‎شهرهای دیدنی گرجستان؛ معرفی 14 شهر توریستی و زیبا

4.2
از 21 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زیباترین شهرهای گرجستان را بشناسید
25 مهر 1402 08:00
12

شهرهای دیدنی گرجستان به تفلیس و باتومی خلاصه نمی‌شود. در این کشور، مناطق توریستی زیادی وجود دارد که اکثر افراد از آن بی‌خبرند. اگر شما هم جزو این دسته هستید و فکر می‌کنید پرونده گرجستان با بازدید از پایتخت و شهرهای اطرافش بسته می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید. ما در این مطلب از مجله لست‌سکند سعی کرده‌ایم شما را با ۱۴ شهر توریستی گرجستان آشنا کنیم؛ شهرهایی که تاکنون به برخی از آن‌ها توجه کمتری شده است. با ما همراه باشید.

شهرهای توریستی گرجستان کدام‌اند؟

تفلیس، باتومی، متسختا، گوری، کوتایسی، استپانتسمیندا، تلاوی، برجومی، زوگدیدی، مستیا، سیغناغی، توشتی، کاختی و اوشگولی از شهرهای دیدنی گرجستان هستند. چه با تورهای گرجستان سفر کنید و چه به‌صورت انفرادی، ممکن است یک یا چند مورد از این شهرهای توریستی گرجستان در برنامه‌تان قرار بگیرد؛ زیرا دیدن آن‌ها، برای گردشگران جالب خواهد بود. به همین دلیل شرکت‌های گردشگری سعی می‌کنند این شهرهای دیدنی را در تور گرجستان خود قرار دهند تا گردشگران از دیدن آن‌ها بی‌نصیب نمانند. در ادامه به معرفی این شهرهای توریستی می‌پردازیم.

۱. تفلیس (Tbilisi)

تفلیس بهترین شهر گرجستان برای سفر به شمار می‌رود. این شهر که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان است، از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود که تاریخش به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد. تفلیس یک شهر تاریخی، فرهنگی و اقتصادی است که بناهای باشکوه، موزه‌های متنوع، کلیساهای باستانی، پارک‌های زیبا و بازارهای پررنگ‌ولعاب دارد. جاهای دیدنی تفلیس برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ، تمام‌نشدنی است. در واقع، سفر به تفلیس یعنی سفر به یک شهر مدرن و پویا که رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها، تئاترها، سینماها و وسایل حمل‌ونقل عمومی مناسب برای گردشگران دارد. اگر قصد دارید به این شهر زیبای گرجستان سفر کنید، تور تفلیس می‌تواند شرایط سفر به این شهر دوست‌داشتنی را برایتان فراهم کند.

راهنمای کامل سفر به تفلیس

موقعیت دقیق تفلیس روی نقشه

Tbilisi1.jpg
منظره تفلیس، از شهرهای توریستی گرجستان

۲. باتومی (Batumi)

باتومی، زیباترین شهر گرجستان و یک مقصد محبوب برای سفر تابستانی است. این شهر، اخیراً بین گردشگران بین‌المللی محبوب شده. تفریحات و جاهای دیدنی باتومی، غذاهای متنوع و هتل‌های باکیفیت، باتومی را به یک مقصد محبوب گردشگری تبدیل کرده است. این شهر با آب‌وهوای معتدل، پارک‌های سرسبز، رستوران‌ها و کافه‌های شلوغ، فرهنگ متنوع خود را به نمایش می‌گذارد. گفتنی است این شهر همچنین به‌عنوان یک مرکز اقتصادی، تجاری و فرهنگی منطقه شناخته می‌شود.

در باتومی می‌توانید از دیدن بناهای تاریخی و مذهبی، موزه‌ها و گالری‌های هنری، باغ‌وحش، آکواریوم، فرودگاه، بندر بین‌المللی و همچنین تفریحات شبانه لذت ببرید. با توجه به فاصله کم ایران تا گرجستان و عدم نیاز به ویزا برای ورود به این کشور، می‌توان تور باتومی را یکی از خوش‌قیمت‌ترین سفرهای خارجی برای ایرانی‌ها دانست. چنانچه نمی‌دانید میان باتومی و تفلیس کدام‌یک را برای سفرتان انتخاب کنید، توصیه می‌کنیم به مطلب باتومی یا تفلیس در سایت سری بزنید و پس از آن به‌راحتی، مقصد مد نظرتان را انتخاب کنید.

