اخذ اقامت آسان و ارزان کانادا با برنامه مهاجرت استانی کانادا

4.6
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آسان‌‎ترین روش مهاجرت کاری به کانادا کدام است؟
09 مرداد 1400 08:00
0

برنامه‌های نامزد استانی کانادا (Provincial Nominee Programs) که با نام برنامه مهاجرتی استانی کانادا نیز شناخته می‌شود یکی از برنامه‌های پر تقاضای دولت کانادا است که به افراد واجد شرایط اقامت دائم کانادا را صادر می‌کند. تمامی استان و قلمروهای کانادا برنامه مهاجرتی مختص به خود را دارند که با توجه به اهداف اقتصادی و نیاز بازار کار هر استان یا قلمرو ایجاد شده است.

در صورتی که با سیستم اکسپرس اینتری کانادا آشنایی ندارید پیشنهاد می‌دهیم ابتدا با سیستم گفته شده آشنایی پیدا کنید. چرا که برنامه‌های استانی کانادا به طور مستقیم با سیستم اکسپرس اینتری کانادا مرتبط است.

01 copy 11.jpg

برنامه مهاجرت استانی کانادا مناسب برای چه کسانی است؟

برنامه مهاجرت استانی تنوع بالایی داشته و افراد بسیاری در گروه های مختلف شانس اخذ پذیرش از طریق شرکت در آن خواهند داشت. برخی از افرادی که می توانند در برنامه استانی کانادا شرکت کنند عبارتند از:

  • دانشجویان
  • نیروهای متخصص
  • نیروهای نیمه متخصص
  • کارفرمایان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و ...

 

اقامت کانادا

 

برنامه مهاجرت استانی کانادا چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد برنامه مهاجرت استانی کانادا بر اساس نیاز هر یک از استان و قلمروهای کانادا ایجاد شده و با یکدیگر متفاوت هستند؛ اما اگر بخواهیم به طور کلی ساز و کار این برنامه را شرح دهیم، می‌توانیم بگوییم که ابتدا یک استان یک جریان یا یک برنامه که متناسب با اهدافش است (عمدتاً اقتصادی) ایجاد می‌کند، سپس برای آن برنامه استراتژی و شرایطی را مشخص می‌کند، شرایط مشخص ‌شده می‌تواند تعداد نیروی لازم برای دسترسی به هدف مد نظر باشد یا شامل حداقل ویژگی‌هایی شود که یک متقاضی جهت پذیرش در برنامه‌ای به آن نیاز خواهد داشت. پس از معرفی جریان یا برنامه و مشخص کردن شرایط، متقاضیانی که به آن علاقه‌مند هستند درخواستی به استان یا قلمرو ثبت می‌کنند و در صورتی که شخص مورد تائید استان یا قلمرو واقع شود به‌عنوان نامزد (nominee) شناخته خواهد شد. در آخر پس از نامزد شدن یک متقاضی، وی قادر خواهد بود برای اقامت دائمی کانادا اقدام کند.

آیا نامزد شدن در برنامه استانی کانادا به معنی اخذ اقامت دائمی کانادا است؟

متقاضیانی که در جریان و برنامه‌های استانی کانادا شرکت کرده‌اند و واجد شرایط بوده‌اند نامزد یا nominee تلقی می‌شوند. به این معنا که فرد شرکت‌کننده حداقل در یکی از استان‌های کانادا در برنامه‌ای واجد شرایط بوده است و می‌تواند جهت مهاجرت به آن استان اقدام به درخواست اقامت دائمی کانادا کند، اما درخواست هر نامزد (متقاضیان واجد شرایط PNP) باید از طریق دولت فدرال کانادا ثبت و بررسی شود و استان مد نظر نمی‌تواند اقامت دائمی شخصی را به‌تنهایی تائید کند. بنابراین وضعیت اقامتی نامزدها در دو مرحله استانی و فدرال بررسی می‌شود و در صورت تائید صلاحیت در هر دو مرحله اقامت دائمی صادر خواهد شد.

