غذاهای ایتالیا؛ معرفی بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی

5
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
جادوی بی‌نظیر طعم‌ها در غذاهای ایتالیا
05 آذر 1402 08:00
0

غذاهای ایتالیا، این کشور را به یکی از پرطرف‌دارترین مقاصد گردشگری جهان برای تجربه طعم‌های جدید تبدیل کرده است. نشستن در یک رستوران دنج، گوش دادن به موسیقی ایتالیایی همراه با سفارش یک پیتزای هیجان‌انگیز، همان چیزی است که باید در سفر به ایتالیا تجربه کنید. تنوع غذا در ایتالیا، شامل طیف وسیعی از پیتزا، پاستا، لازانیا، غذاهای دریایی و دسرها می‌شود که شاید نام بردن از همه آن‌ها ممکن نباشد و البته تعداد مشخصی نیز معروف و شناخته‌شده هستند. این غذاها با توجه به منطقه و فرهنگ هر شهر تهیه می‌شوند و می‌توان گفت که هرکدام، تاریخچه‌ای مجزا دارند. در این مطلب، در میان طعم‌ها و غذاهای ایتالیایی سفر می‌کنید. با ما همراه باشید تا به دنیایی عجیب و زیبا از معروفترین و خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی قدم بگذاریم.

معروفترین غذاهای ایتالیا کدام‌اند؟

پیتزا، لازانیا، فتوچینی آلفردو، پاستا، ریزوتو، استیک فلورانسی، تورتلینی، راویولی، آرانچینی، گنوچی، ترافل، کاپوناتا، نان فوکاچیا، تیرامیسو و پاناکوتا از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ایتالیا به شمار می‌آیند. البته این دسته‌بندی بسیار گسترده‌تر است و هرکدام از این غذاها، ویژگی‌های متفاوتی دارند. برای شناخت کامل هرکدام، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب از لست‌سکند را از دست ندهید.

پیتزاهای ایتالیایی

اغراق نیست اگر پیتزا را در شمار معروفترین غذاهای ایتالیایی بیاوریم. این غذای ایتالیایی، ساده، ارزان و سیرکننده است و به‌عنوان یک وعده اصلی در منوی رستوران‌ها وجود دارد. ازطرفی، پیتزا به‌عنوان یک غذای خیابانی نیز شناخته می‌شود؛ به‌طوری که در برخی از مناطق، کنار اماکن تاریخی و تفریحی یا درحال پیاده‌روی می‌توانید آن را امتحان کنید.

معروف‌ترین پیتزای ایتالیا که با نام مارگاریتا (Pizza Margherita) شناخته‌ می‌شود، از اسم ملکه ایتالیا الهام گرفته شده است. او در طول سفرش به ناپل، به این پیتزا علاقه‌مند شد. رنگ‌های پیتزا مارگاریتا با پرچم ایتالیا هماهنگ است و از گوجه، پنیر موتزارلا و ریحان تهیه می‌شود.

در اصل دو نوع پیتزا در ایتالیا وجود دارد:

  1. پیتزا ناپولیتن (Neapolitan-style pizza): این نوع پیتزا لبه ضخیم، پفکی و مرطوب دارد و قطرش کمی کوچک‌تر از سایر پیتزاهاست؛ چون خمیرش بسیار نرم است و کمتر باز می‌شود.
  2. پیتزا رومانا (Roman-style pizza): خمیر این پیتزا برعکس ناپولی، سفت است و معمولاً آشپزهای حرفه‌ای با حرکات چرخشی روی هوا آن را صاف می‌کنند؛ در نتیجه این نوع پیتزا لبه‌های نازک و تردی دارد.
پیتزا ناپولی لست‌سکند.jpg
پیتزا ناپولیتن، از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی
پیتزا رومانا لست‌سکند.jpg
پیتزا رومانا، از معروفترین غذاهای ایتالیایی

