جاهای دیدنی گرجستان؛ بیش از 40 مکان و جاذبه گردشگری

4.4
از 10 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گرجستان فراتر از انتظار شما جاهای دیدنی دارد!
03 آبان 1402 08:00
2

شناخت جاهای دیدنی گرجستان قبل از سفر به این کشور، از مهم‌ترین کارهاست. آشنایی با این جاذبه‌ها به شما کمک می‌کند که بدانید چقدر گرجستان را برای سفر دوست دارید یا اگر سفرتان به این کشور قطعی شده است، کدام‌یک از مناطق گردشگری‌اش برای شما جذاب‌تر است. ما در این مطلب از لست‌سکند، تصمیم را برایتان آسان‌تر کرده‌ایم؛ زیرا قرار است جاذبه های گرجستان را براساس موقعیت قرارگیری و نوع کاربری به صورت دسته‌بندی‌شده بخوانید. این مطلب به شما کمک می‌کند هم با این کشور وسیع و پهناور آشنا شوید و هم هنگامی که پایتان به این کشور رسید، سرنخ را گم نکنید.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند
بهترین جاهای دیدنی گرجستان کجاست؟جاذبه های شهری گرجستانمجسمه علی و نینو (Monument Ali and Nino)مجسمه مادر گرجستان (kartlis deda)خیابان روستاولی (Shota Rustaveli Avenue)یادمان آزادی (Freedom Monument Tbilisi)تندیس پادشاه واختانگ یکم (Statue of King Vakhtang)میدان پیازا (Piazza Square batumi)ساختمان پارلمان گرجستان (Georgian Parliament Building)تندیس مدیا (Medea Monument Batumi)برج الفبا (Alphabetic tower)کلیساهای گرجستانکلیسای جامع سیونی (Zion Cathedral of Tbilisi)کلیسای آنچیسخاتی (Anchiskhati Basilica)کلیسای ترینیتی گرگتی (Gergeti Trinity Church)کلیسای جامع باگراتی (Bagrati Cathedral)کلیسای جامع سوتیتسخولی (Svetitskhoveli Cathedral)کلیسای جواری (Jvari Church)کلیسای جامع سنت جورج (Saint George's Church)کلیسای جامع تثلیث (Holy Trinity Cathedral of Tbilisi)کلیسای جامع مادر مقدس (Holy Mother Virgin Cathedral)قلعه‌های گرجستانقلعه ناریکالا (Narikala Fortress)قلعه آنانوری (Ananuri Fortress)شهر سنگی اوپلیستیخه (Stone City Uplistsikhe)مسجد و صومعه‌های گرجستانمسجد باتومی (Batumi Central Masjid)صومعه موتسامتا (Motsameta Monastery)صومعه گلاتی (Gelati Monastery)صومعه بودبه (Bodbe Monastery)موزه‌های گرجستانموزه باستان‌شناسی (Batumi Archaelogical museum)موزه دادیانی (Dadiani Palace Museum)موزه تاریخ (Tbilisi History Museum)موزه الن آخولدیانی (Elene Akhvlediani House Museum)موزه ملی گرجستان (Georgian National Museum)جاهای دیدنی طبیعی گرجستاندریاچه ریتسا (Lake Ritsa)دریاچه لاک‌پشت در تفلیس (Turtle Lake)دریاچه نوریگلی (Nuri Lake)دریاچه لیسی (Lake Lisi)آبشار ماخونتستی (Makhuntseti Waterfall)کوه‌های قفقاز (Caucasus Mountains)دره اوکاتسه (Okatse Canyon)غار پرومتئوس (Prometheus Cave)کوه قازبگی (Mount Kazbek)دره ترسو (Trusso Valley)دره مارتویلی (Martvili Canyon)خرید تور گرجستان از لست‌سکند

بهترین جاهای دیدنی گرجستان کجاست؟

مجسمه علی و نینو، قلعه ناریکالا، میدان پیازا، دریاچه ریتسا، دریاچه نوریگلی، کلیسای جامع سوتیتسخولی، مجسمه مادر گرجستان و آبشار ماخونتستی بخشی از معروف‌‌ترین دیدنی های گرجستان هستند. اگر قصد سفر به این کشور و شناخت جاهای دیدنی گرجستان را دارید، با ما تا انتهای این متن همراه باشید؛ زیرا قرار است جاهای دیدنی گرجستان را مفصل معرفی کنیم. سعی کرده‌ایم با دسته‌بندی موضوعی این جاذبه‌ها، انتخاب را برای شما راحت‌تر کنیم.

جاذبه های شهری گرجستان

اگر گرجستان را برای سفر انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید فقط یک گردش داخلِ شهری داشته باشید، مطالعه این بخش برایتان مفید است. ما در این بخش، جاهای دیدنی گرجستان را که داخل بافت شهری هستند و مسافت زیادی تا مرکز شهر ندارند، برایتان لیست کرده‌ایم. جاهایی که بیشتر مربوط به میادین، خیابان‌ها، مجسمه‌ها، تندیس‌ها و بناهای یادبود هستند.

مجسمه علی و نینو (Monument Ali and Nino)

مجسمه علی و نینو در باتومی یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان است. این مجسمه، داستان عشق بی‌انتهای دو جوان مسلمان و مسیحی از قفقاز را بیان می‌کند. این مجسمه هر روز به طور خودکار شروع به حرکت می‌کند و دو شخصیت را که در ابتدا به هم نزدیک هستند، به تدریج از هم دور می‌کند و در نهایت از هم جدا می‌شوند. مجسمه علی و نینو در باتومی یک اثر هنری زیباست که علاوه بر جذب نگاه گردشگران، توانسته دقایقی ذهن آن‌ها را نیز درگیر خود کند.

  • قیمت بلیط بازدید از مجسمه علی و نینو: رایگان
  • ساعت بازدید از مجسمه علی و نینو: ۲۴ ساعته
  • آدرس مجسمه علی و نینو: باتومی

موقعیت دقیق مجسمه علی و نینو

Monument Ali and Nino.jpg
مجسمه زیبا و جالب علی و نینو

مجسمه مادر گرجستان (kartlis deda)

مجسمه مادر گرجستان (کارتلیس دِدا) در تفلیس یکی از نمادهای ملی و فرهنگی این کشور و جزو دیدنی های گرجستان است. این مجسمه به مناسبت چهلمین سالگرد استقلال گرجستان از روسیه ساخته شد. مجسمه مادر گرجستان با بیست متر ارتفاع و حدود سی تُن وزن، روی یک پایه چهارگوش قرار گرفته است. این مجسمه به شکل یک زن گرجستانی است که در دست راستش شمشیر و در دست چپش یک جام را نگه داشته است. خوب است بدانید که شمشیر نشان‌دهنده‌ شجاعت و افتخار ملی و جام نماد صلح و دوستی با همسایگان است.

مجسمه مادر گرجستان بالای تپه سولولاکی در شمال غربی شهر قرار دارد و در شب با نورپردازی‌های خاص، جلوه‌ای خیره‌کننده به شهر می‌دهد. مجسمه مادر گرجستان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تفلیس است که باید در سفرتان به گرجستان از آن بازدید کنید.

  • قیمت بلیط بازدید از مجسمه مادر گرجستان: رایگان
  • ساعت بازدید از مجسمه مادر گرجستان: ۲۴ ساعته
  • آدرس مجسمه مادر گرجستان: تفلیس

موقعیت دقیق مجسمه مادر گرجستان

Mother-of-Georgia.jpg
تصویری از تندیس مادر گرجستان

خیابان روستاولی (Shota Rustaveli Avenue)

خیابان روستاولی یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین خیابان‌های تفلیس است که جزو جاهای دیدنی گرجستان به حساب می‌آید. این خیابان که به نام یک شاعر مشهور گرجستانی نام‌گذاری شده است، با بناهای تاریخی و فرهنگی فراوانش، گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. برخی از این بناهای مهم عبارت‌اند از: موزه روستاولی، تئاتر روستاولی، کلیسای سنت جورج و پارک روستاولی.

