سفر به استانبول زیبا

زیبایی های اوراسیایی‌ترین منطقه جهان! +تصاویر

با سلام خدمت تمامی مخاطبان سایت خوب لست سکند علی الخصوص بخش سفرنامه و تشکر ویژه از دوستانی که در گذشته سفرهای خودشون رو در این بخش با ما در اشتراک گذاشتند و کمک کردند تا سفرهای با کیفیت تر و آگاهانه تری داشته باشیم.
تصمیم به سفر به استانبول از ابتدای خرداد ماه 98 به سرم افتاد و با توجه به اینکه مشغله بسیار زیادی دارم و هم خودم و هم همسرم شاغل هستیم نیاز به یک مسافرت یک هفته ای جهت رفع خستگی و استراحت رو احساس می کردیم شروع به تحقیق درباره شهر استانبول، هتل ها، مکان ها دیدنی، مراکز خرید، غذاها و ... کردم.
در ابتدا می خواستیم در مرداد ماه که همزمان با سالگرد ازدواجمون بود این سفر رو بریم اما به دلایل مختلف این امر امکان پذیر نشد تا رسیدیم به تاریخ 15 تا 21 مهر98 به دلایل مختلف این تاریخ زمان خوبی بود یکی از اونها تغییر قیمت محسوس هتل ها در این زمان با توجه به تابستان بود و همچنین مطبوع بودن هوا که با توجه به شروع فصل پاییز از گرمای هوا کاسته شده بود و بسیار مطبوع و دلپذیر بود هرچند دیگر نتوانستیم از تفریحات آبی استفاده کنیم.
00.JPGبعد از تحقیق و پرس و جو از آژانس های مسافرتی مختلف و همچنین گشت و گذار در اینترنت و خواندن تجربیات دیگران تصمیم بر این شد تا خودمان بلیط هواپیما و هتل را از طریق سایت های اینترنتی تهیه کنیم و از تور استفاده نکنیم چون این کار در تاریخ مدنظر ما بصرفه تر بود.
در ابتدا بلیط هواپیما رو تهیه کردیم که بعد از یک روز صرف وقت و بررسی ساعات مختلف پرواز، قیمت و شرکت هواپیمایی و همچنین با توجه به اینکه ما از همدان باید خودمون رو به فرودگاه امام خمینی می رسوندیم در نهایت پرواز رفت شرکت قشم ایر را در ساعت 13:30 روز دوشنبه 15 مهر و برگشت رو از شرکت پگاسوس ساعت 23:10 روز یکشنبه 21 مهر رزرو کردیم.
حتما به ساعت رفت و برگشت پرواز هاتون دقت کنید تا بتونید حداکثر استفاده رو از مدت اقامتتون داشته باشید و این رو هم در نظر بگیرید با توجه به اینکه باید 3 ساعت زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید و همچنین مسافتی که باید تا فرودگاه طی کنید چیزی در حدود 5 ساعت زودتر باید به سمت فرودگاه حرکت کنید که اگر خصوصا پرواز برگشت در صبح یا بعدازظهر باشه عملا اون روز از دست رفته است.
ذکر این نکته هم بعد نیست که هرچه زودتر بلیط پروازتون رو بگیرید می تونید اون پرواز رو ارزان تر تهیه کنید و مبلغ خوبی رو صرفه جویی کنید.
بعد از خرید بلیط هواپیما حالا نوبت به رزرو هتل بود، در مورد هتل تحقیقات خیلی زیادی انجام دادم و مکان های مناسب رو شناسایی کردم بعد اون هتل های اون مناطق رو بررسی و مناسب ترین ها از نظر قیمت و امکانات رو یاداشت کردم در ابتدا قصد داشتم با توجه به اینکه دسترسی به کارت های اعتباری بین المللی نداشتم اقدام به خرید از طریق سایت های ایرانی کنم اما به کمک یکی از همکارانم که کارت اعتباری داشت توانستم هتل رو از سایت Booking.com رزرو و پول اون رو به صورت نقد در محل هتل پرداخت کنم.
اگر اماکن رزرو از طریق سایت Booking.com رو دارید حتما اینکار رو انجام بدید و چند روز هتل های مورد نظرتون رو چک کنید چون روزانه تخفیف های خوبی روی هتل ها میزاره.
بعد از رزرو هتل دیگه باید آماده سفر می شدیم و چیزی در حدود 20 روز وقت داشتیم. در این 20 روز من سعی کردم هرچه می توانم اطلاعات درباره شهر استانبول کسب کنم تا هم بتونیم سفرمون رو برنامه ریزی کنیم و هم برآوردی از هزینه ها داشته باشیم. به این خاطر شروع به خوندن سفرنامه های سایت لست سکند کردم و اطلاعات مختلف رو یاداشت برداری کردم همچنین خوشبختانه پیج های بسیار خوبی در اینستاگرام درباره سفر به استانبول وجود داره که اطلاعات خیلی خوبی میده، هم درباره هزینه ها و هم مکان های مختلف شهر.
پس از حدود 15 روز تحقیق لیست کاملی از مکان های دیدنی، تفریحی و تاریخی و همچنین اطلاعات درباره مراکز خرید و نیز درباره خوراکی ها و مکان های خوب برای خوردن آنها بدست آوردم که در ادامه سفرنامه اون ها رو ذکر میکنم.
همچنین جهت هزینه سفر دلار تهیه کردیم و فقط 100 لیر با خودمون بردیم چون طبق تحقیقاتی که کرده بودم بردن دلار و تبدیل اون به لیر به صرفه تر و راحت تر بود که در حقیقت هم همین اتفاق افتاد و تبدیل دلار به لیر باعث شد که قیمت لیر به تومان برامون ارزان تر از خرید در ایران بشه.
یه تجربه خیلی مفید برای تبدیل پول خرید از فروشگاههای بزرگ مثل ال سی، کتون یا دیفکتو و پرداخت پول به دلار هست که اونجا دلار رو به قیمت فروش محاسبه و باقی اون رو به لیر به شما بر می گردونن (زمانی که شما در صرافی پولتون رو تبدیل می کنید به قیمت خرید برای شما محاسبه میشه که در حدود 10 تا 12 لیر از قیمت فروش کمتره) همچنین اگر خواستید پولتون رو در صرافی تبدیل کنید، صرافی های منطقه آکسارای نرخ تبدیل بهتری از خیابان استقلال و میدان تکسیم دارند.
شب قبل از پرواز طبق لیستی که از قبل تهیه کرده بودیم لوازم رو جمع و چمدان ها رو بستیم و یک روبان رنگی نیز به چمدان ها زدیم تا راحت تر بعد از اینکه از هواپیما پیاده شدیم بتونیم چمدان ها رو پیدا کنیم. همچنین عوارض خروج از کشور رو هم به صورت اینترنتی با استفاده از نرم افزار بله پرداخت و رسید اون رو دریافت کردم. البته احتیاجی به رسید نیست چون اونجا به صورت اتوماتیک در زمان چک کردن پاسپورت مشخصه که شما هزینه رو پرداخت کرده اید.