انواع پیتزاهای مشهور ایتالیا

  • پیتزا کاپریچیوزا (Pizza capricciosa): شامل ژامبون ایتالیایی، کنگر فرنگی، زیتون، قارچ، گوجه خشک و موتزارلا
  • پیتزای سیسیلی (Sicilian pizza): شامل پیاز، گوجه‌فرنگی، سبزی، ماهی آنچوی و پنیر
  • پیتزا ژامبون و قارچ (Prosciutto e funghi pizza): شامل سس گوجه، قارچ، ژامبون ایتالیایی و پنیر موتزارلا
  • پیتزا گواترو استگیونی (Pizza Quattro Stagioni): شامل سس گوجه، کنگر فرنگی، زیتون، قارچ، ژامبون و پنیر موتزارلا
  • پیتزا چهارپنیر (Pizza Quattro Formaggi): شامل 4 نوع پنیر مخصوص ایتالیایی
  • پیتزا پریماورا (Pizza primavera): شامل پنیر پارمسان، سبزی آرگولا، گوجه گیلاسی، ژامبون و پنیر موتزارلا

پاستای کاربونارا (Carbonara)

پاستا به‌قدری محبوب است که می‌توان به ایتالیا رفت و به‌جز پاستا چیزی نخورد. اگر لیستی از انواع پاستاها با طعم‌های مختلف در ایتالیا وجود داشته باشد، کاربونارا جزو بهترین آن‌ها، به‌ویژه در شهر رم، به حساب می‌آید. پاستا کاربونارا همان گزینه‌ای است که باید در سفر با تور رم و گشت‌وگذار در اطراف این شهر، نسخه واقعی آن را امتحان کنید.

این غذای کلاسیک در رستوران‌ها سرو می‌شود و بسیار ساده و خوش‌مزه است. پاستا، تخم‌مرغ، پنیر پارمسان، بیکن یا گوشت سرخ‌شده و فلفل سیاه از مواد اولیه آن است. نوع پاستایی که برای تهیه کاربونارا استفاده می‌شود، ممکن است در رستوران‌ها متفاوت باشد؛ اما استفاده از اسپاگتی برای تهیه این غذا رایج‌تر است.

  • خاستگاه: رم، ایتالیا

  • نوع غذا: وعده اصلی، حلال؛ اما در برخی رستوران‌ها از گوشت خوک استفاده می‌شود.

  • رده قیمت: اقتصادی تا گران (بستگی به نوع رستوران دارد.)

اسپاگتی کاربونارا لست‌سکند.jpg
کاربونارا، از غذاهای ایتالیا

پاستای سس بلونز (Bolognese sauce)

پاستا بلونز، یک غذای کلاسیک ایتالیایی است که برای اولین بار در شمال ایتالیا، در شهر بولونیا ظاهر شد. این پاستا در بین غذاهای ایتالیا اغلب با استقبال گردشگران مواجه می‌شود. اصلی‌ترین مؤلفه‌اش، سس گوشت مزه‌دارشده است که با دقت و زمان زیادی پخته می‌شود.

سس بولونز شامل گوشت، پیاز، سیر، گوجه‌فرنگی و ادویه‌های مختلف است. این سس سپس با پاستا، پنیر پارمسان و کمی جعفری تازه ترکیب می‌شود. این غذا نه‌تنها به‌دلیل طعم بی‌نظیرش، بلکه به‌علت تاریخچه مرتبط با منطقه، یک تجربه اصیل ایتالیایی است. این غذا به‌عنوان یکی از معروفترین غذاهای ایتالیایی همیشه در لیست غذاهای محبوب گردشگران است.

  • خاستگاه: شمال ایتالیا

  • نوع غذا: وعده اصلی، حلال

  • رده قیمت: گران (بستگی به نوع رستوران دارد.)

