در روز جهانی شطرنج با بردگیم‌های مناسب سفر آشنا شویم!

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
از قدیمی‌ترین تا جدیدترین بردگیم‌های هیجان انگیز مخصوص سفر!
30 تیر 1400 09:00
0

قبل از اینکه با بردگیم‌های مناسب سفر آشنا شویم بهتر است بدانیم بردگیم یا بازی رومیزی چیست. بردگیم‌ها معمولا دارای یک صفحه مرکزی هستند (هر چند برخی از بردگیم‌ها صفحه ندارند) که بازیکنان دور آن می‌نشینند و با توجه به قواعد و قوانین بازی، حرکت‌ها و استراتژی شخصی هر نفر یا شانس افراد بازی ادامه پیدا می‌کند و برنده و بازنده بازی مشخص می‌شود. هر کدام از این بازی‌ها هدفی دارند و هر یک از بازیکنان باید سعی کنند خود را به آن هدف برسانند. به مناسبت ۳۰ تیر، روز جهانی شطرنج در ادامه همراه باشید تا انواع بردگیم‌های مناسب سفر و البته شطرنج را به شما معرفی کنیم. پیش از این هم تعدادی بردگیم مناسب سفر معرفی کردیم.

از ساده‌ترین بردگیم‌ها یا بازی‌های رومیزی که از زمان کودکی همراه ما بودند می‌توان به منچ و مار و پله اشاره کرد که همه ما حداقل یک بار این بازی‌ها را انجام داده‌ایم و از آنها لذت برده‌ایم یا حتی بازی‌های دسته جمعی مانند دبرنا که همه افراد جمع با یک شور و هیجان خاصی طرفدار آن بودند تا شانس خود را امتحان کنند. بردگیم‌ها یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌ها برای زمان‌های مهمانی و سفر است و می‌تواند شور و هیجان را چاشنی دورهمی‌های ما کنند. این بازی‌ها این فرصت را برای ما فراهم می‌کنند تا در کنار دوستان و خانواده خود به دور از وسایل الکتریکی وقت خود را با کیفیت بیشتری سپری کنیم.

نمونه بردگیم‌های مناسب سفر

بردگیم‌ها بر اساس تعداد بازیکن‌ها، نوع و هدف بازی (استراتژیک، معمایی، آموزشی و ...) تقسیم‌بندی می‌شوند. بعضی از بردگیم‌ها را می‌توان با تعداد زیادی از افراد بازی کرد که اصطلاحا به آن‌ها پارتی گیم یا بازی‌های دورهمی گفته می‌شود. از لحاظ نوع و هدف بازی، بازی‌ها می‌توانند فقط برای سرگرمی باشند یا هدفی در آن‌ها وجود داشته باشد. در ادامه این مطلب با بردگیم‌های مناسب سفر و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم.

هنگامی که به سفر می‌روید بهتر است همیشه یکی دو عدد از بازی‌هایتان همراهتان باشد. زیرا همیشه سفر به طبیعت و کنار دریا نشستن نمی‌گذرد و گاهی به تفریح جدیدی نیاز پیدا می‌کنید. همیشه در هنگام سفر بخشی از زمان خود را به استراحت اختصاص می‌دهید و مدت زمانی هم به معاشرت و گشت و گذار می‌گذرد

اما حقیقت این است که در طول سفر اگر زمان فقط صرف گردش شود حوصله شما سر می‌رود و نمی‌دانید چکار کنید. این موقع‌ها بهترین زمان برای تجربه کردن بردگیم‌های مناسب سفر است. هر چند شب‌ها، ساعات بارانی و مواقعی که آفتاب خیلی شدید است و بهتر است در منزل یا یک جای محصور بمانید هم از اصلی‌ترین و مناسب‌ترین زمان‌های بردگیم در سفر است.

برای معرفی و انتخاب بردگیم‌های مناسب سفر نکاتی که برای ما حائز اهمیت بودندT کوچک بودن بسته‌های آن بود که بتوانید به راحتی آن‌ها را حمل کنید همچنین یادگیری راحت آن‌ها تا بتوانید به سادگی آن را برای دیگران توضیح دهید و همه افراد در هر رده سنی که همراه و هم‌سفر شما هستند بتوانند همبازی شما شوند. چون به نظر ما یکی از مهم‌ترین نکات برای انتخاب بردگیم‌های مناسب سفر این است که بتواند همه افراد را فارغ از رده سنی یا علایق و توانایی آن‌ها سرگرم کند و کسی در جمع نباشد که احساس دور افتادن کند. در واقع مهم‌ترین نکته‌ای که برای بردگیم‌های مناسب سفر وجود دارد سرگرم کننده بودن آن‌هاست.