روز اول:
بالاخره روز 15 مهر فرا رسید و ما ساعت 7 صبح از همدان با سواری راهی فرودگاه امام شدیم و ساعت 10 صبح به فرودگاه رسیدیم. در بدو ورود چمدان هامون رو وزن کردیم تا ببینیم چقدر می تونیم با خودمون بار بیاریم، ما سعی کردیم مقدار وسیله خیلی کمی از ایران با خودمون ببریم تا دچار مشکل اضافه بار در برگشت نشیم.

عکس شماره 1 - باند فرودگاه امام خمینی

بعد از انجام مراحل چک این، تحویل بار و دریافت کارت پرواز و عبور از گیت های مختلف با حدود نیم ساعت تاخیر سوار هواپیما شدیم. در هواپیما با توجه به ساعت پرواز با وعده نهار از ما پذیرایی شد که شامل جوجه کباب، ماست، نوشابه، یک تکه کوکو سیب زمینی، گوجه، زیتون و خیار شور بود و در انتها چای سرو شد.

عکس شماره 2 – نهار داخل هواپیما قشم ایر

بعد از حدود 3 ساعت پرواز در فرودگاه بزرگ و زیبای استانبول در هوایی نسبتا ابری فرود آمدیم. مراحل پیاده شدن، چک پاسپورت و تحویل چمدان ها به سرعت انجام شد و ما راهی درب خروج شدیم.

عکس شماره 3 – محوطه فرودگاه بزرگ استانبول

یک توصیه بسیار مهم در فرودگاه! در فرودگاه پول خودتون رو تبدیل نکنید چون نرخ های تبدیل نسبتا پایین تر است و همچنین چیزی از فرودگاه نخرید چون نرخ های بالاتری دارند.

عکس شماره 4 – محوطه داخل فرودگاه استانبول

طبق تحقیقاتی که کرده بودم باید به طبقه پایین فرودگاه مراجعه می کردیم و از اون جا سوار اتوبوس های مخصوص فرودگاه که به سمت میدان تکسیم می رفتند، می شدیم. مسیرهای مختلف دیگری نیز وجود دارد و اگر هتل شما در مناطق مختلف استانبول هست حتما می تونید اتوبوس مخصوص به مسیر خودتون رو از روی تابلوهای راهنما پیدا کنید.

عکس شماره 5 – محل ایستگاه اتوبوس ها در فرودگاه (عکس از اینترنت)

هزینه اتوبوس ها نفری 18 لیر است که مثل اتوبوس های بین شهری ایران هست که چمدان ها را در قسمت بار می گذارند و به شما رسید میدن. هزینه رو باید از طریق استانبول کارت پرداخت کنید که باجه های متعدد اون در ایستگاه هست که اگر ندارید میتونید هر مبلغی پول رو به دستگاه بدید گزینه خرید کارت که اولین گزینه هست رو انتخاب کنید. 6 لیر بابت کارت حذف میشه و باقی مانده پول در کارت ذخیره میشه، اگر هم کارت دارید کافیه کارت رو در قسمت سفید رنگ مشخص شده کنار دستگاه قرار بدید، هر مبلغ اسکناس رو که مایلید در دستگاه وارد کنید و منتظر بمانید تا تیک سبز رنگ در مانیتور دستگاه نمایان بشه به همین راحتی کارت شما شارژ شده.

عکس شماره 6 – شکل اتوبوس های فرودگاه استانبول (عکس از اینترنت)

بعد از حدود یک ساعت در نزدیکی میدان تکسیم روبروی هتل Point اتوبوس ما رو پیاده کرد. اینجا ایستگاه اتوبوس های فرودگاههای استانبول در منطقه بیوقلو هست که برای برگشت هم باید به اینجا بیایم. با استفاده از نقشه گوگل بعد از گذشتن از میدان تکسیم و خیابان استقلال به هتل رسیدیم و اتاقمون رو تحویل گرفتیم اتاق اول تحویلی به ما کوچک بود که بعد از صحبت با رزروشن اتاق بزرگ تری با همان مبلغ در اختیار ما قرار گرفت.

