسیاری از مؤلفه‌های یک آبگرم لوکس را به خانه‌تان بیاورید»

«اکنون زمانی است که بسیاری از ما دچار اضطراب و گرانی هستیم و تردیدهای ذهنی‌مان بسیارند بنابراین بیش از همیشه به اثرات آرامش‌بخش آبگرم‌ها نیاز داریم».

 

یک فضای مقدس را مشخص کنید

یک حوضچه آبگرم برای خود خودمان

یک فضای پاک و آرامش‌بخش برای ریلکسیشن، مدیتیشن و یوگا فراهم و آماده کنید.

جِرِمی مَکگارسی سرپرست گروه آبگرم و سلامت مجموعه هتل‌های ماندارین اوریِنتال Mandarin Oriental پیشنهاد می‌کند یک اتاق یا گوشه‌ای را در خانه برای سلامتتان تعیین کنید.

مطمئن شوید که این قسمت تعیین‌شده تمیز، بدون به‌هم‌ریختگی و به‌دوراز حواس‌پرتی باشد.

او می‌گوید: «می‌توانید حمام یا گوشه‌ای از پذیرایی یا اتاق‌خوابتان را برای این منظور انتخاب کنید، ولی این مکان باید درست مانند یک آبگرم مکان دل‌پسندی باشد که بتوانید در آن بنشینید و چای بنوشید، مدیتیشن کنید یا با یک کتاب خوب خو بگیرید». برای نشستن، صندلی مخملی یا بالشت بزرگ یا حتی بانوج همه مناسب هستند.

 

حس‌هایتان را تحریک کنید

یک حوضچه آبگرم برای خود خودمان

چیزهای ساده‌ای مانند شمع‌های خوشبو و روشن می‌توانند ذهنیت شما را تغییر دهند.

شیمازو می‌گوید می‌توانیم تغییراتی را  در ارتباط تعامل حواس پنجگانه در آبگرم‌های خانگی‌مان ایجاد کنیم تا آرامش بیشتری به ما ببخشند.

برای مثال می‌توانید در فضای موردنظرتان یک گیاه گلدانی، چند گل یا یک اثر هنری بگذارید. روشن کردن یک شمع معطر یا سوزاندن مقداری چوب خوشبو نیز یک‌راه دیگر برای دست‌یابی به هدف رایحه‌درمانی است.

شیمازو به‌شخصه عاشق این است که چند قطره از یک روغن خوشبو را در آب حل کند و یک دستمال را با این محلول مرطوب کند و با آن کف، دستگیره‌های در و قفسه‌ها را پاک کند.

او می‌گوید: «من هم‌زمان فضا را هم تمیز و هم خوشبو می‌کنم».

در دست نگه‌داشتن کریستال نیز یکی از استانداردهای آبگرم در هتل‌های لوکس است که می‌تواند حس لامسه شما را تحریک و درعین‌حال شما را آرام کند.

و موسیقی پس‌زمینه و مانند آن را نیز فراموش نکنید.

مَکگارسی می‌گوید: «اکنون‌که ما بیش از گذشته در خانه می‌مانیم، شاید بیش‌ازپیش محتوا انتشار دهیم یا با دیگران به‌طور اینترنتی ارتباط برقرار کنیم؛ و در این میان خوب است که گاهی خاموشی مطلق را برای خودمان برگزینیم تا از هر چیز بیرونی‌ای دورباشیم».

اگر تصمیم گرفتید به موسیقی نیز گوش کنید، فکر نکنید که مجبورید حتماً موسیقی‌های آرام‌بخش و زنگ‌دار مرسوم آبگرم‌ها را پخش‌کنید. مکگارسی می‌گوید به هر نوع موسیقی‌ای که برایتان خوشایند است گوش دهید: از متال گرفته تا اِنیا و بتهوون.

برای امکانات مناسب هزینه کنید

یک حوضچه آبگرم برای خود خودمان

لباس‌های معمولی‌تان را دربیاورید و یک جامه بلند و گشاد به تن کنید.