پاستا بلونز لست‌سکند.jpg
پاستا بلونز، از بهترین غذاهای ایتالیا

لازانیا (Lasagna)

لازانیا یکی از آن غذاهای معروف ایتالیاست که نه‌تنها در این کشور، بلکه در تمام دنیا بسیار محبوب است. لازانیا با نوعی پاستای ورقه‌ای شکل تهیه می‌شود که به‌صورت لایه‌ای روی هم قرار می‌گیرند. مواد میان لایه‌ها شامل پیاز، کرفس، هویج همراه با گوشت، سس گوجه و پنیر می‌شود. در نهایت از سس بشامل برای پخت استفاده می‌کنند.

  • خاستگاه: ایتالیا

  • نوع غذا: وعده اصلی، حلال؛ اما در برخی رستوران‌ها ممکن است از گوشت خوک استفاده شود.

  • رده قیمت: گران (بستگی به نوع رستوران دارد.)

لازانیا لست‌سکند.jpg
لازانیا، از معروفترین غذاهای ایتالیایی

ریزوتو (Risotto)

در بین غذاهای ایتالیا، ریزوتو یک گزینه سنتی و محبوب است که روش‌های مختلفی برای طبخ آن وجود دارد. این غذا که از برنج‌های مخصوص مناطق شمالی به نام (Arborio) تهیه می‌شود، یک نوع پلوی ایتالیایی به حساب می‌آید و به‌عنوان یک غذای کمیاب و لوکس شناخته می‌شود.

ریزوتو آلا میلانز، یکی از محبوب‌ترین انواع ریزوتوها در ایتالیاست. ویژگی متمایزش، استفاده از زعفران همراه با کره، پارمسان و پیاز است که به آن رنگ زرد بی‌نظیری می‌بخشد. ازآنجایی‌که قیمت غذا در ایتالیا بستگی به مکان، نوع رستوران، منطقه جغرافیایی و نوع مواد به‌کاررفته دارد. ریزوتو در رستوران‌های لوکس و معروف، ممکن است قیمت خیلی زیادی داشته باشد؛ زیرا برای رسیدن به طعم واقعی آن، از مواد باکیفیت استفاده می‌کنند و فرایند تهیه دقیق‌تر است. در رستوران‌های معمولی‌تر یا در مکان‌های محلی، قیمت ریزوتو کمتر است؛ چراکه ممکن است نوع دیگری از ریزوتو که مواد ارزان‌تری دارد، سرو شود.

  • خاستگاه: شمال ایتالیا

  • نوع غذا: وعده اصلی، به‌طور کلی حلال است؛ اما در برخی رستوران‌ها ممکن است با نوشیدنی‌های خاصی تهیه شود.

  • رده قیمت: گران

ریزوتو لست‌سکند.jpg
ریزوتو، یکی از غذاهای ایتالیا

گنوچی (Gnocchi)

گنوچی یکی دیگر از معروفترین غذاهای ایتالیایی است که از ترکیب سیب‌زمینی، آرد و سایر مواد اصلی تهیه می‌شود. این غذای خوش‌مزه، به‌شکل کوچک و استوانه‌ای یا گلوله‌ای به‌عنوان یک نوع پاستا شناخته‌شده است. گنوچی معمولاً با تنوع زیادی از سس‌ها و تزییناتی مانند سس گوجه‌فرنگی، سس ریحان، سس خامه‌ای یا سس پنیر پارمسان تهیه و سرو می‌شود. همچنین افزودن انواع مختلفی از سبزی‌جات، پنیرها، گوشت، یا مواد افزودنی دیگر، موجب تنوع گنوچی می‌شود.

  • خاستگاه: شمال ایتالیا

  • نوع غذا: پیش‌غذا، حلال؛ اما در برخی رستوران‌ها با گوشت خوک تهیه می‌شود.

