محبوب‌ترین کشورها و مقاصد مهاجرتی دنیا را در 2020 بشناسید

4
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کانادایی‌ها و آمریکایی‌ها دوست دارند به کجا مهاجرت کنند؟
26 آذر 1399 07:00
4

 

 مهاجرت در دنیای امروزی به امری رایج و حتی ضروری تبدیل شده است که جوامع مختلف خواسته یا ناخواسته گریبان‌گیرش شده‌اند. عواملی مانند ضعف در اقتصاد، رواج جنگ یا ناامنی و عدم وجود آزادی لازم برای شهروندان از جمله دلایلی است که مسبب شروع یک جریان مهاجرتی می‌شود. اما این فرایند مهاجرتی (در ابعاد بین المللی) تنها در یک کشور خلاصه نمی‌شود و دست کم تا یک کشور ثانویه که حکم مقصد مهاجران را دارد، ادامه خواهد یافت.

در این بین مهاجرانی که برای شروع یک زندگی تازه و بهتر، چالش‌های این پروسه مهم را می‌پذیرند، این توقّع را دارند تا مقصد احتمالی خود را به بهترین کشورها خلاصه کنند. طبق داده‌هایی که کمپانی Remitly در سال 2020 ارائه کرده است، فهرستی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی جهان بر اساس 101 کشور، منتشر شد. در این مطلب، همراه لست‌سکند باشید تا با محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی از نظر ساکنین کشورهای مختلف و البته از دیدگاه ایرانیان آشنا شوید.

این کشورها بر چه اساسی انتخاب شده‌اند ؟

وب سایت، شرکت‌ یا مجله‌های بسیاری هستند که از دیدگاه و فاکتورهای مد نظر خود، فهرستی از محبوب‌‌ترین مقاصد مهاجرتی تهیه می‌کنند. کمپانی ریمیتلی بر اساس سرچ ساکنین کشورهای مختلف در موتور جستجوگر گوگل به این داده‌ها دست یافته است. به‌طور دقیق‌تر، رمیتلی با بررسی سرچ‌های مهاجرت محور به این 101 کشور در جهان و آنالیز ماهیانه ‌آن‌ها، به این 10 مقصد پرطرفدار دست پیدا کرد.

اگرچه در این آمارگیری کمپانی رمیتلی (به هر دلیلی) از جستجوی ساکنین ایرانی در داده‌های خود صرف نظر کرده است؛ اما ما در لست‌سکند به طور جداگانه و بر اساس همین منبع، محبوب‌ترین کشور برای مهاجرت از نظر ایرانی‌ها را مشخص خواهیم کرد.

 

where_the_world_wants_to_move_to..jpg
برای مشاهده تصویر ( و سایر تصاویر) با کیفیت بالا روی آن کلیک نمایید

 

اسامی محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرتی از نظر کشورهای خارجی

پیش از بررسی به‌خاطر داشته باشید که چندی از کشورهای واقع در خاورمیانه، آفریقا، آمریکای جنوبی و ... در این آمارگیری نقشی نداشتند و این فهرست صرفا بیانگر کشورهایی است که به عنوان نخستین مقصد محبوب سایر کشورها در نظر گرفته می‌شوند. پس لزوما بهترین مقصد مهاجرتی برای هر فرد نباید در نظر گرفته ‌شوند.

این کشورها به ترتیب عبارتند از:

  1. کانادا: محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی از نظر 30 کشور مختلف
  2. ژاپن: دومین مقصد محبوب مهاجرتی 13 کشور
  3. اسپانیا: سومین کشور محبوب برای مهاجران از نظر ساکنین 12 کشور
  4. آلمان: 8 کشور
  5. قطر: 6 کشور
  6. استرالیا: 5 کشور
  7. سوئیس: 4 کشور
  8. پرتغال: 3 کشور
  9. آمریکا: 2 کشور
  10. بریتانیا: 2 کشور

محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در اروپا

با نگاهی دقیق‌تر به این تحقیق، متوجه می‌شویم که آلمان در صدر محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در اروپا در نظر گرفته می‌شود که به دلیل امکان تحصیل رایگان، سیستم حمل‌ونقل عمومی توسعه یافته، امنیت و نرخ پایین جرایم، موقعیت‌های شغلی فوق‌العاده و صدها فاکتور مثبت دیگر، حضور خود را در این فهرست اثبات می‌کند.

پس از آلمان، دومین کشور محبوب در اروپا از نظر مهاجرت و زندگی، کانادا است. بلژیک و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که ساکنان آن متمایل‌اند به کانادا مهاجرت کنند.

where_the_world_wants_to_move_to.jpg

 

محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در آفریقا

تحقیقات صورت گرفته در قاره آفریقا، ناقص‌تر از کشورهای اروپایی بوده، امّا داده‌ها از محبوبیت بالای کانادا در بین کشورهای این قاره خبر می‌دهد. از بین آنالیز  جستجوی ساکنین 18 کشور در قاره آفریقا، مشخص شد 14 کشور علاقه دارند به این کشور پهناور به عنوان مقصد نخست خود مهاجرت کنند.