شاید در خانه امکاناتی چون دوش بزرگ، استخر با ورودی آب گرم و سرد و دیگر امکاناتی که آبگرم‌های هتلی را برجسته می‌کنند نداشته باشید، ولی چند وسیله ارزان هستند که می‌توانند تا حدود زیادی کار این امکانات لوکس را انجام دهند.

لیلا فاضل ،سرپرست سلامت سیکس سِنسِز نیویورک، دمپایی‌های طب فشاری را پیشنهاد می‌کند که نقاط فشار پا را فعال می‌کنند و قیمتشان نیز کمتر از 40 دلار است (می‌توانید در فروشگاه‌های آنلاین آن‌ها را تهیه کنید).

او می‌گوید: «پا کردن این دمپایی‌ها مانند آن است که به درمان رفلِکسولوژی رفته باشید. هر نقطه دمپایی به یک عضو یا غده متصل است و این دمپایی‌ به بازسازی آن‌ها کمک خواهد کرد».

جامه بلند و گشاد یا پیژامه نیز گزینه خوبی است که در آبگرم خانگی‌تان می‌توانید به تن کنید؛ همچنین شیمازو پیشنهاد می‌کند از یک چشم‌بند یا حوله دستی که بتوان روی چشم گذاشت استفاده کنید.

او می‌گوید: «چند قطره روغن عصاره‌ای را به چشم‌بندتان بیفزایید و آن را به مدت 30 ثانیه در ماکروویو بگذارید و هنگامی‌که ریلکس دراز کشیده‌اید یا نشسته‌اید آن را روی چشمتان بگذارید. همه استرس‌هایتان از بین خواهند رفت».

 

نوعی تشریفات برای خودتان داشته باشید

مکگارسی می‌گوید بیشتر آبگرم‌ها این‌گونه نیستند که ناگهان شما را به اتاق تاریک ماساژ بیندازند و بگویند استراحت کنید. آن‌ها تشریفاتی دارند که به شما کمک می‌کند به‌تدریج جهان بیرون را فراموش کنید و به حالت ژرفی از آرامش وارد شوید: ابتدا به اتاق کمدها وارد می‌شوید، یک جامه بلند و دمپایی می‌پوشید، چند درمان با گرما و آب‌رویتان انجام می‌شود و سپس در محوطه چای‌خوری استراحت می‌کنید.

مکگارسی باور دارد: «در خانه نیز می‌توانید تشریفات ریلکسیشن خودتان را داشته باشید تا کم‌کم ذهنتان را وارد این فضای آرامش‌بخش ریلکسیشن کنید».

یک حوضچه آبگرم برای خود خودمان

یک حمام طولانی‌مدت و گرم می‌تواند ذهنتان را به‌خوبی آماده کند.

برای این تشریفات و آماده‌سازی، شاید لازم باشد با استفاده از روغن‌های رایحه‌درمانی آرامش‌بخش حمام کنید، دم‌نوش بنوشید و یک متن ژرف و الهام‌بخش مانند شعر، کتاب یا سخن بزرگان بخوانید. اصلاً خبر نخوانید و تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی‌تان را نیز خاموش‌کنید.

مکگارسی بر این باور است که آبگرم‌ها از معدود مکان‌های جامعه مدرن هستند که ما را از تکنولوژی جدا می‌سازند و این جدایی یکی از مهم‌ترین فواید استفاده از آبگرم است.

 

صورت، دست‌ها و پاهایتان را ماساژ دهید

اَلِکساندرا سوِرال متخصص پوست از شهر لندن که در هتل چهارفصل شهر نیویورک (Four Seasons DownTown NewYork) به درمان بیماران می‌پردازد، می‌گوید صورت انسان اضطراب‌های احساسی و فیزیکی را در خود ذخیره می‌کند؛ اضطراب‌هایی که شاید اکنون با گسترش کرونا بیش‌ازپیش در همه ما پدیدار شده‌ باشند.

او باور دارد: «صورت شما برای آنکه در سالم‌ترین حالت خود باشد به کمک نیاز دارد و این کمک آن است که خودتان ماساژش دهید».