برنامه مهاجرت استانی کانادا و اکسپرس اینتری

در سال 2015 دولت کانادا سیستم مهاجرتی آنلاین و رقابتی به نام اکسپرس اینتری ایجاد کرد که متقاضیان متخصص با شرکت در آن به اقامت دائمی کانادا دست پیدا کنند. به دلیل موفقیت‌آمیز بودن این سیستم، استان‌های کانادا که هر یک به‌وسیله PNP (نخستین بار در سال 1998 و در استان مانیتوبا اجرا شد) با توجه به اهداف اقتصادی خود اقدام به جذب نیروهای خارجی می‌کردند تصمیم بر هم‌راستا نمودن بعضی از برنامه یا جریان‌های خود با اکسپرس اینتری کردند. این اقدام سبب شد متقاضیان جهت شرکت در برنامه مهاجرت استانی کانادا یک پروفایل در اکسپرس اینتری ایجاد کنند و از این طریق درخواست خود را به ثبت برسانند.

(اگر نمی‌دانید که اکسپرس اینتری چگونه کار می‌کند یا ایجاد پروفایل در آن به چه صورت است به مطلب معرفی سیستم اکسپرس اینتری مراجعه کنید و مراحل گفته شده را دنبال کنید).

این اقدام علاوه بر دولت کانادا برای متقاضیان هم مزایای بسیاری داشت که یکی از آن سهولت شرکت در برنامه مهاجرت استانی کانادا است، چرا که به دلیل پروسه کاملا آنلاین این سیستم مراحل درخواست، بررسی صلاحیت و صدور دعوت نامه (که در برنامه های pnp اصطلاح نامزد شدن به کار می رود) بسیار آسان‌تر از برنامه‌های استانی خواهد بود که به صورت انحصاری انجام می‌شوند.

مدت زمان اخذ اقامت دائمی کانادا از طریق برنامه مهاجرتی استانی چقدر است؟

از جهتی که برنامه مهاجرت استانی کانادا بسیار شخصی سازی شده است، نمی‌توان زمان قطعی برای مهاجرت از طریق جریان یا برنامه های آن را مشخص کرد. اما آنچه بیشترین تاثیر در مدت زمان اخذ اقامت را دارد، نامزد شدن در برنامه‌های استانی است که هم‌راستا با اکسپرس اینتری انجام می‌شود. چرا که این نامزدها می‌توانند حداقل در طی 6 ماه اقامت دائمی خود را دریافت کنند، این در صورتی است که شرکت در برنامه‌های استانی که به طور انحصاری در pnp انجام می‌شوند بین 1 تا 2 سال ممکن است طول بکشد.

اما دلیل این تفاوت زمانی در چیست؟

استان‌های کانادا، پروسه بررسی صلاحیت و نامزد کردن متقاضیانی که از طریق اکسپرس اینتری شرکت کرده‌اند را در ظرف چند ماه تا چند هفته انجام می‌دهند و در بازه زمانی 6 ماهه امکان اخذ اقامت دائمی وجود خواهد داشت (بر فرض اینکه متقاضی در ماه نخست خود در اکسپرس اینتری pool برگزیده شود). زیرا برنامه اکسپرس اینتری به طور مستقیم تحت نظر دولت فدرال کانادا بوده و تمام مراحل آن به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اما برنامه‌های استانی که با اکسپرس اینتری همگام نیستند ابتدا باید مراحل لازم برای نامزدی استان‌های کانادا را انجام دهند و سپس درخواست اقامت خود را برای دولت فدرال ارسال کنند که با توجه به مراحل اداری و فرم‌های اضافی حدود 6 تا 12 ماه به زمان این پروسه اضافه خواهد شد. توجه داشته باشید که لزوماً هر برنامه استانی کانادا از طریق اکسپرس اینتری دنبال نمی‌شود و بسیاری از آن‌ها تنها از طریق ثبت درخواست مستقیم به استان امکان‌پذیر است.