هتل Taksim Peremium یک هتل بسیار خوب ، تمیز، ساکت همراه با صبحانه خیلی خوب بود که در یکی از خیابان های فرعی خیابان استقلال واقع شده فاصله ای حدودا 2 دقیقه ای با این خیابان دارد خیابان منتهی به هتل شیب نیست و در ابتدای اون یک مرکز پلیس هست که حس امنیت بسیار خوبی رو حس می کنید. در خیابان هتل همچنین از کلوب های پر صدا خبری نیست.

عکس شماره 7 – هتل تکسیم پرمیوم (عکس از اینترنت)

عکس شماره 8 – اتاق هتل تکسیم پرمیوم

بعد از تحویل اتاق و کمی استراحت راهی خیابان همیشه زنده استقلال شدیم بعد از کمی گشت و گذار به شعبه مک دونالد خیابان استقلال مراجعه و دو عدد همبرگر، یکی گوشت و یکی مرغ همراه با سیب زمینی سرخ کرده و نوشابه به مبلغ 47 لیر سفارش دادیم. همبرگر های مکدونالد بسیار کوچک است اما بسیار خوشمزه همچنین سیب زمینی بسیار خوش طعم بود.

عکس شماره 9 – شام روز اول رستوران مک دونالد

بعد از صرف شام مقداری دیگر در خیابان استقلال قدم زدیم و بعد به هتل برگشتیم تا خودمون رو برای روز هیجان انگیز بعد آماده کنیم.

روز دوم:
روز دوم رو با صرف صبحانه خوب و پربار هتل شروع کردیم (با توجه به اینکه صبحانه هتل مفصل بود نهار رو از برنامه غذایی حذف کرده بودیم) با توجه به اینکه هوا ابری بود و همراه بارش باران و همچنین با توجه به اینکه روز سه شنبه بود تصمیم گرفتیم این روز رو به مرکز خرید اوتلت اولیویوم بریم که در روزهای سه شنبه هر هفته تخفیف مضاعف داره.

عکس شماره 10 – بخشی از صبحانه هتل

• مراکز خرید اوتلت در استانبول مراکزی هستند که برند های موجود در آن کالاهای فصل یا سالهای گذشته و همچنین تک سایز ها رو با قیمت کمتری عرضه می کنند البته همه برندها اینطور نیستن اما درصد قابل توجهی این رویه رو دارن.

قبل از رفتن به اولیویوم با توجه به اینکه روز گذشته قیمت سیمکارت های مختلف رو گرفته بودیم تصمیم بر این شد که از اپراتور ترک تلکام یک سیمکارت با 11 گیگ اینترنت بگیریم به قیمت 120 لیر تا بتونیم با استفاده از اینترنت پر سرعت اون هم مسیر یابی کنیم و هم با دوستان و خانواده در ایران به راحتی در هر جایی در ارتباط باشیم.
قیمت سیمکارت و اینترنت ترک تلکام نسبت به ترک سل و وودافون بهتر بود. در زیر قیمت سیم کارت ها رو براتون میذارم تا مقایسه کنید. همچنین این سیمکارت تا یک ماه طرح اینترنتش فعاله و تا سه ماه خودش و بعد از اون غیر فعال میشه پس تا سه ماه میتونید خودتون یا دوستان و آشنایانتون از این سیمکارت در ترکیه استفاده کنید.

عکس شماره 11 – قیمت سیمکارت همراه با بسته اپراتور ترک سل

عکس شماره 12 – قیمت سیمکارت همراه با بسته اپراتور ترک تلکام

*اینترنت هتل خیلی سرعت بالایی نداشت و کیفیت آنتن دهی اون هم بسیار پایین بود، همچنین اینترنت شهرداری استانبول هم هست که در مکان های توریستی در دسترسه اما اتصال بهش خیلی سخته و همچنین سرعت پایینی داره.

برای رفتن به مرکز خرید اولیویوم با استفاده از خط مترو M2 از ایستگاه سی شانه به ایستگاه ینی کاپی رفتیم و از اونجا با استفاده از خط مترو مرمری در ایستگاه قازی چشمه پیاده شدیم و با حدود 5 دقیقه پیاده روی به مرکز خرید اولیویوم رسیدیم.

با توجه به اینکه روز سه شنبه بود مرکز خرید شلوغ بود، قیمت ها مناسب بود مخصوصا بعد از اینکه ما روزهای بعد قیمت سایر مراکز خرید رو دیدیم و افسوس خوردیم چرا بیشتر از آنجا خرید نکردیم. تا عصر در اونجا مشغول گشت و گذار و خرید شدیم، در بیرون مرکز خرید یک فروشگاه بزرگ اوتلت کتون نیز هست که قیمت های بسیار مناسبی داره اونجا رو هم از دست ندید.

دوباره از همون طریقی که آمده بودیم به هتل برگشتیم تا هم خرید هامون رو بزاریم هتل و هم کمی استراحت کنیم.

بعد از استراحت به خیابان استقلال رفتیم تا هم شامی بخوریم و هم گشتی در نیمه پایینی خیابان بزنیم. شام رو تصمیم گرفتیم از رستوران های عرضه غذای خانگی بگیریم. به نظر من زیاد جالب نبود و نسبت هزینه با حجم و کیفیت غذا پایین بود. شام ما شامل مقداری خوراک بادمجان، 5 عدد دلمه برگ مو، یک ظرف کوچک دسر، یک لقمه دونر کباب که در نونی شبیه به لواش پیچیده شده بود همراه با نوشابه 55 لیر شد.