موقعیت دقیق باتومی روی نقشه

 باتومی، از شهرهای مهم گرجستان

۳. متسختا (Mtskheta)

متسختا یکی از شهرهای زیبای گرجستان است که با فاصله ۲۰ دقیقه از تفلیس واقع شده و قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. اصلی‌ترین جاذبه آن را می‌توان کلیسای جامع سوتیتسخولی (Svetitskhoveli) دانست که یک معماری شاهکار مربوط به قرون‌وسطاست و امروزه در میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. این شهر، به‌عنوان مهد تمدن و فرهنگ گرجستان شناخته می‌شود و از نظر مذهبی، نقش مهمی در تاریخ این کشور دارد. متسختا بناهای تاریخی و مذهبی بسیاری دارد که جذابیت‌های بصری این شهر را تشکیل می‌دهند.

موقعیت دقیق شهر متسختا روی نقشه

Mtskheta3.jpg
شهر متسختا در گرجستان

۴. گوری (Gori)

گوری یکی از شهرهای دیدنی گرجستان است که اغلب گردشگران آن را نادیده می‌گیرند. به همین دلیل، هزینه‌های سفر به این بخش از گرجستان، مناسب است. این شهر که بیشتر شبیه یک منطقه تاریخی با معماری افسانه‌ای است، میزبان خوبی برای افرادی است که به باستان‌شناسی علاقه‌مندند. اگر دوست دارید به قلب گرجستان بروید و بازارهای رنگین و قلعه‌های باستانی را ببینید، بهتر است گوری را در لیست بازدیدتان قرار دهید.

گوری درحال‌حاضر یک شهر صنعتی و تجاری است که بخش عمده‌ای از اقتصاد منطقه را تشکیل می‌دهد. یادتان نرود که در سفر به این شهر، غذاهای محلی‌اش را بچشید و در کافه‌های روبازش، مدتی را برای استراحت بگذرانید و از دسرهای گرجی لذت ببرید.

موقعیت دقیق شهر گوری روی نقشه

gori4.jpg
شهر گوری، از شهرهای زیبا در گرجستان

۵. کوتایسی (Kutaisi)

کوتایسی که به‌صورت کوتائیسی هم تلفظ می‌شود، مانند متسختا یکی از شهرهای دیدنی گرجستان است. از جاذبه‌های مشهورش می‌توان به کلیسای باگراتی اشاره کرد که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت کلیسای باگراتی (Bagrati Cathedral) به قرن یادزهم بازمی‌گردد و در دوره فرمانروایی پادشاه باگرات سوم ساخته شده است. در طول این مدت و طی جنگ‌های متعدد، این کلیسا آسیب‌های زیادی دیده است و تقریباً بارها نابود و بازسازی شده. در کنار این کلیسا، یک صومعه به نام گلاتی (Gelati) هست که آن هم قدمتی طولانی دارد. این صومعه از نظر تاریخی، یکی از اولین مراکز فرهنگی این کشور محسوب می‌شود.

موقعیت دقیق شهر کوتایسی روی نقشه

Kutaisi5.jpg
شهر کوتایسی، از شهرهای توریستی گرجستان

۶. استپانتسمیندا (Stepantsminda)

استپانتسمیندا با فاصله ۱۵۷ کیلومتر از تفلیس واقع شده است. این شهر کوچک توسط یک راهب به نام استفان کشف شد و نام شهر نیز از نام این شخص گرفته شده است. این شهر در دل کوه‌های قفقاز قرار گرفته و مسیری که به آن منتهی می‌شود، چشم‌اندازی خارق‌العاده دارد. استپانتسمیندا یک شهر توریستی محسوب نمی‌شود و بیشتر کسانی که ممکن است گشتی در این شهر بزنند، در اصل برای بازدید از کلیسای گرگتی ترینیتی پشت کوه‌های قازبگی آمده‌اند. به‌طور کلی می‌توان گفت استپانتسمیندا یکی از شهرهای دیدنی گرجستان است که در قرن چهاردهم ساخته شده و نقش‌های چشم‌نواز داخل آن، هنر و فرهنگ گرجستان را نشان می‌دهند. این منطقه یک شهرک دوست‌داشتنی و جذاب است که حتماً در سفرتان به گرجستان باید از آن بازدید کنید.