تعدادی از این بازی‌هایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم بازی‌های جیبی هستند و تعداد دیگر بازی‌هایی هستند که به سادگی می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید. اما بهترین نکته در مورد آن‌ها این است که جمع شما را سرگرم و شاد می‌کند. اما پیش از معرفی هر بازی بهتر است ابتدا با شطرنج و روز جهانی آن به عنوان یکی از بازی‌های سرگرم‌کننده و جذاب همیشگی ما چه در سفر چه در ملاقات‌های دوستانه در پارک و منزل و کافی شاپ بیشتر آشنا شوید.

۳۰ تیر؛ روز جهانی شطرنج

۳۰ تیر مصادف با ۲۰ ژوئیه، سالگرد تاسیس فدراسیون جهانی شطرنج در فرانسه است و به همین علت این روز را روز جهانی شطرنج می‌نامند. شطرنج تنها یک بازی نیست، بلکه ابزاری قدرتمند از هنر و فرهنگ جوامع است که آن‌ها را با یکدیگر متحد می‌کند. قدمت این بازی ساده و مهیج به قرن ششم میلادی در شرق هند بازمی‌گردد، اما در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان شیفته شطرنج هستند.

نام این بازی در هند چاتورانگا بوده است. شطرنج در زمان حکومت ساسانیان با کمی تغییر وارد ایران شده و نام چترنگ را به خود گرفت و پس از آن، اعراب نام این بازی را به شطرنج تغییر داده و آن را به جهان اسلام و کشورهای اروپایی معرفی کردند. پیشینه ساخت بازی شطرنج خودش داستان بسیار جالبی دارد.

برای این بازی به یک صفحه شطرنج که ۶۴ مربع سیاه و سفید به صورت یکی در میان را شامل می‌شود، نیاز خواهید داشت. این صفحه میان دو بازیکن قرار گفته و هر بازیکن ۱۶ مهره شامل شاه، وزیر، سرباز، رخ، فیل و ‌اسب دارد. برای اجرای این بازی به دو بازیکن نیاز داشته و باید قوانین حرکت مهره‌ها را بدانید. با حرکت درست و تصمیم‌گیری به موقع، باید تلاش کنید تا حریف مقابل خود را شکست دهید. بازی شطرنج نه تنها می‌تواند شما را در مسافرت سرگرم کند، بلکه فوایدی هم برای مغز داشته و روی تمرکز، قدرت تصمیم‌گیری و تعقل شما اثر می‌گذارد.

بردگیم‌های جیبی

اونو (Uno)

بازی اونو از بازی‌های سرگرم کننده‌ای است که خنده را به جمع شما می‌آورد. این بازی کارتی، مناسب برای افراد بالای 7 سال است و می‌تواند از 2 تا 10 بازیکن داشته باشد. خوبی این بازی این است بسیار جمع و جور و کوچک و کاملا مناسب سفر است. با مخلوط کردن دو دست از کارت‌های اونو می‌توانید آن را با تعداد بازیکن‌های بیشتری هم بازی کنید. در این بازی به هر نفر 7 کارت داده می‌شود و بازیکنی که کارت‌ها را پخش کرده بازی را شروع می‌کند. نفر پخش کننده کارت، بقیه کارت‌ها را به پشت روی هم قرار می‌دهد و اولین کارت را برمی‌گرداند و بازی شروع می‌شود. باید کارت‌هایی که هم نوع هستند روی هم قرار بگیرند، بعضی از کارت‌های دیگر هم قوانین خودشان را دارند که در صورت تهیه این بازی بیشتر با جزییات آن آشنا خواهید شد.

هدف این بازی به پایان رساندن کارت‌ها است.

بازی اونو

دیوان

این بردگیم یکی دیگر از بازی‌های کارتی است که کمترین جای ممکن را اشغال می‌کند. دیوان نمونه‌ای دیگر از بازی کلاسیک مافیا است که زمینه و تم آن کمی تغییر کرده است. در بازی دیوان روستایی کوچک وجود دارد که توسط دیوها تهدید می‌شود و مردم باید این روستا را از شر دیوان خلاص کنند. در واقع هنگام انجام این بازی احساسی که به شما دست می‌دهد این است که به قرن‌ها پیش سفر کرده‌اید و در حال بازی مافیا در آن دوران هستید. این بازی هم یکی از پارتی گیم‌ها یا بازی‌های مناسب برای دورهمی جذاب است که می‌توانید آن را با همسفران خود تجربه کنید.