عکس شماره 13 – رستوران غذاهای خانگی

عکس شماره 14 - رستوران غذاهای خانگی

بعد از صرف شام و گشت و گذار در خیابان استقلال و لذت بردن از گروه های موسیقی به هتل برگشتیم و به اینگونه روز دوم اقامت ما به پایان رسید.

روز سوم:
امروز قصد بازدید از آثار باستانی استانبول رو داشتیم به همین دلیل بعد از صرف صبحانه با استفاده از خط مترو M2 از ایستگاه سیشانه به ینی کاپی رفتیم از ایستگاه ینی کاپی تا میدان آکسارای پیاده روی کردیم و از اونجا با استفاده از خط تراموا T1 خودمون رو به ایستگاه سلطان احمد رسوندیم و در اونجا پیاده شدیم. منطقه سلطان احمد پر از آثار باستانی می باشد که می تونه یک روز کامل رو براتون پر کنه. دیدنی هایی مثل مجموعه کاخ توپکاپی، مسجد آبی، ایاصوفیه و ... در این منطقه قراردارد.

عکس شماره 15 – محوطه سلطان احمد

با توجه به مقدار وقت و هزینه ما تصمیم به بازدید از مجموعه کاخ توپکاپی گرفتیم و به سمت درب ورودی کاخ حرکت کردیم توجه داشته باشید که استفاده از سه پایه در اینجا ممنوع است و باید سه پایه دوربینتون رو در قسمت ورودی تحویل بدید. بعد از گذر از قسمت بازرسی در صف خرید بلیط قرار گرفتیم اگر حوصله ایستادن در صف رو ندارید می تونید با مبلغ بالاتری بلیط رو از باجه هایی مخصوص که در مسیر هست تهیه کنید. بلیط ورودی 72 لیر هست که اگر بخوایید از حرم سرا نیز بازدید کنید 40 لیر دیگر هم باید بپردازید. بعد از ورود به مجموعه کاخ می تونید به قیمت 45 لیر راهنمای صوتی تهیه کنید که زبان فارسی اون هم موجوده.

عکس شماره 16- محوطه کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی از قسمت های مختلفی مثل موزه ظروف، سلاح، لباس، قسمت های مختلف زندگی افراد ساکن در کاخ، مسجد و موزه اشیاء مقدس تشکیل شده است. در موزه سلاح، زره ها و سلاح های دوره های مختلف تاریخی موجوده از جمله شمشیر معاویه و شاهان معروف عثمانی و همچنین سلاح های دوره صفویان که به غنیمت گرفته شده.

عکس شماره 17- محوطه کاخ توپکاپی

عکس شماره 18– شمشیر مربوط به معاویه

عکس شماره 19 – خنجر الماس نشان

جذاب ترین قسمت این کاخ مربوط به اشیاء مقدس است که آثاری چون شمشیر حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع)، عصای حضرت موسی، لوح حضرت داوود، لباس حضرت فاطمه (س) و امام حسین (ع) و ... در معرض دید قرارگرفته است. محوطه کاخ بسیار زیبا و دارای چشم انداز بسیار زیبایی از تنگه بسفر است

عکس شماره 20 – نمای تراس کاخ توپکاپی

عکس شماره 21 – چشم انداز تنگه بسفر از کاخ توپکاپی

پس از بازدید از کاخ گردشی در منطقه کردیم اما از داخل سایر مکان های دیدنی آنجا بازدید نکردیم، بعد از کمی استراحت پیاده به سمت بازار بزرگ و قدیمی استانبول به راه افتادیم. پیشنهاد می کنم حتما مسیر تا بازار رو پیاده برید چون خیلی زیباست و مغازه های زیبا و جذابی در سر راهتون تا بازار قرار داره که باعث میشه اصلا احساس خستگی نکنید.
بازار بزرگ استانبول شباهت بسیار زیادی به بازار رضای خودمون داره و یک حس کاملا آشنا رو بهتون القا می کنه، بازار از راسته های گوناگون تشکیل شده که می تونید از اونها بازدید کنید. قیمت ها تا حدودی بالاست اما چیزهای متفاوتی رو می تونید در اونجا پیدا کنید. پس از بازدید از بازار تصمیم گرفتیم که بلال های آبپز رو که در چرخ دستی کنار خیابون می فروختن امتحان کنیم که بسیار خوشمزه بود و ما چند بار دیگه در جاهای مختلف دیگر از این خوراکی خوشمزه خوردیم.

عکس شماره 22 - چرخی های فروش بلال (عکس از اینترنت)

از بازار باز هم پیاده به سمت میدان آکسارای به راه افتادیم و در مسیر مشغول دیدن از مغازه های مختلف شدیم پس از رسیدن به میدان آکسارای به سمت ایستگاه ینی کاپی رفتیم و از اونجا با استفاده از خط مترو M2 به میدان تکسیم برگشتیم. با توجه به اینکه امروز رو زیاد پیاده روی کرده بودیم در خیابان استقلال شام یک عدد کمپر با تمامی مخلفات به قیمت 24 لیر همراه با یک عدد آب پرتقال طبیعی به قیمت 7 لیر گرفتیم و بعد از صرف شام به هتل برگشتیم.