 

 

مهاجرت به کانادا

 

چگونگی درخواست برای شرکت در برنامه مهاجرت استانی کانادا

همان‌طور که گفته شد برنامه‌های استانی کانادا در 2 حالت کلی اجرا می‌شود:

  1. برنامه‌هایی که هم‌راستا با اکسپرس اینتری انجام می‌شوند (به‌صورت آنلاین و الکترونیکی)
  2. برنامه‌هایی که مستقیماً از طریق استان‌های کانادا انجام می‌شوند (دارای مراحل اداری و فرم‌های کاغذی)

درخواست از طریق اکسپرس اینتری

  • با استان یا قلمرویی که تمایل دارید در برنامه یا جریان آن درخواست دهید ارتباط برقرار کنید.
  • اگر استان یا قلمرو با درخواست شما موافقت کرد و شما را نامزد کرد یک پروفایل در اکسپرس اینتری ایجاد کنید (اگر از پیش دارای پروفایلی هستید آن را آپدیت کنید) و اثبات کنید که در استان یا قلمرویی نامزد شده‌اید.

یا

  • یک پروفایل در اکسپرس اینتری ایجاد کنید و استان یا قلمرویی که به آن تمایل دارید را مشخص کنید.
  • اگر استان یا قلمرو نیز به اکانت شما notification of interest فرستاد، به طور مستقیم با استان تماس برقرار کنید.
  • در آخر برای جریان یا برنامه آن استان/قلمرو درخواست دهید و اگر نامزد شدید، استان یا قلمرو به‌صورت الکترونیکی پذیرشتان خواهد کرد.

درخواست مستقیم از استان

بعضی از برنامه‌های استانی در اکسپرس اینتری اجرا نمی‌شوند و باید:

  • برای استان یا قلمرو یک درخواست تحت عنوان non-Express Entry stream بفرستید.
  • اگر درخواست شما مورد قبول واقع شد و نامزد شدید، برگه درخواست اقامت دائمی کانادا را تکمیل کنید و به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال کنید.
  • در آخر، پس از ثبت درخواست اقامت دائمی خود، سایر اقدامات لازم برای مهاجرت به کانادا را تدارک ببینید.

هزینه اخذ اقامت دائمی کانادا از طریق برنامه مهاجرت استانی کانادا چقدر است؟

همانند اکسپرس اینتری هزینه‌های برنامه مهاجرت استانی کانادا نیز زمانی باید پرداخت شود که شما در یک استان/قلمرو نامزد شده‌اید و اخذ اقامت دائمی شما تا حدود زیادی مشخص‌شده است. در آن زمان هزینه‌های PNP شامل موارد زیر می‌شود.

  • هزینه درخواست برای برنامه (هر برنامه هزینه متفاوتی دارد و در مقاله مختص به خود توضیح داده‌شده است).
  • هزینه بیومتریک: 85 دلار کانادا
  • هزینه قانونی اقامت دائم کانادا: هر نفر 500 دلار کانادا
  • هزینه‌های ثانویه شامل: هزینه آزمون زبان، ECA، تست‌های پزشکی و تائیدیه پلیس

 

اخذ اقامت کانادا

 

مزایا و معایب برنامه استانی کانادا

مزایا

  • در صورت پذیرش و نامزد شدن امکان اخذ اقامت دائمی کانادا بسیار بالا خواهد بود.
  • به دلیل نظم بالای سیستم مهاجرتی کانادا متقاضیان در کمترین زمان می‌توانند به هدف مهاجرتی خود برسند.
  • هزینه بسیار پایین نسبت به غالب برنامه‌های مهاجرتی این کشور
  • امکان پذیرش و نامزد شدن نیروهای نیمه ماهر با تجربه کاری نچندان بالا یا حتی نیروهایی که تحصیلات و دانش زبان متوسطی دارند وجود دارد

معایب

  • نامزدها تنها می‌توانند در استان موردپذیرش اقامت دائمی داشته باشند و در صورت زندگی در استانی دیگر اعتبار اقامت دائمی آن‌ها باطل خواهد شد.
  • برنامه‌هایی که از طریق اکسپرس اینتری انجام نمی‌شوند ممکن است پروسه طولانی تا اقامت کانادا طی کند

 

 

منبع: Canada.ca  و Canadim

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.