همچنین در خیابان روستاولی تعداد زیادی فروشگاه‌، رستوران‌، کافه‌ و گالری‌ هنری مدرن وجود دارد که با محیط قدیمی و سنتی خود، تفاوت فرهنگی جالبی با صنعت مدرنیته گرجی ایجاد می‌کند. اتفاقاً چند نمونه از بهترین مراکز خرید تفلیس در این خیابان قرار گرفته است و مکان خوبی برای گشت‌وگذار به شمار می‌رود. جالب است بدانید بیشتر دیدنی های گرجستان در این خیابان و اطرافش قرار گرفته‌اند. پس اگر سفرتان به گرجستان کوتاه است، بازدید از خیابان روستاولی گزینه مناسبی است.

  • قیمت بلیط بازدید از خیابان روستاولی: رایگان
  • ساعت بازدید از خیابان روستاولی: ۲۴ ساعته
  • آدرس خیابان روستاولی: تفلیس

موقعیت دقیق خیابان روستاولی

Shota Rustaveli Avenue.jpg
نمایی از خیابان شوتای روستاولی

یادمان آزادی (Freedom Monument Tbilisi)

یادمان آزادی در تفلیس یکی از نمادهای مهم و تاریخی جمهوری گرجستان است. این یادمان به مناسبت ۷۰ سالگی رهبر شوروی سابق، ساخته شد؛ اما پس از فروپاشی شوروی و استقلال گرجستان، نام و معنایش تغییر کرد و به نشانه‌ای از آزادی گرجستان تبدیل شد.

این بنا از بتن و فولاد ساخته شده است و شامل چندین تصویر نمادین از تاریخ و فرهنگ گرجستان است. برخی از این تصاویر عبارت‌اند از: صلح، دوستی، همبستگی، مقاومت، پیروزی، قهرمانی، دین، عشق و زندگی. یادمان آزادی در تور تفلیس یکی از مهم‌ترین مکان‌ های دیدنی گرجستان است.

  • قیمت بلیط بازدید از یادمان آزادی: رایگان
  • ساعت بازدید از یادمان آزادی: ۲۴ ساعته
  • آدرس یادمان آزادی در تفلیس: تفلیس

موقعیت دقیق تندیس یادمان آزادی تفلیس

Freedom Monument Tbilisi.jpg
تندیس یادمان آزادی در تفلیس

تندیس پادشاه واختانگ یکم (Statue of King Vakhtang)

تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس، یکی از جاهای دیدنی گرجستان است. این تندیس به مناسبت هزارمین سالگرد تولد پادشاه واختانگ یکم، بنیان‌گذار اتحاد گرجستان، ساخته شد. تندیس پادشاه، جنسی از برنز دارد و در حال سوار شدن بر اسبش طراحی شده است. گرجی‌ها این تندیس را نماد قدرت، شجاعت و افتخار ملی گرجستان می‌دانند.

  • قیمت بلیط بازدید از تندیس پادشاه واختانگ یکم: رایگان
  • ساعت بازدید از تندیس پادشاه واختانگ یکم: ۲۴ ساعته
  • آدرس تندیس پادشاه واختانگ یکم: تفلیس

موقعیت دقیق تندیس پادشاه واختانگ یکم

Statue of King Vakhtang Gorgasali.jpg
مجسمه ارزشمند واختانگ یکم

میدان پیازا (Piazza Square batumi)

میدان پیازا جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی باتومی است. این میدان با معماری زیبا و منحصربه‌فردش، شما را به سمت خود می‌کشاند. در اطراف میدان پیازا، ساختمان‌های رنگارنگ با اشکال هندسی متنوعی وجود دارد که گشت‌وگذار را برایتان شیرین‌تر می‌کند. در شب نیز، نورپردازی‌های زیبایی در این میدان انجام می‌شود که نگاهتان را از هر سویی جذب می‌کند.

رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها و موزه‌های متعددی در این منطقه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و مدتی را برای خودتان چرخ بزنید. این میدان، یکی از مکان های دیدنی گرجستان است که فرصتی عالی برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان را در اختیارتان می‌گذارد.

  • قیمت بلیط بازدید از میدان پیازا: رایگان
  • ساعت بازدید از میدان پیازا: ۲۴ ساعته
  • آدرس میدان پیازا: باتومی

 

موقعیت دقیق میدان پیازا روی نقشه

Piazza Square batumi.jpg
نمایی از میدان پیازا در باتومی

ساختمان پارلمان گرجستان (Georgian Parliament Building)

ساختمان پارلمان در تفلیس یکی از نمادهای سیاسی و تاریخی این کشور است و جزو جاذبه‌ های گرجستان قرار می‌گیرد. این ساختمان با سبک معماری نئوکلاسیکش، شاهد بسیاری از رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ بوده است. امروزه، ساختمان پارلمان گرجستان به شهر کوتایسی نقل مکان کرده است و ساختمان زیبایی که در تصویر زیر به عنوان ساختمان پارلمان در تفلیس می‌بینید، به یک جاذبه گردشگری محبوب تبدیل شده است. خوب است بدانید این ساختمان در خیابان روستاولی قرار گرفته است.

  • قیمت بلیط بازدید از ساختمان پارلمان گرجستان: رایگان
  • ساعت بازدید از ساختمان پارلمان گرجستان: از ۹ صبح تا ۶ عصر
  • آدرس ساختمان پارلمان گرجستان: تفلیس

موقعیت دقیق ساختمان پارلمان گرجستان

Georgian Parliament Building.jpg
تصویر ساختمان پارلمان گرجستان

تندیس مدیا (Medea Monument Batumi)

تندیس مدیا یا مدِئا در باتومی یکی از جاذبه‌ های گردشگری گرجستان است که به صورت نمادین در میدان اروپا ساخته‌ شده است. این تندیس یک شخصیت اسطوره‌ای از یونان است که پشم طلایی یک حیوان را به دست گرفته است. 

گفته می‌شود که مدیا، دختر پادشاه کولخیدا بود که به یاسون برای دزدیدن پشمِ زرین کمک کرد. براساس افسانه‌ها، یاسون و دختر پادشاه با یکدیگر ازدواج کردند و صاحب فرزند شدند. سال‌ها بعد، یاسون مدیا را ترک کرد و عاشق دختر کرئون شد. مدیا نیز در پس این اتفاقات از شدت خشم و غم، فرزندان خود را کُشت! این بنا، یادبودی از این داستان تاریخی است.

  • قیمت بلیط بازدید از تندیس مدیا: رایگان
  • ساعت بازدید از تندیس مدیا: ۲۴ ساعته
  • آدرس تندیس مدیا: باتومی

موقعیت دقیق تندیس مدیا

Medea Monument Batumi.jpg
تصویر مجسمه مدیا در باتومی

برج الفبا (Alphabetic tower)

برج الفبا در باتومی، یکی از جاذبه‌ های گردشگری گرجستان است. این برج ۳۳ طبقه‌ای با هدف نمایش الفبای گرجی ساخته شده است. برج الفبای گرجی مانند برج میلاد تهران که در صدر تفریحات تهران است، در بلندترین نقطه خود، یک رستوران چرخان دارد که با قرارگیری در آن می‌توان منظره‌ای زیبا از شهر باتومی را دید. برای رسیدن به این رستوران، می‌توانید سوار بر آسانسور شوید و ۱۳۰ متر ارتفاع را تا بالای این برج طی کنید. البته خودمانیم، برج میلاد تهران به معنای واقعی، باشکوه‌تر و بزرگ‌تر از برج الفبای باتومی است!

