خبر رسید کویر لوت پر از آب شده است!

4.7
از 326 رای

دشت لوت (کویر لوت یا بیابان لوت) بزرگترین فلات ایران است که بخشی از آن بین استان کرمان و سیستان و بلوچستان قرار دارد. این دشت یکی از گرم‌ترین و خشک‌ترین دشت‌های جهان با کمترین مقدار آب است. به دلیل آفتاب گرم و بادهای شدید، توده‌های سنگین ماسه به سمت جنوب و جنوب شرقی حرکت می‌کنند و زنجیره‌ای از تپه‌های شنی را تشکیل می‌دهند. همچنین کویر لوت یکی از بزرگترین کویر های ایران به شمار می‌آید. این کویر توسط باد به مجموعه‌ای از برآمدگی‌ها و شیارهای موازی تبدیل شده است که بیش از 150 کیلومتر گسترش یافته و ارتفاع آن به 75 متر می‌رسد و مملو از دره و فروچاله است. کویر لوت در فهرست آثار یونسکو ایران هم به ثبت جهانی رسیده است.

آب در کویر

کویر لوت دومین کویر بزرگ ایران به لحاظ گستردگی است. بازدید از کویر لوت، تجربه حضور در سکوت کویر، تماشای آسمان در شب و تفریحات کویری در لوت، بسیار جذاب است اما مگر چه اندازه امکان دارد کویر لوت مملو از آب شود؟ تماشای آب در کویر لوت و شکل‌گیری چشمه‌های فیروزه‌ای رنگ آب در دل صحرای بی آب و علف و خاکی رنگ تجربه‌ای یگانه است که ممکن است هر کسی شانس دیدن آن را نداشته باشد. در این ویدئو تصاویر بی‌نظیری از آب در کویر لوت را می‌بینیم.

"خبر رسيد لوت پر از آب شده است. كوله بستم و راهي شدم. راه درازي بود. روزها طول كشيد تا به لوت برسم. در راه چندين جاي ديگر، شب‌ها ماندم و عكاسي كردم. رسيدم و چادرم را برپا كردم و بعد از خوردن غذا، دوربين را برداشتم و رفتم سراغ آب و آسمان. اين درياچه دوباره ديده نخواهد شد. آب آن زمردين رنگ بود و آسمان آبي. هوا كه تاريك شد، آسمان هم سبز شد. شما بگویید این رنگ سبزِ آسمان، هوا تاب است. ولی من بیشتر که فکر می‌کنم، یادم می‌آید آن شب دنیا سر و ته شد. احتمالا خواب بودین که یادتان نیست. دور تا دور درياچه دنبال قابي كه تمام حرف ها را يكجا بزند گشتم، حرف‌هاي درياچه و لوت و آسمان را... .سه پايه را باز كردم، لوت را از درون لنز دوربين تماشا كردم، توی دریاچه سایه‌اش را دیدم؛ این‌بار، دیگر خیال نبود. آمده بود من را ببيند. پروانه‌هاي لوت به او خبر داده بودند. دست‌هایش را که گذاشت روی شانه‌هایم، دنیا سر و ته شد. ستاره‌ها ریختند توی دریاچه و آب زمردین ، از انتهای افق سرازیر شد به آسمان. چند دقيقه بعد تمام آب ريخت درون آسمان و درياچه محو شد و ديگر حتي سايه‌اش هم نبود. سايه‌اش كه ناپديد شد آسمان دوباره رفت سر جايش و زمين آمد پايين. لوت درباره خشك شد، خشك تر از قبل."