بازی دیوان

شاه دزد وزیر

این بردگیم هم مانند اونو و دیوان یک بازی جمع و جور و کوچک است و به راحتی می‌توانید آن را حمل کنید. تعداد افرادی که می‌توانند در این بازی شرکت کنند 3 تا 6 نفر هستند. در این بازی باید کودتا کنید و بلوف بزنید. 6 نقش در بازی وجود دارد و هرکسی باید سعی کند مچ دیگری را بگیرد و نقش او را حدس بزند. در نهایت این بازی زمانی تمام می‌شود که سکه‌های خزانه به اتمام برسد و کسی که بیشترین سکه را داشته باشد برنده است.

شاه دزد وزیر

ددان

ددان یک بردگیم ایرانی و نسخه برگردان بازی ژاپنی اینسایدر (insider) است. تعداد بازیکنان این بازی 4 تا 8 نفر است. بسته‌بندی این بردگیم آنقدر کوچک است که به راحتی حتی در جیب شما هم جا می‌شود. در بازی ددان یک نفر که نقش دیو را دارد یک کلمه انتخاب می‌کند و دیگران با پرسیدن سوال باید سعی کنند تا کلمه مورد نظر دیو را حدس بزنند و زیرک که فردی است که کلمه مورد نظر دیو را می‌داند در این حین به آن‌ها برای حدس کلمه کمک کند. در مرحله دوم این بازی، افراد باید سعی کنند کسی که نقش زیرک دارد را پیدا کنند.

بازی ددان

بنگ

بنگ هم در دسته بازی‌های کارتی قرار می‌گیرد و بین 4 تا 7 نفر می‌توانند با هم این بازی را انجام دهند. در این بازی 3 دسته کارت وجود دارد و هر کس در بازی یک نقش اعم از کلانتر و معاونینش، گروه یاغی و یک نفر خائن. هر کدام از این افراد باید در این بازی به هدفی که برای گروهشان تعیین شده است برسند و هرکس زودتر خود را به این هدف برساند برنده بازی است. یادگیری این بازی ساده است و به راحتی می‌توانید به همراهانتان آموزش دهید.

آولون

این بازی هم مشابه بازی مافیاست و یک بازی نقش مخفی است. این بازی ادامه بازی Resistance است که یک پارتی گیم بسیار محبوب و پرطرفدار است. در این بازی افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند و باید در طول بازی تلاش کنند که هویت یکدیگر را کشف کنند. تم و زمینه بازی در آولون نسبت به resistance عوض شده است. در resistance تم بازی حالت فضایی و آینده و علمی تخیلی داشت. اما در آولون تم قرون وسطایی دارد. تعداد بازیکنانی که می‌توانند در این بازی شرکت داشته باشند 5 تا 10 نفر است و این بازی برای سنین بالای 13 سال توصیه شده است.

کاستل

کاستل یک بازی کارتی دیگر است و موجب شادی و خنده جمع می‌شود. در این بازی به صورت ناخودآگاه ترغیب می‌شوید که دیگران را اذیت کنید و سر به سرشان بگذارید. در طی این بازی هر بازیکن باید سعی کند امتیاز بالاتری برای خود کسب کند تا برنده بازی شود. تعداد بازیکنان این بازی می‌تواند 2 تا 6 نفر باشد.در این بازی کارت‌هایی که در دست خود دارید می‌توانید جلوی خود یا جلوی دیگران بازی کنید اما یادتان باشد که در نهایت باید بیشترین امتیاز را برای خود جمع کرده باشید.

اسم کارتیل

اسم کارتیل بازی‌ای مشابه اسم فامیل است که به صورت یک بازی کارتی جیبی در آمده و یک بازی هیجان انگیز و کاملا چالش برانگیز است. اسم کارتیل دو سته کار دارد با عنوان حرف و موضوع. یکی از خوبی‌های این بازی این است که با همین یک دسته کارت می‌توانید به چند روش بازی کنید و هیچوقت خستگی را احساس نکنید. حداکثر افرادی که می‌توانند در این بازی شرکت کنند 8 نفر است همچنین این بازی برای افراد بالای 8 سال مناسب است.

پی‌شوم

دیگر نگران جمع کردن اعضای خانواده کنار یکدیگر نباشید. این اولین جمله‌ای‌ است که با دیدن این بردگیم به چشم می‌خورد. تعداد بازیکنان این بازی می‌توانند از 3 تا 12 نفر باشند. احتمالا اگر بسته‌بندی بازی پی‌شوم را دیده باشید این سوال برای شما به وجود می‌آید که چرا این بازی در دسته بازی‌های جیبی قرار گرفته است. خوبی این بازی این است که فقط یک سری کارت دارد و هنگام سفر اگر جا برای جعبه و بسته‌بندی این بازی نداشتید می‌توانید آن‌ها را خارج از بسته‌بندی همراه خود به سفر ببرید.

