باتومی بهتر است یا تفلیس؟ مقایسه دو شهر محبوب گرجستان

3.8
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
انتخاب هیجان انگیز میان مقصدهای گرجستان
09 خرداد 1402 08:00
9

تفلیس بهتر است یا باتومی پرتکرارترین سوالی است که مسافران گرجستان با آن روبه‌رو می‌شوند؛ چرا که هنگام انتخاب تور، می‌توانند یکی از این دو شهر یا حتی به صورت ترکیبی، هر دو آن‌ها را انتخاب کنند. شما برای سفر به گرجستان، اغلب مجبورید بین این دو شهر بزرگ و جذاب، یکی را انتخاب کنید. حالا باید دید که چه معیارهایی را برای انتخاب از میان باتومی یا تفلیس در نظر می‌گیرید؟ در این مطلب تلاش کردیم این دو شهر جذاب و زیبا را از نقطه‌نظرهای مختلفی به‌عنوان مقصدی برای مسافران بررسی کنیم. پس اگر شما هم هوس گرجستان کرده‌اید و هنوز تصمیم نگرفته‌اید که به کدام شهر سر بزنید این مطلب را تا انتها بخوانید.

برای سفر باتومی بهتر است یا تفلیس؟ 

 در مطالب مجله گردشگری لست‌سکند هر زمان که به مقایسه دو مقصد گردشگری می‌رسیم، یادآوری می‌کنیم که پیش از هر تصمیمی، بهتر است شما به عنوان شخصی که قرار است به این سفر برود، سبک و سیاق خودتان را در سفر کردن بشناسید. با این تفاسیر، در مورد مقایسه باتومی با تفلیس باید گفت که برای کسانی که دوست دارند تعطیلاتی پر از تفریحات و نمای زیبایی از دریا داشته باشند، باتومی انتخاب خوبی است؛ اما برای علاقه‌مندان به فرهنگ و کسانی که بیشتر به دنبال کشف جدید در شهر هستند، تفلیس مقصد جذاب‌تری محسوب می‌شود.

 مقایسه موقعیت جغرافیایی باتومی و تفلیس

باتومی شهری بندری در کنار دریای سیاه است و دومین شهر بزرگ گرجستان به حساب می‌آید. باتومی از لحاظ محل قرارگیری به نسبت تفلیس، در نقطه غربی‌تری از کشور قرار دارد و این مسئله دسترسی مسافرانی را که قصد سفر زمینی از ایران به این شهر را دارند، کمی سخت می‌کند. از طرف دیگر این نکته را در راهنمای سفر به تفلیس هم گفته‌ایم که به‌عنوان پایتخت گرجستان فاصله کمتری تا ایران دارد و با طی کردن مسافتی حدود هزار کیلومتر می‌توان به صورت زمینی به این شهر سفر کرد.

Georgia_high_detail_map.png
موقعیت تفلیس و باتومی در نقشه گرجستان

جاهای دیدنی تفلیس بهتر است یا باتومی؟ 

اگر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی را به‌عنوان جاهای دیدنی تعریف کنیم، پاسخ دادن به این سوال ساده است. تفلیس شهری است که قدم به قدم در آن می‌توانید چنین جاذبه‌هایی را پیدا کنید و به راحتی می‌توان گفت که جاهای دیدنی تفلیس از باتومی بیشتر است. اما باید این مسئله را هم در نظر بگیرید که این‌طور نیست که شهر باتومی خالی از جاذبه گردشگری باشد و شاید لازم باشد که بگوییم جاهای دیدنی این شهر، هر چند پرتعداد نیست؛ اما کاملاً چشمگیر و منحصربه‌فرد است، مانند مجسمه علی و نینو.

GE0691_Ali_Nino_Skulptur_Batumijpg.jpg
مجسمه از مشهوترین جاذبه های گرجستان در باتومی

اقامت در باتومی بهتر است یا تفلیس 

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، تفلیس جای خوبی برای گشتن شهر و غرق شدن در فرهنگ مردم گرجی است. هر چند که در این شهر، انواع و اقسام هتل‌ها و اقامتگاه‌ها از هتل‌های پنج ستاره گرفته تا هتل‌آپارتمان‌های ارزان قیمت پیدا می‌شود؛ اما پیشنهاد ما امتحان کردن بوتیک هتل‌ها و هاستل‌هایی است که به شما در نزدیکی به این فرهنگ کمک بیشتری می‌کند. در باتومی اما داستان دیگری در جریان است! در این شهر ساحلی، سلطنت ریزورت‌ها و مجموعه‌های یوآل برقرار است و تفریحات و امکانات آن‌ها حتی این فرصت را به شما می‌دهد که با خرید تور باتومی در طول سفر پایتان را از هتل بیرون نگذارید.