  • رده قیمت: ارزان

گنوچی لست‌سکند.jpg
گنوچی، نوعی غذای ایتالیایی

تورتلینی (Tortellini)

تورتلینی، ازجمله غذاهایی است که مردم ایتالیا علاقه ویژه‌ای به آن دارند و غذای ثابت بیشتر خانه‌هاست. این غذا که به‌صورت شکم‌پُر تهیه می‌شود، ترکیبی از پاستاهای حلقه‌ای است که به‌سادگی پر از طعم هستند. افسانه‌ها حاکی از آن است که شکل تورتلینی از الهه زهره الهام گرفته شده است. این نودل‌های تخم‌مرغی از تپه‌های سرسبز منطقه امیلیا رومانیا می‌آیند. خمیرش معمولاً با مقدار زیادی مواد تازه و متنوع پر می‌شود و در نهایت دو طرف خمیر را روی هم قرار می‌دهند. این مواد شامل انواع پنیر و گوشت است.

  • خاستگاه: شمال ایتالیا

  • نوع غذا: میان‌وعده و اصلی، به‌طور کلی حلال است؛ اما در برخی رستوران‌ها ممکن است با گوشت خوک تهیه شود.

  • رده قیمت: اقتصادی (بستگی به مواد داخل آن دارد.)

تورتلینی لست‌سکند.jpg
تورتلینی، از بهترین غذاهای ایتالیا

راویولی (Ravioli)

لقمه‌های جذاب تورتلینی، معمولاً از نظر طعم با راویولی اشتباه گرفته می‌شوند؛ زیرا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. راویولی، نوع دیگری از پاستای شکم‌پُر است که خمیرش به‌شکل مربع روی هم قرار می‌گیرد و داخلش با هر نوع مواد مشابه مواد تورتلینی، پر می‌شود. راویولی بعد از پخت در آب جوش، آبکش می‌شود و در نهایت با سس دل‌خواه، آن را تزیین می‌کنند؛ اما تورتلینی بیشتر به‌صورت سوپ تهیه و سرو می‌شود.

  • خاستگاه: شمال ایتالیا

  • نوع غذا: میان‌وعده و اصلی، به‌طور کلی حلال است؛ اما در برخی رستوران‌ها ممکن است با گوشت خوک تهیه شود.

  • رده قیمت: اقتصادی (بستگی به مواد داخل آن دارد.)

راویولی لست‌سکند.jpg
راویولی، از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی

استیک فلورانسی (Bistecca alla Fiorentine)

یکی از معروفترین غذاهای ایتالیا که به نام استیک فلورانسی شناخته می‌شود، یک غذای خاص توسکانی است. این استیک که ریشه در قرون‌وسطا دارد، از فیله گوشت گاو با ضخامت 6 سانتی‌متر تهیه می‌شود و برای طعم‌دار کردنش، فقط از مقداری نمک، روغن زیتون و در برخی رستوران‌ها، چند عدد رزماری، استفاده می‌شود. در واقع نکته مهم درباره این غذای محبوب، استفاده بسیار کم از مواد طعم‌دهنده است تا مزه واقعی گوشت حفظ شود.

زمان‌بندی حرارت و نحوه پخت این استیک بسیار مهم است و بیشتر آشپزهای فلورانسی در این زمینه مهارت ویژه‌ای دارند. معمولاً گردشگرانی که با تور اروپا سفر می‌کنند، این استیک را در لیست بهترین غذاهای ایتالیا قرار می‌دهند؛ چراکه درست کردن استیک در کشورهای اروپایی مانند یک رقابت مهم است و امتحان کردن مزه آن‌ها از کارهای لذت‌بخش برای توریست‌هاست.

  • خاستگاه: توسکانی، ایتالیا

  • نوع غذا: وعده اصلی، حلال

  • رده قیمت: گران

سوغات ایتالیا چیست؟

استیک فلورانسی لست‌سکند.jpg
استیک فلورانسی، از معروفترین غذاهای ایتالیایی

ترافل (Truffles)

ترافل، نوعی قارچ است که طعم و عطر بی‌نظیری دارد. این قارچ‌ به‌خودی‌خود یک غذا نیست، اما به‌دلیل بالابردن کیفیت مزه غذاها، معمولاً عنصر اصلی آشپزی ایتالیایی است. این قارچ‌های زیرزمینی که با نام «Tartufo» نیز شناخته می‌شوند، در پای درختان و ریشه‌هایشان یافت می‌شوند.

