بهترین جاهای دیدنی باتومی؛ مکان های دیدنی متنوع در باتومی

3.7
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی باتومی کجاست؟
21 شهریور 1402 08:00
1

ازآنجایی‌که این شهر همواره جزو مقاصد پرطرف‌دار گردشگران بوده، به همین علت ما در این مطلب عناوینی از جاهای دیدنی باتومی را آورده‌ایم که اگر قصد سفر به این شهر محبوب را داشتید، لیستی را همراه خود داشته باشید تا راحت‌تر بتوانید به گردش خود برسید. این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند قرار است به شما اماکنی را معرفی کند که هم روح و روان شما را آرام کند و هم از جاذبه‌های شهری این کشور قدیمی نهایت لذت را ببرید. پس در ادامه، با معرفی مکان های دیدنی باتومی همراه ما باشید.

جاهای دیدنی باتومی کجاست؟

میدان پیازا، میدان اروپا، مجسمه علی و نینو، بلوار باتومی، برج چرخ‌وفلکی باتومی، برج الفبا، برج چاچا، باغ گیاه‌شناسی، آبشار ماخونتستی و دریاچه نوریگلی از جاهای دیدنی باتومی هستند. برای راحتی کار شما، این مکان‌های توریستی به 3 بخش دیدنی‌های شهری، برج‌ها و دیدنی‌های طبیعی تقسیم‌بندی شده‌اند تا در حین سفر خود بتوانید بدون اتلاف وقت و انرژی، از همه جاذبه های گردشگری باتومی دیدن کنید.

دیدنی‌های شهری باتومی

جاذبه های باتومی که در شهر قرار دارند، مجموعه‌ای از میادین، معابر و مجسمه‌های مهم این شهر هستند که دیدنشان برای هر گردشگری که قصد دارد به این شهر زیبا سفر کند، واجب است. به‌نحوی که اگر این اماکن مهم شهری را نبینید، انگار که اصلا به باتومی سفر نکرده‌‎اید. پس دوربین عکاسی خود را روشن کنید و به دل این شهر قدم بردارید تا از دیدنی‌های شهری باتومی که اغلب هم رایگان هستند، لذت ببرید. درضمن، برای دریافت اطلاعات جامع‌تر از این شهر هم می‌توانید از مطلب راهنمای سفر به باتومی استفاده کنید.

میدان پیازا (Piazza Square)

اگر می‌خواهید از وسط باتومی به جاهای دیدنی ایتالیا بروید، پس حتما سری به میدان پیازا بزنید. این میدان حتی اسمش هم رنگ و بوی ایتالیایی دارد و مکانی عالی برای گردش‌های شبانه شماست. میدان پیازا شب‌ها به‌خاطر نورپردازی زیبای ساختمان‌های اطرافش، تبدیل به یکی از جاهای دیدنی باتومی شده است. 106 متر مربع از این میدان را بزرگ‌ترین نقش تصویری موزاییکی اروپا در بر گرفته است. این نقاشی موزاییکی در ابوظبی ساخته شده و سپس به باتومی منتقل و تکه‌های آن کنار هم چیده شده‌اند.

ساختمان‌های زیبا به سبک معماری ایتالیایی، انواع کافه‌ها و رستوران‌های مختلف، مرکز خرید و مغازه‌های دیدنی همراه با گروه‌های موسیقی شبانه باعث می‌شوند تا شما لحظه‌ای در این میدان زیبا حوصله‌تان سر نرود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید برنامه‌های اجرای موسیقی این میدان را ببینید، حتما در فصول گرم سال به باتومی سفر کنید.