295966214.jpg
یکی از بوتیک هتل های مشهور تفلیس

تفریحات در باتومی متنوع تر است یا تفلیس؟ 

به همان اندازه که می‌توانید از قدم زدن در شهر تفلیس لذت ببرید و از آثار تاریخی و کلیساهای رنگارنگ این شهر بازدید کنید، ممکن است از هیجان‌زده شدن و بالا رفتن آدرنالین دلسرد شوید. تفلیس و جاذبه‌هایش دقیقاً مناسب کسانی است که ممکن است از پیاده‌روی و پرسه در خیابان‌ها لذت ببرند. در ازایش، باتومی با قرار گرفتن در کنار دریای سیاه بهترین فرصت را برای کسانی که از تفریح لذت می‌برند فراهم کرده است.در باتومی شما می‌توانید از انواع تفریحات آبی، ساحل، لونا پارک و همین‌طور کلوب‌های متنوع استفاده کنید و زمان سفرتان را به این شکل لذت‌بخش‌تری کنید.

لیست کامل تفریحات گرجستان

خورد و خوراک در باتومی بهتر است یا تفلیس

درمورد خورد و خوراک، نباید در هیچ‌کدام از این دو شهر نگران باشید؛ هر دو شهر دارای رستوران‌های خوبی هستند که می‌توانند شما را به عنوان یک گردشگر راضی نگه دارد، به خصوص که بسیاری از غذاهای گرجستان طعم‌هایی نزدیک به غذاهای ایران دارند و از این نظر می‌تواند برای مسافران سخت پسند هم جالب باشد. شما در هر دو شهر شما می‌توانید غذاهای گرجی را پیدا کنید و اگر ذائقه شما با آن‌ها سازگار نبود نباید نگران باشید، کافی است سری به فست‌فودهای زنجیره‌ای مانند ملک دونالد یا برگر کینگ با شهرت جهانی بزنید.

2229314_large_212f9639.jpg
رستوران در تفلیس

برای خرید تفلیس بهتر است یا باتومی؟

در بین مقاصد گردشگری معروف، گرجستان به‌عنوان یک مقصد خرید مشهور نیست؛ اما اگر قصد خرید دارید گرجستان می‌تواند برای شما راضی‌کننده باشد. برای مقایسه تفلیس یا باتومی در خرید باید در ابتدا این نکته را در نظر داشت که تعداد مراکز خرید تفلیس متنوع‌ترند و شما به‌راحتی می‌توانید به انواع برندهای بین‌المللی از جمله زارا، اچ اند ام و کلمبیا دسترسی داشته باشید. برای خرید در باتومی هم می‌توانید سری به باتومی مال که شاید مشهورترین مرکز خرید این شهر باشد، بزنید و کالای موردنظرتان را پیدا کنید.

tbilisimall4.jpg
تفلیس مال یکی از مشهورترین مراکز خرید گرجستان

حمل و نقل عمومی در باتومی بهتر است یا تفلیس؟

 پیش از سفر و هنگام انتخاب تور تفلیس یا باتومی، شاید حمل‌ونقل عمومی در شهر چندان به نظر مهم نیاید؛ اما حتی اگر تجربه سفر کمی داشته باشید، به خوبی می‌دانید که حمل‌ونقل شهری می‌تواند نقش اساسی در روند سفر شما داشته باشد و اگر شهر مقصد وضعیت حمل‌ونقل مناسبی نداشته باشد، تجربه ناخوشایندی از سفر برایتان رقم می‌خورد.

 تفلیس سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌روز و مناسبی دارد و با وجود مترو، اتوبوس و همین‌طور مینی‌بوس‌های اختصاصی این شهر که به مارشروتکا مشهورند وظیفه ساده‌تر کردن حمل‌ونقل در این شهر را به عهده دارند. باتومی هم شاید به اندازه تفلیس صاحب حمل‌ونقل به‌روز و سازمان یافته‌ای نباشد؛ اما ابعاد شهر بزرگ و نیست و نهایتاً با پیاده‌روی دو یا سه ساعته از کل دیدنی‌های شهر می‌توانید بازدید کنید.

public-transport-new-year.jpg
حمل و نقل عمومی در تفلیس

سفر به باتومی گران تر است یا تفلیس؟ 

  قاعدتاً تفلیس به عنوان پایتخت، چندان شهر ارزانی به حساب نمی‌آید؛ اما این نکته را هم باید در نظر بگیریم که باتومی به خاطر رفت‌وآمد مسافران، شاید شلوغ‌ترین شهر گرجستان در فصل‌های پرگردشگر باشد؛ به همین دلیل شاید بهتر باشد در مقایسه هزینه‌ها، زمان سفر را هم در نظر بگیریم. در فصل‌های پرگردشگر، باتومی شهر گران‌تر و در سایر زمان‌ها هزینه‌ها در باتومی کمی ارزان‌تر از تفلیس خواهد بود.