ترافل‌ها به همان اندازه که غذا را خوش‌مزه می‌کنند، گران هم هستند. این قارچ کمیاب در دستور برخی غذاهای معروف ایتالیا وجود دارد تا طعم غذا چیزی فراتر از تصور به نظر آید. همچنین از این قارچ به‌عنوان تزیین به‌شکل ورقه‌های نازک روی راویولی یا پاستا نیز استفاده می‌شود. درصورتی‌که تور میلان را برای سفر به ایتالیا انتخاب کنید، می‌توانید با گشتن در این شهر زیبا به سراغ یکی از بهترین رستوران‌ها بروید و این قارچ کمیاب را همراه با غذای مد نظرتان امتحان کنید.

  • خاستگاه: توسکانی، ایتالیا

  • نوع غذا: حلال

  • رده قیمت: گران

پاستا همراه با قارچ ترافل لست‌سکند.jpg
پاستا همراه با قارچ ترافل

آرانچینی (Arancini)

آرانچینی یک پیش‌غذای ایتالیایی خاص و خوش‌مزه است که اصالتاً از جزیره سیسیلی (Sicily) آمده است. این خوراکی‌ها به شکل کوفته‌برنجی‌های کوچک و گردی است که معمولاً با پنیر، سس گوجه‌فرنگی، جعفری و آرد سوخاری تهیه می‌شود. نام «آرانچینی» به ایتالیایی به «آرانچی» یعنی پرتقال اشاره دارد. این اسم به‌دلیل رنگ و شکل شبیه پرتقال، به این غذا داده شده است. آرانچی به‌عنوان یک خوراکی خیابانی نیز در ایتالیا محبوب است؛ یک میان‌وعده عالی برای پیاده‌روی در خیابان‌ها که اغلب فقط چند یورو قیمت دارد. کسانی که به‌دنبال یک وعده غذایی دل‌چسب‌اند، می‌توانند روی آرانچینی به‌عنوان پیش‌غذا در رستوران‌ها هم حساب کنند.

  • خاستگاه: جنوب ایتالیا

  • نوع غذا: پیش‌غذا، حلال

  • رده قیمت: ارزان

توپ‌های سوخاری آرانچینی لست‌سکند.jpg
توپ‌های سوخاری آرانچینی

کاپوناتا (Caponata)

کاپوناتا، یکی از غذاهایی است که باید هنگام بازدید از تائورمینا در جنوب ایتالیا امتحان کنید. این غذای سنتی سیسیلی متشکل از بادمجان، گوجه‌فرنگی، زیتون و نوعی میوه به نام کبر است که در سس ترش و شیرینی از سرکه، شکر و کشمش پخته شده است. کاپوناتا را می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا در کنار دیگر غذاهای ایتالیا سرو کرد؛ اما بهتر است آن را به‌تنهایی با مقداری نان خردشده میل کنید.

  • خاستگاه: جنوب ایتالیا

  • نوع غذا: حلال

  • رده قیمت: کم

کاپوناتا لست‌سکند.jpg
کاپوناتا، غذای ایتالیایی

نان فوکاچیا (Focaccia)

فوکاچیا، یکی از نان‌های مشهور ایتالیایی است که شبیه نان پیتزاست و به‌دلیل قدمت زیادش بسیار محبوب است. این نان به‌راحتی در مغازه‌های نان‌فروشی خیابانی و حتی دکه‌های خوراکی پیدا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم هنگام گردش در شهرها و بازدید از جاهای دیدنی ایتالیا، طعم نان فوکاچیا را امتحان کنید.