  • قیمت بلیط بازدید از برج الفبا: ۲۴ لاری
  • بهترین ساعت بازدید از برج الفبا: از ۶ عصر تا ۱۲ شب
  • آدرس برج الفبا: باتومی

موقعیت دقیق برج الفبا

Alphabetic tower.jpg
نمایی از برج الفبا در روز

کلیساهای گرجستان

ما در این بخش از مطلب، به معرفی کلیساهای گرجستان پرداخته‌ایم. البته اکثر کلیساهای دیدنی گرجستان در تفلیس و سهم کوچکی از آن‌ها در شهرهای دیگر گرجستان مانند باتومی، گوری و دیگر شهرها قرار گرفته‌اند. خواندن این بخش به شما کمک می‌کند بهترین کلیساهای گرجستان را بشناسید و آن را در برنامه بازدیدتان قرار دهید. لازم است بدانید که ارمنستان هم مثل گرجستان، کلیساها و بناهای تاریخی متعددی دارد و اگر طرفدار این نوع جاذبه‌‌ها هستید، انتخاب بین گرجستان یا ارمنستان برای سفر، تصمیم سختی است؛ اما شاید بتوانید در پایان این متن، مقصد مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید.

کلیسای جامع سیونی (Zion Cathedral of Tbilisi)

کلیسای جامع سیونی در تفلیس، یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای ارتدوکس شرقی در گرجستان است. این کلیسا توسط پادشاه میریان سوم و همسرش نانا ایبری ساخته شد و نامش را از کوه صهیون الهام گرفتند. در آن زمان، کلیساهای زیادی با این نام ساخته شده بود، به همین دلیل صهیون به «سیونی» تغییر نام داد.

سیونی در طول تاریخ چندین بار تخریب و بازسازی شده است. با این‌حال، این کلیسا هنوز هم معماری منحصربه‌فرد و زیبایی‌ دارد که ترکیبی از چندین نقش‌برجسته، نقاشی داخلی و آثار هنری باارزش است. کلیسای سیونی یک مقصد گردشگری محبوب و مقدس برای مسلمانان و غیرمسلمانانی است که به دیدن مناطق دیدنی گرجستان علاقه دارند.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای جامع سیونی: رایگان
  • ساعت بازدید از کلیسای جامع سیونی: از ۸ صبح تا ۹ شب
  • آدرس کلیسای جامع سیونی: تفلیس

موقعیت دقیق کلیسای جامع سیونی

Zion Cathedral of Tbilisi.jpg
تصویر کلیسای زیبای سیونی

کلیسای آنچیسخاتی (Anchiskhati Basilica)

اگر هنوز نمی‌دانید باتومی یا تفلیس را برای سفرتان انتخاب کنید، بهتر است بدانید که طرفداران تاریخ و باستان‌شناسی، علاقه بیشتری به تفلیس نشان می‌دهند. به همین منظور، اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، بهتر است به سراغ تفلیس بروید. در این شهر، کلیساهای زیادی وجود دارد که شما را از انتخاب تفلیس پشیمان نمی‌‌کند. کلیسای آنچیسخاتی هم یکی از این مناطق است که در لیست جاهای دیدنی گرجستان جایگاهی ویژه دارد.

این کلیسا تاریخ پرفرازونشیبی دارد و بارها تخریب و بازسازی را به خود دیده است. امروزه، کلیسای آنچیسخاتی یک نماد ملی و مذهبی برای اهالی گرجستان است. با ورود به این کلیسا، چهار گنبد، دو مناره، دو باب و چندین نقش‌برجسته و نقاشی داخلی تماشایی را می‌بینید.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای آنچیسخاتی: رایگان
  • ساعت بازدید از کلیسای آنچیسخاتی: از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • آدرس کلیسای آنچیسخاتی: تفلیس

موقعیت دقیق کلیسای آنچیسخاتی

Anchiskhati Basilica.jpg
کلیسای آنچیسخاتی، از جاذبه های گرجستان

کلیسای ترینیتی گرگتی (Gergeti Trinity Church)

کلیسای ترینیتی گرگتی در گوری، یکی از زیباترین و مهم‌ترین بناهای تاریخی در لیست جاذبه های گرجستان است. این کلیسا روی یک تپه قرار دارد و منظره‌ای خیره‌کننده را از بالای شهر به شما نشان می‌دهد. با ورود به داخل کلیسا نقش‌های دینی و تاریخی به چشم می‌خورد که روی دیوارها و سقف نقاشی شده‌اند. کلیسای ترینیتی گرگتی در گوری، نماد فرهنگ و هویت گرجستان است و هر ساله گردشگران زیادی جذب می‌کند. البته مسیر رسیدن به این کلیسا مقداری دشوار است و اگر اهل پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت نیستید، بهتر است نام این کلیسا را از لیست جاهای دیدنی گرجستان برای خودتان خط بزنید.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای ترینیتی گرگتی: رایگان
  • ساعت بازدید از کلیسای آنچیسخاتی: از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • آدرس کلیسای آنچیسخاتی: گوری

موقعیت مکانی کلیسای ترینیتی گرگتی

Gergeti Trinity Church.jpg
طبیعت بکر در کنار کلیسای گرگتی

کلیسای جامع باگراتی (Bagrati Cathedral)

کلیسای جامع باگراتی یکی از آثار تاریخی و مذهبی مهم در شهر کوتایسی است. این کلیسا به دستور ملکه گوراندوخت ساخته شد و به افتخار پادشاه باگرات سوم به اسم باگراتی نام‌گذاری شد. کلیسای باگراتی سال‌هاست در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و دیدنش، یک بازدید فرهنگی به شمار می‌رود. 

این کلیسا نیز مانند دیگر کلیساهای گرجستان در طول تاریخ، چندین بار تخریب و بازسازی شده است. برخی از منتقدان بر این باورند که بازسازی کلیساها باعث از بین رفتن ارزش تاریخی و فرهنگی آن می‌شود؛ اما بسیاری از مردم گرجستان به کلیسای باگراتی افتخار می‌کنند و آن را به عنوان نشانه‌ای از استقلال و هویت ملی خود می‌دانند.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، کلیسای باگراتی با سنگ‌های سفید و سقف آبی ساخته شده و نمایی زیبا درون یک دشت سبز را به نمایش می‌گذارد. کلیسای جامع باگراتی یکی از شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی گرجستان به شمار می‌رود.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای جامع باگراتی: رایگان
  • ساعت بازدید از کلیسای جامع باگراتی: ۱۰ صبح تا ۸ شب
  • آدرس کلیسای جامع باگراتی: کوتایسی

موقعیت دقیق کلیسای جامع باگراتی

Bagrati Cathedral.jpg
نمای بیرونی کلیسای تاریخی باگراتی

کلیسای جامع سوتیتسخولی (Svetitskhoveli Cathedral)

کلیسای جامع سوتیتسخولی در مستختا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرجستان است. این کلیسا، برج‌های بلند و گنبدهای زیبایی دارد و تجربه گردشی خاطره‌انگیز را به شما می‌دهد. داخل کلیسا پر است از نقاشی‌ها و آثار هنری باارزشی که نشان‌دهنده فرهنگ و تمدن مردم مستختا در دوران گذشته است.