سورال می‌گوید این کار دشوار نیست ولی هرگز نباید پوست خشک را ماساژ داد. از روغن استفاده کنید، حتی اگر پوستتان چرب باشد. بعد از ماساژ می‌توانید روغن را از صورتتان پاک‌کنید.

دستتان را به‌حالت دایره‌ای روی صورت و به سمت بالا و کناره‌های آن بچرخانید و آن را تا گوش و گردن برسانید. با این حرکت از صورتتان سم‌زدایی می‌کنید. میزان فشار وارده باید از متوسط تا قوی باشد.

طبق گفته خانم سورال: «اگر نور محیط بیش‌ازحد زیاد باشد، سم‌های صورت از بین نمی‌روند و ماساژ مؤثر نخواهد بود».

در مورد دست‌وپاها نیز خانم سارا گیبسون تاتِل مؤسس و مدیرکل برند طراحی ناخن و آرایشگاه آلیو اَند جون (Olive & June) در لس‌آنجلس پیشنهاد می‌کند با لوسیونی ملایم دست‌ها و پاها را ماساژ دهید.

حتی می‌توانید این لوسیون را خودتان در خانه با مخلوط کردن کمی شکر و روغن نارگیل یا روغن‌زیتون درست کنید. طبق گفته او: «لوسیون ها خشکی پوست شما را از بین می‌برند و دست‌ها و پاهایتان را نرم و سالم می‌سازند».

 

بدنتان را بکشید

شکی نیست که به‌هرحال نمی‌توانید به‌خوبی یک درمانگر متخصص خودتان را ماساژ دهید، ولی می‌توانید زمانی را برای حرکات کششی تعیین کنید تا برخی از فواید یک ماساژ خوب را برای خود به ارمغان آورید.

شیمازو باور دارد: «حتی چند دقیقه حرکات کششی در روز می‌تواند به گوارش بهتر غذا، سفتی عضلات و حس خوب شما کمک کند».

صدها برنامه حرکات کششی در اینترنت وجود دارد و همچنین می‌توانید ویدیوی حرکات کششی ما به راهنمایی شیمازو را ببینید. سه حرکت کششی اصلی عبارت‌اند از:

1- روی یک پتو زانو بزنید و دست‌هایتان را در قسمت پایینی کمرتان بگذارید به‌گونه‌ای نوک انگشتان دست به سمت پایین باشد. آرنج‌هایتان را به هم نزدیک کنید. ابتدا نفس بکشید، سینه‌تان را جلو بدهید، ران‌ها را عمود با کف زمین قرار دهید، ستون فقراتتان را بکشید و به‌طور مورب به بالا خیره شوید. سپس نفس خود را بیرون دهید و ستون فقرات را به حالت اولیه‌اش بازگردانید. این حرکت گوارش غذا را بهتر می‌کند و اندیشه‌های منفی را از ذهن شما می‌زداید.

2- به‌گونه‌ای بنشینید که کف پاهایتان به هم متصل باشند ولی زانوها فاصله داشته باشند. انگشتان دست را روبروی سینه به هم قفل کنید. سپس کف دست‌ها را به سمت جلو بکشید و به‌طرف جلو خم شوید. همچنین می‌توانید چهارزانو بنشینید، خودتان را بغل کنید و به‌طرف جلو خم شوید. این حرکت به کاهش اضطراب کمک می‌کند.

3- بنشینید و پاهایتان را دراز کنید. مچ پاها را خم‌کنید تا انگشتان پا به‌طرف بالا قرار گیرند. نفستان را بیرون بدهید و کمرتان به‌طرف جلو خم‌کنید. اگر عضلات عقب ران شما سفت هستند، زانوهای خود را خم‌کنید. این حرکت کمک می‌کند انرژی خود را بازیابید.

 

لازم است همه ما زمانی را برای سکوت و آرامش خود در نظر بگیریم و این موضوع اکنون بیش از همیشه حس می‌شود. و حتی اگر هیچ‌یک از کارهای پیشنهادی ما را هم نتوانستید انجام دهید، دست‌کم یک چرت آرامش‌بخش برای خود در نظر بگیرید.

 

منبع: cnn.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.