عکس شماره 23 - کمپر

روز چهارم:
امروز با توجه به برنامه روز بازدید از جزیره بیوک آدا بود برای همین باید خودمون رو به اسکله کاباتاش می رسوندیم برای همین پیاده تا ایستگاه تراموا رفتیم و از اونجا با خط تراموا T1 خودمون رو به کاباتاش رسوندیم. در اسکله با خرید بلیط جزایر پرنس به قیمت نفری 10 لیر سوار کشتی شدیم و به سمت جزیره بیوک آدا به راه افتادیم. مسیر تا رسیدن به جزیره چیزی در حدود 2 ساعت میشه که تجربه وصف ناشدنی از کشتی سواری رو برای شما به ارمغان میاره که لذت اون با گوش کردن آهنگ های ترکی دو چندان میشه کشتی ابتدا در یک جزیره توقف میکنه و سپس به سمت جزیره بیوک آدا میره. حتما سعی کنید در یک روز آفتابی به بیوک آدا برید تا بتونید از همه زیبایی اون لذت ببرید.

عکس شماره 24 – نمای برج دختر در مسیر جزیره بیوک آدا

عکس شماره 25 – در مسیر جزیره

پس از پیاده شدن از کشتی پیاده به سمت میدان مرکزی جزیره به راه افتادیم. در جزیره بیوک آدا فقط درشکه، دوچرخه و موتورهای برقی تردد دارند و خبری از ماشین نیست به همین دلیل سکوت و هوای دلپذیری داره. در ابتدا تصمیم گرفتیم کل جزیره رو با درشکه بگردیم و بعد پیاده به جاهایی که خوب بود مجددا سر بزنیم. کرایه درشکه 120 لیر بود که با توجه به اینکه ما دونفر بودیم با دو هموطن دیگه همسفر شدیم و هزینه رو نصف کردیم (فقط حواستون باشه قبل از قرار گیری تو صف درشکه همسفر برای خودتون پیدا کنید چون اگه بفهمن که با هم نبودید نمیزارن که با هم سوار بشید).
درشکه در حدود یک ساعت شما رو در جزیره میگردونه و در بالاترین قسمت جزیره توقف کوتاهی داره که شما بتونید عکس بگیرید. بعد از درشکه سواری و برگشتن به میدان مرکزی شروع کردیم پیاده جزیره رو گشتن و عکس گرفتن در مناظر زیبای جزیره و همچنین خوردن بستنی که پیشنهاد میکنم حتما امتحان کنید. البته سعی کنید از مغازه های دورتر از مرکز جزیره بستنی بخرید که قیمت مناسب تری دارند، همچنین غذا در جزیره خیلی گرون هست و اگر می تونید غذا رو در برگشت به استانبول میل کنید. بعد از گشت گذار در بازارچه های محلی جزیره دوباره با کشتی و نفری 10 لیر به اسکله کاباتاش برگشتیم.

عکس شماره 26 – بستنی در جزیره بیوک آدا

دو نکته در اینجا قابل ذکره، یکی اینکه بلیط برگشت رو وقتی از کشتی پیاده شدید حتما تهیه کنید تا در برگشت وقتتون تلف نشه، همچنین به ساعت برگشت کشتی ها نیز توجه کنید تا سر وقت به اسکله برگردید.

بعد از برگشتن به اسکله به سمت کاخ دولماباغچه رفتیم که فاصله زیادی با اسکله کاباتاش نداره اما با توجه به اینکه دیگه ساعت در حدود 5 عصر بود بلیط فروشی تموم شده بود و ما فقط از محوطه بیرونی کاخ و برج ساعت دیدن کردیم بعد از اون دوباره با خط تراموا T1 از ایستگاه کاباتاش به ایستگاه توفانه رفتیم. از اونجا پیاده به سمت هتل به راه افتادیم.

پس از استراحت مختصری در هتل با استفاده از خط مترو M2 از ایستگاه میدان تکسیم به سمت مرکز خرید جواهر رفتیم و در ایستگاه شیشلی مجیدیه کوی از قطار پیاده شده و با استفاده از تابلوهای راهنما وارد مرکز خرید جواهر شدیم.

عکس شماره 27 – مرکز خرید جواهر (عکس از اینترنت)

مرکز خرید جواهر از مراکز خرید لوکس استانبول هست و قیمت ها بالاست اما تنوع مراکز فروش خوبی داره و بسیار شما رو سرگرم میکنه دو طبقه بالای مرکز خرید فوت کورت هست که می تونید اونجا حسابی خودتون رو سیر کنید. بعد از مقداری خرید و اتمام ساعت کار مرکز خرید راس ساعت 10 شب با مترو مجددا به ایستگاه میدان تکسیم برگشتیم و شام رو در رستوران KFC خوردیم. یک ویژگی مشترک که در میان تمامی رستورن های استانبول هست اینه که نسبت هزینه با حجم غذا اصلا مناسب نیست و ما اونشب مجبور شدیم دوباره در رستوران King berger هم یک برگر سفارش بدیم تا خودمون رو سیر بکنیم. با مقداری پیاده روی در خیابون استقلال به هتل رسیدیم و اینطوری روز چهارم سفرمون هم به پایان رسید.