این کلیسای قدیمی، نمایی شبیه به انیمیشن‌های والت دیزنی دارد. شاید اگر مقداری تصویرسازی‌تان خوب باشد، کلیسای جامع سوتیتسخولی را همان خانه‌ای ببینید که سیندرلا و خواهران ناتنی‌اش در آن زندگی می‌کردند. البته همراه با سگ و گربه اشرافی و مادر ناتنی‌شان! پیشنهاد می‌کنیم پس از مشخص کردن مقصدتان در بین شهرهای دیدنی گرجستان، به مستختا نیز سری بزنید و از کلیسای جامعش بازدید کنید.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای جامع سوتیتسخولی: رایگان
  • ساعت بازدید از کلیسای جامع سوتیتسخولی: از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • آدرس کلیسای جامع سوتیتسخولی: مستختا

موقعیت دقیق کلیسای جامع سوتیتسخولی

Svetitskhoveli Cathedral.jpg
نمایی از کلیسای باشکوه سوتیتسخولی

کلیسای جواری (Jvari Church)

کلیسای جواری در مستختا یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بناهای مذهبی در لیست مکان های دیدنی گرجستان است. این کلیسا در محله‌ای با همین نام قرار دارد و از بالای تپه‌ای به شهر تفلیس مشرف است. کلیسای جواری همچنین پناهگاه بسیاری از پادشاهان گرجستان بوده است و نقش مهمی را در تاریخ این کشور ایفا می‌‌کند. مسیر دسترسی به این کلیسا از تفلیس بسیار آسان است. علاوه بر اینکه راهی بیست و پنج کیلومتری، پیش رویتان است، می‌توانید روی راهِ صاف رسیدن به این کلیسا، حساب کنید.

با توجه به محل قرارگیری و قدمت این کلیسا بهتر است به هنگام اقامتتان در تفلیس از شهر مستختا نیز دیدن کنید و کلیسای جواری را بر فراز این شهر ببینید.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای جواری: رایگان
  • ساعت بازدید از کلیسای جواری: از ۹.5 صبح تا ۵.5 عصر
  • آدرس کلیسای جواری: مستختا

محل قرارگیری کلیسای جواری در مستختا

Jvari-Monastery.jpg
عکسی از کلیسای جواری

کلیسای جامع سنت جورج (Saint George's Church)

کلیسای جامع سنت جورج در تفلیس، یکی از قدیمی‌ترین کلیساها در لیست جاهای دیدنی گرجستان است. این کلیسا مانند دیگر بناهای باستانی در طول تاریخ، چندین بار بازسازی و مرمت شده است. کلیسای جامع سنت جورج محل تاج‌گذاری، دفن پادشاهان گرجستان و حتی زندان آن‌ها بوده است. جالب است بدانید که کلیسای جامع سنت جورج زمانی تحت سلطه پادشاهان ایرانی بوده؛ اما بعداز مدتی پادشاه گرجی، آن را پس گرفته است. این کلیسا با سبک معماری خاص و دکور زیبایش، یکی از جاذبه ‌های گردشگری گرجستان به شمار می‌آید.

همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، به‌صورت روزانه تعداد زیادی گردشگر از این کلیسا دیدن می‌‌کنند. با توجه به‌ اینکه این کلیسا داخل فضای شهری قرار گرفته، در یک روز، هم می‌توانید از جاهای دیدنی گرجستان بازدید کنید، هم می‌توانید گشتی در اطرافش بزنید. پیشنهاد ما این است که پس از بازدید از رودخانه کورا (Kura River)، روزتان را با چشیدن غذاهای گرجستان به اتمام برسانید. البته در نزدیکی این کلیسا شعبه مک‌دونالد هم هست که در صورت نیاز می‌توانید از آن، برای صرف وعده روزانه استفاده کنید.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای جامع سنت جورج: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از کلیسای جامع سنت جورج: از ۸.5 صبح تا ۴ بعدازظهر
  • آدرس کلیسای جامع سنت جورج: تفلیس

قیمت غذا در گرجستان به لاری و تومان چقدر است؟

موقعیت دقیق کلیسای جامع سنت جورج

Saint George
تصویری از داخل کلیسای سنت جورج

کلیسای جامع تثلیث (Holy Trinity Cathedral of Tbilisi)

کلیسای جامع تثلیث در تفلیس، یکی از بزرگ‌ترین و مجلل‌ترین کلیساهای مسیحی در جهان است. این کلیسا توسط رئیس‌جمهور گرجستان افتتاح شد و به عنوان نمادی از استقلال و هویت ملی گرجستان شناخته می‌شود. کلیسای جامع تثلیث با الهام از سبک معماری سنتی گرجستان طراحی شده است و در بالای تپه سنت ایلیا در شهر تفلیس قرار دارد.

اگر به دیدار این کلیسا بروید، کاخ ریاست‌جمهوری را هم می‌بینید. کلیسای جامع تثلیث یک مقصد گردشگری محبوب برای بازدیدکنندگان از سراسر دنیاست که دوست دارند مناطق دیدنی گرجستان را از نزدیک لمس کنند.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای جامع تثلیث: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از کلیسای جامع تثلیث: از ۸ صبح تا ۱۰ شب
  • آدرس کلیسای جامع تثلیث: تفلیس

موقعیت دقیق کلیسای جامع تثلیث

Holy Trinity Cathedral of Tbilisi.jpg
تصویری از کلیسای تثلیث، از دیدنی های گرجستان

کلیسای جامع مادر مقدس (Holy Mother Virgin Cathedral)

کلیسای جامع مادر مقدس در باتومی یکی از جاهای دیدنی گرجستان است. این کلیسا با الهام از معماری قرون‌وسطا در گرجستان طراحی شده است و با 4 گنبد، 2 برج و 1 صحن بزرگ در بافتِ شهری باتومی قرار دارد. به عبارتی این کلیسا، در محله باتومی‌باکو واقع شده که نزدیک به دریای سیاه و پارک میراکل است. این کلیسا محل عبادت و جشن مذهبی بسیاری از مسیحیان ارتدوکس در باتومی است. اگر دوست دارید گلچینی از مناطق دیدنی گرجستان را برای سفرتان انتخاب کنید تا آن‌ها را به نوبت ببینید، این کلیسا می‌تواند یکی از آن‌ها باشد.

  • قیمت بلیط بازدید از کلیسای جامع مادر مقدس: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از کلیسای جامع مادر مقدس: از ۸.5 صبح تا ۷ شب
  • آدرس کلیسای جامع مادر مقدس: باتومی

موقعیت دقیق کلیسای جامع مادر مقدس

Holy Mother Virgin Nativity Cathedral.jpg
تصویری از کلیسای جامع مادر مقدس در گرجستان

قلعه‌های گرجستان

اگر به باستان‌شناسی علاقه دارید و دوست دارید سازه‌ها و بناهای قدیمی را که مردمان گرجی روزگاری در آن زندگی می‌کردند ببینید، می‌توانید به قلعه‌های گرجستان بروید و درگیر شکوه و عظمت این قلعه‌‌ها شوید. در ادامه، دیدنی‌ترین قلعه‌های گرجستان را به شما معرفی می‌کنیم.

قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)

قلعه ناریکالا یکی از بناهای تاریخی و باستانی شهر تفلیس است که از آن به‌عنوان معروف‌ترین مکان های دیدنی گرجستان یاد می‌شود. این قلعه روی تپه‌ای در مرکز شهر واقع شده است و چشم‌اندازی فوق‌العاده را از بالا به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. در طول تاریخ چندین بار توسط ایرانیان، عثمانی‌ها، روس‌ها و دیگر اقوام به قلعه ناریکالا حمله شده است. امروزه بخش‌هایی از دیوارهای قلعه بازسازی شده است و به عنوان بخشی از جاهای دیدنی گرجستان از آن بازدید می‌شود.