 اما اگر کمی دقیق‌تر از تفلیس یا باتومی بخواهیم بگوییم می‌توانیم سری به گشت یک‌روزه در این شهر بزنیم. قاعدتاً در سفر، به غیر از دیدن جاذبه‌ها، شما حداقل یک وعده غذا در روز خواهید خورد و مجبورید برای رسیدن به نقاط مختلف از وسایل نقلیه گوناگونی استفاده کنید که در راهنمای سفر به باتومی هم از آن گفته‌ایم. با توجه این نکات، تفلیس شهر ارزان‌تری به حساب می‌آید چرا که با وجود سیستم حمل و نقل پیشرفته‌تر، شما انتخاب‌های مختلفی برای گشت در شهر با توجه به بودجهٔ سفرتان دارید و برای خورد و خوراک هم تنوع رستوران‌ها به کمک شما در بخش کاهش هزینه‌ها می‌آید؛ اما باتومی با تفریحات لوکس‌تر، ممکن است برای کسانی که بودجه محدودتری دارند چندان ارزان به حساب نیاید؛ اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت به صورت متوسط در تفلیس برای یک روز گردش، حداقل 30 دلار و در باتومی بین 35 تا 40 دلار روزانه هزینه گشت‌وگذار خواهید داشت.

d6d6b205-718b-4a94-ac81-1b373d8e4b0c (1).jpg
باتومی در شب 

آب و هوای تفلیس بهتر است یا باتومی

 به صورت کلی اگر بخواهیم درباره آب‌وهوای گرجستان صحبت کنیم، واژه معتدل چندان انتخاب دور از انتظاری نیست؛ اما در مقام مقایسه تفاوت‌های زیادی بین باتومی و تفلیس وجود دارد و علت اصلی این تفاوت، حضور دریای سیاه در کنار باتومی است. باتومی هم مانند هر شهر ساحلی دیگری تجربه وجود رطوبت زیاد در هوا را دارد که در تابستان‌های گرم می‌تواند حتی آزاردهنده باشد! اما از سوی دیگر، تفلیس با قرار گرفتن در کوهستان گرمای هوا را به شکل محسوسی برای شما کاهش می‌دهد. شاید حتی لازم باشد به این نکته اشاره کرد که در تفلیس ممکن است شما تجربه سرمای زیادی را در زمستان داشته باشید.

 با یک نگاه کلی، اگر بخواهیم بگوییم آب و هوای باتومی بهتر است یا تفلیس می‌توان گفت کاملاً به سلیقه شما ارتباط دارد و احتمالاً این مقایسه در انتخاب به شما کمک بیشتری کند که بدانید هوای تفلیس در گرم‌ترین حالت به 30 درجه و در زمستان‌های سرد حتی تجربه صفر درجه را دارد. باتومی در گرم‌ترین زمان خود به 22 درجه و سردترین ممکن است تا 10 درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند.

روپیه سریلانکا.jpg
باتومی در تابستان 

تور را چطور بخریم؟

تا اینجا سعی کردیم از تفاوت‌های عمده‌ای که ممکن است تفلیس یا باتومی با هم داشته باشند که در انتخاب مقصد شما تأثیر می‌گذارند بگوییم؛ اما یک نکته مهم دیگر انتخاب تور مناسب برای سفر است، انتخاب یک تور خوب با بهترین قیمت، کار ساده‌ای نیست؛ به خصوص با وجود تعداد زیاد آژانس‌های ارائه‌دهنده پکیج‌های تور گرجستان. ما در لست سکند تلاش کرده‌ایم برای هر مقصد، بهترین انتخاب تور را داشته باشید. کافی است به صفحه تورهای گرجستان لست‌سکند بروید و پکیج‌های مختلف تور را باهم مقایسه کنید.

سخن آخر 

 وقتی پای مقایسه دو مقصد در میان است، اساساً قرار نیست مسابقه‌ای برای کشف مقصد برتر برگزار شود. برشمردن ویژگی‌های هر کدام از این شهرها صرفاً قرار است به روشن‌تر شدن مسیر سفر شما کمک و مشخص کند تا چه اندازه هر کدام از این مقاصد به سلیقه شخصی شما نزدیک است. در این مطلب تلاش کردیم از دیدگاه‌های مختلفی مقایسه‌ای میان تفلیس یا باتومی داشته باشیم؛ بنابراین اگر قصد سفر به یکی از این دو شهر گرجستان را دارید، حالا با دانستن تفاوت‌های این دو شهر در جاذبه‌ها، تفریحات و حتی آب و هوا یک‌بار دیگر به گزینه‌های روی رجوع کنید و تصمیم بگیرید، شاید در نهایت بخواهید تور ترکیبی انتخاب کنید و تجربه سفر به هر دو مقصد را به دست آورید.

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.