عکس شماره 28 – رستوران KFC

عکس شماره 29 – رستوران کینگ برگر

روز پنجم:
امروز طبق برنامه میخواستیم به آکواریوم فلوریا بریم، استانبول تا جایی که من تحقیق کردم دوتا آکواریوم داره که یکی از اونها فلوریاست که در نزدیکی فرودگاه آتاتورک و ساحل فلوریا قرار داره و دیگری آکواریوم سی لایف هست که در مجاورت مرکز خرید فروم هست. تفاوت های گوناگونی با هم دارند اما آکواریوم فلوریا بزرگ تر هست و دو قسمت جذاب داره که یکی پنگوئن ها هستن و دیگری شبیه سازی جنگل آمازون. اما آکواریوم سی لایف تونل زیر آب بلندتری داره.

عکس شماره 30 – آکواریوم فلوریا

برای رفتن به آکواریوم فلوریا به میدان تکسیم رفتیم و از آژانس Hop on Hop off که در کنار هتل تکسیم هیل قرار داره بلیط به قیمت 99 لیر برای هر نفر تهیه کردیم و با شاتل های رایگان اون شرکت به سمت آکواریوم رفتیم. قیمت بلیط درب ورود آکواریوم با خرید از میدان تکسیم تفاوتی نداره.
بعد از ورود به آکواریوم از شما عکس میگیرن که می تونید موقع خروج با یک بکگراند دلخواه بعنوان یادگاری براتون با حدود فکر کنم 40 لیر چاپ میکنن.

عکس شماره 32– آکواریوم فلوریا

عکس شماره 33– آکواریوم فلوریا

عکس شماره 34– آکواریوم فلوریا

عکس شماره 35 – آکواریوم فلوریا

بعد از ورود به آکواریوم از بخش های مختلف همراه با گونه های مختلف جانوری که هرکدوم مختص به یک نقطه از دریاها و اقیانوس های کره زمین است دیدن می کنید که بسیار جذاب و شگفت انگیز است در قسمت پایانی بخش مربوط به پنگوئن هاست که از نزدیک دیدن اونها تجربه منحصر به فردی داره. بعد از اون وارد قسمتی میشید که شبیه سازی جنگل های آمازون هست و همه چیزها موجود در اونجا مربوط به جنگل های آمازون هست، شرایط آب و هوایی کاملا منطبق با اون منطقه است و اگر اونجا بارون بباره در اینجا هم بارش باران شروع میشه، انواع ماهی های رودخانه های آمازون و قورباغه های رنگی و سمی اونجا رو می تونید از نزدیک ببینید.

عکس شماره 36– آکواریوم فلوریا بخش پنگوئن ها

عکس شماره 37– آکواریوم فلوریا بخش شبیه ساز جنگل های آمازون

بعد از بازدید از آکواریوم وارد مرکز خریدی که در کنار آکواریوم هست شدیم و مقداری آنجا گردش کردیم و بعد رفتیم و در کنار ساحل فلوریا مقداری استراحت کردیم که حتما پیشنهاد میکنم این ساحل رو از دست ندید که منظره بسیار عالی داره و می تونید رو پله های چوبی اون به استراحت و لذت بردن از منظره زیبای دریا بپردازید.

عکس شماره 38– نمای ساحل فلوریا

بعد از استراحت و مقداری عکاسی سر ساعت 5 مجددا با شاتل رایگانی که صبح باهاش به اینجا اومده بودیم برگشتیم و چون برنامه رفتن به مرکز خرید فروم رو داشتیم در میدان آکسارای از ماشین پیاده شدیم و به ایستگاه مترو ینی کاپی رفتیم و از اونجا با خط مترو M1 یا M2 در ایستگاه کوکاتپه پیاده شدیم و وارد مرکز خرید فروم شدیم.

عکس شماره 39– مرکز خرید فروم (عکس از اینترنت)

این مرکز خرید مرکز خرید خوبی بود، قیمت ها مناسب بود، یک فروشگاه بزرگ لوازم الکترونیکی داشت که به نسبت قیمت های مناسبی داشت. بعد از چند ساعت گشت گذار در این مرکز و مقداری خرید ساعت 10 شب به سمت میدان تکسیم برگشتیم به این صورت که ابتدا با مترو خط M1 یا M2 به ینی کاپی رفتیم و از اونجا به ایستگاه سیشانه و سپس به هتل رفتیم تا وسایلمون رو تو هتل بزاریم و برای صرف شام به خیابان استقلال برگردیم. امشب تصمیم گرفته بودیم شام دونر کباب بخوریم برای همین به یکی از شعبه های کاسب دونر در خیابان استقلال رفتیم و یک دونر کباب همراه با نوشابه به قیمت 49 لیر سفارش دادیم که بسیار خوشمزه بود بعد از صرف شام به هتل برگشتیم و اینگونه روز پنجم هم به پایان رسید.

عکس شماره 40 – دونر کباب

روز ششم:
برنامه امروز بازدید از موزه مادام توسو، پل گالاتا و محوطه اطراف اون سپس بازدید از محله بالات و سپس در انتها گردش در مگا اوت لت ونیزیا بود. برای همین بعد از صرف صبحانه مسیر رو پیاده تا موزه مادام توسو که در اواسط خیابان استقلال قرار داره طی کردیم. موزه مادام توسو شامل مجسمه های مومی بسیار طبیعی و با رعایت تمامی جزئیات از افراد مشهور اون کشوری که موزه درش قرار داره و همچنین افراد مشهور و سلبریتی های معروف دنیاست که می تونید باهاشون عکس های بسیار جذاب و با مزه ای بگیرید. بلیط بازدید از این موزه 80 لیر هست که اگه بتونید اون رو به صورت آنلاین از سایت خود موزه بگیرید همراه با 50 درصد تخفیف میشه که ما از مسئول هتل خواستیم این کار رو برامون بکنه و بلیط رو به صورت آنلاین به قیمت نفری 40 لیر گرفتیم. همچنین می تونید بلیط آکواریوم سی لایف و لوگولند رو هم در کنار این بلیط به صورت پکیج بگیرید که با تخفیف خوبی همراه میشه.