موقعیت دقیق شهر استپانتسمیندا روی نقشه

Stepantsminda6.jpg
منظره شهر استپانتسمیندا در گرجستان

۷. تلاوی (Telavi)

جالب است بدانید شهر تلاوی از عصر برنز، مسکونی بوده است و به مرور زمان به یک شهر سیاسی و اداری مهم در منطقه کاختی تبدیل شد. شهر تلاوی برای علاقه‌مندان به معماری و طراحی یک مقصد خارق‌العاده است. در این شهر می‌توانید آثاری از معماری پادشاهان کاختی، تزارهای روس، رومی‌ها و پادشاهان گرجستان را یکجا ببینید. در میان جاذبه‌های مطرح این شهر، می‌توان به دیوارهای قلعه قدیمی (Dzveli Galavan)، قلعه لرد (Batonis Tsikhe) و یک درخت انجیر مصری ۹۰۰ ساله اشاره کرد.

موقعیت دقیق شهر تلاوی روی نقشه

Telavi7.jpg
شهر تلاوی گرجستان

۸. برجومی (Borjomi)

برجومی نه‌فقط به‌خاطر اینکه یکی از شهرهای دیدنی گرجستان است، بلکه به‌دلیل داشتن ریزورت‌ها و آب‌های معدنی‌اش شهرت فراوانی پیدا کرده است. آب این منطقه کمی سولفور دارد و اندکی شور است. به همین خاطر هم طعمی متفاوت نسبت به سایر آب‌های معدنی کشورهای اروپایی دارد. علاوه‌بر این‌ها، پارک ملی برجومی نیز برای طبیعت‌دوستان، بسیار جالب است. اگر هم به فرهنگ و سنت‌های مختلف علاقه‌مندید، می‌توانید به روستای لیکانی در نزدیکی این شهر بروید تا کمی بیشتر با زندگی محلی‌ها آشنا شوید.

همان‌طور که گفته شد، برجومی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. این شهر یک مقصد عالی برای کسانی است که به‌دنبال آرامش، سلامت و لذت بردن از طبیعت هستند. ناگفته نماند که این شهر، رستوران‌‌های باکیفیتی برای ارائه غذاهای گرجی دارد. مسافران می‌توانند با پرداخت قیمت کمی، غذاهای محلی یا مدرن گرجستان را بچشند. اگر به‌زودی مسافر گرجستان هستید، فراموش نکنید پیش از سفر، از قیمت غذا در گرجستان مطلع شوید.

موقعیت دقیق شهر برجومی روی نقشه

Borjomi8.jpg
طبیعت شهر برجومی در گرجستان

۹. زوگدیدی (Zugdidi)

زوگدیدی از تفلیس ۳۱۸ کیلومتر فاصله دارد و شهر مرکزی منطقه سامگرلو (Mingrelia) است. زوگدیدی در گذشته محل سکونت خانواده‌های سلطنتی بوده است که امروزه کاخ آن‌ها برای بازدید در این شهر وجود دارد. موزه کاخ دادیانی یکی از موزه‌های مهم شهر است که اشیای تاریخی از جمله نقاب مرگ ناپلئون یافت می‌شود. از دیگر دیدنی‌های شهر می‌توان به باغ گیاه‌شناسی زیبا، کاخ ملکه و بلوار شهر اشاره کرد.

زوگدیدی یک شهر ایدئال برای کسانی است که عاشق طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی هستند و دوست دارند قله‌های سرسبز را در آب‌وهوایی لطیف و دل‌انگیز فتح کنند. این شهر در سکوتی آرامش‌بخش حبس شده است و شما را به لایه‌های درونی آرامش می‌برد. شاید تصورتان از شهرهای دیدنی گرجستان به باتومی و تفلیس خلاصه می‌شد؛ اما حالا گزینه‌های زیادی پیش رویتان است که باید یکی‌یکی، از آن‌ها بازدید کنید.

