این پل زیبا در دوران پهلوی اول ساخته شد و علاوه بر کاربردی بودن، همچنان بعد از گذشت سالها از استحکام و زیبایی برخوردار است. در مسیر ریل اهن قطار تهران به قائم شهر میتوان در این ایستگاه از قطار پیاده شده و از ان بازدید کرد. همچنین جاذبه های دیگری نیز در نزدیکی این پل معروف و تاریخی وجود دارد و همچنین پل های دیگر. در زیر پل بین دو کوه یک مسیر دره مانند زیبا هست که برای پیاده روی طبیعت دوستان انتخاب خوبی است و میتوان هم از پل بازدید کرد و هم از طبیعت اطراف آن.
کاربران عزیزی پیرامون پل ورسک مطالبی را در سایت منتشر نموده بودند. نکته ای در گزارش های منتشر شده از دید نویسندگان پنهان مانده، که لازم دانستم به نوشته های آن عزیزان اضافه نمایم. ماجرای عبور اولین قطار از روی پل تاریخی ورسک شنیدنی است. ماجرا از این قرار بوده:
هادی شهرو ملقب به هادی خان یکی از شهروندان سرخه ای بوده، که در زمان حکومت پهلوی اول با رشادتی که از خود نشان داد به یکباره نامش جاویدان ماند. معمرین شهرستان سرخه نقل می کنند : زمانی که احداث پل ورسک به اتمام رسید، رضا شاه در روز شنبه پنجم اردیبهشت ماه سال 1315 خورشیدی هنگام افتتاح پل ورسک ابتداء از طریق گفتگو با مهندس مسئول احداث پل واطمینان از استحکام آن دستور می دهد زن و فرزند مسئولین احداث پل به زیر پل ورسک رفته تا اولین قطار از روی پل عبور نماید. در هنگام افتتاح پل هیچ لکوموتیورانی جرات عبور دادن قطار را نداشته و هرکدام به نوعی شانه از زیر این امتحان خطرناک خالی می کنند. در آن زمان هادی شهرو که کمک لکوموتیوران بوده به خود جرات داده و اعلام می نماید اگر اجازه داده شود، من حاضرم در این آزمون شرکت کنم. که در نتیجه با موافقت مسئولان وقت، هادی خان شهرو قطاری با تعدادی واگن های مملو از ماسه را از روی پل ورسک عبورداده و مجدداً با همان قطار باز می گردد. در پایان مراسم افتتاح رضا شاه لکوموتیوران جوان را به حضور پذیرفته و پس از آگاهی از اصل ماجرا دستور می دهد، آقای شهرو از همان لحظه از خدمت دولتی بازنشسته گردد و مادام العمر با حقوقی معادل حقوق یک لکوموتیوران با سابقه، مستمری دریافت نماید.
نقل از کتاب " سرخه در گذرگاه تاریخ " بخش سوم ، چهره های ماندگار، صفحه 330
پل ورسک از بزرگترین پل های راه آهنی ایران است. این پل در شهرستان سواد کوه در نزدیکی پل سفید قرار داره. این پل توسط رضاخان بهره برداری شده است و از شاهکارهای مهندسی ایران به شمار میرود. پل ورسک که به پل پیروزی هم معروف است راه آهن تهران را به راه آهن شمال وصل میکند. پل ورسک در نزدیکی روستای ورسک قرار داره و طبیعت اطرافش فوق العاده زیبا و دیدنه. آب و هوای عالی و این طبیعت زیبا، در کنار ویژگی های منحصر به فرد این پل باعث شده است در سالهای اخیر این منطقه بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار بگیرد و همچنین سفر تفریحی ریلی ورسک هم با استقبال مردم روبرو شده است. همچنین باید بگم که این پل به خاطر ارتفاعش در رکوردهای گینس ثبت شده است.