عکس شماره 41– موزه مادام توسو (عکس از اینترنت)

بعد از بازدید حدود 2 ساعته از موزه پیاده تا ایستگاه توفانه مسیر رو طی کردیم و از اونجا با ترانوا خط T1 به سمت ایستگاه کاراکوی حرکت کردیم بعد از پیاده شدن در ایستگاه کاراکوی مشغول گشت گذار در کنار ساحل شدیم و تعدادی عکس گرفتیم. محوطه منتهی به پل گالاتا بسیار زیباست و به سمت پل هالیچ داری مسیر مخصوص پیاده روی و دوچرخه سواری است که می تونید از اون استفاده کنید. در اطراف پل گالاتا رستوران های غذاهای دریایی هست که حتما توصیه می کنم یک وعده غذایی رو اونجا باشید ما برای نهار یک بشقاب صدف و دو ساندویچ ماهی که به اسم باکلیک اکمک اونجا بود سفارش دادیم. یک بشقاب صدف 6 لیر و ساندویچ ها هرکدام 12 لیر بود. به جرئت می تونم بگم که از خوشمزه ترین ماهی هایی بود که تا بحال خورده بودم که همین امر باعث شد که مجددا یک ساندویچ دیگه هم سفارش بدیم. این غذا ها به نسبت هزینه از حجم خوبی هم برخوردار است و حسابی شما رو سیر میکنه.

عکس شماره 42– فضای رستوران های ساحل گالاتا

عکس شماره 43– بشقاب صدف

عکس شماره 44– ساندویچ ماهی

بعد از صرف نهار تصمیم گرفتیم با کشتی به محله بالات بریم برای همین به اسکله کاراکوی رفتیم و از اونجا با استفاده از استانبول کارت سوار کشتی شدیم و در اسکله فنر از کشتی پیاده و با مقدار کمی پیاده روی به محله بالات رسیدیم، محله بالات مملو از توریست های مختلف بود که مشغول عکاسی با خانه های سنتی و رنگی این محله بودن، این محله فضای خاصی داره و مملو از رنگ هست. خیابان اصلی اون پر از کافه است و از قدم زدن در این محله خسته نمی شید.

عکس شماره 45– مدرسه یونانی ها در محله بالات

عکس شماره 46– نمای محله بالات (عکس از اینتزنت)

بعد از بازدید از این محله و عکاسی با اتوبوس به سمت مگا اوت لت ونیزیا رهسپار شدیم، به دلیل اینکه مسیر بسیار طولانی بود طی مسیر با اتوبوس بسیار خسته کننده بود و بهترین راه استفاده از مترو هست که می تونید با خط مترو M1 به این مرکز خرید بیایید. بعد از طی مسیر در حدود 1 ساعت و نیم به مرکز خرید ونیزیا رسیدیم.

عکس شماره 47– مرکز خرید ونیزیا (عکس از اینترنت)

مرکز خرید بسیار زیبا و بزرگی بود و اوت لت بسیاری از برندها در اون بود قیمت ها بسیار مناسب بود. فقط پیشنهاد می کنم اگر قصد اومدن به این مرکز رو دارید در طول روز به این مرکز بیایید چون بعد از تعطیلی در ساعت 10 شب محوطه اطراف بسیار تاریک و خلوت است. بعد از گشت گذار در این مرکز و مقداری خرید و بعد از اینکه مسیر رو اشتباهی سوار اتوبوس شدیم در نهایت با مترو به ایستگاه ینی کاپی رفتیم و از اونجا به میدان تکسیم در طول خیابان استقلال که به سمت هتل می رفتیم. تصمیم گرفتیم که در یکی از شعبه های حافظ مصطفی باقلوای استانبولی رو امتحان کنیم بعد از انتخاب 4 نوع باقلوا همراه با دو عدد قهوه ترک مشغول خوردن باقلوا شدیم که بسیار طعم خوبی داشت و همچنین قهوه ترک همراه اون که بسیار خوش طعم بود. 4 عدد باقلوا همراه با 2 قهوه ترک 50 لیر شد. بعد از صرف باقلوا ها با توجه به اینکه باید فردا اتاق رو تحویل می دادیم به سمت هتل رفتیم تا چمدون ها رو ببندیم.