موقعیت دقیق شهر زوگدیدی روی نقشه

Zugdidi9.jpg
نمایی از شهر زوگدیدی گرجستان

۱۰. مستیا (Mestia)

مستیا شهر مرکزی منطقه سوانتی است که در فاصله ۱۲۸ کیلومتری از پایتخت گرجستان واقع شده است. اگر به سمت زوگدیدی می‌روید، در مسیر می‌توانید به مستیا نیز سر بزنید. مستیا یکی از دورافتاده‌ترین نقاط در کشور گرجستان است که از قرون‌وسطا باقی مانده. برای علاقه‌مندان به ماجراجویی و افرادی که به کوه‌نوردی علاقه‌مندند، سفر به مستیا بسیار لذت‌بخش خواهد بود. این شهر دریاچه‌هایی زیبا و تماشایی دارد. گرچه شما در حال خواندن مطلبی درباره شهرهای دیدنی گرجستان هستید؛ اما هنوز بعضی از آن‌ها مانند مستیا آن‌قدر که باید پر از گردشگر نشده‌اند و به لطف این ماجرا، شهر خلوت و با تعرفه‌های ارزان‌قیمت در خدمت شماست. این شهر به حالت سنتی و طبیعی خود باقی مانده است و صنعت گردشگری نتوانسته تأثیر زیادی بر آن بگذارد. با قدم زدن در خیابان‌های مستیا، می‌توانید جریان واقعی زندگی را به دور از تجمل‌گرایی ببینید.

موقعیت دقیق شهر مستیا روی نقشه

Mestia10.jpg
مستیا، از شهرهای توریستی در گرجستان

۱۱. سیغناغی (Sighnaghi)

شهر سیغناغی هیچ‌وقت بازدیدکنندگانش را ناامید نمی‌کند؛ زیرا با تاریخ غنی، معماری خارق‌العاده، آرامشی تمام‌نشدنی وچشم‌اندازی رؤیایی از دره آلازانی، چیزهای زیادی برای ارائه دارد. سیغناغی شهری آرام است که بازدید از آن تجربه جدید و متفاوتی خواهد بود. با تقریباً سه ساعت فاصله از شهر تفلیس، سیغناغی می‌تواند مقصدی یک‌روزه برای آغاز سفر از پایتخت گرجستان باشد. از دیگر دیدنی‌های این شهر کوچک، یک صومعه به نام Bodbe است که دو کیلومتر از سیغناغی فاصله دارد. همچنین پیشنهاد دیگری که برای گشت‌وگذار در این شهر برای شما داریم، بازدید از دیوار قدیمی شهر و موزه قوم‌شناسی است. همچنین در کنار آن، لذت بردن از بهترین غذاهای گرجستان را در رستوران‌های این شهر از دست ندهید.

موقعیت دقیق شهر سیغناغی روی نقشه

Sighnaghi11.jpg
چشم‌انداز شهر سیغناغی گرجستان

۱۲. توشتی (Tusheti)

افسانه نانوشته‌ای درباره توشتی وجود دارد که می‌گوید: «اگر به توشتی نرفته‌اید، گویی گرجستان را ندیده‌اید.» این شهر در کوه‌های قفقاز در شمال شرقی گرجستان قرار گرفته و در نگاه اول شبیه به یک شهر تاریخی است. اما هرقدر که در جاذبه‌های آن بیشتر غرق شوید، می‌توانید زیبایی‌هایی زیادتری را از آن کشف کنید. در توشتی یک پارک ملی بزرگ هم‌نام با خودش وجود دارد که آن را ذخیره‌گاه طبیعی توشتی می‌دانند. با گشت‌وگذار در این پارک و فتح قله‌های آن، می‌توانید چشم‌اندازی بی‌حدومرز همراه با ابر‌هایی که پوست‌تان را نوازش می‌‌کنند، مقابل خود ببینید. به‌طور کلی اگر دوست دارید از فضای شهری فاصله بگیرید و آرامش و هوای تازه به درونتان نفوذ کند، در سفرتان به گرجستان از توشتی هم بازدید کنید.