پل ورسک، بنایی که به عنوان تنها پل جهان در کتاب گینس ثبت شده است .نام پل از روستای ورسک گرفته شده است. نوشیدن چای آتشی در اون هوای دلپذیر وخنک بسیار لذت بخش بود.حتی خود روستا هم بسیار دیدنی و زیباست.حتما به دوستان پیشنهاد میدم حداقل یکبار دیدن کنند .#گلفام_سفر
پل ورسک بلندترین پل راه آهنی کشور است که در جاده فیروزه کوه هست عظمت و جذبه پل به قدری هست که هر بار که از اون مسیر رد میشم باز هم برام جالب هست و با دقت بهش نگاه میکنم.پل ورسک تاریخچه و داستان های زیادی داره و اسم پل ورسک در کتاب رکورد گینس به خاطر ارتفاعش ثبت شد.#گلفام_سفر
درباره پل ورسک داستان های زیادی نقل می شود که بسیاری از آنها واقعیت ندارد از جمله اینکه رضاشاه مهندس سازنده پل و خانواده اش را زیر پل گذاشت تا اولین قطار رد بشه و از سلامت پل مطمئن بشه. این قصه به هیچ وجه واقعیت ندارد و حداقل در منابع دانمارکی ها که تمام داستان ساخت پل را مستند کرده اند چیزی ثبت نشده است. شرکت دانمارکی کامپساکس برنده مناقصه ساخت راه آهن سراسری ایران برای ساخت این پل از هانس ناتر سوئیسی به عنوان طراح و لادیسلاو رابسوویچ اتریشی به عنوان مهندس ناظر کمک گرفت. این پل یکی از فنی ترین بخش های راه آهن ایران است که در سال 1315 افتتاح و قطار از روی آن رد شد. در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده و هزینه ساخت آن نیز 260 هزار تومان بوده است. ارتفاع پل از کف دره ورسک حدود 110 متر و طول پل هم 86 متر است. نقش پل ورسک در تعیین نقشه جغرافیای جهان در جنگ جهانی دوم انکارناپذیر است. در زمان جنگ جهانی دوم روزانه 75 قطار حامل مهمات و آذوقه متفقین به سمت شوروی از آن عبور می کرد و این کمک های نقش بسزایی در پیروزی متفقین و شکست آلمان داشت. به همین خاطر پل پیروزی نامیده شد. تماشای این پل و طبیعت روستای ورسک را به همه علاقه مندان تاریخ و طبیعت توصیه می کنم بخصوص در فصل بهار و پاییز و حتی زمستان!
پل ورسک»، یکی از کهنترین و درواقع بزرگترین پلهای راهآهن کشور است که در روستایی به همین نام، در شهرستان سوادکوه و در استان مازندران، در ارتفاعی بالغ بر ۱۱۰ متر ساخته شده است. این پل تاریخی در زمان پهلوی اول و در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی، افتتاح شد.وجه تسمیه این پل به ورسک، به دلیل قرارگیری آن در روستای عباسآبادکه بعدها نام آن به ورسک تغییرنام پیدا کرد. ورسک، در فاصلهی ۴۵ کیلومتری از بخش جنوبی شهرستان «زیراب»، ۸۵ کیلومتری از شهرستان «قائمشهر» و در محور «فیرزوکوه» و مسیر راهآهن شمال کشور، روی درهی ورسک (عباسآباد)، قرار دارد و این پل در مسیر راه آهن سراسری شمال-جنوب و در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره با دهانه ۶۶ متری و با وسایلی ابتدایی ساخته شد. این پل دو كوه عظیم و سختگذر عباسآباد را به هم متصل میکند. سازندگان این اثر کهن، آن را تنها برای تردد قطار احداث کردهاند. این در حالی است که امروزه حتی با گذشت یک دهه از مدت زمان تضمین شرکت سازنده، باز هم این پل مورد استفاده قرار گرفته و روزی چندین مرتبه قطارهای مسافریتهران-ساری و تهران-گرگان و نیز قطارهای باری و سوختی از روی آن عبور میکنند.در طول جنگ جهانی دوم نیز، پل ورسک شاهد حواشی و رخدادهای متعددی بود.
يكي از شاهكارهاي راه آهن كشور «پل ورسك» است و توسط مهندسان آلماني و اتريشي و كارگران فني ساخته شده است. به لحاظ ويژگي هاي منحصر به فرد، اين پل در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.مسیر ریلی تهران - ساری از روی این پل عبور میکند. ضمانت 70 ساله ان به پایان رسیده انشاالله همچنان پابرجا بماند.