  • قیمت بلیط بازدید از قلعه ناریکالا: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از قلعه ناریکالا: از ۸ صبح تا ۸ شب
  • آدرس قلعه ناریکالا: تفلیس

موقعیت دقیق قلعه ناریکالا

Narikala Fortress.jpg
نمایی از قلعه ناریکالا

قلعه آنانوری (Ananuri Fortress)

قلعه آنانوری در تفلیس یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان است. این قلعه شامل دو کلیسای ارتدوکس جورجی، چندین برج دفاعی و خانه‌های مسکونی می‌شود. خوب است بدانید که این قلعه در دوران جنگ‌های صفویه و عثمانی به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌شده است. حالا این قلعه، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در تفلیس است که بازدیدکنندگان را با تاریخ، فرهنگ و طبیعت زیبای این منطقه آشنا می‌کند.

  • قیمت بلیط بازدید از قلعه آنانوری: رایگان
  • ساعت بازدید از قلعه آنانوری: از ۹ صبح تا ۸ شب
  • آدرس قلعه آنانوری: مستختا

موقعیت دقیق قلعه آنانوری

Ananuri Fortress.jpg
نمای بیرونی قلعه آنانوری

شهر سنگی اوپلیستیخه (Stone City Uplistsikhe)

شهر قلعه‌های تودرتوی اوپلیستیخه، جزو جاهای دیدنی گرجستان است که می‌توانید در سفرتان به این کشور از آن بازدید کنید. این شهر باستانی در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و بخش‌های زیادی از آن داخل سنگ‌های بزرگ حفر شده‌اند. این شهر، چندین قرن محل زندگی گرجی‌ها بوده است و حالا به عنوان یک مرکز مذهبی، فرهنگی و سیاسی مهم شناخته می‌شود. این شهر سنگی بسیاری از کلیسا‌ها، معابد، آب‌انبارها، خانه‌ها و قلعه‌های تاریخی را در خود جای داده است و مانند گذشته به دست گرجستانی‌ها مرمت و نگهداری می‌شود. این شهر سنگی در فهرست جاذبه‌های جهانی یونسکو ثبت شده است و هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند.

  • قیمت بلیط بازدید از شهر سنگی اوپلیستیخه: ۱۵ لاری
  • بهترین ساعت بازدید از شهر سنگی اوپلیستیخه: از ۱۰ صبح تا ۷ شب
  • آدرس شهر سنگی اوپلیستیخه: ۷۷ کیلومتری تفلیس

موقعیت دقیق شهر سنگی اوپلیستیخه

Stone City Uplistsikhe.jpg
بخشی از شهر سنگی اوپلیستیخه

مسجد و صومعه‌های گرجستان

یکی از مواردی که می‌تواند در سفر به داخل یا خارج از کشور مهم باشد، شناخت دین و آیین آن منطقه است. به همین دلیل، بازدید از مکان‌های مذهبی گرجستان اهمیت ویژه‌ای دارد. در ادامه، نام چند منطقه را که قبل از گرجستان کنونی، زیارتگاه بومیان گرجی بوده است، می‌بینید. گفتنی است که مسلمانان سنی هنوز هم در مسجد باتومی عبادت می‌کنند.

مسجد باتومی (Batumi Central Masjid)

مسجد باتومی یک مسجد تاریخی و زیبا در شهر باتومی کشور گرجستان است. این مسجد، توسط یک فرد مسلمان گرجی، ساخته شده است. نمای بیرونی مسجد سفیدرنگ است و با یک گلدسته که سنی بودن مسلمانان این شهر را نشان می‌دهد، درحال‌حاضر جزو جاهای دیدنی گرجستان قرار دارد. دیوارهای داخلی مسجد با رنگ‌های روشن و طرح‌های زیبا نقاشی شده‌اند. این مسجد، تنها مسجد باقی‌مانده در باتومی است و در محله‌ای قرار دارد که بیشتر، ترک‌ها ساکن هستند. مسجد باتومی به عنوان یک جاذبه گردشگری و فرهنگی در باتومی شناخته می‌شود.

  • قیمت بلیط بازدید از مسجد باتومی: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از مسجد باتومی: صبح، ظهر و شب هنگام اقامه نماز
  • آدرس مسجد باتومی: باتومی

موقعیت دقیق مسجد باتومی

Batumi Central Masjid.jpg
تصویری از مسجد باتومی

صومعه موتسامتا (Motsameta Monastery)

صومعه موتسامتا یکی از مناطق دیدنی گرجستان در شهر کوتائیسی است. این صومعه توسط پادشاه میران ساخته شده و به عنوان مرکز فرهنگی و معنوی منطقه شناخته می‌شود. صومعه موتسامتا به دلیل معماری زیبا و طراحی منحصربه‌فرد خود، مورد توجه بسیاری از گردشگران و باستان‌شناسان قرار گرفته است. صومعه موتسامتا در فهرست آثار تاریخی جهان یونسکو ثبت شده است و بازدید از آن به کسانی که گرجستان را برای سفر خود برگزیده‌اند، پیشنهاد می‌شود.

  • قیمت بلیط بازدید از صومعه موتسامتا: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از صومعه موتسامتا: از ۹ صبح تا قبل از تاریکی هوا
  • آدرس صومعه موتسامتا: کوتائیسی

موقعیت دقیق صومعه موتسامتا

Motsameta Monastery.jpg
چشم‌انداز بخشی از صومعه موتسامتا

صومعه گلاتی (Gelati Monastery)

صومعه گلاتی یکی از آثار تاریخی و مذهبی مهم در شهر کوتائیسی گرجستان است. این صومعه در قرن 12 میلادی ساخته شده است و به عنوان یک مرکز فرهنگی و علمی در دوران طلایی گرجستان شناخته می‌شود. صومعه گلاتی شامل سه کلیسای اصلی، تعدادی کلیسای کوچک‌تر و چندین بنای دیگر است.

داخل کلیساهای این صومعه، با نقاشی‌های دینی و تاریخی زینت داده شده‌ که برخی از آن‌ها به قرون‌وسطا مربوط می‌شود. صومعه گلاتی سال‌هاست که به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است و از جاذبه‌ های گردشگری گرجستان به شمار می‌رود.

  • قیمت بلیط بازدید از صومعه گلاتی: رایگان
  • ساعت بازدید از صومعه گلاتی: از ۹ صبح تا ۸ شب
  • آدرس صومعه گلاتی: کوتائیسی

موقعیت دقیق صومعه گلاتی

Gelati Monastery.jpg
فضای داخلی صومعه گلاتی

صومعه بودبه (Bodbe Monastery)

صومعه بودبه یکی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر سیغناغی در کشور گرجستان است. این صومعه توسط پادشاه گرجستان ساخته شده است و امروزه در لیست جاهای دیدنی گرجستان قرار دارد. این صومعه دو کلیسا و چند بخش دیگر دارد که با تزئینات و نقاشی‌های زیبای داخلی، صومعه بودبه را به‌یادماندنی کرده‌اند.

خوب است بدانید که صومعه بودبه در میان تپه‌های سبز و باغ‌های انگور واقع شده است و از آنجا می‌توان منظره‌ای خیره‌کننده از شهر سیغناغی را دید. صومعه بودبه یک مکان مقدس برای مسیحیان گرجستان به شمار می‌رود.

