یک «شیشه جادوگری» عجیب در اردوگاه جنگ داخلی ویرجینیا کشف شد!

4.5
از 16 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
دلیل تازه ای برای اثبات جادوگری کشف شد! +تصاویر
01 اسفند 1398 08:00
5

به‌تازگی پیدا شدن یک «شیشه جادوگری» در ایالت ویرجینیای آمریکا کارشناسان را به این فکر فرو برده است که شاید برخی سربازان جنگ داخلی از جادوگران بیش از هر چیز دیگری می‌ترسیده‌اند. البته این روزها نیز هنوز افرادی هستند که به نیروی پلید جادوگری باور دارند، ولی چند سده پیش شمار کسانی که جادوگران و جادو و طلسمشان را باور داشتند بیشتر بود. در آمریکا، کمتر دانش‌آموز دبستانی‌ای را می‌توان یافت که نام محاکمه‌های جادوگری سِیلِم در آخرین دهه قرن هفدهم میلادی به گوشش نخورده باشد. حداقل تا یک قرن و نیم بعد از این محاکمه‌ها جادو نزد همگان تهدیدی جدی شمرده می‌شد و بسیاری از مردم عادی جدا به دنبال آن بودند که از خودشان در برابر نیروهای جادویی پلید محافظت کنند.

یک «شیشه جادوگری» عجیب در اردوگاه جنگ داخلی ویرجینیا کشف شد!

مدارکی دال بر کوشش‌های مردم در راستای محافظت از خودشان در برابر نیروهای شیطانی در ایالت ویرجینیا یافت شده است. در سال 2016، گروهی از باستان شناسان، قطعه‌ای از زمین‌های بین ایالتی را در جنوب ویرجینیا و حوالی یکی از اردوگاه‌های جنگ داخلی آن به نام ریداوت 9 حفاری می‌کردند. آن‌ها قطعاتی از ظرف‌های غذاخوری شکسته و بقایای یک شومینه قدیمی را حین حفاری زمین‌ها پیدا کردند. همچنین نزدیک شومینه، بطری‌ای آبی‌ رنگ از جنس شیشه یافتند که تعدادی میخ در آن بود. گویا این بطری در پنسیلوانیا و زمانی بین سال‌های 1840 و 1860 ساخته شده بود.

تیم باستان‌شناسی دانشگاه ویلیام اَند مری با همکاری سازمان حمل‌ونقل ویرجینیا بطری و اردوگاه ریداوت 9 را کشف کردند. این اردوگاه را ابتدا نیروهای موتلفه ساخته بودند، ولی بعدها نیروهای اتحادیه آن را مورد استفاده قرار دادند. از آنجایی‌که سربازان اتحادیه باید سنگرهایشان را در زمان لزوم حفظ می‌کردند و در این راه هر وسیله‌ای را به کار می‌بردند، یافتن یک بطری پر از میخ در اردوگاه آن‌ها خیلی هم عجیب به نظر نمی‌رسد. اگر این بطری واقعاً یک شیشه جادوگری باشد، یکی از معدود شیشه‌های جادوگری یافت شده در ایالات‌متحده به شمار می‌رود.

یک «شیشه جادوگری» عجیب در اردوگاه جنگ داخلی ویرجینیا کشف شد!

«شیشه جادوگری» یافت شده در ایالت ویرجینیا

یک «شیشه جادوگری» عجیب در اردوگاه جنگ داخلی ویرجینیا کشف شد!

شیشه‌های جادوگری یافت شده در بریتانیا

این شیشه‌ها با اشیاء گوناگونی پر می‌شدند که بعضی از آن‌ها مانند ناخن و ادرار کمی حال‌ به هم‌زن‌تر بودند. اشیاء مذکور را در این شیشه‌ها می‌گذاشتند تا مانند آهنربا طلسم‌های شیطانی را به خود جذب کنند. همچنین اشیاء تیزی مانند میخ، سنجاق یا حتی قلاب‌های فلزی را در این شیشه‌ها می‌گذاشتند تا روح شیطان پلید را به دام انداخته و در بطری حبس کنند یا آن را دور کرده و به شخص فرستنده بازگردانند.

یافتن یک شیشه جادوگری در ایالات‌متحده امر نادری است، ولی  شمار شیشه‌های پیدا شده در بریتانیا کم نیست. در واقع حدود 200 شیشه در بریتانیا یافت شده است که مربوط به قرن 17 میلادی و زمانی هستند که ترس از جادوگرها به بیشترین حد خود رسیده بود.

آقای جو جونز، مدیر مرکز تحقیقات باستانی ویلیام اَند مری متوجه شد که این طلسم‌ها را بیشتر در دوره‌های آشوب و آشفتگی بزرگ استفاده می‌کرده‌اند زیرا در این دوره‌ها بود که مردم احساس آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به نیروهای بیرونی مانند قحطی یا آشوب‌های ملی داشتند. آشکار است که تضادهای داخلی نگرانی مردم را برمی‌انگیختند. بنابراین تعجبی ندارد که سربازی در ویرجینیا بخواهد از یک شیشه جادوگری برای محافظت از خود و همراهانش استفاده کند.

سر این شیشه شکسته بود، به همین دلیل اگر مایعی جادویی در آن بوده است مدت‌ها پیش بخار شده است. البته محققان بازهم نمی‌توانند صد در صد مطمئن باشند که این شیشه یک شیشه جادوگری بوده است یا خیر و احتمال آن نیز می‌رود که پیشه‌وری از آن برای نگهداری میخ‌هایش استفاده کرده باشد. ولی نخستین و محتمل‌ترین پاسخی که می‌توان برای این معما یافت همان جادوست، چراکه نگه‌داشتن میخ در بطری‌های شیشه‌ای در آن دوره امر عجیب و نامعمولی بوده است.

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.