موقعیت دقیق شهر توشتی روی نقشه

Tusheti12.jpg
شهر توشتی، از شهرهای زیبا در گرجستان

۱۳. کاختی (kakheti)

کاختی یکی از شهرهای دیدنی گرجستان است که به غذاهای خوش‌طعم و مناظر دل‌انگیز کوه‌ها و پارک‌هایش شهرت دارد. اگر دوست دارید بخشی از مناطق تحت حکومت ایران در زمان‌های دور را ببینید، کاختی یک پیشنهاد هیجان‌انگیز برای شماست. در این شهر ردپای تاریخ لمس می‌شود و شما را با پیشینه خود آشنا می‌کند. شما می‌توانید در این شهر قدم بزنید و ساختمان‌هایی را ببینید که با معماری اروپایی ساخته شده‌اند؛ اما در قسمت بالکن‌هایش نقش‌و‌نگارهای ایرانی دیده می‌شود. جالب اینجاست که این بناها میزبان افراد برجسته و نویسندگان روس بوده‌اند. در سفر به کاختی می‌توانید روزی را برای بازدید از کوه‌های قفقاز نیز اختصاص دهید و سفر ماجراجویانه خود را به پایان برسانید.

موقعیت دقیق شهر کاختی روی نقشه

kakheti13.jpg
شهر زیبای کاختی در گرجستان

۱۴. اوشگولی (Ushguli)

اوشگولی را می‌توان آخرین شهر توریستی گرجستان دانست. اهالی گرجستان، اوشگولی را روستایی حیرت‌انگیز می‌دانند. آن‌ها معتقدند که خدا این قسمت از بهشت را برای گرجی‌ها تدارک دیده و به آن‌ها بخشیده است. طبیعت منحصربه‌فرد اوشگولی، شما را مدهوش خود می‌کند. شاید نظیر این زیبایی‌ها را در جای دیگر دیده باشید؛ اما وقتی بدانید که این منطقه نیز در سال‌ها قبل جزو طبیعت ایران بوده است، اوشگولی برایتان رنگ‌و‌لعاب دیگری می‌گیرد.

اوشگولی پس از جنگ‌های متعدد، خود را حفظ کرده و طبیعت بکرش را به توریست‌ها هدیه می‌دهد. با بازدید از اوشگولی می‌توانید از چشمه‌های طبیعی، آبی گوارا بنوشید، در آسمان صاف و هوای پاکیزه نفس بکشید، از غذاهای محلی لذت ببرید و با تماشای منظره دشت‌های سرسبز از اقامتگاهتان، هر آنچه از یک سفر می‌خواهید را داشته باشید.

موقعیت دقیق اوشگولی روی نقشه

Ushguli14.jpg
شهر اوشگولی، از شهرهای دیدنی گرجستان

سفر با تور گرجستان

با رزرو تور گرجستان از لست‌سکند می‌توانید در روزهای سفرتان از شهرهای دیدنی گرجستان بازدید کنید. با مراجعه به صفحه تورها می‌توانید براساس تاریخ، تعداد نفرات و بودجه‌ مد نظرتان، یک مورد را انتخاب کنید و پس از تأیید نوع اقامتگاه، سفری هیجان‌انگیز را برای خود و عزیزانتان بسازید. لازم است بدانید که سفر با تور، این امکان را به شما می‌دهد که از خدماتی مانند ترنسفر رفت‌وبرگشت فرودگاهی، بیمه مسافرتی و یک راهنمای تور فارسی‌زبان برخوردار شوید.

کلام آخر

شناخت شهرهای دیدنی گرجستان به شما کمک می‌کند راحت‌تر بتوانید مقصد سفرتان در گرجستان را مشخص کنید. همچنین اگر قرار باشد با ماشین شخصی به این منطقه سفر کنید، با بازدید از شهرهای توریستی گرجستان، لذت بیشتری از سفرتان خواهید برد. اگر هنوز برای خرید تور گرجستان تردید دارید و نمی‌دانید که در بین کشورهای همسایه به دیدن کدام‌یک بروید، به شما توصیه می‌کنیم که مطلب گرجستان یا ارمنستان را در سایت بخوانید تا مسیر برایتان روشن‌تر شود.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.