  • قیمت بلیط بازدید از صومعه بودبه: رایگان
  • ساعت بازدید از صومعه بودبه: از ۱۰ صبح تا ۶.5 عصر
  • آدرس صومعه بودبه: سیغناغی

موقعیت دقیق صومعه بودبه

Bodbe Monastery.jpg
ورودی صومعه بودبه

موزه‌های گرجستان

اگر تاریخ را دوست دارید، موزه‌های گرجستان را در لیست بازدیدتان قرار دهید. هرکدام از این موزه‌ها، منعکس‌کننده بخشی از تاریخ گرجستان است. با استفاده از نشانی دقیق این موزه‌ها که در بخش پایانی هر موزه نوشته شده، می‌توانید نزدیک‌ترین موزه را به محل اقامتتان در بهترین هتل های تفلیس یا هر شهر دیگری از گرجستان، پیدا کنید و در میان برنامه‌هایتان، به دیدن آن‌‌ها هم بروید. با تماشای تصویر هر موزه، بهتر می‌توانید متوجه شوید که بیشتر به دیدن کدامشان علاقه دارید.

موزه باستان‌شناسی (Batumi Archaelogical museum)

موزه باستان‌شناسی در باتومی، یکی از جاذبه های گرجستان است. در این موزه بیش از ۱۲ هزار اثر از دوران‌های مختلف تاریخی، به نمایش گذاشته شده است. موزه باستان‌شناسی در باتومی به بررسی تاریخچه و فرهنگ منطقه کلختی و آجارا می‌پردازد. در این موزه، می‌توانید آثار هنری، سکه‌ها، سفال‌ها، زیورآلات، اسلحه‌ها و لباس‌ها را ببینید.

موزه باستان‌شناسی در باتومی، نمونه‌هایی از فرهنگ‌های مختلف را نشان می‌دهد، از جمله فرهنگ گرجی، رومی، بیزانسی، عثمانی و روسی. موزه باستان‌شناسی در باتومی، مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به تاریخ است.

  • قیمت بلیط بازدید از موزه باستان‌شناسی باتومی: ۶ لاری
  • ساعت بازدید از موزه باستان‌شناسی باتومی: از ۱۰ صبح تا ۶ عصر
  • آدرس موزه باستان‌شناسی: باتومی

موقعیت دقیق موزه باستان‌شناسی

Batumi Archaeological museum.jpg
ورودی موزه باستان‌شناسی باتومی

موزه دادیانی (Dadiani Palace Museum)

موزه دادیانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های هنری در گرجستان است. این موزه شامل بیش از چهل هزار قطعه هنری از دوران مختلف تاریخی و فرهنگی است که قدمت برخی از آن‌ها به قرون‌وسطا برمی‌گردد. موزه دادیانی در زوگدیدی، نمونه‌ای از تنوع هنر گرجستان و منطقه قفقاز است که شامل نقاشی، مجسمه‌سازی، خوش‌نویسی، سفالگری، جواهرات و فرش می‌شود.

این موزه همچنین مجموعه‌ای از آثار هنرمندان بین‌المللی معروف مانند پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)، سالوادور دالی (Salvador Dali)، هنری ماتیس (Henri Matisse) و پائول گوگن (Paul Gauguin) را نیز به نمایش می‌گذارد. موزه دادیانی یک مقصد گردشگری بسیار محبوب و دیدنی است که بازدیدکنندگان را با تاریخ، فرهنگ و هنر گرجستان و جهان آشنا می‌کند. به همین علت آن را یکی از بهترین جاذبه های گرجستان می‌دانند.

  • قیمت بلیط بازدید از موزه دادیانی: ۵ لاری
  • ساعت بازدید از موزه دادیانی: از ۱۰ صبح تا ۶ عصر
  • آدرس موزه دادیانی: زوگدیدی

موقعیت دقیق موزه دادیانی

Dadiani Palace Museum.jpg
تصویری از موزه دادیانی، از جاذبه های گرجستان

موزه تاریخ (Tbilisi History Museum)

موزه تاریخ تفلیس، در لیست جاهای دیدنی گرجستان قرار گرفته است. این موزه در خیابان روستاولی واقع شده است و با بیش از ۱۴۰ هزار قطعه نمایشی از تاریخ، فرهنگ و هنر گرجستان، مکان مناسبی برای گشت‌وگذار به شمار می‌رود.

موزه تاریخ در تفلیس شامل چندین بخش است که هرکدام به موضوعات مختلفی اختصاص دارند. برخی از این بخش‌ها عبارت‌اند از: بخش باستان‌شناسی، بخش سکه و پول، بخش نقاشی، بخش مجسمه‌سازی، بخش قوم‌شناسی و بخش مدرن. موزه تاریخ در تفلیس همچنین محل برگزاری نمایشگاه‌های موقت و رویدادهای فرهنگی است که با هدف آشنایی با جنبه‌های مختلف تاریخ و فرهنگ گرجستان و جهان برپا می‌شوند.

  • قیمت بلیط بازدید از موزه تاریخ: ۶ لاری
  • ساعت بازدید از موزه تاریخ: از ۱۰ صبح تا ۶ عصر
  • آدرس موزه تاریخ: تفلیس

موقعیت دقیق موزه تاریخ

Tbilisi History Museum.jpg
بخشی از موزه تاریخ در تفلیس

موزه الن آخولدیانی (Elene Akhvlediani House Museum)

موزه الن آخولدیانی که به نمایش آثار هنرمند معروف گرجی، الن آخولدیانی می‌پردازد، یکی از مراکز فرهنگی و هنری گرجستان است. این موزه در خانه‌ای قدیمی واقع در خیابان شوتای روستاولی قرار دارد. موزه الن آخولدیانی شامل گالری‌های مختلفی است که نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، طراحی‌ها، عکس‌ها و فیلم‌های الن را به نمایش می‌گذارند.

همچنین در این موزه برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌های هنری، سخنرانی‌ها و نمایش‌های فیلم برگزار می‌شود. موزه الن آخولدیانی یک فضای باز و دوستانه برای علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ گرجی است و شرایطی را فراهم می‌کند که گردشگران بتوانند با زندگی و آثار این هنرمند بزرگ آشنا شوند.

  • قیمت بلیط بازدید از موزه الن آخولدیانی: ۳ لاری
  • ساعت بازدید از موزه الن آخولدیانی: همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر
  • آدرس موزه الن آخولدیانی: تفلیس

موقعیت دقیق موزه الن آخولدیانی

Elene Akhvlediani House Museum.jpg
بخشی از موزه الن

موزه ملی گرجستان (Georgian National Museum)

یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های تاریخی و فرهنگی برای گرجی‌ها، موزه ملی گرجستان در تفلیس است. این موزه شامل چندین بخش مختلف است که هرکدام به موضوعاتی مانند باستان‌شناسی، نقاشی، جنگ جهانی اول و دوم، تاریخ معاصر گرجستان و حقوق بشر اختصاص دارد.

موزه ملی گرجستان نمایشگاه‌های متنوعی را برگزار می‌کند. هنگام بازدید از آن، اگر شانس با شما یار باشد، می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و در جشنواره‌هایی شرکت کنید که در این موزه برگزار می‌شود. این موزه یکی از جاهای دیدنی گرجستان در شهر تفلیس است که بازدیدکنندگان را با تاریخ غنی و پیچیده این کشور آشنا می‌کند.

  • قیمت بلیط بازدید از موزه ملی گرجستان: ۳۰ لاری
  • ساعت بازدید از موزه ملی گرجستان: از ۱۰ صبح تا ۶ عصر
  • آدرس موزه ملی گرجستان: تفلیس

موقعیت دقیق موزه ملی گرجستان

Georgian National Museum.jpg
عکسی از موزه ملی گرجستان

جاهای دیدنی طبیعی گرجستان

در آخر این مطلب به معرفی دیدنی‌های طبیعی این کشور پرداخته‌ایم. مناطقی که در لیست جاهای دیدنی گرجستان سروصدای زیادی کرده‌اند؛ اما به دلیل دور بودن از مرکز شهر، فقط میزبان افرادی هستند که زحمت پیاده‌روی و کوه‌نوردی را به جان می‌خرند، تا بالای کوه می‌روند یا مسیر گل‌ولای رودخانه‌ای را طی می‌کنند.