  • آدرس میدان پیازا: خیابان پرنواز مپ

موقعیت دقیق میدان پیازا روی نقشه

piazza square.jpg
نمایی از ساختمانی در میدان پیازا

میدان اروپا (Europe Square)

همیشه میدان اصلی شهرها، جزو جاهای خوب و جذاب برای توریست‌ها محسوب می‌شوند. میدان اروپا هم از این قاعده مستثنا نیست و علاوه‌بر میدان اصلی، تبدیل به نماد این شهر هم شده است. این میدان وسیع ترکیبی از ساختمان‌های مدرن و سنتی را دور خود جمع کرده که شامل انواع کافه‌ها، رستوران‌ها و کتاب‌فروشی‌هاست و محیطش آدم را یاد میدان‌های عریض و طویل کشورهای اروپایی می‌اندازد.

در این میدان، یک شعبه از مک‌دونالد، کی‌اف‌سی، مجسمه مده‌آ، برج ساعت نجومی و فواره‌های زیبایی قرار دارد که باعث شده این منطقه پربازدید شود و از مکان های دیدنی باتومی به حساب آید. نزدیک مجسمه مده‌آ هم ایستگاه اجاره دوچرخه‌ای قرار دارد که می‌توانید از آن، دوچرخه تهیه کنید. این میدان به سایر جاذبه‌های شهر باتومی مثل میدان تئاتر نزدیک است و می‌توانید هم‌زمان با یک تیر، چند نشان را بزنید.

  • آدرس میدان اروپا: خیابان محمد آباشیدزه

موقعیت دقیق میدان اروپا روی نقشه

europe square.jpg
میدان اروپا از جاهای دیدنی باتومی

مجسمه علی و نینو (Monument Ali and Nino)

یادبودی از قصه عشق دختر و پسری به نام‌های علی و نینو که شخصیت‌های یک رمان عاشقانه بوده‌اند. این یادبود به‌قدری جذاب و معناگرا ساخته شده که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این دو مجسمه طی روز حرکت می‌کنند، به هم می‌رسند و سپس در یکدیگر ادغام شده و با هم یکی می‌شوند؛ بعد از هم دور شده و این چرخه تا آخر ادامه دارد.

مجسمه یادبود علی و نینو از دیدنی های باتومی است که به یکی از سمبل‌های این شهر تبدیل شده و گردشگران زیادی برای دیدنش به این نقطه می‌آیند. این مجسمه در پارکی نزدیک به ساحل دریای سیاه قرار گرفته که مکانی مناسب برای خوش‌گذرانی، تفریح و حتی خریدکردن است. علاوه‌بر آن اگر زمان بیشتری برای تفریح داشتید، می‌توانید بهترین تفریحات باتومی را هم در لیست خود قرار دهید تا از سفرتان به باتومی نهایت لذت را ببرید.

  • آدرس مجسمه علی و نینو: پارک میراکل

موقعیت دقیق مجسمه علی و نینو

Monument Ali and Nino Batumi.jpg
مجسمه علی و نینو هنگامی که پشت‌به‌پشت هم هستند

بلوار باتومی (Batumi Boulevard)

مسیری مناسب برای انواع تفریحاتی مثل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، پیک‌نیک و شکم‌گردی که جاذبه‌های زیادی را هم در خود جای داده است؛ جاذبه‌هایی مثل برج الفبا، برج چاچا، مجسمه علی و نینو، شهربازی و گروه‌های موسیقی که طی‌کردن این چند کیلومتر را برای شما شیرین می‌کنند. به همین دلیل اینجا یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری باتومی محسوب می‌شود که حتما باید حین دیدن این شهر، از این مکان هم بازدید کنید.

بلوار باتومی تابستان‌ها جای جذابی برای گردشگران می‌شود و می‌توانید با اجاره دوچرخه یا اسکوتر، از دیدنی‌هایی که در طول این مسیر تا خود ساحل دریای سیاه قرار گرفته‌اند، لذت ببرید. در کل اگر با تور گرجستان به باتومی رفتید حتما سری به این بلوار بزنید، زیرا بیشتر دیدنی های باتومی در همین مسیر قرار گرفته‌اند.