پی‌شوم علاوه بر یک بازی، یک فعالیت دورهمی برای معاشرت، سرگرمی و خنده به حساب می‌آید. قوانین این بازی بسیار ساده هستند و تنها مهارت لازم برای انجام آن سواد خواندن است. در هر دور از بازی، بازیکنان باید پیشنهادهایی برای سوال مطرح شده ارائه دهند. این پاسخ‌ها می‌تواند خنده‌دار، جالب، خلاقانه یا حتی عجیب باشد. بازی زمانی تمام می‌شود که همه از بازی خسته شده باشند یا خنده امان آن‌ها را بریده باشد.

بازی پی‌شوم

بردگیم‌هایی با یادگیری ساده

اتللو (Othello)

این بازی یک بازی استراتژیک است و تعداد بازیکنان آن دو نفر هستند. این بردگیم برای زمانی که همسفران شما در حال انجام کارهای دیگر هستند بسیار مناسب است که بتوانید خود را سرگرم کنید. در این بازی فکری دو نفره، بازیکنان با محاصره و تصاحب مهره‌های یکدیگر، وارد رقابتی جدی و آموزنده می‌شوند و زمان خود را به نحو خوبی سپری می‌کنند.

هم اکنون هزاران نفر در سراسر دنیا ضمن درگیر شدن در جذابیت‌های این بازی مشهور، قدرت برنامه‌ریزی و آینده‌نگری خود را پرورش می‌دهند و استراتژی‌های رقابت کردن و برنده ماندن را طراحی و اجرا می‌کنند. شما هم می‌توانید با دوستان و خانواده خود این بازی را انجام دهید و توانایی‌های ذهن خود را ارتقا دهید.

بازی اتللو

استوژیت (Stogite)

رسیدیم به یک بازی هیجان انگیز که باعث تقویت خلاقیت شما می‌شود. این بازی را می‌توانید با 2 تا 8 نفر از دوستان یا اعضای خانواده خود انجام دهید و لذت ببرید. برای تعریف این بردگیم بهتر است از دفترچه راهنمای خود بازی کمک بگیریم تا داستان بازی را به همان زیبایی که هست متوجه شویم.

پادشاه نگران است: آخرین روزهای زمستان سر رسیده و قصه‌گو و خواب‌گزار بزرگ شهر، در اولین روز بهار برای همیشه از سرزمین اسرارآمیز استوژیت خواهد رفت. اما چه کسی این توانایی را دارد تا جای خالی او را پر کند؟ شما، بهترین پیشگوهای سرزمین استوژیت هستید که باید در رقابت با یکدیگر، جایگزینی شایسته را برای خواب‌گزار بزرگ انتخاب کنید. در این بازی تصاویری پیش روی شما وجود دارد که بهترین نقاشان این سرزمین بر اساس خواب‌های پر راز و رمز پادشاه آن‌ها را نقاشی کرده‌اند و این شمایید که باید با داستان‌ها و روایت‌های خود، خلاقیت و قدرت ذهن خوانی حریفانتان را به آزمون بگذارید. اما به یاد داشته باشید که این تصاویر، نه آنقدر شفاف و سرراست هستند که همگی به سادگی معنای آن‌ها را کشف کنند، نه آنقدر بی‌معنا و دور از ذهن که برای هیچکس قابل فهم نباشند. آیا در پایان این رقابت، سرزمین استوژیت خواب‌گزاری خردمند و شایسته پیدا خواهد کرد؟

ممکن است بعد از اینکه چندین دور این بازی را انجام دهید تصاویر و نقاشی‌های آن برای شما تکراری شود. اما اصلا نگران این موضوع نباشید چون کارت‌های تصویر جدید این بازی با عنوان استوژیت پلاس در بازار موجود است و می‌توانید آن‌ها را هم تهیه کنید و به کارت‌هایتان اضافه کنید.

بازی استوژیت

شب مافیا

شب مافیا هم مانند بازی دیوان برگردان دیگری از بازی کلاسیک مافیا است. این بردگیم تفاوت‌هایی با بازی کلاسیک مافیا دارد و تلاش شده است که تعامل افراد در آن با هم بیشتر شود و از حالت یکنواخت و حوصله سر بر خارج شود. در این بردگیم همه افراد نقش منحصر به فردی دارند که روی بازی تاثیر دارد و هیچکدام از افراد فرد معمولی نیستند. همچنین بر خلاف بازی کلاسیک که بیشتر اتفاق‌های اصلی در شب رخ می‌داد در این بردگیم اکثر اتفاقات در روز می‌افتد و توانایی‌های افراد در روز فعال می‌شود. همه این مسائل در کنار هم به شما کمک می‌کند که تجربه جدید و بهتری از بازی مافیا داشته باشید.

