درخت مادر؛ درختی مقدس در مغولستان که دروازه جهانی دیگر است!

3.7
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
درخت اسرارآمیزی که دروازه ای رو به جهانی دیگر است! +تصاویر
18 بهمن 1398 09:00
1

با وجود این‌که آیین بودائی دین اکثریت مردم مغولستان را تشکیل می‌دهد، اما آیین دیگری نیز در این کشور رواج دارد. حتی در مواردی دیده شده است که این دو آیین با یکدیگر مخلوط شده‌اند که درخت مادر نمونه این اختلاط است. این درخت در خارج از مغولستان نیز بسیار مشهور شده است و حتی پرستشگرانی از ژاپن، کره و چین دارد که از راهی دور به آنجا می‌آیند و به درخت مادر ادای احترام می‌کنند. با ما در لست سکند همراه باشید تا ببینیم ماجرای درخت مادر چیست!

درخت مادر؛ درختی مقدس در مغولستان که دروازه دنیای روحانی است

پیروان این آیین اعتقاد دارند که شمن بین دنیای واقعی و روحانی ارتباط برقرار می‌کند و درخت مادر پس از برخورد رعد و برق به‌عنوان دروازه‌ای برای این ارتباط در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل پیروان این آیین در کنار این درخت به دعا و نیایش می‌پردازند تا دعاهایشان برآورده شود.

درخت مادر؛ درختی مقدس در مغولستان که دروازه دنیای روحانی است

تا سال 2015 درخت مادر درختی شبیه به سایر درختان بوده است. در سال 2015 یکی از پیروان این آیین قصد داشت در نزدیکی درخت یک چوب بخور را روشن کند، که به ناگهان رعد و برقی اتفاق افتاد و اطراف درخت آتش گرفت و همه‌چیز نابود شد. البته در این حادثه تنه درخت سالم می‌ماند. پس از آتش‌سوزی جوانه‌هایی بر روی درخت رشد می‌کند و زمین اطراف آن بسیار مورد احترام مردم قرار می‌گیرد.

درخت مادر؛ درختی مقدس در مغولستان که دروازه دنیای روحانی است

مدتی بعد طناب‌هایی به درخت و در اطراف آن بسته می‌شود و بعضی از آن‌ها به درختان مجاور متصل می‌گردد. بر روی این طناب‌ها پارچه‌هایی روسری مانند و تشریفاتی که بیشترشان به رنگ آبی هستند آویخته شده است. پارچه‌های آبی قبل از آویختن در آب‌هایی خاص ابتدا خیس می‌شوند و سپس بر روی طناب پهن می‌شوند. این عمل تا جایی ادامه پیدا می‌کند تا تماماً درخت و اطراف آن را بپوشاند. درنهایت این درخت به‌عنوان درخت مادر یا درختی مقدس تعیین شده است تا پیروان این آیین برای دعا به آن رجوع کنند. چیزی شبیه به تک درختان مقدسی که در سرزمین خودمان هم وجود دارند و به آن‌ها دخیل می‌بندیم.

 

منبع: atlasobscura.com

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی