نهنگی سنگی در مدار قطبی، ترکیب معماری و محیط‌ زیست!

4.5
از 29 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
این نهنگ سنگی عجیب در مدار قطبی، از کجا آمده است؟ +تصاویر
13 آذر 1398 07:00
1

یک شرکت معماری دانمارکی به نام دورته ماندراپ Dorte Mandrup برگزیده شده است تا جاذبه بزرگ بعدی کشور نروژ را بسازد. این شرکت با طرحی که برای پروژه نهنگ ارائه کرد، رقیبان خود را کنار زد. پروژه نهنگ یک پروژه هدفمند در مدار قطبی است که گویا قرار است بازدیدکنندگان را بیش‌ از پیش به این منطقه دورافتاده جذب کند. محل پروژه نهنگ که روی نقشه 300 کیلومتر بالاتر از جزیره آندویا واقع شده است، نمایی بی‌مانند از منظره طبیعی ناهموار منطقه و کنار دریای آن به دست می‌دهد.

طرح شرکت دورته ماندراپ به زیبایی تمام در محیط‌زیست ترکیب می‌شود، زیرا ساختار سنگی آن به‌ آرامی از روی زمین بلند و برجسته شده و شیب کندی به‌سوی کناره دریا پیدا می‌کند. شکل ارگانیک آن بدون ایجاد هرگونه اختلال در محیط آرام و بی‌جنبش دهکده، حجمی را برای ساختمان ایجاد می‌کند. این دهکده در شمالی‌ترین نقطه جزیره واقع شده است و آن را اصلی‌ترین نقطه جزیره برای تماشای نهنگ‌ها می‌دانند؛ دلیل نام‌گذاری پروژه نیز همین بوده است. وب‌سایت پروژه نهنگ (thewhale.no) که تاکنون 50000 بازدیدکننده در سال داشته است، به‌تازگی در تلاشی جهت توسعه بیشتر منطقه یک فراخوان بین‌المللی داد.

شرکت‌های نامدار معماری مانند اِسنوهِتا، بیگ و ریولف رامستاد همگی در این رقابت جزء فینالیست‌ها بودند. اما شرکت دورته ماندراپ مسابقه را برد زیرا توانست الزامات فضای عملکردی را با الزامات زیست‌محیطی ترکیب کند. بوره بِرگلاند مدیرعامل پروژه نهنگ می‌گوید: «پروژه‌ی شرکت دورته ماندراپ با قاطعیت برنده است و معیارهای مسابقه را به بهترین نحو برآورده می‌کند. طرح ساختمانی این شرکت بسیار شاعرانه و ساده و درعین‌حال بسیار هیجان‌انگیز و غیرعادی است.»

می‌گویند ظاهر این ساختمان به‌گونه‌ای است که انگار غولی آمده پوسته زمین را بلند کرده و زیر آن تونلی حفر کرده است. پوسته بتنی بیرونی ساختمان نهنگ یک فضای بزرگ و باز را ایجاد می‌کند که هیچ ستونی ندارد. محوطه درونی آن بین فضاهای نمایشی، دفاتر، یک کافه و یک فروشگاه تقسیم می‌شود و پنجره‌های بزرگی در آن تعبیه شده است که ارتباط دیداری خوبی را بین فضای داخلی و خارجی ساختمان فراهم می‌کند.

خانم دورته ماندراپ بنیان‌گذار و پروژه‌گردان خلاق شرکت دورته ماندراپ می‌گوید: «جزیره بسیار شمالی آندویا مکان بسیار خاصی است و نهنگ نیز پروژه‌ای فوق‌العاده می‌باشد. ما نه‌تنها سازه معماری نوینی را در یک منطقه شگفت‌انگیز دیگر خواهیم ساخت، بلکه در افزایش درک عمومی نسبت به نهنگ‌ها و محافظت از حیات دریایی نیز نقشی ایفا خواهیم کرد. دقیقاً اینجا در لبه اقیانوس و در یک منظره خیره‌کننده و کهن، نشانه ساختمانی برجسته‌ای بر جای خواهیم گذاشت. فرصتی که پیش روی ما گذاشته شده است مسئولیت بزرگی نیز به همراه دارد که به‌شدت انگیزه‌بخش و الهام‌بخش می‌باشد.»

پروژه نهنگ که انتظار می‌رود در سال 2022 به روی عموم بازگشایی شود، گامی دیگر در تبدیل مدار قطبی به یک مقصد برتر مسافرتی است. نهنگ تازه‌ترین سازه معماری مدرن است که برای مدار قطبی طراحی شده است. در ادامه، تصاویری از این پروژه را باهم می بینیم.

«نهنگی» سنگی در مدار قطبی که معماری و محیط‌زیست را در هم می‌آمیزد

«نهنگی» سنگی در مدار قطبی که معماری و محیط‌زیست را در هم می‌آمیزد

«نهنگی» سنگی در مدار قطبی که معماری و محیط‌زیست را در هم می‌آمیزد

 

منبع: mymodernmet.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.