فوکاچیا، مخلوطی از آرد، آب، مخمر و نمک است که با روغن زیتون پخته می‌شوند. خاستگاه این نان ایتالیایی، منطقه توسکانی است. فوکاچیا، در برخی موارد به‌عنوان نان کنار غذا یا یک نوع نان ساده، ولی خوش‌مزه و یک همراه محبوب در میان‌وعده صرف می‌شود.

  • خاستگاه: توسکانی، ایتالیا

  • نوع غذا: میان‌وعده، حلال

  • رده قیمت: ارزان

نان فوکاچیا لست‌سکند.jpg
نان فوکاچیا، از خوشمزه ترین غذاهای ایتالیایی

سارد در ساور (Sarde in Saor)

سارد در ساور، از بهترین غذاهای ایتالیا در شمال این کشور، به‌ویژه در مناطق ونیز و ونتو محسوب می‌شود. این غذا از ماهی سارد (Sarde) تهیه می‌شود که یک نوع ماهی کوچک و چرب با طعم تند و دل‌چسب است. نام این غذا از واژه ساور (Saor) گرفته شده است که به‌معنای ترشی و شور است.

برای تهیه سارد در ساور، ماهی سارد را با روش‌های خاصی مانند پخت در فر یا سرخ کردن آماده می‌کنند و سپس با ترکیب خاصی از پیاز، سیر، سرکه، زعفران و گلابی ترش (گاهی هم انگور)، طعم ترش و شوری به آن می‌دهند. سارد در ساور، گاهی همراه با نان سرو می‌شود. این ترکیب، مزه و عطر خاصی به ماهی می‌بخشد که تکرارنشدنی است. اگر برای سفر به ایتالیا، تور ونیز را انتخاب می‌کنید، رستوران‌هایی با غذاهای دریایی منتظر شما هستند و می‌توانید در آنجا، طعم بی‌نظیر سارد در ساور را امتحان کنید.

سارد در ساور لست‌سکند.jpg
سارد در ساور، یکی از معروفترین غذاهای ایتالیا

سفر با تور ایتالیا

اگر قصد دارید به ایتالیا سفر کنید، با مراجعه به صفحه تور ایتالیا در وبگاه لست‌سکند، می‌توانید فهرستی از تورهای ایتالیا را ببینید و با استفاده از فیلترهای گوناگون و مقایسه جزئیات تورها، به‌سادگی تور دل‌خواهتان را انتخاب کنید و آماده سفر شوید. یکی از ویژگی‌های لست‌سکند، پیشنهاد مناسب‌ترین قیمت برای تورهای مسافرتی است. درصورتی‌که پرداخت مبلغ تور به‌صورت یکجا در هنگام خرید تور، برای شما میسر نیست، می‌توانید تور اقساطی را برای سفر انتخاب کنید. در این روش شما می‌توانید تنها بخشی از مبلغ تور را در ابتدا بپردازید و باقی‌مانده مبلغ را در بازه زمانی مشخص با اقساط منظم تسویه کنید.

سخن آخر

غذاهای ایتالیا، بسیار متنوع‌اند. در این مطلب سعی کردیم تا با معرفی بهترین غذاهای ایتالیا، شما را با معروف‌ترین و خوش‌مزه‌ترین غذاهای این کشور آشنا کنیم. اگر قصد سفر به ایتالیا را دارید، با در نظر گرفتن این فهرست غذایی، می‌توانید پیش از سفر برنامه‌ریزی دقیقی برای امتحان کردن غذاهای باب‌میلتان داشته باشید. همچنین با خواندن راهنمای سفر به ایتالیا قبل از آغاز سفر، می‌توانید نقشه راه کاملی برای سفرتان در نظر بگیرید و با بسیاری از نکات مهم آشنا شوید. اگر تاکنون به ایتالیا سفر کرده‌اید، کدام غذا را به‌عنوان بهترین غذای ایتالیایی معرفی می‌کنید؟

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.