 

آفریقا

 

محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در قاره آمریکا

با وجود اینکه تفاوت علاقه ساکنین آمریکای جنوبی با آمریکای شمالی کاملا متفاوت است. آن‌ها را در یک بخش مورد بررسی قرار می‌دهیم. کشورهای آمریکای جنوبی عمدتا علاقمند مهاجرت به کشورهای هم‌زبان خودشان (یا زبانی نزدیک) یعنی پرتغال و اسپانیا هستند. بین اکثر کشورهایی که در این قاره مورد تحقیق قرار گرفتند، اسپانیا محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی محسوب شده است. البته به استثنای برزیل که انتخاب نخست ساکنین آن برای مهاجرت، پرتغالی بوده است که ساکنان آن همزبانشان هستند.

در آمریکای شمالی و مرکزی شرایط کمی متفاوت‌تر است و به غیر از ال‌سالوادور، کاستاریکا و پاناما، در مجموع کشور دیگری اسپانیا را به عنوان مقصد مهاجرتی مورد علاقه خود انتخاب نکرده است.

در دیگر کشورهای آمریکای شمالی و مرکزی، کانادا محبوب‌ترین مقصد مهاجرتی شناخته می‌شود. این در حالی است که ساکنین کشور کانادا همانند آمریکایی‌ها، علاقه‌مندند به ژاپن مهاجرت کنند.

 

آمریکا

قاره آمریکا

 

محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در آسیا و اقیانوسیه

انتخاب کشور محبوب در قاره آسیا، پیچیده‌تر از سایر نقاط بوده و هر بخشی از آن، علاقه دارند به کشور بخصوصی مهاجرت کنند. در کشورهای آسیای شرقی و عمدتا عرب زبان، قطر از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی، ژاپن یکه‌تازی می‌کند.

در اقیانوسیه و کشور استرالیا، ژاپن به عنوان محبوب‌ترین کشور مهاجرتی شناخته می‌شود. ساکنین دو کشور فیجی و نیوزلند در وهله اول متمایل‌اند در کشورهای یک‌دیگر زندگی کنند. 

 

آسیا
بریتانیا، محبوب ترین مقصد ژاپنی‌ها

where_the_world_wants_to_move_to.4.jpg

 

محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در ایران

 

پرچم ایران

 

همانطور که مشاهده کردید جستجوی ساکنین ایران پیرامون مباحث مهاجرتی در این آمارگیری ثبت نشده بود. پس بد نیست، خودمان با اتکا به جستجوی مردم در گوگل ملاحظه کنیم ایرانیان چه کشوری را در جایگاه نخست برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. برای این کار به سایت گوگل ترند مراجعه می‌کنیم و کلمات کلیدی نظیر مهاجرت کاری، مهاجرت تحصیلی، مهاجرت و پناهندگی را بررسی می‌کنیم.

در پنج سال گذشته، کلید واژه «مهاجرت» که بیشتر (و به ترتیب) توسط استان‌های تهران، البرز، گیلان، اصفهان و مازندران در گوگل سرچ شده بود نشان می‌داد که مرتبط‌ترین واژه جستجو شده در کنار مهاجرت، واژه‌ کانادا است. این آمار در 12 ماه اخیر نیز متعلق به کانادا است و چشمگیرترین تغییر طی 5 سال، اضافه شدن واژه آلمان در این لیست است.

 

مهاجرت و بیشترین سرچ ایرانیان

 

همینطور که مشخص است، در عبارات مهاجرت کاری، تحصیلی و پناهندگی، کانادا در صدر سرچ ایرانیان قرار گرفته و بعد از آن آلمان و استرالیا، دیگر کشورهای پُر سرچ در  کنار این عبارات بودند.  البته ترکیه نیز در کنار پرجستجوترین واژگان همراه با پناهندگی ، دیده می‌شود. کشوری که در سایر سرچ‌های مهاجرتی مربوطه، جایگاه کمتری دارد. در استان‌های کردستان، خوزستان، کرمانشاه، ایلام و سیستان و بلوچستان، واژه پناهندگی بیشتر از مهاجرت استفاده می‌شود.

بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که مجموعا کانادا در ایران‌ هم، به عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ کشورهای مهاجرتی درنظر گرفته شده و تعداد قابل توجهی از ایرانیان مهاجرت به کانادا را نسبت به سایر کشورها ترجیح می‌دهند.

 

مهاجرت تحصیلی و کاری در 5 سال گذشته

پناهندگی و مهاجرت

 

محبوب ترین مقاصد مهاجرتی بی دلیل در این فهرست قرار نگرفته‌اند

کمی پیش‌تر گفته شد که این مقاصد «محبوب» مهاجرتی، شاید برای هر فرد به عنوان یک مقصد «مناسب» در نظر گرفته نشوند که دلیل آن به پیچیدگی پروسه مهاجرت، توقع یک فرد از مقصد جدید خود و ... باز می‌گردد. اما اگر نگاهی عمومی‌تر به این قضیه داشته باشیم، متوجه می‌شویم که تمامی این 10 کشور از استاندارهای بالای زندگی تبعیت می‌کنند و به طور عمومی دارای اقتصاد قدرتمند (مانند تولید ناخالص بالا، نرخ پایین بی‌کاری)، سیاست‌های مهاجرت‌محور، سیستم و مراکز آموزشی پیشرفته، نرخ آزادی بالا و سایر مزایا  هستند.

 

منبع: remitly

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.