  • آدرس بولوار باتومی: خیابان نیکولوز براتاشویلی

موقعیت دقیق بلوار باتومی روی نقشه

Batumi Boulevard.jpg
نمایی از بلوار باتومی همراه با برج الفبا

برج‌های دیدنی باتومی

قطعا برج‌ها از نقاط دیدنی هر شهر محسوب می‌شوند و برج‌های باتومی هم از این قاعده مستثنا نیستند و جزو جاذبه های باتومی محسوب می‌شوند. این برج‌ها اغلب با اشکال ظاهری خاصشان که معمولا ویژگی‌های جالبی دارند، نظر گردشگران را به خود جلب کرده و تبدیل به جاهای دیدنی باتومی شده‌اند که باید از آن‌ها بازدید کرد.

برج چرخ‌وفلکی باتومی (Batumi Tower Ferris Wheel)

مرتفع‌ترین سازه شهر باتومی یک برج بلند است که اگر ظاهرش را برای اولین بار ببینید، تعجب می‌کنید! این برج در دل خود یک چرخ‌وفلک را جای داده که از بیرون شکل منحصربه‌فردی را ایجاد کرده است. برج چرخ‌وفلکی باتومی با ارتفاعی حدود 200 متر، نزدیک به ساحل ساخته شده و تقریبا به اغلب دیدنی های باتومی نزدیک است.

البته گویا این چرخ‌وفلک هنوز فعالیت ندارد و ساعت کاری و قیمت بلیط خاصی هم برایش ثبت نشده، اما منطقه‌ای که این برج در آنجا احداث شده، پر از دیدنی است و مشاهده این برج علاوه‌بر اینکه چیزی از زمان شما را هدر نمی‌دهد؛ بلکه با دیدنی‌های بیشتری هم که در حوالی برج چرخ‌وفلکی باتومی هستند، آشنا می‌شوید.

  • آدرس برج چرخ‌وفلکی باتومی: خیابان نینوشویل

موقعیت دقیق برج چرخ‌وفلکی باتومی روی نقشه

Batumi Tower Ferris Wheel.jpg
برج چرخ‌وفلکی باتومی با ظاهری منحصربه‌فرد

برج الفبا (Alphabetic Tower)

برج الفبا سازه‌ای آلومینیومی شبیه به دی‌ان‌ای انسان است که 33 حروف الفبای گرجی روی آن نوشته شده و یکی از متفاوت‌ترین برج‌های گرجستان محسوب می‌شود. این برج 130 متری مانند اغلب جاهای دیدنی باتومی‌ در منطقه ساحلی قرار گرفته و اگر بالای آن بروید، می‌توانید نمایی تماشایی از شهر باتومی و همچنین دریای سیاه را مشاهده کنید. اگر هم هنگام شب از این برج دیدن کنید، می‌توانید نورپردازی زیبای آن را ببینید. درضمن، بالای برج الفبا یک رستوران گردان زیبا با نمای دیدنی از شهر و دریای سیاه وجود دارد که می‌توانید اوقات خوشی را در آنجا سپری کنید.

  • آدرس برج الفبا: پارک میراکل
  • قیمت بلیط برج الفبا: 10 لاری
  • ساعت کاری برج الفبا: همه‌روزه از 11 صبح تا 11:45 شب

موقعیت برج الفبا روی نقشه

Alphabetic-Tower-Batumi-Georgia.jpg
برج الفبا از جاذبه های باتومی
Alphabetic Tower.jpg
نمایی از نورپردازی برج الفبا هنگام شب

برج چاچا (Chacha Tower)

باز هم یکی دیگر از نمادهای شهر به‌عنوان مکان های دیدنی باتومی در این لیست قرار می‌گیرد. برج چاچا با 25 متر ارتفاع و معماری سبک عثمانی، جایی است که گردشگران باتومی حتما از آن دیدن می‌کنند. این برج که گویا نامش را از روی یکی از نوشیدنی‌های مخصوص گرجستان برداشته‌اند، نزدیک تله‌کابین آرگو قرار گرفته و نکته جالب اینجاست که این مکان هم در امتداد ساحل و در ادامه همه آن اماکنی قرار می‌گیرد که در بلوار باتومی هستند. این برج ساعت، قدمتی 100 ساله دارد که در سال 2012 بازسازی شد و به شکل امروزی خود درآمد.