دریاچه ریتسا (Lake Ritsa)

دریاچه ریتسا یکی از زیباترین جاذبه‌ های گرجستان است که حتماً باید در لیست بازدیدتان قرار بگیرد. این دریاچه در میان کوه‌های سبز و پوشیده از جنگل قرار دارد. دریاچه ریتسا به دلیل آب فیروزه‌ای‌رنگ خود که با نور خورشید تغییر رنگ می‌دهد، شهرت فراوانی دارد. این دریاچه با داشتن چندین جزیره کوچک که برخی از آن‌ها با قایق در دسترس هستند، یک مکان توریستی محبوب در گرجستان است و به‌ همین دلیل در فهرست تفریحات گرجستان نیز جایگاه خاصی، دست‌وپا کرده است.

در کنار دریاچه ریتسا، چندین ساختمان تاریخی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خانه رئیس‌جمهور سابق گرجستان و موزه استالین گوری (Stalin Museum) اشاره کرد. دریاچه ریتسا یک مقصد مناسب برای علاقه‌مندان به طبیعت و بازدید از مناطق دیدنی گرجستان است.

  • قیمت بلیط بازدید از دریاچه ریتسا: رایگان
  • فاصله دریاچه ریتسا تا مرکز تفلیس: حدود ۵۰۰ کیلومتر

موقعیت دقیق دریاچه ریتسا

Lake Ritsa.jpg
چشم‌انداز دریاچه ریتسا

دریاچه لاک‌پشت در تفلیس (Turtle Lake)

دریاچه لاک‌پشت در تفلیس، یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان است. خوب است بدانید در این دریاچه هیچ لاک‌پشتی نیست؛ اما به دلیل شکل مثلثی‌اش، این دریاچه را لاک‌پشت می‌نامند. دریاچه لاک‌پشت یک مکان زیبا و آرام برای گذراندن اوقات فراغت است. در اطرافش می‌توانید از پارک‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و فعالیت‌های تفریحی مختلف نیز استفاده کنید.

قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و بازدید از پرندگان، بخشی از تفریحات در این دریاچه است. این دریاچه نماد تفلیس است و بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ این شهر را نشان می‌دهد.

  • قیمت بلیط بازدید از دریاچه لاک‌پشت: رایگان
  • فاصله دریاچه لاک‌پشت تا مرکز تفلیس: ۸ کیلومتر

موقعیت دقیق دریاچه لاک‌پشت تفلیس

Turtle Lake.jpg
دریاچه لاک‌پشت از نمای بالا

دریاچه نوریگلی (Nuri Lake)

دریاچه نوریگلی در باتومی، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گرجستان است. این دریاچه توسط مهندسان روس ساخته شده است و عمقش به‌طور متوسط 2 متر است. در اطراف دریاچه پارک‌های زیبا و رستوران‌های باکیفیتی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

در دریاچه نوریگلی می‌توانید قایق‌سواری را تجربه کنید یا با دوچرخه در کنار دریاچه، اکسیژن طبیعت را وارد ریه‌هایتان کنید. در شب هم، منظره دریاچه با نورپردازی‌های بسیار زیبا و چشم‌نواز تزيين می‌شود که بر جذابیتش می‌افزاید. دریاچه نوریگلی یک مکان عالی برای تفریح و استراحت در باتومی است که حتماً باید آن را ببینید.

  • قیمت بلیط بازدید از دریاچه نوریگلی: رایگان
  • فاصله دریاچه نوریگلی تا مرکز باتومی: ۳ کیلومتر

موقعیت دقیق دریاچه نوریگلی

Nuri Lake.jpg
دریاچه نوریگلی، از مکان های دیدنی گرجستان

دریاچه لیسی (Lake Lisi)

دریاچه لیسی با داشتن مناظر زیبا و آرامش‌بخش، از بهترین جاذبه های گردشگری گرجستان به حساب می‌‌آید. در سفرتان به تفلیس می‌توانید به این دریاچه بروید و از پارک، رستوران، کافه، موزه و تله‌کابین لیسی استفاده کنید. این دریاچه به نام یک شاعر گرجستانی معروف به نام لیسا نام‌گذاری شده است. او در یک قصه درام، در کنار این دریاچه به‌دست مأموران روس کشته شد.

  • قیمت بلیط بازدید از دریاچه لیسی: رایگان
  • فاصله دریاچه لیسی تا مرکز تفلیس: ۱۰ کیلومتر

موقعیت دقیق دریاچه لیسی

Lake Lisi.jpg
تصویری از دریاچه لیسی

آبشار ماخونتستی (Makhuntseti Waterfall)

یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان که در سفرتان با تور باتومی می‌توانید از آن بازدید کنید، آبشار ماخونتستی است. آبشار ماخونتستی در میان جنگل‌های سرسبز و پر از گل و بوته قرار دارد و منظره‌ای بسیار زیبا و خاطره‌انگیز را به نمایش می‌گذارد. این آبشار، به دلیل شکل خاص و منحنی خود، به آبشار تابیده یا ماخونتستی شهرت دارد.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید از این آبشار دیدن کنید، باید بدانید که مسیر دسترسی به آبشار ماخونتستی از جاده‌ای خاکی و پرپیچ‌وخم عبور می‌کند و حدود ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. البته در مسیر آبشار می‌توانید از مناظر دیدنی دیگر مثل رود چوروه و روستاهای اطراف لذت ببرید. آبشار ماخونتستی یک مقصد گردشگری محبوب برای علاقه‌مندان به طبیعت و عکاسی است که با دیدنش حس آرامش و شادابی را تجربه خواهید کرد.

  • قیمت بلیط بازدید از آبشار ماخونتستی: رایگان
  • فاصله آبشار ماخونتستی تا مرکز باتومی: ۳۳ کیلومتر

موقعیت دقیق آبشار ماخونتستی

Makhuntseti Waterfall.jpg
آبشار ماخونتستی، از مناطق دیدنی گرجستان

کوه‌های قفقاز (Caucasus Mountains)

کوه‌های قفقاز یک رشته‌‌کوه در جنوب غرب آسیاست که در لیست جاهای دیدنی گرجستان قرار می‌گیرد. این کوه‌ها که در بخش شمالی گرجستان واقع شده‌اند، بلندترین کوه‌های اروپا به شمار می‌روند و مناظر بکر و زیبایی دارند.

در رشته‌کوه‌های قفقاز می‌توانید به کوه‌نوردی، اسکی و تفریحات دیگر بپردازید. همچنین در مسیر کوه‌پیمایی از روستاهای سنتی، آبشارهای زیبا، دره‌های عمیق و جنگل‌های سرسبز دیدن کنید.

  • قیمت بلیط بازدید از کوه‌های قفقاز: رایگان
  • فاصله کوه‌های قفقاز تا مرکز تفلیس: ۳۵۱ کیلومتر

موقعیت دقیق کوه‌های قفقاز

Caucasus Mountains.jpg
طبیعت بکر و زیبای کوه‌های قفقاز

دره اوکاتسه (Okatse Canyon)

دره اوکاتسه جزو یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرجستان است که در شمال غربی این کشور قرار دارد. این دره با کوه‌های بلند و برفی، آبشارهای دیدنی، جنگل‌های سرسبز و روستاهایی با بافت سنتی، دید فوق‌العاده‌ای را به شما می‌دهد. در اوکاتسه می‌توانید با تاریخ و فرهنگ گرجستان آشنا شوید و از طبیعت بی‌نظیر آن لذت ببرید.