عکس شماره 48– باقلوا همراه با قهوه ترک

روز هفتم:
امروز آخرین روز از اقامت یک هفته ای ما در استانبول بود و ابتدا باید اتاقمون رو در هتل تحویل می دادیم بعد از صرف صبحانه به اتاق برگشتیم و چمدان ها رو مرتب کردیم و اتاق رو تحویل دادیم و چمدان ها رو در قسمت امانات هتل گذاشتیم و با توجه به اینکه ساعت پرواز ما 11 شب بود و ما تا عصر فرصت داشتیم. برنامه گشت و گذار روز آخر رو شروع کردیم. برای امروز تصمیم گرفته بودیم خیابان استقلال رو در روز بگردیم و به پاساژهای اون سر بزنیم، پاساژ های خیابان استقلال پر از جنس های غیر برند ترکی است که می تونید با قیمت بسیار مناسب در اون ها خرید کنید. پایین تر از موزه مادام توسو یک مرکز خرید هست که طبقه پایین اون یک فروشگاه بزرگ لوازم ورزشی است که شما هرآنچه برای ورزش لازم دارید رو می تونید در اونجا پیدا کنید. بعد از بازار گردی در خیابان استقلال وقت نهار فرارسیده بود برای همین تصمیم گرفتیم با مترو به مرکز خرید جواهر بریم و در فوت کورت اونجا از برند HD یک اسکندر کباب بخوریم. برای همین سوار مترو در میدان تکسیم شدیم و در ایستگاه شیشلی (مجیدیه کوی) از مترو پیاده شده و مستقیما وارد مرکز خرید جواهر شدیم و به طبقه آخر که برند HD در اون قرار داشت رفتیم و یک اسکندر کباب همراه نوشابه و یک عدد کنافه جمعا به قیمت 46 لیر سفارش دادیم که بسیار خوشمزه بود.

عکس شماره 49– دسر کنافه

بعد از صرف نهار گشتی در مرکز خرید جواهر زدیم. اندکی خرید کردیم و با توجه به اینکه دیگه ساعت در حدود 5 عصر بود به هتل برگشتیم تا چمدان ها رو برداریم و به سمت فرودگاه حرکت کنیم. با مترو به ایستگاه سیشانه برگشتیم و از اونجا به هتل رفتیم. چمدان ها رو گرفتیم و پیاده مسیر هتل تا مقابل هتل پوینت که محل ایستادن اتوبوس های فرودگاه هست رو پیاده رفتیم و برای آخرین بار طول خیابان استقلال رو در این سفر به استانبول طی کردیم. بعد از پیدا کردن اتوبوس های فرودگاه صبیحا سوار شدیم و مانند اتوبوس های فرودگاه استانبول هزینه نفری 18 لیر رو با استانبول کارت پرداخت کردیم. اتوبوس بعد طی مسیری در حدود 1 ساعت در ساعت 8 شب به فرودگاه صبیحا رسید.

عکس شماره 50– فرودگاه صبیحا گوچن (عکس از اینترنت)

عکس شماره 51– شکل اتوبوس های فرودگاه صبیحا (عکس از اینترنت)

در اونجا ابتداد چمدان ها رو وزن کردیم تا از مقدار بار مجازمون خیالمون راحت بشه. سپس با استفاده از مانیتورهای موجود در فرودگاه اقدام به چک این آنلاین کردیم و کارت پرواز رو گرفتیم و سپس در صف تحویل بار قرار گرفتیم. اگر قصد انتخاب شرکت هواپیمایی پگاسوس رو دارید این رو در نظر بگیرید که همه پروازهای این شرکت در فرودگاه صبیحا صورت میگیره، مقدار بار مجاز برای هرنفر 20 کیلوگرم به همراه 8 کیلوگرم ساک دستی هست و هیچ پذیرایی رایگانی در طول پرواز نداره و هر چیزی که بخواهید رو باید خرید کنید اما در عوض قیمت مناسبی داره. ساعت پروازها اغلب آخر شب هست و دارای هواپیماهای مدرن تری با صندلی های راحت تری نسبت به پرواز های شرکت های داخلی هست.
بعد از طی مراحل چک بلیط و پاسپورت سوار هواپیما شدیم و بعد از حدود 2 ساعت 45 دقیقه در ساعت 2و 45 دقیقه صبح در فرودگاه امام خمینی هواپیما به روی زمین نشست و مراحل چک پاسپورت و تحویل چمدان ها بسرعت انجام شد و ما در ساعت 3 و نیم صبح به سمت شهرمون همدان رهسپار شدیم و اینگونه سفر یک هفته ای ما به شهر زیبای استانبول به پایان رسید.

نکات مهم:
- حتما با خودتون دلار ببرید و مقدار کمی لیر
- دلارها رو بعد از خرید از فروشگاههای بزرگ یا در صرافی های منطقه آکسارای چنج کنید
- حتما برای روزهای سفرتون از قبل برنامه داشته باشید تا بیشترین استفاده رو از مدت اقامتتون بکنید
- در فرودگاه نه چیزی بخرید نه پولتون رو تبدیل کنید که هزینه زیادی براتون داره
- حتما در ایران دلار چاپ جدید بگیرید که نخ سه بعدی آبی رنگ داره تا در اونجا برای تبدیل کردن به مشکل برنخورید
- گرفتن سیمکارت و همراه داشتن اینترنت کمک بسیار زیادی به شما میکنه حتما یک سیمکارت با مقدار کمی اینترنت تهیه کنید
- اگر اینترنت داشته باشید گوگل مپ تمامی نیازهای شما رو در مورد رفت و آمد برآورده میکنه
- از میدان تکسیم تا فرودگاههای استانبول در حدود 1 ساعت راه هست پس حتما این مورد رو در زمانسنجی بازگشتتون به فرودگاه در نظر بگیرید
- با توجه به اینکه ساعت پایان کار مراکز خرید 10 شب هست می تونید تا عصر به گشت و گذار و استفاده از مناطق دیدنی شهر بپردازید و عصر به بعد تا شب به مراکز خرید برید.
- خطوط مترو M1A,B – M2 تا حدود ساعت 12 فعال هستن
- سعی کنید بیشتر از خطوط مترو و تراموا استفاده کنید چون از اتوبوس خلوت تر، راحت تر و سریع تر هست