  • آدرس برج چاچا: خیابان گوگباشویلی

موقعیت برج چاچا روی نقشه

Chacha Tower.jpg
برج چاچا از جاذبه های گردشگری باتومی

جاهای دیدنی طبیعی باتومی

به‌دلیل قرارگرفتن کشور گرجستان در نقطه‌ای خاص از کره زمین و چهارفصل بودن این کشور، پتانسیل رشد و پرورش گیاهان مختلفی را در خود و به‌ویژه در شهر باتومی ایجاد کرده است. به‌سبب همین ویژگی هم می‌توان از طبیعت این شهر به‌عنوان جاذبه های باتومی یاد کرد. پس ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حین بازدید از جاذبه های گردشگری باتومی، از دیدنی‌های طبیعی این شهر هم غافل نشوید.

باغ گیاه‌شناسی باتومی (Batumi Botanical Garden)

به‌خاطر آب‌وهوای مطلوب باتومی، امکان رشد گیاهان مختلف در این مناطق بسیار مهیاست. به همین علت هم باغ گیاه‌شناسی باتومی مکانی فوق‌العاده سرسبز است که گونه‌های گیاهی زیادی را از سرتاسر دنیا و از 9 منطقه جغرافیایی در خود جای داده است؛ گیاهان مناطق مختلفی مانند مدیترانه، استرالیا، هیمالیا و... که این باغ را به یکی از جاذبه های گردشگری باتومی تبدیل کرده‌‌اند. این باغ چشم‌نواز 2037 گونه گیاه دارد و در مساحتی به‌اندازه 108 هکتار احداث شده و منطقه زیبا و خنکی را به وجود آورده که برای فرار از گرمای هوا بسیار مناسب است.

باغ گیاه‌شناسی بافاصله 10 کیلومتری از شهر باتومی قرار گرفته و با ماشین نیم ساعت زمان می‌برد تا به آن برسید. درضمن، ازآنجایی‌که این جای دیدنی در ارتفاع قرار گرفته است و مسیرهای شیب‌دار زیادی دارد، حتما کفش راحتی به پا داشته باشید تا بتوانید بدون خستگی، از این باغ بزرگ دیدن کنید.

  • آدرس باغ گیاه‌شناسی باتومی: دماغه سبز
  • قیمت بلیط باغ گیاه‌شناسی باتومی: 20 لاری
  • ساعت کاری باغ گیاه‌شناسی باتومی: همه‌روزه از 9 صبح تا 7:30 شب

موقعیت دقیق باغ گیاه‌شناسی باتومی

Batumi,_Georgia_—_Botanical_Garden.jpg
نمایی از باغ گیاه‌شناسی باتومی

آبشار ماخونتستی (Makhuntseti Waterfall)

اگر میانه سفرتان به شهر باتومی هوس جای خنک و آب‌تنی به سرتان زده، ما به شما یکی از محبوب‌ترین آبشارهای باتومی، یعنی آبشار ماخونتستی را پیشنهاد می‌کنیم. این آبشار که از جاذبه های باتومی است، در فاصله 32 کیلومتری این شهر قرار گرفته و به‌راحتی با تاکسی یا اتوبوس می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. شاید این آبشار کمی خارج از شهر باشد، اما مسیر دسترسی‌اش به‌قدری زیباست که متوجه گذر زمان نخواهید شد.