بازی مافیا

آخرین ایستگاه

بردگیم آخرین ایستگاه یک بازی صد در صد ایرانی است که از هیچ بازی دیگری اقتباس گرفته نشده است و برای افراد بالای 16 سال طراحی شده است. پس اگر همسفری دارید که سن او کمتر از 16 سال است بهتر است این بازی را زمان دیگری تجربه کنید. موضوع بازی این است که در یک ایستگاه قطار متروک و دور افتاده هنگامی که قطار به ایستگاه می‌رسد، یا باید فرد مورد نظر را فراری دهید یا کمک کنید که به تهران برسد و سزای اعمال خود را ببیند. در این بازی هر فرد نقش منحصر به فردی دارد و همه در ایستگاه قطار منتظر رسیدن قطار مورد نظر هستند. این بازی مرحله‌ای است و تمام جزییات بازی قبل از رسیدن قطار به ایستگاه اتفاق می‌افتد. در آخر این بازی فقط یک نفر زنده می‌ماند. اگر به دنبال یک بازی رمزآلود هستید این بازی می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای شما باشد.

بازی آخرین ایستگاه

کد نیمز (code names)

بازی کدنیمز یکی از بهترین بازی‌های دورهمی دنیاست که در قالب دو تیم جاسوسی برای پیدا کردن مامورین خود در تلاش هستند شکل گرفته است. تعریفی که این بازی در برگه راهنمای خود نوشته است بهترین تعریفی است که از این بازی می‌توان ارائه داد.

ابرجاسوس‌ها، از هویت پنهانی هر 25 مامور باخبرند ولی هم‌تیمی‌های آن‌ها، ماموران را فقط و فقط از طریق اسامی رمزشان می‌شناسند. ابرجاسوس‌ها، به نوبت، سرنخ‌هایی یک کلمه‌ای ارائه می‌دهند. هر سرنخ می‌تواند به چندین کلمه از کلمات روی میز، مرتبط باشد. ماموران باید حدس بزنند که مراد سرورشان، کدام کلمات بوده است! هرگاه یکی از ماموران عملیاتی، کلمه‌ای را لمس کند، ابرجاسوس، هویت پنهانی آن کلمه را افشا می‌کند. اگر مامور، درست حدس بزند، می‌تواند به حدس زدن ادامه دهد تا جایی که با یک فرد اشتباهی برخورد کند. هیچکس دوست ندارد با آدم‌کش شاخ به شاخ شود! سپس نوبت به تیم دیگر می‌رسد که سرنخ بدهد و حدس بزند. نخستین تیمی که بتواند با همه ماموران خود ارتباط برقرار کند، برنده بازی خواهد بود.

از هرکسی که این بازی را انجام داده باشد بپرسید حتما به شما توصیه می‌کند که برای یک بار هم شده این بازی را امتحان کنید تا دیگر نتوانید از آن دست بکشید.

کد نیمز

کانکت 4 (connect 4)

این بازی، یک بازی فکری دو نفره است. در این بازی باید نوبتی مهره خود را در برد بازی بیندازید تا 4 مهره همرنگ در کنار هم قرار بگیرند. فرقی ندارد مهره‌های شما به صورت عمودی، افقی یا مورب کنار هم قرار بگیرند. در این بازی علاوه بر اینکه باید سعی کنید مهره‌های خود را کنار هم قرار دهید باید تلاش کنید تا حریفتان نتواند 4 مهره خود را کنار هم قرار دهد. در نهایت کسی که بیشتری 4 مهره کنار هم را داشته باشد برنده بازی می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است که به کمک این بازی یک لیگ بین همراهان خود برگزار کنید تا همه بتوانند در آن شرکت کنند.

کلام آخر

سفرها تنها بهانه‌ای برای آن‌که دور هم جمع شویم و خوش بگذارنیم نیستند بلکه زمانی برای تفریحاتی همچون بازی‌های دورهمی هم هستند. بردگیم‌ها بهترین گزینه‌ها برای سرگرمی در سفرها هستند. اما شطرنج مطمئنا یکی از قدیمی‌ترین بردگیم‌های دنیاست که حتی برای آن روزی با عنوان روز جهانی شطرنج هم در نظر گرفته شده است. اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید سرگرمی هم با خود به همراه ببرید، شطرنج و دیگر بردگیم‌های مناسب سفر را فراموش نکنید.

تألیف: لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.