دره اوکاتسه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب در فصول مختلف سال پیشنهاد می‌شود. این دره برای علاقه‌مندان به کوه‌نوردی، پیاده‌روی، سوارکاری، شنا، ماهیگیری و تفریحات دیگر فرصت‌های زیادی را تدارک دیده است.

  • قیمت بلیط بازدید از دره اوکاتسه: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از دره اوکاتسه: از ۱۰ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر
  • فاصله اوکاتسه تا مرکز تفلیس: ۲۸۲ کیلومتر

موقعیت دقیق دره اوکاتسه

Okatse Canyon.jpg
نمایی از دره اوکاتسه

غار پرومتئوس (Prometheus Cave)

غار پرومتئوس یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری گرجستان است که در شمال غربی این کشور واقع شده است. این غار در سال ۱۹۸۴ کشف شد و نام آن برگرفته از اسطوره‌ پرومتئوس (Prometheus) است. به گفته‌ روایات، این شخص در این غار زنجیر شده بود. غار پرومتئوس 16 سالن مختلف دارد که هرکدام شکل و رنگ خاص خود را دارند. در این غار می‌توانید انواع سنگ‌های رسوبی مانند استالاکتیت (Stalactite)، استالاگمیت (Stalagmite)، ستون‌ها، پرده‌ها و حوضچه‌های آب را مشاهده کنید. همچنین در برخی از سالن‌ها، نورپردازی و موسیقی خاصی برای افزایش جذابیت غار ایجاد شده است.

برای بازدید از غار پرومتئوس می‌توانید از قایق‌‌هایی استفاده کنید که در رودخانه داخل غار، حرکت می‌کنند. بازدید از غار پرومتئوس یک تجربه‌ منحصربه‌فرد و فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به طبیعت و تاریخ است. غار پرومتئوس یکی از هیجان‌انگیزترین جاهای دیدنی گرجستان است.

  • قیمت بلیط بازدید از غار پرومتئوس: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از غار پرومتئوس: از ۱۰ صبح تا ۶ عصر
  • فاصله غار پرومتئوس تا مرکز تفلیس: ۲۵۰ کیلومتر

موقعیت دقیق غار پرومتئوس

Prometheus Cave.jpg
فضای داخلی غار پرومتئوس

کوه قازبگی (Mount Kazbek)

کوه قازبگی یکی از بلندترین کوه‌های گرجستان است که با زیبایی‌های طبیعی و چشم‌اندازهای خیره‌کننده‌اش، یکی از جاذبه‌ های گردشگری گرجستان به شمار می‌رود. بسیاری از کوه‌نوردان و طبیعت‌گردان از سراسر جهان به این منطقه سفر می‌کنند تا دلی از عزا دربیاورند و در این کوه زیبا، کوه‌پیمایی خود را از انجام دهند.

البته باید بدانید که کوه قازبگی، نه تنها برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های ورزشی، بلکه برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ نیز جالب‌توجه است. در اطراف این کوه، روستاهای قدیمی، کلیساهای تاریخی، قلعه‌های باستانی و موزه‌های فرهنگی وجود دارد که نشان‌دهنده تمدن و تاریخ پرافتخار گرجستان هستند.

  • قیمت بلیط بازدید از کوه قازبگی: رایگان
  • فاصله کوه قازبگی تا مرکز تفلیس: حدود 150 کیلومتر

موقعیت دقیق کوه قازبگی

Mount Kazbek.jpg
کوه‌ باشکوه قازبگی

دره ترسو (Trusso Valley)

با ورود به دره ترسو، رودخانه‌ای با آب فیروزه‌ای، چشمه‌های معدنی، آثار باستانی و روستاهای سنتی زیادی می‌بینید. از دیگر مواردی که گردشتان در دره ترسو را شیرین‌تر می‌کند، وجود مناظر زیبای کوهستانی، جنگل‌های سرسبز و باغ‌های میوه است. در سفرتان به گرجستان پیشنهاد می‌کنیم حتماً از این دره چشم‌نواز و دیدنی بازدید کنید.

  • قیمت بلیط بازدید از دره ترسو: رایگان
  • فاصله دره ترسو تا مرکز تفلیس: ۱۵۱ کیلومتر

موقعیت دقیق دره ترسو

Trusso Valley.jpg
 دره ترسو، از جاهای دیدنی گرجستان

دره مارتویلی (Martvili Canyon)

دره مارتویلی، یکی از جاهای دیدنی گرجستان است. این دره به دلیل طبیعت بکر و زیبا، رودخانه‌ای که از وسط آن می‌گذرد، جنگل‌های سرسبز و آبشارهای خیره‌کننده‌اش معروف است. در این دره، هم می‌توانید از چندین موزه، کلیسا و قلعه باستانی دیدن کنید و هم با تاریخ و فرهنگ منطقه آشنا شوید. همچنین می‌توانید فعالیت‌های تفریحی مانند قایق‌سواری، پاراگلایدینگ، کوه‌نوردی و غارنوردی را تجربه کنید. دره مارتویلی یک مقصد مناسب برای کسانی است که به دنبال تفریحی هیجان‌انگیز و کمی ترسناک هستند.

  • قیمت بلیط بازدید از دره مارتویلی: رایگان
  • بهترین ساعت بازدید از دره مارتویلی: از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب
  • فاصله دره مارتویلی تا مرکز تفلیس: ۲۸۳ کیلومتر

موقعیت دقیق دره مارتویلی

Martvili Canyon.jpg
زیبایی‌های دره مارتویلی

خرید تور گرجستان از لست‌سکند

گرجستان کشوری سبز و پهناور است که امروزه به‌عنوان یک مقصد پرگردشگر، در لیست انتخاب‌های ایرانی‌ها قرار گرفته است. اگر شما هم قصد سفر به گرجستان را دارید و در تکاپوی پیداکردن یک تور مناسب هستید، پیشنهاد می‌کنیم تور گرجستان را از لست‌سکند خریداری کنید. ما در لست‌سکند لیست بلندبالایی از تورهای آژانس‌های مسافرتی معتبر را گرد هم آورده‌ایم تا انتخاب برای شما راحت‌تر شود. شما می‌توانید پس از بررسی تورهای موجود، با عزیزانتان به یک مسافرت خاطره‌انگیز بروید.

کلام آخر

حالا که به انتهای این مطلب رسیده‌ایم، فکرش را می‌کردید جاهای دیدنی گرجستان این‌قدر متنوع و دیدنی باشند؟ شناخت جاذبه های گردشگری گرجستان به شما کمک می‌کند با زیروبم مناطق توریستی این کشور آشنا شوید و در هر زمان که قصد بازدید از آن‌ها را داشتید، بتوانید طبق سلیقه، بودجه و محل قرارگیری هریک از آن‌ها، چند مورد را برای بهتر گذراندن سفرتان انتخاب کنید. کدام‌یک از جاهای دیدنی گرجستان بیشتر توجهتان را جلب کرد؟ در بخش نظرات، از تجربه و نظرتان برای ما و دیگر مخاطبان بگویید.

فاطمه یموتی
فاطمه یموتی

اولین باری که خواندن یک کتاب توانست روحم را پرواز دهد، به یاد می‌آورم. تقریبا فهمیده بودم که کلمات، قدرت فوق‌العاده‌ای دارند. مخصوصا اگر درباره چیزهایی باشد که تا به‌حال نمیدانستی. چند سالی‌ست که از آن روزها می‌گذرد و من هنوز دست به قلم، روی ابرها درحال پروازم.