منظره کوهستانی این منطقه همراه با سرسبزی نشاط‌آور آن به‌علاوه صدای جریان آب به‌خودی‌خود باعث آرامش روح و روان هر شخصی می‌شود. به همین علت، اینجا دقیقا همان جایی است که باید بعد از یک روز شلوغ به دیدنش بیایید و برای روزهای بعدی خود انرژی جمع کنید. به این توضیحات، اجرای موسیقی محلی زنده و خرید سوغاتی را هم اضافه کنید تا بیشتر از قبل مشتاق دیدن این مکان شوید. درضمن، در نزدیکی‌های این آبشار پل ماخونتستی قرار گرفته که می‌توانید حین بازدید از آبشار، از این پل سنگی هم دیدن کنید.

  • آدرس آبشار ماخونتستی: آندارا، روستای ماخونتستی

موقعیت دقیق آبشار ماخونتستی

Makhuntseti Waterfall.jpg
آبشار ماخونتستی از جاذبه های طبیعی باتومی

دریاچه نوریگلی (Nurigeli lake)

اغلب اسامی خاص اماکن گردشگری، داستانی را در پس خود دارند و دریاچه نوریگلی هم از این قاعده مستثنا نیست. معنای لغوی نوریگلی یعنی «نوری منتظر تو هستم» و برای خود قصه‌ای دارد. می‌گویند پسربچه‌ای به نام نوری در این دریاچه غرق می‌شود و مادرش هر روز به این دریاچه می‌آمده و او را صدا می‌زده است؛ به همین علت اسم این دریاچه نوریگلی به معنای «نوری منتظر تو هستم» نام‌گذاری شد.

این دریاچه که توسط آب‌های زیرزمینی به وجود آمده، پر از ماهی‌های مختلف است که امکان ماهیگیری را هم برای شما مهیا می‌کند. درضمن برای سرگرمی مردم، قایق‌های تفریحی زیادی را قرار داده‌اند که می‌توانید با پدال زدن، دریاچه را بگردید. دریاچه نوریگلی تا ساحل فقط اندازه 10 دقیقه پیاده‌روی فاصله دارد و نزدیک آن هم باغ‌وحش باتومی قرار گرفته است. به همین دلیل، می‌توان نام این دریاچه را در لیست مکان های دیدنی باتومی قرار داد.

  • آدرس دریاچه نوریگلی: خیابان روستاولی، پارک 6 می

موقعیت دریاچه نوریگلی روی نقشه

Nurigeli lake.jpg
نمایی از دریاچه نوریگلی

سفر به باتومی با تور

همیشه با تور سفرکردن لذت دیگری دارد، مخصوصا اگر مقصدتان کشور قدیمی و زیبایی مانند گرجستان باشد. پس اگر بعد از خواندن این مقاله هوس گشت‌وگذار و دیدن جاذبه های باتومی به سرتان زده، می‌توانید با انتخاب تور باتومی از سایت لست‌سکند، از تنوع قیمت‌ها، هتل‌ها و خدمات موجود استفاده کنید و از سفر خود لذت ببرید. در این صفحه می‌توانید جزئیات بیشتری از تور باتومی ببینید. حتی اگر دوست داشتید باتومی و تفلیس را در برنامه داشته باشید، تورهای ترکیبی را انتخاب کنید.

باتومی بهتر است یا تفلیس؟

سخن آخر

حتما تابه‌حال متوجه شده‌اید که بیشتر جاهای دیدنی باتومی، مخصوصا اغلب اماکنی را که در این لیست معرفی شده‌اند، می‌توانید در یک روز ببینید؛ زیرا بیشتر آن‌ها در امتداد ساحل دریای سیاه و بلوار باتومی قرار گرفته‌اند و با پای پیاده هم می‌توان بیشتر آن‌ها را مشاهده کرد. باتومی هم مثل جاهای دیدنی تفلیس، جاذبه‌های منحصربه‌فردی دارد که هرکدام، روحیه خاص خودش را می‌طلبد.

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.